Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hanna checker - Fosfaat --> welke

ozon

Senior Forumlid
Ik sta op het punt om mij zelf een Hanna checker cadeau te geven.
Echter kan ik niet kiezen tussen de HI 736 ULR en de HI 713 LR
De 736 meet in ppb, maar geeft de waarden in P (Is eenvoudig om te rekenen naar PO4)
De 713 meet in ppm en meet PO4.

Welke tester wordt nu het meest gebruikt / is het meest bruikbaar voor ons zeewater hobbyisten?

713

Ik heb ook de 713, maar nu ik zo de specificatie eens bekijk ben je beter met de 736.

In het meetbereik waar in wij werken, doorgaans 0,00-0,10 ppm, zou de nauwkeurigheid volgens de fabrieksopgave van +/- 0,04 ppm, eigenlijk totaal niet bruikbaar zijn. Toch ben ik eigenlijk wel tevreden met de 713, de reproduceerbaarheid van de metingen is goed. Het verschil tussen 2 metingen achter elkaar is nooit groter als 0,01ppm. Zou ik ooit een andere aanschaffen, dan zou zeker de 736 overwegen en het nadeel van omrekenen voor lief nemen.

Laatst bewerkt:
Als je met omrekenen maar geen fouten maakt.daarbij kan je met afronden ook afwijkingen krijgen

Ik wil er ook een bestellen en denk dat ik ook voor de ULR ga. Je komt toch niet tot de 0,2ppm en zo wel weet je toch al dat het foute boel is.

Als je met omrekenen maar geen fouten maakt.daarbij kan je met afronden ook afwijkingen krijgen
Lijkt me niet zo moeilijk de uitkomst door 1000 delen.
(Foutje Ik had even niet gelezen dat je ook nog P naar Po4 moet omrekenen)

Ik wil er ook een bestellen en denk dat ik ook voor de ULR ga. Je komt toch niet tot de 0,2ppm en zo wel weet je toch al dat het foute boel is.

Lijkt me niet zo moeilijk de uitkomst door 1000 delen.
(Foutje Ik had even niet gelezen dat je ook nog P naar Po4 moet omrekenen)

precies, het ligt iets ingewikkelder: afgelezen P-waarde x 3,066/1000=> fosfaat in ppm

Ja ik zag het, dit betekent wel dat je tot 0,6ppm kunt meten. Helaas betekent dit ook dat hij wat minder accuraat is. Volgens de site van Hanna is dit namelijk 5ppb= 15,33ppb PO4 = 0,01533 ppm PO4.
Alsnog een stuk nauwkeuriger dan de HI 713 die op 0,04ppm nauwkeurig meet.

Ja ik zag het, dit betekent wel dat je tot 0,6ppm kunt meten. Helaas betekent dit ook dat hij wat minder accuraat is. Volgens de site van Hanna is dit namelijk 5ppb= 15,33ppb PO4 = 0,01533 ppm PO4.
Alsnog een stuk nauwkeuriger dan de HI 713 die op 0,04ppm nauwkeurig meet.

Dit was precies voor mij de reden om de ULR aan te schaffen. Nauwkeurigheid is inderdaad 0,015 ppm. K heb hem nu 6 weken. Bij 8 vergelijkingen met red sea over de verschillende tijdspunten kom ik iedere keer uit op een verschil van 0,03 tov red sea. Red sea is altijd hoger. Welke nu echt goed zit? Maakt mij niet zoveel uit, zolang ik maar tussen de 0,02 en 0,08 ppm zit. Ik gebruik de checker nu eens in de zoveel tijd als check op de red sea test

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Betekent dit ook dat de HI713 pas vanaf 0,04 ppm iets meet? Ik heb ook een HI713 maar heb nog nooit een waarde tussen 0-0,04ppm gemeten [emoji47]

Nee, +/- 0,04 betekent dat als je 0,04 meet, werkelijke waarde ergens tussen de 0,00 en de 0,08 ligt.

Mijn mening is kies de 736 de 713 is eigenlijk net zo 'onnauwkeurig' als een normale testsetje en dan bied het dus geen voordeel buiten eventuele persoonlijke voorkeur.

En als je 0 meet kan het dus 0,04ppm zijn [emoji15] ? Heb ik te snel de checker aangeschaft [emoji37]

Volgens mij hoor je naast meten ook nog wat anders te doen, en dat is kijken wat er in je bak aan de hand is. Hoe staan je koralen er bij een bepaalde fosfaatwaarde bij, hoe zit met algengroei? Het nastreven van een bepaalde fosfaatwaarde is geen doel op zich!
De meetwaarden van de 713 zijn in mijn beleving wel goed te reproduceren, de afwijking van 2 metingen van het zelfde water zijn minimaal. Bij mij nooit groter dan 0,01ppm. Als alles er goed bij staat en in meet 0,05 en in werkelijkheid zou het 0,01 zijn of 0,09, dan is dat voor mij niet zo boeiend.

Volgens mij hoor je naast meten ook nog wat anders te doen, en dat is kijken wat er in je bak aan de hand is. Hoe staan je koralen er bij een bepaalde fosfaatwaarde bij, hoe zit met algengroei? Het nastreven van een bepaalde fosfaatwaarde is geen doel op zich!
De meetwaarden van de 713 zijn in mijn beleving wel goed te reproduceren, de afwijking van 2 metingen van het zelfde water zijn minimaal. Bij mij nooit groter dan 0,01ppm. Als alles er goed bij staat en in meet 0,05 en in werkelijkheid zou het 0,01 zijn of 0,09, dan is dat voor mij niet zo boeiend.
Dat begrijp ik maar ik wil ook van een test uit kunnen gaan. Daarom mijn opmerking dat ik de checker naar mijn gevoel te snel heb aangeschaft en kan/kon ik het ook bij mij Red Sea test houden [emoji57]

Bedankt voor de reacties. Het is de 736 geworden.

..... de checker naar mijn gevoel te snel heb aangeschaft en kan/kon ik het ook bij mij Red Sea test houden [emoji57]

Ik denk dat de checker nog steeds een goede keuze is.
Dit omdat ik denk dat de checker een voordeel heeft tov de standaard test setjes.
De voornaamste: De uitlezing wordt niet zo zeer door je eigen interpretatie en omgevings invloeden beïnvloed.

Zo vindt ik lastig om de kleuren van het lage bereik te onderscheiden.
En ook wordt de meetwaade beinvloed door het type licht.
Heb wel eens een (Salifert jodium) test uitgelezen bij het aquariun, voor in de woonkamer en in de keuken.
Kreeg 3 verschillende interpretaties van de meetwaarde. (Bij aquarium is veel blauw licht, voor in de woonkamer volop zonlicht en in de keuken daglicht.

Ben ook aan het kijken naar een hanna fotochecker en ik begrijp het nog niet helemaal, ook met het zoeken via google kom ik er niet helemaal uit. Ik twijfel ook tussen de 713 en 736.

De 736 meet alle P zowel vrij als gebonden? De PO4 is "bruikbaar" voor de algen en koralen waarom wil je alle P weten als je eigenlijk alleen de PO4 wil weten? Of zit 99% van de P gebonden in PO4.

Bedankt voor de reacties. Het is de 736 geworden.

Ik denk dat de checker nog steeds een goede keuze is.
Dit omdat ik denk dat de checker een voordeel heeft tov de standaard test setjes.
De voornaamste: De uitlezing wordt niet zo zeer door je eigen interpretatie en omgevings invloeden beïnvloed.

Zo vindt ik lastig om de kleuren van het lage bereik te onderscheiden.
En ook wordt de meetwaade beinvloed door het type licht.
Heb wel eens een (Salifert jodium) test uitgelezen bij het aquariun, voor in de woonkamer en in de keuken.
Kreeg 3 verschillende interpretaties van de meetwaarde. (Bij aquarium is veel blauw licht, voor in de woonkamer volop zonlicht en in de keuken daglicht.

dit is voor mij een reden om alleen overdag testen uit te voeren, zodat het "bekijken" van de test niet word beinvloed door kunstlicht

Ben ook aan het kijken naar een hanna fotochecker en ik begrijp het nog niet helemaal, ook met het zoeken via google kom ik er niet helemaal uit. Ik twijfel ook tussen de 713 en 736.

De 736 meet alle P zowel vrij als gebonden? De PO4 is "bruikbaar" voor de algen en koralen waarom wil je alle P weten als je eigenlijk alleen de PO4 wil weten? Of zit 99% van de P gebonden in PO4.

Kijk hier even:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/165374-verschil-po4-en-po43/

dit is voor mij een reden om alleen overdag testen uit te voeren, zodat het "bekijken" van de test niet word beinvloed door kunstlicht

In theorie gaat dit wel op, maar 's ochtend om 9 uur is het licht anders dan om 4 uur 's middags.
En dan nog niet te praten over over een zomerse dag, of een regenachtige dag, zomer, winter, etc.

Kun je misschien toch nog beter bij het aquarium / met kunstlicht meten, die is redelijk stabiel.

Back
Bovenaan