Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Je weet zeker dat je geen neerslag in je sump hebt? Is er een reden dat je op kh 9,3 zit?

Aquaforest raad aan om tussen de 6,5-8,0 te zitten. Het is een wilde gok, maar ik dacht dat het relatief meer toevoegingen kost om je kh hoog te houden omdat er een natuurlijk verval in kh is als je ver boven de 8 gaat sturen. Het zou kunnen dat je iodine hierdoor te hoog is. Volgens mij kan iodine zich gaan ophopen. Doe je waterwissels?

Een verhoogd iodine is wel degelijk gevaarlijk voor je koralen, maar te snel laten dalen kan ook vervelende effecten hebben. Ik zou je kh wat laten teruglopen naar 8.0 en even een tijdje wekelijks 10% waterwissels doen.
Tja het is al heel lang rond de 9.0 9.3 geweest. Ik heb het gewoon zo gehouden. Ik kan het langzaam wat laten afzakken. Kijken wat het met de iodine doet.
Had ooit een overzicht van Red Sea en kan mij herinneren dat daar de kh rond de 9 stond als ideaal.

Tja het is al heel lang rond de 9.0 9.3 geweest. Ik heb het gewoon zo gehouden. Ik kan het langzaam wat laten afzakken. Kijken wat het met de iodine doet.
Had ooit een overzicht van Red Sea en kan mij herinneren dat daar de kh rond de 9 stond als ideaal.

Dat komt omdat je bij red sea de trace elementen los stuurt van je kh, ca en mg. Bij aquaforest gebruik je een mix waarbij de trace elementen in je kh verwerkt zitten. Ik zou dus niet zomaar afwijken van de aanbeveling van aquaforest zelf.

Dat komt omdat je bij red sea de trace elementen los stuurt van je kh, ca en mg. Bij aquaforest gebruik je een mix waarbij de trace elementen in je kh verwerkt zitten. Ik zou dus niet zomaar afwijken van de aanbeveling van aquaforest zelf.
Gaan we regelen

Ik wilde je alleen even laten weten hoezeer ik genoten heb van deze berichten die je hebt gedeeld. Het was echt verfrissend om te lezen dat anderen soortgelijke worstelingen doormaken als ik. Met een glimlach op mijn gezicht heb ik elk van die berichtjes gelezen en heb ik me volledig kunnen identificeren met de uitdagingen die werden beschreven.

Het is geruststellend om te weten dat ik niet alleen ben in deze reis en dat anderen ook dezelfde hobbels tegenkomen. Het delen van deze ervaringen creëert een gevoel van verbondenheid en gemeenschap, wat ontzettend waardevol is.

Nogmaals bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Ik kijk uit naar meer van deze inspirerende en herkenbare verhalen.

Lieve allemaal,
Sinds 2022 ben ik even van het forum weg geweest.
Ik heb wat zware zwangerschappen gehad, nu nogsteeds herstellende. Manlief heeft zo veel mogelijk geholpen met het aquarium. Maar de bak heeft het zwaar gehad.

Van de week met behulp van iemand hier op het forum de bak " opgefrist".

De icp gaf heel wat zware metalen aan. Er is een grote waterwissel gedaan zo'n 60%. En daarna nog een D.tox kuur van ocean art voor de laatste restjes.
Een nieuwe icp zal ik van de week opsturen.

De koralen hebben het zwaar gehad, daar is bijna niets meer van over. Nog enkele gezonden koppen duncan. Letterlijk 1 kopje euphilia, een stuk kruipende monti.

Wat het wel goed gedaan heeft zijn de oortjes....geen grap als ik er een stuk of 200 heb nu. Roze gorgoon is ook 6x zo groot en ga ik binnenkort halveren.

Visjes doen het prima, maar ik heb geen slakken meer over.

Dus, bakje op orde trekken en opnieuw beginnen.

Ik ben nu over actief kool aan het filteren in een mini reactor.
Nitra.phos minus van aquaforest zit in de kous.

Binnenkort komt er een nano reefmat in.

Dit zijn de waardes van de afgelopen dagen:

4 maart. 7 maart. 8 maart
Zout. 35. 35. 34.
KH. 11. 8.4. 8.8
PH. X. 8.2. X
CA. 400. 410. X
MG. 1320. 1350. X
Nitri. 0. 0. 0.
Nitra. 5. 5. 5.
PHOS. 0.17. 0.17. 0.05

Het verschil in Kh van 4 en 7 maart is waarschijnlijk door de D.tox kuur. Ik las dat die kh kan verbruiken.

Voor nitraat.phosphate verwijderen doseerde ik de carbon van DSR, maar dat deed niets. Tussen 4 en 7 maart. Op 7 maart wat nitraphosminus in de kous gedaan.
Dit gaat ik er morgen weer uit halen en kijken of de DSR carbon het nu wel "over kan nemen". En of het stabiel blijft met 5 ml wat op de verpakking staat dat dat het gemiddelde is.

Even geen giede foto. Kan de filters voor mijn lens nket meer vinden 😅.

Bijlagen

• 20260308_093449.jpg
    20260308_093449.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 73
  • Screenshot_20260308_141544_Chrome.jpg
    Screenshot_20260308_141544_Chrome.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 73
Knap dat je de handdoek niet in de ring hebt gegooid. Ik kan me zo voorstellen dat de prioriteit de afgelopen periode ergens anders lag. Heb je al een plan wat je met de tijd wilt gaan doen? Ga je bijvoorbeeld voor wat makkelijkere koraalsoorten of een softkoralenbak?

Knap dat je de handdoek niet in de ring hebt gegooid. Ik kan me zo voorstellen dat de prioriteit de afgelopen periode ergens anders lag. Heb je al een plan wat je met de tijd wilt gaan doen? Ga je bijvoorbeeld voor wat makkelijkere koraalsoorten of een softkoralenbak?
Dank je wel.
Ja ik weet niet van opgeven, ik heb het vaak gedacht; hij gaat er uit. Maar dan voelde ik me toch schuldig, en het is erg zonde gewoon.

Mijn plan is gewoon weer opbouwen met leuke sps en LPS. Maar geen super fancy soorten of moeilijk te houden. Dat kan later altijd nog als alles weer goed draait.

Even wat foto's van hoe het nu is.

Zodra ik zie dat de kopjes van de duncan blijven zoals ze zijn, zal ik de dode kopjes verwijderen. Voor nu ziet het ernaar uit dat de voorste helft helaas vergaan is. De achterste helft lijkt terug te komen.

Ik heb vandaag de nitraphos minius uit de bak weg gehaald. Even kijken of het nu stabiel is.

Vrijdag gaat mijn aquariumdag worden. Dan waterwissels en testen, maar aan het begin zal ik wat vaker testen denk ik.

Groetjes.

Bijlagen

• 20260309_163005.jpg
    20260309_163005.jpg
    199,9 KB · Weergaven: 58
  • 20260309_163017.jpg
    20260309_163017.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 60
  • 20260309_163034.jpg
    20260309_163034.jpg
    127,9 KB · Weergaven: 59
  • 20260309_163046.jpg
    20260309_163046.jpg
    240,8 KB · Weergaven: 60
  • 20260309_163112.jpg
    20260309_163112.jpg
    171,3 KB · Weergaven: 58
  • 20260309_163141.jpg
    20260309_163141.jpg
    211 KB · Weergaven: 60
Het ziet er weer netjes uit.
Het is vallen en opstaan in de hobby.
Knap en goed dat je door gaat, uiteindelijk gaat het goed komen en draait alles zo als je zou willen.

Geduld en doorzettingsvermogen loont in deze hobby. 👍👍💪💪

Goed bezig hoor.

Ik had de bak net weer op orde.
Helaas kitrand wat het aan het begeven was.

We hebben een nieuwe bak en alles is verhuisd.

Op dit dagboek gaat een slotje.

We gaan verder met een nieuwe bak.

Ik had de bak net weer op orde.
Helaas kitrand wat het aan het begeven was.

We hebben een nieuwe bak en alles is verhuisd.

Op dit dagboek gaat een slotje.

We gaan verder met een nieuwe bak.
Balen van je bak. Waarom zet je niet dit dagboek voort met een nieuwe bak? Dagboeken gaan naar mijn idee over hoe iemand de hobby beleeft, niet over een specifieke glazen bak. In mijn dagboek komen over de tijd aardig wat bakken voor...

Balen van je bak. Waarom zet je niet dit dagboek voort met een nieuwe bak? Dagboeken gaan naar mijn idee over hoe iemand de hobby beleeft, niet over een specifieke glazen bak. In mijn dagboek komen over de tijd aardig wat bakken voor...
Hoi.

Dat had zeker gekund.
Maar ben al verder in een ander.

Hoi.

Dat had zeker gekund.
Maar ben al verder in een ander.
Als je wil kan ik ze alsnog samenvoegen. Lijkt mij nuttiger. Dan kun je niet alleen het verloop van één aquarium zien, maar ook van jezelf als aquariaan. Bij vragen ook handig: 'hee, toen deed je X en nu doe je het weer dus...'.

Als je wil kan ik ze alsnog samenvoegen. Lijkt mij nuttiger. Dan kun je niet alleen het verloop van één aquarium zien, maar ook van jezelf als aquariaan. Bij vragen ook handig: 'hee, toen deed je X en nu doe je het weer dus...'.
Ow als dat kan!

Is goed doen we het zo ;)

Ow als dat kan!

Is goed doen we het zo ;)
Als mede-oprichter van dit forum kon ik dit vroeger. Nu blijkbaar niet meer. Hopelijk kan iemand anders dit voor je regelen. Sorry :(

Als mede-oprichter van dit forum kon ik dit vroeger. Nu blijkbaar niet meer. Hopelijk kan iemand anders dit voor je regelen. Sorry :(
Geen probleem.

Back
Bovenaan