Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hanna Checker

Rick G

ZeewaterForum lid
hallo.

ik ben opzoek naar een hanna checker,
alleen ik zie dat er verschillende soorten zijn.

waar doe ik goed aan ?
en welke raden jullie mij aan ?

thnx

Hoi rick,

Hanna HI736 is de beste tester voor fosfaat (Po4), je moet even omrekenen maar deze is erg goed vergeleken met de normals phosphaat checker.
de kh is ook goed , de calcium wijkt te veel af , niet kopen...

belangrijk met de hanna checkers is dat je nauwkeurig en schoon werkt

grt peter

bedankt!

en hoe reken je het precies om,staat dat ergens vermeld in een boekje of iets van die checker ?

Ik heb mij de HI774 voor fosfaat en de HI772 voor KH aangeschaft.
Voor fosfaat heb ik mij de phosphate ULR HI774 aangeschaft. Dan hoef je niet meer om te rekenen. Die zou blijkbaar ook nauwkeurig genoeg moeten zijn in de lage bereiken.
Maar ik heb nog geen ervaring met dit toestel.
De rest ga ik gewone testsetjes gebruiken. Sommige willen enkel gewone testsetjes gebruiken,....

bedankt!

en hoe reken je het precies om,staat dat ergens vermeld in een boekje of iets van die checker ?
De aangegeven waarde x3.066 en delen door 1000.

Maar voor zover ik het begrijp is de hanna HI774 een beetje de opvolger van de HI736. Een timer die niet zo snel afslaat en automatische omrekening. De nauwkeurigheid zou zo goed als hetzelfde moeten zijn. Ik zal eens kijken of ik die info nog kan terugvinden.

Reactie's van een hanna instruments medewerker op een ander forum :
@Hanna Instruments Will this be more accurate than the ULR Phosphorus checker? Or the same with the conversion programmed in?
For the most part is has the same accuracy statement. The HI736 ULR Phosphorus Checker has an accuracy statement of ±5 ppb ±5% of reading which equals 0.0153ppm phosphates. The new HI774 has an accuracry statement of ±0.02 ppm ±5% of reading. Since the new Checker has a resolution of 0.01ppm we had to round the accuracy up to be conservative in our representation of the instrument's performance. You can expect the same overall accuracy however.

Can you provide more detail on the increased auto-shutoff feature?

Also do you still have to hold down the button to start the 3-minute timer after adding C2?

Will HI-736 (ULR Phosphorous) reagents work with this checker or will new reagents be needed?
The HI736 has a shutoff of: after three minutes of non-use and two minutes after reading. The test requires 2 minutes of shaking the reagent leaving 1 minute to pour the powder into the cuvette and start mixing. The new HI774 Checker has an auto off of after 7 minutes of non-use and 2 minutes after reading. This allows for more time in between C1 and C2 to administer the reagent and start shaking.

You still need a timer.

The cannot use the HI736-25 reagents with the HI774

oké, ja ik hoor vaker dat een checker die je moet omrekenen nauwkeuriger is als een checker die alles voor je uitrekent.
ik heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is heb met beide apparaten geen ervaring.

het is makkelijk als hij het automatisch voor je omrekent maar het moet wel de juiste waarde zijn.

oké, ja ik hoor vaker dat een checker die je moet omrekenen nauwkeuriger is als een checker die alles voor je uitrekent.
ik heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is heb met beide apparaten geen ervaring.

het is makkelijk als hij het automatisch voor je omrekent maar het moet wel de juiste waarde zijn.

Zie mijn laatste post, de HI736 is eigenlijk 0.005 nauwkeuriger dan de HI774. Voor mij is dat toch voldoende om voor de HI774 te kiezen. Ook de verlengde timer tussen C1 en C2 vind ik een pluspunt. Je zal niet de eerste zijn die zit te sukkelen om het reagent in de testbuis te krijgen en dan 2 minuten beginnen schudden om er dan achter te komen dat je checker is uitgesprongen. Dan kan je opnieuw beginnen. testbuisje uitspoelen en nieuw reagent,...
Het is een afweging die je voor jezelf moet maken. Of ik nu 0.015 of 0.02 PO4 meet, maakt voor mij niet veel uit.
Er zijn aquarianen die bij gewone testsetjes blijven en naar kleurtjes op de kaart kijken. Die hun aquaria draaien ook goed ;)

Het verhaal dat de HI736(omrekenen) zoveel nauwkeuriger is komt nog omdat er ook nog de fosfaatchecker HI 713 is, waar hij veel mee is vergeleken. De nauwkeurigheid van die laatste is 0.04, dus dat is al een "serieuze afwijking" in vergelijking met de HI736.

Volgens mij kan je best wel weg blijven van de HI713, die afwijking is toch een stuk groter. Vooral als je vrij laag wil draaien in PO4.

keuzes ;),....

Back
Bovenaan