Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Oke het lijkt aardig te gaan.

We kunnen terug naar de orde van de dag

Dat bruine alg.....
Ik zit helaas in quarantaine dus ik kan het niet op m'n werk onder de microscoop gooien.

Het is bruin van kleur. Veel zuurstof bellen. En het groeit mega snel terug als ik het afzuig. (Binnen 1 dag).

Iemand een idee? Heb dit in de nano niet gehad namelijk.

Iets wat ik gewoon uit moet zitten of is actie nodig?

Groetjes.
Dit hoort helaas bij de opstart met dood steen. Zodra de balans er is zal het verdwijnen.
Als het erg wordt en de boel dreigt te overwoekeren kan je het afzuigen.

Dit hoort helaas bij de opstart met dood steen. Zodra de balans er is zal het verdwijnen.
Als het erg wordt en de boel dreigt te overwoekeren kan je het afzuigen.

Oke!
Hoe kan ik trouwens het onderscheid maken tussen dino's? Ik weet dat dat kan gebeuren als je te snel gaat met een bak bijvoorbeeld. Iets wat bij mij helaas wel het geval is geweest.

Oke!
Hoe kan ik trouwens het onderscheid maken tussen dino's? Ik weet dat dat kan gebeuren als je te snel gaat met een bak bijvoorbeeld. Iets wat bij mij helaas wel het geval is geweest.
Geen idee.. in mijn ogen is het allemaal hetzelfde: bruine smuk. Bij alles is de balans bepalend.

Geen idee.. in mijn ogen is het allemaal hetzelfde: bruine smuk. Bij alles is de balans bepalend.

Oke vandaag weer eens waterwaardes meten.
En ergens online een potje geduld proberen te kopen. 😅

Hoe is je fosfaat/nitraat? Als die te laag is kun je last krijgen van dino's. Het is een algsoort die vooral omhoog komt door tekort aan grondstoffen.

Je kan het ook alleen zeker weten door het te bekijken onder de microscoop. Voor de rest is het gokken. Maar in mijn ervaring is het verstandiger om het in het begin op z'n beloop te laten en bacteriën toe te voegen. Niet allemaal rare middeltjes om fosfaat toe te voegen enzovoort. Dan zou ik liever een beetje extra diepvries voeren of koralenvoer. Daar vloeit ook weer fosfaat uit voort maar dan heeft de rest er nog wat aan.

Het lijkt erg op de fase waar ik ook in heb gezeten, bruine alg met wat luchtbellen. Ik moet wel zeggen ik had dit alleen op het rock en niet op het zand. Maar het is inderdaad hardnekkig.

Ik heb er 6 weken last van gehad en inderdaad ik haalde het met een tandenborstel weg en een dag later zat het er weer net zo dik op. De achterwand leek wel een oerwoud. Slakken aten deze bruine alg niet dus ik heb het uiteindelijk maar laten zitten. Maar mooi was anders.
Na weken werd dit steeds wat minder.

Daarna volgde direct de groene algenfase ook heftig ik zit daar voor een deel nog in maar met 1 voordeel deze alg lusten de slakken wel. Ik heb nu 15 grote puntslakken grazen, die doen goed hun werk, maar ik ben er zeker nog niet van af. Alhoewel ook de groene alg steeds minder aan het worden is

Maar …….. Ondanks een flinke mitraxkrab begin ik nu valonia te krijgen en flink ook. Op diverse plekken kleine bolletjes en natuurlijk vooral op plekken waar je er slecht bij komt. Ik haal het ergste steeds voorzichtig met een pincet weg voorzichtig dat de bolletjes niet knappen.

De mithraxkrab voeren wij (gelukkig) niet meer, het kostte veel overredingskracht om mijn partner te overtuigen dat deze krab prima zijn eigen kostje bij elkaar kan scharrelen. Nu hopen dat hij veel honger krijgt en valonia gaat eten

Mijn fosfaat en nitraat is structureel 0 ondanks dit dagelijks toevoegen ik ben dit nog maar weer wat gaan ophogen. Ik heb 2 vissen in bestelling staan om ook te zorgen voor meer vis. Voeren doen we al ruim.

Nitraat en fosfaat toevoegen is me door meerdere leden ontraden maar mijn SPS koraal begint steeds meer te bleken dus ik moet wat

Waarom vertel ik dit lange verhaal, ook bij mij gaan dingen dus mis. Het hoort bij de opstart en het duurt nu eenmaal een tijd voordat je bak goed draait. Je moet hier doorheen.

Van de nano herinner ik me alleen maar de leuke dingen maar als ik goed terugdenk heb ik daar ook de nodige problemen mee gehad in het begin maar inderdaad veel minder heftig als met deze bak misschien heb ik met de nano ook wat beginnersgeluk gehad, want ik had echt niet de kennis die ik nu heb.

Deze week is een pijlvis die ik er net 10 dagen in had zitten dood gegaan, geen idee waarom ik verzorg mijn bak dagelijks

Wil ik soms het bijltje erbij neer gooien ja!!!
Maar weet ik dat ik uiteindelijk een mooie bak krijg als ik volhou ook ja

Soms is deze hobby gewoon ruk en oneerlijk want je doet je uiterste best en je wordt beloond met de nodige ellende en zorgen.

Volhouden dus ! Uiteindelijk krijgen wij mooie bakken

Oke!
Volgens mij is de enigste manier om er achter te komen of het Dino’s zijn door een monstertje onder de microscoop te bekijken.

@Marcel oosterhof bedankt voor je bericht.
Ik ga vandaag weer eens metingen doen. En afzuigen.
Die bubbel alg is echt verschrikkelijk. Mijn hele nano was daar echt van kapot gegaan. Snel aanpakken nu het nog weinig is!

Waterwaardes van vandaag:

Ammonium: 0
Nitraat: 25
Fosfaat: 0.01
Ca: 400
Mg: 1110
KH: 8.45
Hoi chiara,
Redelijke waarden doe je ze nog proberen te finetunen ?

Nitraat omlaag, fosfaat omhoog, calcium omhoog, magnesium omhoog, KH op zich niet te hoog alhoewel ik hem zelf het liefst rond de 8 hou, mocht ik met doseren een keer doorschieten dan zit ik niet gelijk in de gevarenzone.

Maar alles stap voor stap natuurlijk. Je gaat steeds wat beter ….

Hoi chiara,
Redelijke waarden doe je ze nog proberen te finetunen ?

Nitraat omlaag, fosfaat omhoog, calcium omhoog, magnesium omhoog, KH op zich niet te hoog alhoewel ik hem zelf het liefst rond de 8 hou, mocht ik met doseren een keer doorschieten dan zit ik niet gelijk in de gevarenzone.

Maar alles stap voor stap natuurlijk. Je gaat steeds wat beter ….

Ik ben ze heel langzaam ca en mg omhoog aan het doen.
Nitraat ben ik bacteriën aan het toe voegen.
Phosphate zou ik even niet weten hoe ik die omhoog haal zonder nitraat ook omhoog te knallen. 😅

Vandaag weer naar werk kunnen gaan en even wat "alg" onder de microscoop gehouden......verdomme.

Iemand goeie tips hoe hier vanaf te komen? Ik lees zoooo veel verschillende dingen! Wat werkt nou echt,...

Bijlagen

• IMG_20220316_085421.jpg
    IMG_20220316_085421.jpg
    89 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20220316_085404.jpg
    IMG_20220316_085404.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20220316_085313.jpg
    IMG_20220316_085313.jpg
    123,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_20220316_085239.jpg
    IMG_20220316_085239.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20220316_085238.jpg
    IMG_20220316_085238.jpg
    147 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20220316_085210.jpg
    IMG_20220316_085210.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20220316_085208.jpg
    IMG_20220316_085208.jpg
    121,4 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20220316_085204.jpg
    IMG_20220316_085204.jpg
    92 KB · Weergaven: 30
Tijd

Zoals René al aangaf "tijd" en gedurende die tijd zorgen dat je nitraat en fosfaat ruimschoots aanwezig is.
Als een van beide of beide naar niet meetbaar dreigt te gaan is de kans groot op een Dino uitbraak.

Zoals René al aangaf "tijd" en gedurende die tijd zorgen dat je nitraat en fosfaat ruimschoots aanwezig is.
Als een van beide of beide naar niet meetbaar dreigt te gaan is de kans groot op een Dino uitbraak.

Oke bedankt. Nitraat is nu 25 die ga ik dan zo maar houden? Of toch te hoog? Fosfaat moet echt omhoog. Gaan we aan werken.

De rest gewoon door doseren? Ik hoor iets van geen nutriënten?
Wel bacteriën door geven neem ik aan?

Vanuit de praktijk ik loop iets voor op jou met dezelfde bak inderdaad de factor tijd

Ik begin nu eindelijk minder algen te krijgen maar dat heeft even geduurd.
Wat ik heb gedaan is
- voldoende opruimers inzetten ik heb 10 slakken in mijn bak als opruimploeg
- zoveel mogelijk alg waar je makkelijk bij kunt zelf weghalen (vooral de achterwand)
- op advies van een aantal mensen nitraat en fosfaat boven nul houden door toevoegen
- bacteriën blijven doseren

Vanuit de praktijk ik loop iets voor op jou met dezelfde bak inderdaad de factor tijd

Ik begin nu eindelijk minder algen te krijgen maar dat heeft even geduurd.
Wat ik heb gedaan is
- voldoende opruimers inzetten ik heb 10 slakken in mijn bak als opruimploeg
- zoveel mogelijk alg waar je makkelijk bij kunt zelf weghalen (vooral de achterwand)
- op advies van een aantal mensen nitraat en fosfaat boven nul houden door toevoegen
- bacteriën blijven doseren

Helaas niet het gewone bruine alg waar ik op had gehoopt maar echt dino's. Hopelijk met tijd geduld en goede waardes dat het weg gaat.

Back
Bovenaan