Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Chichi

ZeewaterForum lid
Dream come true!

Al een tijd zat ik er mee, het kriebelde.
Een iets grotere bak.

En dat is dit weekend werkelijkheid geworden.
Na een oproep je geplaats te hebben op een f-book forum als aanbod peiling kwam er een aanbod binnen waar mijn hartje sneller van ging kloppen.
Een red sea 200xl deluxe. Geheel compleet. Nog geen jaar oud.

Maandag is het zo ver!
Dan rij ik er heen en ga ik de bak ophalen.

Helaas waarschijnlijk pas in de vakantie eind deze maand echt tijd om er aan te zitten. Misschien lukt het tussen werk en sociaal leven door ach we zien het wel.

Nu ben ik dus op zoek naar alle tips en tricks voor het overzetten van mijn vissen en koraal.
Hoe pak ik dit aan?
Ik wil met nieuw vers levend steen van iemand in de buurt beginnen.
Aangezien dat van mij nog steeds onder de bubbeltjes alg zit ondanks de 2 nieuwe m.krabbetjes. er is geen bubbel aangeraakt!

Alle tips zijn welkom!
Aan in dit dagboekje hou ik jullie op de hoogte van dit nieuwe avontuur.

Heb je de kans om de bak eerst te laten opstarten? Of moet deze op de plek van de oude?
Als je hem eerst kan opstarten, kan je eens kijken naar het dagboek van Marcel.

Het is een beetje om en om. Ik heb wel even de kans om te laten draaien. Maar helaas niet heel lang.
Wat ik even vergeten ben te benoemen in het vorige verhaal is dat we gaan verhuizen. De nieuwe bak komt in het nieuwe huisje. Waar we ongeveer een maand klussen.
Daarna verhuizen we over. En op dat moment gaat de kleine bak ook de grote bak worden.

Dus het indraaien zal ook binnen een maand moeten.
Ik zat al te denken om sowieso een van de poreuze blokken in de sump van de nano maar meteen in die van de nieuwe te zetten.
Het levende steen van iemand anders helpt hopelijk ook nog met de bacteriën.

Het is een beetje om en om. Ik heb wel even de kans om te laten draaien. Maar helaas niet heel lang.
Wat ik even vergeten ben te benoemen in het vorige verhaal is dat we gaan verhuizen. De nieuwe bak komt in het nieuwe huisje. Waar we ongeveer een maand klussen.
Daarna verhuizen we over. En op dat moment gaat de kleine bak ook de grote bak worden.

Dus het indraaien zal ook binnen een maand moeten.
Ik zat al te denken om sowieso een van de poreuze blokken in de sump van de nano maar meteen in die van de nieuwe te zetten.
Het levende steen van iemand anders helpt hopelijk ook nog met de bacteriën.
Als je de kans hebt en de ruimte, kan je nog wat van die poreuze blokken erbij zetten.
Wanneer je de nieuwe bak hebt, zet je al het poreuze materiaal over plus het levend steen.
En dan in een keer het hele gebeuren overzetten. In principe heb je dan genoeg biologisch evenwicht om de balans te kunnen houden.
Zeker met een beste afschuimer erbij, dan komt het wel goed.

Mooie plannen, succes!
Ik heb zelf al een aantal keer zo'n overstap gemaakt.
Hoe ik het heb aangepakt...

Oude bak: lekker laten draaien
Nieuwe bak: vullen met vers zeewater en dan in één keer alles overzetten.
Natuurlijk heb je de kans om je oude stenen eens even flink schoon te schrobben (liefst in een emmer aquariumwater) en zo te zorgen dat je geen vervelende bubbeltjes alg meeneemt.

Wat bedoel je overigens met vers levend steen uit de buurt? Is dat steen dat nu al in een aquarium ligt? In dat geval zou ik dat samen met je oude inhoud zo overzetten.
Verder niet bang worden als je koralen een tijdje droog staan bij het overzetten, de meeste steenkoralen kunnen daar prima tegen is mijn ervaring.

Als je de kans hebt en de ruimte, kan je nog wat van die poreuze blokken erbij zetten.
Wanneer je de nieuwe bak hebt, zet je al het poreuze materiaal over plus het levend steen.
En dan in een keer het hele gebeuren overzetten. In principe heb je dan genoeg biologisch evenwicht om de balans te kunnen houden.
Zeker met een beste afschuimer erbij, dan komt het wel goed.

Oke ik heb nu 2 van die blokken er in zitten. Zal er nog 2 bij zetten. Ruimte zat so why not.

Afschuimer is red sea skim 300.

De stenen zijn uit een aquarium van iemand anders die nog draait. Althans uit een 2e bak met water en verwarming. Soort van sump achting iets.

Mooie plannen, succes!
Ik heb zelf al een aantal keer zo'n overstap gemaakt.
Hoe ik het heb aangepakt...

Oude bak: lekker laten draaien
Nieuwe bak: vullen met vers zeewater en dan in één keer alles overzetten.
Natuurlijk heb je de kans om je oude stenen eens even flink schoon te schrobben (liefst in een emmer aquariumwater) en zo te zorgen dat je geen vervelende bubbeltjes alg meeneemt.

Wat bedoel je overigens met vers levend steen uit de buurt? Is dat steen dat nu al in een aquarium ligt? In dat geval zou ik dat samen met je oude inhoud zo overzetten.
Verder niet bang worden als je koralen een tijdje droog staan bij het overzetten, de meeste steenkoralen kunnen daar prima tegen is mijn ervaring.

Wat is de rede voor het verse zee water? Ik was eigenlijk van plan om alles direct met ATI abs Ocean te vullen.

Vers zeewater heeft altijd iets extra's. Zit altijd wel iets biologisch in.
Andere kant, die ATI is ook gewoon goed spul 🤷‍♂️

Helft helft? 🤭🤭😝.

Andere tips over osmose apparaat? Met zo een grotere bak wil ik eigenlijk thuis zelf gaan tappen.

Geen idee, ik werk al jaren met kraanwater 😅

Haha oke wat tof dat dat bij jou kan!
Ik weet niet of dat bij mij zo een puik plan is.
Oud huis. Dus tja....En het nieuwe huis is niet veel nieuwer hehe

Na even zoeken kom ik op deze uit.
In de titel staat ook zeewater forum.??betekent dit dat deze hier altijd aangeraden word?

Bijlagen

• Screenshot_20220108-191432.jpg
    Screenshot_20220108-191432.jpg
    48,8 KB · Weergaven: 72
  • Screenshot_20220108-191432.jpg
    Screenshot_20220108-191432.jpg
    48,8 KB · Weergaven: 72
Na even zoeken kom ik op deze uit.
In de titel staat ook zeewater forum.??betekent dit dat deze hier altijd aangeraden word?
Gefeliciteerd met je nieuwe woning en tegelijkertijd en zo goed als nieuw aquarium!
Dit osmose toestel is denk ik een prima optie, ik zou altijd de keuze maken voor een osmosetoestel met tds meter en boosterpomp.
De Tds meter kan je vertellen of je filtermedia en membraan nog goed hun werk doen.
En wanneer het nodig is kan je deze set makkelijk aanpassen met eventueel een extra Di/Silicaat Filter.
Met een boosterpomp heb je minder afvalwater en werkt het membraan nog beter, dus ook prima.
Veel succes met de doorstart van je nieuwe bak !

Vr Gr Bart.

Gefeliciteerd met je nieuwe woning en tegelijkertijd en zo goed als nieuw aquarium!
Dit osmose toestel is denk ik een prima optie, ik zou altijd de keuze maken voor een osmosetoestel met tds meter en boosterpomp.
De Tds meter kan je vertellen of je filtermedia en membraan nog goed hun werk doen.
En wanneer het nodig is kan je deze set makkelijk aanpassen met eventueel een extra Di/Silicaat Filter.
Met een boosterpomp heb je minder afvalwater en werkt het membraan nog beter, dus ook prima.
Veel succes met de doorstart van je nieuwe bak !

Vr Gr Bart.

Bedankt voor je reactie. Deze set heeft inderdaad al een di filter. Pomp en tds meter. Dus alleen nog een silicaat filter er apart bij halen?

Bedankt voor je reactie. Deze set heeft inderdaad al een di filter. Pomp en tds meter. Dus alleen nog een silicaat filter er apart bij halen?

Of wacht never mind dat is het die filter wat er al op zit.

Zoals je al zelf aan geeft, Di hars heb je al. Ik had ondanks vers Di hars, een overschot aan silicaat in mijn osmosewater. Heb er toen een extra filterhuis achter gehangen met silicaathars.
Als je na 3 maanden na je doorstart een icp test opstuurd met een sample van je aquarium en osmosewater, dan weet je meteen hoe het gesteld is met je osmosewater.

Vr Gr Bart.

Back
Bovenaan