Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef at sea

Dank je!

Ik probeer het al voor te stellen vol met flinke koraal kolonies en meer felgekleurde vissen..

Word zeker gaaf! Ga je je nu op SPS richten?

Gisteravond een ritje naar Noord Holland om een mooie Zebrasoma xanthurum op te halen.
Dit prachtige visje stond al op m'n wishlist vanaf het moment dat ik wist dat er een ander aquarium zou komen.
Xanti zwemt lekker samen met de vossenkop rond, samen grazend en plukkend van de stenen.

20210707_081526.jpg

Mooi visje, ook een van mijn favorieten. Daarom gelijk een vraag, er wordt vaak gesteld dat deze dokter toch relatief groot wordt en veel zwemruimte nodig heeft. Heeft deze dan aan 1m genoeg? Vraag het ook puur omdat ik me afvraag of deze dokter voor mij een optie zou zijn (RSR425, 1,20m bak).

Mooi visje, ook een van mijn favorieten. Daarom gelijk een vraag, er wordt vaak gesteld dat deze dokter toch relatief groot wordt en veel zwemruimte nodig heeft. Heeft deze dan aan 1m genoeg? Vraag het ook puur omdat ik me afvraag of deze dokter voor mij een optie zou zijn (RSR425, 1,20m bak).
Strikt genomen is geen enkel aquarium groot genoeg voor eender welke vis.
Maar de Zebrasoma soorten blijken, door de mand genomen, goed houdbaar in huiskameraquaria vanaf 1 meter, vermits er veel zwemruimte én een paar goede schuilplaatsen aanwezig zijn.
Let wel op dat de Z. xanthurum een bazig karakter ontwikkeld ten opzichte van soortgenoten en andere Zebrasoma soorten. Combineren met andere Z.-soorten is dus bij voorbaat niet altijd 'easy-peasy'.

Strikt genomen is geen enkel aquarium groot genoeg voor eender welke vis.
Maar de Zebrasoma soorten blijken, door de mand genomen, goed houdbaar in huiskameraquaria vanaf 1 meter, vermits er veel zwemruimte én een paar goede schuilplaatsen aanwezig zijn.
Let wel op dat de Z. xanthurum een bazig karakter ontwikkeld ten opzichte van soortgenoten en andere Zebrasoma soorten. Combineren met andere Z.-soorten is dus bij voorbaat niet altijd 'easy-peasy'.
Dankje voor de feedback. Combineren van dokters stond sowieso niet op de planning voor mij. Zie hier toch dat de Zebrasoma soorten qua grootte een beetje over één kam geschoren worden, maar een Xanthurum is toch eigenlijk niet vergelijkbaar met een Flavescens? Of vergis ik mij dan.

Mijn ervaring met de Xanthurum (had er ooit al eens eentje in m'n eerste aquarium) is dat ze toch redelijk rustig zijn. Naar soortgenoten kan het wel eens knokken worden. Ik had er toen een scopas bij zitten en dat ging prima. Dit is echter geen garantie. Xanti komt ook uit een aquarium waar er geknokt werd tussen de dokters, dus zal er niets bij plaatsen.
Qua grootte van de bak is inderdaad wat Michel zegt. De bakmaat is belangrijk, maar zeker ook de inrichting. Ik heb een hele open opbouw, zeker aan de rechterkant een groot stuk 'leeg'. Daarbij is de bak ook nog eens 60 diep en 60 hoog. Ik verwacht geen problemen qua zwemruimte.

Ik vind de xanthurum ook een prachtige doktersvis. Bij mij zwemt er een exemplaar door mijn aquarium. Is een rustige vis en zit al vanaf het begin in mijn bak. Nooit geen agressie bij de vis waargenomen naar andere aanwezige vissen en eventuele nieuwkomers.
Maar toen ik eind maart een pincetvis aan het aquarium toevoegde, werd deze enorm agressief door de dokter bejegend. Ik heb bijna 2 maanden nodig gehad om dit goed te krijgen. In het begin was ik al van plan om de rostratus aan een liefhebber uit de buurt te geven. Uiteindelijk is het me toch gelukt om de vrede te laten weder keren in de bak.
Maar ik zal nu echt geen soort vis van het type vlinder, keizer en laat staan dokter in mijn bak erbij te plaatsen.
Lipvissen en baarsjes zijn tot nu toe totaal geen probleem geweest.
Het verhaal van de rostratus kun je vinden in mijn dagboek.

Ik vind de xanthurum ook een prachtige doktersvis. Bij mij zwemt er een exemplaar door mijn aquarium. Is een rustige vis en zit al vanaf het begin in mijn bak. Nooit geen agressie bij de vis waargenomen naar andere aanwezige vissen en eventuele nieuwkomers.
Maar toen ik eind maart een pincetvis aan het aquarium toevoegde, werd deze enorm agressief door de dokter bejegend. Ik heb bijna 2 maanden nodig gehad om dit goed te krijgen. In het begin was ik al van plan om de rostratus aan een liefhebber uit de buurt te geven. Uiteindelijk is het me toch gelukt om de vrede te laten weder keren in de bak.
Maar ik zal nu echt geen soort vis van het type vlinder, keizer en laat staan dokter in mijn bak erbij te plaatsen.
Lipvissen en baarsjes zijn tot nu toe totaal geen probleem geweest.
Het verhaal van de rostratus kun je vinden in mijn dagboek.
Ik denk dat voor de vissen de rostratus een gelijke vorm heeft en als dokter gezien wordt?
Het blijft met veel vissen altijd een gok. Maar keizers en vlinders staan niet op m'n wishlist, veel te zuinig op m'n koraaltjes 😅👍

Ik denk dat voor de vissen de rostratus een gelijke vorm heeft en als dokter gezien wordt?
Het blijft met veel vissen altijd een gok. Maar keizers en vlinders staan niet op m'n wishlist, veel te zuinig op m'n koraaltjes 😅👍
Ben het qua vorm van de vissen geheel met je eens.
De rostratus doet het bij mij prima. Blijft van koralen af. Alleen de Acanthastrea's vindt het visje interessant, maar daar had ik al rekening mee gehouden.

Nog wat leuke foto's gemaakt:
20210731_084309.jpg20210731_084250.jpg20210731_084216.jpg20210731_084211.jpg

Eens kijken hoe ze er over een weekje bijstaan 😅

Voor de rest gaat het lekker. Nitraat is rond de 2, fosfaat niet meetbaar.
De ruiten zijn met een dag of 3 beslagen, heel af en toe nog een spontane witte waas. Dit is vooral voor mij vervelend, de dieren merken er niets van.

Hallo Patrick
Leuk om de ervaringen en bak van wellicht het actiefste forumlid te kunnen volgen vanuit België. Zonet je dagboek ingelezen.
veel succes met het verdere verloop van je nieuwe prachtige bak!
Ik houd trouwens al lange tijd een xanti en gele dokter succesvol samen. Regelmatig knokken ze even om te zien of de pikorde nog staat, maar gelukkig blijft het zonder erg. 😉
Grts Jimmy

Back
Bovenaan