Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Chichi's Red Sea 200

Ik heb dus live sand. Daar zitten al bacteriën aan toe gevoegd. Dus misschien later er in. Aan de nadere kant.....ik heb niet echt een later..... Ik heb 2 weken hehehehe. 😅🤣😅
Ik zou dat zand er gelijk in doen zeker omdat het levend zand is. Klopt dat soms geadviseerd wordt om pas veel later zand erin te doen omdat veel alg lastig is op je zand

maar om eerlijk te zijn ik draai nu negen weken en heb nauwelijks alg in de bak het zand is spierwit zoals ik het graag zie, ik woel het 1 x per week een beetje om en zo blijft het prachtig wit van kleur

Mijn Nano destijds ook dood opgestart maar ik heb nooit een echte algenfase gehad en dat is uiteindelijk toch ook een florerende bak geworden

Iedereen zweert bij levend steen dat zal best heel goed zijn maar er zijn meerdere wegen dood opstarten duurt wat langer maar ik omzeil daarmee algenfases wat me ook wat waard is.

Hoi allen,

Ik zit weer even met een dilemma/probleempje.

Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Bij de overname van mijn bak zat dus een super deluxe ATO systeem er bij. AM refill system pro.
kort samen gevat: deze vult het water bij, geeft een melding als het water niveau door een fout te hoog komt te staan, geeft een melding als je Resservoir bijna leeg is.
Helemaal top ding dus!!!

Maar......
Zodra de pomp aan slaat blijft het water na afslaan van de pomp door lopen!!!! en gaat zo het hele reservoir leeg.
Dhuuuuu.... die bak staat hoger dan de sump, dus dit effect was wel te verwachten met de zwaartekracht.!. Had ik wel kunnen bedenken.

tja....hoe doe je dat dan met zo een systeem????
Ik weet dat er mensen zijn die net als ik die flotter helemaal niets vinden en het dus met zo een ATO hebben gedaan.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip!

Hoi allen,

Ik zit weer even met een dilemma/probleempje.

Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Bij de overname van mijn bak zat dus een super deluxe ATO systeem er bij. AM refill system pro.
kort samen gevat: deze vult het water bij, geeft een melding als het water niveau door een fout te hoog komt te staan, geeft een melding als je Resservoir bijna leeg is.
Helemaal top ding dus!!!

Maar......
Zodra de pomp aan slaat blijft het water na afslaan van de pomp door lopen!!!! en gaat zo het hele reservoir leeg.
Dhuuuuu.... die bak staat hoger dan de sump, dus dit effect was wel te verwachten met de zwaartekracht.!. Had ik wel kunnen bedenken.

tja....hoe doe je dat dan met zo een systeem????
Ik weet dat er mensen zijn die net als ik die flotter helemaal niets vinden en het dus met zo een ATO hebben gedaan.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip!
Misschien kan je kijken om die reservoir toch lager te plaatsen

Of iets van een magneet ventiel(weet zelf niet of dat iets kan zijn )

Anders toch zo een vlotter werkt bij mij erg goed hoor zo nu en dan effe doorblazen en schoonmaken maar scheelt weer een stekker of 2

Misschien kan je kijken om die reservoir toch lager te plaatsen

Of iets van een magneet ventiel(weet zelf niet of dat iets kan zijn )

Anders toch zo een vlotter werkt bij mij erg goed hoor zo nu en dan effe doorblazen en schoonmaken maar scheelt weer een stekker of 2

Helaas kan het reservoir niet ergens anders. Kast is daar te klein voor en reservoir buiten de kast willen we niet.

Probleem is ook dat er het e.e.a aan onderdelen mist van de flotter. Waardoor die het nu sowieso niet doet. En het gat van de tank waar het water uit zou lopen is dicht gemaakt.

Dus ik ben even op zoek naar andere oplossingen. (Die moeten er zeker zijn)

Helaas kan het reservoir niet ergens anders. Kast is daar te klein voor en reservoir buiten de kast willen we niet.

Probleem is ook dat er het e.e.a aan onderdelen mist van de flotter. Waardoor die het nu sowieso niet doet. En het gat van de tank waar het water uit zou lopen is dicht gemaakt.

Ik heb misschien iets voor je gevonden op youtube >Film<

en misschien kan je ipv van je pomp een doseer pomp gebruiken?

Huh? Magneet ventiel?

Zoals aangegeven gaat het water hevelen (communicerende vaten).
Inderdaad. Een mechanisch vlottersysteem is dan een oplossing. Is ook betrouwbaar en heeft geen stekker nodig.

Met het ATO systeem kan je het hevelen voorkomen door te zorgen dat de uitstroom van de pomp (uiteinde van de buis/slang) zich nooit onder het wateroppervlak van het bijvulreservoir bevindt. Een veel gebruikte oplossing is om de uitstroom in een bredere open buis te hangen die het water naar de sump begeleid. Die buis moet dan dus tot boven het wateroppervlak van het reservoir reiken.

Edit: zie reactie van Michel hieronder.

Kun je de vorige eigenaar niet even vragen hoe die dit deed

Huh? Magneet ventiel?

Inderdaad. Een mechanisch vlottersysteem is dan een oplossing. Is ook betrouwbaar en heeft geen stekker nodig.

Met het ATO systeem kan je het hevelen voorkomen door te zorgen dat de uitstroom van de pomp (uiteinde van de buis/slang) zich nooit onder het wateroppervlak van het bijvulreservoir bevindt. Een veel gebruikte oplossing is om de uitstroom in een bredere open buis te hangen die het water naar de sump begeleid. Die buis moet dan dus tot boven het wateroppervlak van het reservoir reiken.
Zo bedoel je rene (foto uit mijn sump) dan kun je nooit hevelwerking krijgen de mechanische vlotter werkt bij mij goed de ATO staat bij mij in back up als de vlotter werking weigert
632D68D7-10DA-4AF5-95AD-73B36EF0F6D7.jpeg

Huh? Magneet ventiel?

Edit: zie reactie van Michel hieronder.
In dat topic hebben ze het ook over zo een ventiel

Ik heb misschien iets voor je gevonden op youtube >Film<

en misschien kan je ipv van je pomp een doseer pomp gebruiken?

Dit is wel een goed idee. Dit kan in natuurlijk in miniatuur gewoon na maken

Maar mijn oplossing (zie foto hierboven) zou probleem toch simpel oplossen zorgen dat het slangetje zo zit dat het altijd boven het waterniveau van je osmosevak staat. Gewoon slangetje op maat afknippen en klaar

Zo bedoel je rene (foto uit mijn sump) dan kun je nooit hevelwerking krijgen de mechanische vlotter werkt bij mij goed de ATO staat bij mij in back up als de vlotter werking weigert
Bekijk bijlage 579220
Ja precies.
Maar nu klettert het water in je sump. Dus als je het slangetje in een dikkere PVC buis hangt, dan kan je het water wat subtieler en met minder herrie in de sump begeleiden.

Dat is dan een versimpelde versie van de contraptie van die man uit het filmpje toepast.

Bekijk bijlage 579220
Ow dit is eigenlijk nog beter......niet eens aangedacht! Wat slim van je!

Maar mijn oplossing (zie foto hierboven) zou probleem toch simpel oplossen zorgen dat het slangetje zo zit dat het altijd boven het waterniveau van je osmosevak staat. Gewoon slangetje op maat afknippen en klaar

Het druppelt zo in de bak er onder.... slim slim slim.... oké waar is mijn schaar!

Een simpele oplossing misschien heb je er wat aan;

Vlak boven het waterniveau in het osmosevat een y-stukje (naar boven wijzend) plaatsen of een gaatje prikken.
Tijdens het bijvullen komt er ook osmosewater uit het y-stuk, dit komt weer terug in het voorraad vat.
Wanneer de pomp uitslaat wordt er lucht aangezogen en verdwijnt de hevel.

Groet Wilco

Bekijk bijlage 579220

Hifi en even ter aanvulling op deze foto! Ik zie dat ook jij met stickers bezig bent! Wat grappig. Ik ben even aan het wachten tot dat mijn patronen binnen zijn voor mijn label printer. Maar dan gaat vij mij ook overal een sticker op.
Mocht iemand ooit komen "oppassen" op de op de is dat meteen ook wel zo handig.

Ja precies.
Maar nu klettert het water in je sump. Dus als je het slangetje in een dikkere PVC buis hangt, dan kan je het water wat subtieler en met minder herrie in de sump begeleiden.

Dat is dan een versimpelde versie van de contraptie van die man uit het filmpje toepast.

Het is maar een kleine afstand gelukkig... zal wel mee vallen toch

Back
Bovenaan