Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Inmiddels wonen de 4 Pseudanthias flavoguttatus alweer 17 dagen in mijn aquarium. Ze zijn nog steeds erg schuw. maar eten wel goed en zien er goed uit.
Elke morgen als het licht nog niet aan is, zwemmen ze mooi aan de rechterkant van mijn aquarium. Als de verlichting aangaat, verdwijnen ze weer tussen het rif.
Sinds gisteren is er nu een wat brutaler en verlaat regelmatig heel snel zijn schuilplaats. Waarom de visjes zo bang zijn, vind ik nog steeds vreemd. Geen van de andere aanwezige vissen kijkt naar het schooltje om. Waarschijnlijk gaat dit gewoon een poos duren.
Aanstaande maandag ga ik nog 3 exemplaren erbij halen bij Ocean & Lake. Ik hoop dat het schooltje, dan 7 visjes groot, vrijer wordt in de bak.
Het is me vandaag wel gelukt om de Anthiassen te filmen.
Dit is me gelukt na een voerbeurt. Ik verdeel het voer nu mooi over de dag verdeeld in 5 à 6 beurten. Waarvan een voerbeurt nu is voordat de verlichting gaat branden.

Erg mooi robert, ik heb ook al een maand of twee 9Anthiassen er in zitten en zwemmen mooi bij elkaar

Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat het drietal flavoguttatus zich zichtbaar maakten (weet niet precies hoe lang). Ze zwemmen vrolijk in de voorgrond, maar zij zijn wel de eersten die in paniek schuilen als er iets is 🙈 Wel komen ze snel weer te voorschijn als alles weer rustig wordt of als ik ze dan extra voer. :)
Ben nu al benieuwd naar de video als het echt een groter schooltje wordt

Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat het drietal flavoguttatus zich zichtbaar maakten (weet niet precies hoe lang). Ze zwemmen vrolijk in de voorgrond, maar zij zijn wel de eersten die in paniek schuilen als er iets is 🙈 Wel komen ze snel weer te voorschijn als alles weer rustig wordt of als ik ze dan extra voer. :)
Ben nu al benieuwd naar de video als het echt een groter schooltje wordt
Benieuwd hoe lang het bij mij gaat duren.

Het blijft toch erg leuk en interessant met de Anthiassen. Ze worden nu elke morgen wat vrijer, maar ze blijven heel allert.
Dit is een eerste foto met de lampen aan:
DSC_3116 (3).JPG

Zo zwemmen ze 's ochtends voordat de verlichting gaat branden. Ik heb inmiddels wat voer in het aquarium gedaan.
Ze schrikken niet meer voor de pincetvis. Maar de doktersvis vinden ze toch nog wat groot. Terwijl deze helemaal niets doet.

Laatst bewerkt:
Vorige week woensdag een ICP-test opgestuurd naar ATI.
Vanmorgen de resultaten ontvangen. Mag niet klagen, denk ik.
De fosfaatwaarde is wat hoog, maar ik had net voor het nemen van de watermonsters gevoerd, beetje onhandig!
ICP-test

Laatst bewerkt:
Gisteren samen met Jos naar Ocean & Lake gereden.
Ging voor een 3-tal Pseudanthias flavoguttatus. Maar ik ben thuisgekomen met 6 Pseudanthias dispar. In de winkel zaten 3 flavoguttatus, maar deze bevielen me niet qua conditie. Daarom viel de keuze op een mooi schooltje dispar. Deze passen volgens mij wel mooi bij de flavoguttatus.
Nu maar hopen dat ik de in de bak aanwezige flavoguttatus vrij aan het zwemmen krijg. Hiervan had ik 4 exemplaren zwemmen, maar sinds zondag heb ik nog maar 3 gezien. Vanmorgen vond ik de 4e flavoguttatus, helaas overleden.
Alle Anthiassen hebben inmiddels gegeten.
Het is me wel een avontuur met die Anthiassen, maar dat houdt de hobby wel spannend en uitdagend.
Jos heeft een mooie rostratus mee naar huis genomen. Ook weer zo'n een uitdagende vis.

Laatst bewerkt:
Vorige week woensdag een ICP-test opgestuurd naar ATI.
Vanmorgen de resultaten ontvangen. Mag niet klagen, denk ik.
De fosfaatwaarde is wat hoog, maar ik had net voor het nemen van de watermonsters gevoerd, beetje onhandig!
ICP-test
Netjes (y)

Het verhaal met de Anthiassen gaat natuurlijk verder.
Van de Pseudanthias dispar heb ik helaas nog 4 exemplaren over. Een van de visje lag dinsdagmorgen in het Flowerkoraal. Dit koraal heeft vervolgens een duur maaltje verorberd. Het kleinste exemplaar dispar heb ik sinds woensdag niet meer gezien, was ook wel wel erg iel. Conclusie: Heb nog 4 Pseudanthias dispar zwemmen. Deze visjes eten goed en worden steeds vrijer en minder bang.
De 3 Pseudoanthias flavoguttatus eten ook prima en worden heel langzaam vrijer, maar dan ook echt heel langzaam.
Ik voer door de dag heen. Normaal verdeel ik het voer over gemiddeld 3 maal per dag, maar nu voer ik wel 6 maal per dag. De hoeveelheid voer blijft nagenoeg gelijk.
Zo ook de waterwaardes, net gemeten. Het nitraat is iets gestegen, maar niet dramatisch.

Screenshot_20221126-132049~2.png

010.JPG
De 4 Pseudanthias dispar zwemmen mooi door de bak. Ze hebben wel alle 4 een beschadigde staart. Waardoor???
De bovenste anthias is de grootste, maar heeft het langste het slechtste gegeten. Nu eet het visje prima.

20221126_132414~2.JPG
Hier zie je de 2 van de 3 Pseudanthias flavoguttatus. Ze blijven hele dag in deze grot, maar voer lokt ze toch naar buiten. Het voer is ook goed te zien op de foto.
To be continued!

Nu de stoutste vis al een tijdje weg is (y) maar de starten van de vissen zijn toch beschadigt 😳wat denk je zou het kunnen ... of wie...? Die schattige rode koppel zeker niet?🧐

Nu de stoutste vis al een tijdje weg is (y) maar de starten van de vissen zijn toch beschadigt 😳wat denk je zou het kunnen ... of wie...? Die schattige rode koppel zeker niet?🧐
Ik heb geen idee, maar wel een vermoeden.
De koraalklimmers zeker niet. Kunnen hooguit een nieuwe vis een keer wegjagen van een van hun plekjes.
Ik vermoed eerder het vrouwtje van de anemoon visjes.

O ja! Je hebt nog die ook! Helemaal vergeten 😅 dan dat vrouwtje natuurlijk op de eerste plaatst(y) Hopen dan dat de nieuwe vissen sneller hun lesjes zullen onthouden😁

Afgelopen maandag heb ik naast de Pseudanthias dispar ook nog 2 poetsgarnalen en een Percnon Gibbesi - Gibbesi Krab bij Ocean & Lake meegenomen. Deze diertjes doen het goed.

20221127_130030~3.JPG

20221127_130231~2.JPG

Ik had Gibbesi in mijn vorige bak (RSM 250). Hij is een goede algen eter (y) Maar dat hij alleen 3cm groot wordt (staat in database hier in het forum) is helemaal verkeerd! Ik heb hem klein gekocht maar hij groeide best snel en werd cm of 10😅

Ik heb hier de koraalklimmer toch moeten wegdoen. Dit was letterlijk de enigste vis, zowel in de grote als in de kleine bak, die actief achter anthiassen/kleinere vissen ging jagen. Hij zat al bijna twee jaar in de sump. Dus dacht probeer het nog eens in de nieuwe bak. Maar ook daar hetzelfde probleem, liet geen enkele kleiner vis met rust……

Ik heb hier de koraalklimmer toch moeten wegdoen. Dit was letterlijk de enigste vis, zowel in de grote als in de kleine bak, die actief achter anthiassen/kleinere vissen ging jagen. Hij zat al bijna twee jaar in de sump. Dus dacht probeer het nog eens in de nieuwe bak. Maar ook daar hetzelfde probleem, liet geen enkele kleiner vis met rust……
Welke soort koraalklimmer had je in jouw bak zitten?

Back
Bovenaan