Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke Hanna checker voor fosfaat LR of ULR?

hansvds

ZeewaterForum lid
Ik wil binnenkort een Hanna checker voor fosfaat gaan bestellen doch ben lichtelijk in verwarring welke van de 2.

LR: 0,01 - 2,5 ppm (precisie 5% afleeswaarde)
ULR: 0,00 - 0,90 ( precisie 5% afleeswaarde)

Richtwaarde fosfaat is 0,03 tot max. 0,06 dus valt binnen beide limieten.

Enige verschil is dat de reagent voor de ULR iets goedkoper is.

Kan iemand mij een advies geven welke het meest voor de hand ligt.

Kijk eens hier:

Hi 736 heeft de voorkeur als gevolg van de meet onnauwkeurigheid en tolerantie

Bedankt voor de info en de link. Dan wordt het de de fosfor ULR 736.

Om het nog wat ingewikkelder te maken. Ik gebruik de Hanna HI774 ULR. Deze is speciaal voor zeewater. Deze vind ik het allerbeste. Heb de andere 2 hier genoemde checkers ook gebruikt.

De 774 en 736 zijn exact hetzelfde op 1 punt na.
Het enige verschil is dat de 774 de omrekening van fosfor naar fosfaat onder de kap meteen voor je doet.

Dus, vindt je rekenen leuk, dan neem je de 736.
Heb je liever een stap minder in de meetprocedure en gewoon handig meteen de waarde die je zoekt op het scherm, dan neem je de 774.

Om het nog wat ingewikkelder te maken. Ik gebruik de Hanna HI774 ULR. Deze is speciaal voor zeewater. Deze vind ik het allerbeste. Heb de andere 2 hier genoemde checkers ook gebruikt.

Ik gebruik ook de HI774 ULR.

De 774 en 736 zijn exact hetzelfde op 1 punt na.
Het enige verschil is dat de 774 de omrekening van fosfor naar fosfaat onder de kap meteen voor je doet.

Dus, vindt je rekenen leuk, dan neem je de 736.
Heb je liever een stap minder in de meetprocedure en gewoon handig meteen de waarde die je zoekt op het scherm, dan neem je de 774.

Ze zijn niet 100% gelijk, maar het verschil is minimaal.
Voordeel van de nieuwe 774, een langere timer tussen stap 2 en 3. Ik las soms wel eens dat er bij andere mensen de 736 uitschakelde op de 3 minuten timer, terwijl ze nog aan het schudden waren..

Reactie's van een hanna instruments medewerker op een ander forum :
@Hanna Instruments Will this be more accurate than the ULR Phosphorus checker? Or the same with the conversion programmed in?
For the most part is has the same accuracy statement. The HI736 ULR Phosphorus Checker has an accuracy statement of ±5 ppb ±5% of reading which equals 0.0153ppm phosphates. The new HI774 has an accuracry statement of ±0.02 ppm ±5% of reading. Since the new Checker has a resolution of 0.01ppm we had to round the accuracy up to be conservative in our representation of the instrument's performance. You can expect the same overall accuracy however.

Can you provide more detail on the increased auto-shutoff feature?

Also do you still have to hold down the button to start the 3-minute timer after adding C2?

Will HI-736 (ULR Phosphorous) reagents work with this checker or will new reagents be needed?
The HI736 has a shutoff of: after three minutes of non-use and two minutes after reading. The test requires 2 minutes of shaking the reagent leaving 1 minute to pour the powder into the cuvette and start mixing. The new HI774 Checker has an auto off of after 7 minutes of non-use and 2 minutes after reading. This allows for more time in between C1 and C2 to administer the reagent and start shaking.

You still need a timer.

The cannot use the HI736-25 reagents with the HI774

En als we dan toch tips aan het geven zijn, ik gebruik de smart stir om de 2 minuten te roeren.

Terwijl het PO4 flesje staat te roeren, ben ik bezig met mijn NO3 test HR van hanna voor te bereiden, daar heb ik ook een roerstaafje voor.

Je moet er alleen op letten, dat je na de test het roerstaafje niet mee je gootsteen inkieperd. Mijn eerste 2 testen, heb ik het 2 keer gedaan :D :D .
Daarmee heb ik altijd 1 reserve roerstaafje in huis :p .

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook de Hanna hi-774 en idd met een klein trechtertje om al het poeder erin te krijgen. Werkt perfect.(voor mij dan)

En als we dan toch tips aan het geven zijn, ik gebruik de smart stir om de 2 minuten te roeren.

Terwijl het PO4 flesje staat te roeren, ben ik bezig met mijn NO3 test HR van hanna voor te bereiden, daar heb ik ook een roerstaafje voor.

Je moet er alleen op letten, dat je na de test het roerstaafje niet mee je gootsteen inkieperd. Mijn eerste 2 testen, heb ik het 2 keer gedaan :D :D .
Daarmee heb ik altijd 1 reserve roerstaafje in huis :p .

Dit is inderdaad een erg handig apparaatje. Gebruik het ook al een aantal maanden. Heb wel extra roerstaafjes besteld.

Dit is inderdaad een erg handig apparaatje. Gebruik het ook al een aantal maanden. Heb wel extra roerstaafjes besteld.
Ik gebruik ook al enige tijd zo een smart stir. Ideaal.

Ik twijfelde alleen of deze voldoende was voor het forse mengen nodig bij sommige Hanna testen. Ook gezien het wel goed moeten plaatsen van de cuvette in het midden van de stir. Bij o.a. de Red Sea flesjes past dat precies.

Ook ik heb het roermagneetje al meerdere keren weggegooid in de gootsteen. Gelukkig elke keer nog afgevangen door de gootsteen zeef.

Paar weken gelden bij Ali een zakje van 25 magneetjes besteld. Identiek aan de originele.

Back
Bovenaan