Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Helaas niet het gewone bruine alg waar ik op had gehoopt maar echt dino's. Hopelijk met tijd geduld en goede waardes dat het weg gaat.
Ik ben geen laborant maar die foto’s die je net plaatst geven die als uitslag dino’s ?
Om het juiste te doen moet je wel zeker weten dat het dino’s zijn, is het bevestigd door iemand of kun je dat zelf herleiden uit je foto’s

Ik ben geen laborant maar die foto’s die je net plaatst geven die als uitslag dino’s ?
Om het juiste te doen moet je wel zeker weten dat het dino’s zijn, is het bevestigd door iemand of kun je dat zelf herleiden uit je foto’s

Als ik dino's opzoek kom ik allerlei van deze foto's tegen. Dus ik gok het wel....natuurlijk ben ik de expert niet.

Als ik dino's opzoek kom ik allerlei van deze foto's tegen. Dus ik gok het wel....natuurlijk ben ik de expert niet.
Daarom open anders een nieuw topic met de vraag “zijn dit dino’s ?” Dan kunnen wat meer mensen meekijken, er schijnt ook een Facebook groep te zijn die alleen maar gaat over dino’s daar kunnen ze het ook voor je vaststellen.

Stel dat het geen dino’s zijn maar gewoon opstartalgen dan stress je over iets wat niet speelt

Dino's zijn ook opstartalgen ;) . Lijkt erop dat het er standaard bij hoort tegenwoordig bij een opstart zonder levend steen.
De kunst is alleen om een uitbraak te voorkomen, lukt je dat dan zijn ze meestal binnen 1 a 2 weken weer weg.

Daarom open anders een nieuw topic met de vraag “zijn dit dino’s ?” Dan kunnen wat meer mensen meekijken, er schijnt ook een Facebook groep te zijn die alleen maar gaat over dino’s daar kunnen ze het ook voor je vaststellen.

Stel dat het geen dino’s zijn maar gewoon opstartalgen dan stress je over iets wat niet speelt

Dino's zijn ook opstartalgen ;) . Lijkt erop dat het er standaard bij te hoort tegenwoordig bij een opstart zonder levend steen.
De kunst is alleen om een uitbraak te voorkomen, lukt je dat dan zijn ze meestal binnen 1 a 2 weken weer weg.
Mee eens erik en valonia zou je daar ook misschien onder kunnen scharen. Maar feit is toch wel om te weten met welke opstartalgen je te maken hebt?

Bij dino’s hoor je vaak als oplossing 3 dagen verduistering terwijl deze aanpak niet wordt voorgesteld bij andere opstartalgen

Is het niet zo dat het juist van belang is om goed te weten te komen met welke algsoort je te maken hebt en daar je aanpak op afstemmen ?

Mee eens erik en valonia zou je daar ook misschien onder kunnen scharen. Maar feit is toch wel om te weten met welke opstartalgen je te maken hebt?

Bij dino’s hoor je vaak als oplossing 3 dagen verduistering terwijl deze aanpak niet wordt voorgesteld bij andere opstartalgen

Is het niet zo dat het juist van belang is om goed te weten te komen met welke algsoort je te maken hebt en daar je aanpak op afstemmen ?

Jawel ben ik met jou eens.

Overigens kun je heel veel opstart problemen voorkomen en je opstart vlotter te laten voorlopen door je fosfaat en nitraat tijdens de opstart voldoende hoog te houden. Dus dat advies zou ik sowieso willen meegeven ongeacht welke alg het is. Fosfaat en nitraat is namelijk nodig om alle biomassa een gelijke kans te geven om zich te vermeerderen.

Ik zelf raad verduistering in deze situatie, tijdens de opstart, zeker niet aan. Tijdens de opstart heb je kans dat je evenwicht wat je bent aan het opbouwen juist verstoord wordt door die verduistering. "Gewenste" algen welke als concurrentie dienen tegen de Dino's sterven ook af. Mogelijk dat je in een latere fase bij een uitbraak daar wel baat bij zou kunnen hebben. Maar bij een uitbraak is het altijd keuzes maken tussen de minst slechte oplossing maar ook daar is een verduistering geen geen goede oplossing, maar wellicht wel beter dan niks doen.

En nee Volania hoort niet bij een opstart alg :)

Laatst bewerkt:
Ik heb net even gekeken, maar ik kom er niet uit welke soort dino het is. Mogelijk meerdere soorten.
Je eerste 2 foto's zijn wel de meest bruikbare voor iemand om te kunnen identificeren. Een filmpje helpt ook trouwens, veel dino soorten bewegen op een specifieke manier.
Een tip om een microscoop beeld met minder andere 'vervuiling' te krijgen, een schepje vuil zand met een klein beetje water nemen in een buisje, dat even schudden en daarvan een druppel water nemen.

Ik heb net even gekeken, maar ik kom er niet uit welke soort dino het is. Mogelijk meerdere soorten.
Je eerste 2 foto's zijn wel de meest bruikbare voor iemand om te kunnen identificeren. Een filmpje helpt ook trouwens, veel dino soorten bewegen op een specifieke manier.
Een tip om een microscoop beeld met minder andere 'vervuiling' te krijgen, een schepje vuil zand met een klein beetje water nemen in een buisje, dat even schudden en daarvan een druppel water nemen.

Ik zal morgen een video maken als ik weer op werk ben en het kan onthouden om het te doen :)

Ik zal morgen een video maken als ik weer op werk ben en het kan onthouden om het te doen :)

Helaas niet gelukt.
Maar ze bewogen erg snel. En leken zich als een papiertje om te draaien / wisselen van kant. Apart gezicht.

Wat ik heb gedaan:
- Wit licht verminderen naar 6u per dag.
- Proberen nitraat en fosfaat in balans te brengen.
- Microbe lift special bland blijven toevoegen.
- geduld kweken.

En dan gaan we weer door naar het volgende.... 😅.

Van de week een nieuwe Henkie gekocht.
Henkie 1.0 was uit de oude nano gesprongen 😥.
Echter maak ik mij zorgen om Henkie 2.0
Hij zit de hele dag (al 3!) In hetzelfde hoekje.
Bijna ook in dezelfde positie.
Soms zie ik hem even van positie wisselen.
Hij ademt rustig. Dus dat is oke.
Maar ik vraag me toch af wat er aan de hand is.
Moet er bij zeggen hij is eerruuug klein...vergeleken met de andere vissen is hij 1/3 van hun.
Ik heb hem niet gepest zien worden o.i.d.
Ik heb hem helaas niet zien eten, of überhaupt zien rondscharrelen..... 😥.

Iemand tips?

Bijlagen

• IMG-20220318-WA0034.jpg
    IMG-20220318-WA0034.jpg
    32,8 KB · Weergaven: 53
De dinoflagellaten draaien zoals deze? :

Ik weet niet zo goed in welke bak je dieren zitten? omdat je 2 aquariums had staan.
Maar sommige Dino soorten zijn giftig voor algeneters. Ik ben ook slakken, een zee-egel en een Geringde Gobie verloren daar door.
Filter over actieve kool zou ik wel doen, mochten er dieren in je bak met de dino's zitten.

Verlichting minderen wisselen de verhalen over of het helpt. Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen, omdat er ook nadelen aan zitten.
Bij mij gaf het met een doseerapparaat in ieder geval alleen een niet te controleren verhoging van waterwaardes omdat de koralen minder gaan verbruiken.
Wat ook wel geadviseerd wordt is het toevoegen van copepods en levende phytoplankton om de concurrentie van de dino's te boosten.

Helaas niet gelukt.
Maar ze bewogen erg snel. En leken zich als een papiertje om te draaien / wisselen van kant. Apart gezicht.

Wat ik heb gedaan:
- Wit licht verminderen naar 6u per dag.
- Proberen nitraat en fosfaat in balans te brengen.
- Microbe lift special bland blijven toevoegen.
- geduld kweken.

Punt 2, 3 en 4 👍🏼

Punt 1 zou ik niet doen. Je hebt dino’s na een dode opstart, hoort er tegenwoordig een beetje bij en verdwijnen na van loop van tijd vanzelf als je het fosfaat en nitraat voldoende hoog en in balans houd (streef naar fosfaat 0,08 - 0,1 en nitraat 5 - 10).

Door het licht te minderen krijgen de “gewenste” algen ook minder kans en dat hoort juist bij de opstart en heb je ze nodig als concurrent voor de dino’s.

Als je een uitbraak krijgt, en je moet kiezen tussen een van de minst slechte oplossing (een goede is er niet) dan kan een black out of licht minderen mogelijk een weg naar een oplossing kunnen zijn. Maar zover als ik kan zien heb je zeker geen uitbraak.

Punt 2, 3 en 4 👍🏼

Punt 1 zou ik niet doen. Je hebt dino’s na een dode opstart, hoort er tegenwoordig een beetje bij en verdwijnen na van loop van tijd vanzelf als je het fosfaat en nitraat voldoende hoog en in balans houd (streef naar fosfaat 0,08 - 0,1 en nitraat 5 - 10).

Door het licht te minderen krijgen de “gewenste” algen ook minder kans en dat hoort juist bij de opstart en heb je ze nodig als concurrent voor de dino’s.

Als je een uitbraak krijgt, en je moet kiezen tussen een van de minst slechte oplossing (een goede is er niet) dan kan een black out of licht minderen mogelijk een weg naar een oplossing kunnen zijn. Maar zover als ik kan zien heb je zeker geen uitbraak.

Is 6 uur op een dag dan nog steeds te weinig voor andere algen? (Alleen wit licht) blauw staat gewoon vol te draaien.

De dinoflagellaten draaien zoals deze? :

Ik weet niet zo goed in welke bak je dieren zitten? omdat je 2 aquariums had staan.
Maar sommige Dino soorten zijn giftig voor algeneters. Ik ben ook slakken, een zee-egel en een Geringde Gobie verloren daar door.
Filter over actieve kool zou ik wel doen, mochten er dieren in je bak met de dino's zitten.

Verlichting minderen wisselen de verhalen over of het helpt. Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen, omdat er ook nadelen aan zitten.
Bij mij gaf het met een doseerapparaat in ieder geval alleen een niet te controleren verhoging van waterwaardes omdat de koralen minder gaan verbruiken.
Wat ook wel geadviseerd wordt is het toevoegen van copepods en levende phytoplankton om de concurrentie van de dino's te boosten.

Ja het bewoog inderdaad zo!

Wel verdomme....
Ja mijn nano is niet meer. Alles is nu in de grote bak. Arme Henkie.....
Is dit dan ook giftig voor mijn turbo slakken? Die zitten er echt volle bak van te eten namelijk. Ik zie letterlijk slakken sporen over de stenen heen!

Bij de nano was de verwarming ontploft.... Letterlijk. Zie paar berichten terug. En door het warme ijzerdraadje die uit de sup gelanceerd was is de onderkast gaan branden.... Dus die heb ik per direct....dezelfde avond nog uit elkaar gehaald en alle beestjes en koralen over gebracht.

Wel verdomme....
Ja mijn nano is niet meer. Alles is nu in de grote bak. Arme Henkie.....
Is dit dan ook giftig voor mijn turbo slakken? Die zitten er echt volle bak van te eten namelijk. Ik zie letterlijk slakken sporen over de stenen heen!
Helaas wel, afhankelijk van welke soort dino het is.
Of Turbo slakken ook echt bewust dino's eten weet ik niet, of dit gewoon met de algen mee binnen krijgen.
Maar mogelijk heb je ook andere opstart algen er tussen zitten, diatomeeën (kiezelalg) lijken op het oog erg op dino's en dat word wel gegeten door algeneters.

Diatomeeën onder de microscoop:

diatomeeën.jpg

Helaas wel, afhankelijk van welke soort dino het is.
Of Turbo slakken ook echt bewust dino's eten weet ik niet, of dit gewoon met de algen mee binnen krijgen.
Maar mogelijk heb je ook andere opstart algen er tussen zitten, diatomeeën (kiezelalg) lijken op het oog erg op dino's en dat word wel gegeten door algeneters.

Diatomeeën onder de microscoop:

Bekijk bijlage 584210

Ja die zie ik hier en daar ook er tussendoor zitten. .

Het verschilt ook per dino soort sommige geven niet veel giftige stoffen af somminge wel
Bijvoorbeeld Marine velvet is ook een dino soort die wil je ook niet hebben

Uv filter erop zetten wilt ook wel een beetje helpen maar pakt ook je nuttige concurenten van dinos aan

Beetje leesvoer heeft mij toen enorm geholpen

Bijlagen

Het verschilt ook per dino soort sommige geven niet veel giftige stoffen af somminge wel

Uv filter erop zetten wilt ook wel een beetje helpen maar pakt ook je nuttige concurenten van dinos aan

Bedankt gaan we vanavond maar eens lezen.

Hee wat goed heb het bestand doorgelezen en opgeslagen voor als ik zelf dino’s krijg wat ik uiteraard niet hoop

Goede aan dit bestand vind ik
- ze adviseren geen black-outs
- geen dinoX doseren
- geen waterwissels

Wat adviseren ze wel
- nitraat fosfaat in juiste verhouding brengen
- phytoplankton doseren
- en nog een aantal vriendelijke maatregelen

Top dit !

Zo....terug van weggeweest.

Ik heb een lange tijd met de dino's gestreden. En daarna kwamen de rode algen...
Helaas in deze strijd wat visjes, garnalen, krabbetjes en koraal verloren.
Elke keer als ik de bodem om woelde of algen afzoog was de dag er na wel iets dood of slechter geworden (gifstoffen?)
De bak zit er helaas treurig bij.
Maar nu wel vrij van alles.

Dus we beginnen langzaam aan de wederopbouw.
En hopelijk blijft het nu een beetje goed gaan.
Hier en daar wat bubbeltjes alg, een of twee bolletjes per week die ik voorzichtig weg pluk. Helemaal oke dus.
De waterwaardes van deze week waren goed.
Ik probeer mijn nitraat ( 5) en fosfaat (0.025) nog iets hoger te krijgen langzaam aan.

Heeft er iemand in de regio Breda leuke koraaltjes (LPS en soft) over voor een leuk prijsje?
Een visje, krabbetjes, garnaaltje is ook weer welkom.

X chichi.

Bijlagen

• IMG_20220901_135302.jpg
    IMG_20220901_135302.jpg
    130,5 KB · Weergaven: 73
Back
Bovenaan