U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Misschien ook even kijken hoe het zit met stroming. Ik denk dat de torch de grootste reikwijdte heeft van de twee, als je die dan zo neerzet dat de tentakels niet richting de hamer wuiven heb je al minder kans op ruzieOke duidelijk. Ze staan nu ver genoeg uit elkaar. Ik moet even kijken dan wanneer ze groeien.
Frogspawns kunnen wel met torches maar hamers bijna nooit.Beide toch van de Euphyllia familie?
Frogspawns kunnen wel met torches maar hamers bijna nooit.
![]()
Fimbriaphyllia: Hammer, Torch & Frogspawn Corals Might Be More Different Than Anyone Thought | Reef Builders | The Reef and Saltwater Aquarium Blog
It’s no secret that Euphyllia corals are a very diverse group and it seems that some of these species may be more different from each other than we ever thought. We see both a range of forms within…reefbuilders.com
Die ene euphyllia familie is enigzins achterhaald
Dank je wel voor deze infoDat Torches en hamers/druifjes etc niet samengaan wisten we in de hobby al decennia.
De nieuwe naamgeven past in die zin bij wat we in de hobby eigenlijk al lang wisten.
Goniopora en Alveopora gaan ook niet samen, ook al scharen wij (de hobby) ze beide onder "flower pot corals".
Een alveo zal het verliezen van een gonio.
We noemen/noemden bowerbanki en lordhowensis ook allemaal Acanthastrea. Die vermoorden elkaar niet direct, maar ze houden ook niet van elkaar. Inmiddels zijn het beide geen Acans meer maar zijn ze onderverdeeld als Homophyllia bowerbanki en Micromussa lordhowensis.
En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te geven.
Kortom, met naamgeving kom je een eind, maar het is niet alles omvattend. Soms loopt de hobby voor en soms de wetenschap.
Daarom is het zo belangrijk om hierover up to date te blijven.
Ik vind het lastig om te beoordelen, ik heb ook de bruine alg fase gehad en die is nog niet helemaal over maar slierten en luchtbellen heb ik niet gehad.Sinds een week of 2 begint er toch week alg te groeien hier en daar.
Het leek even weg getrokken te zijn maar nu toch weer terug.
Kan iemand mee kijken of dat dit als "oke" is. Of dat het toch iets anders is.
Ik zelf gok op bruine alg. Het is in mijn opinie niet echt rood. Wel een fluweel achtinge laag/doek over stenen en zand heen makkelijk weg te halen.
Er zitten luchtbellen in. En soms maakt het sliertjes.
Zie foto's.
Groetjes.
Wow, wat een geluk dat je thuis was!
Zo, Dat is heftig! Hoop dat je je dieren er zonder last doorheen krijgt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.