Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef at sea

Een nieuw huis,
Een nieuw aquarium,
Een nieuw dagboek.

Als je verhuist naar een grotere woning, dan kriebelt een groter aquarium natuurlijk.
Dus toen mijn partner zij of ik niet een ander aquarium wilde dat meer aansloot bij de rest van de inrichting, had ik al een ontwerp voor ogen 😅

Het is een aquarium van 100 cm breed, 60 cm diep en een waterhoogte van 60 cm,
Dit alles op een onderkast van 90 cm hoog.
Het geheel is afgewerkt met 'betonlook' platen, uitneembare deurtjes en een flinke sump.

De afschuimer neem ik mee van de oude bak, een Bubble King 160 mini. Deze was eerder al aangeschaft met het oog op een groter aquarium.
Zo ook de opvoerpomp, een Red Dragon Eco.
Qua stroming is er een Maxspect Jump Gyre aangeschaft.
De verlichting is een LED armatuur van ASAqua.

Gisteren werd de bak gebracht en geplaatst.
Hierna het pvc-werk in orde maken met mooi fris wit pvc.
Daarna kon de reefscape erin en kon het vullen beginnen.
Ik heb 400 liter zeewater gehaald bij AquaCompleet (hele stunt om dat veilig thuis te krijgen.. beetje onderstuur bij hogere snelheid 😅)
Dit moest van de auto naar het aquarium gelopen worden. Ik woon in een hofje, dus er moest een goed stukje gesjouwd worden.

Bekijk bijlage 559805

Bekijk bijlage 559806
Het vullen kon beginnen.

Na het aansluiten van de apparatuur ziet het er goed uit. Geen lekken (fingers crossed) en het licht ziet er goed uit.

Bekijk bijlage 559807

Vandaag draait de boel om het goed op temperatuur te krijgen.
Morgen wordt het oude aquarium overgezet.

Na zo'n dagje, even bijkomen...

Bekijk bijlage 559808

Bekijk bijlage 559809
Erg mooi aquarium en meubel. Ik heb nog een tip. Kun je de rechterkant nog zwart maken? Althans dat zou ik doen.

Hahaha... pilske erbij 👍🍻

Warfsteiner en hertog jan. De betere onder de regulieren bieren 👌

Erg mooi aquarium en meubel. Ik heb nog een tip. Kun je de rechterkant nog zwart maken? Althans dat zou ik doen.
De linkerkant aan de muur bedoel je?
Initieel zou het aquarium meer naar het midden komen, maar door aanpassingen in het bouwplan van het huis is het toch een beetje verandert.
Wel gevraagd of het alsnog zwart kon, maar dat is in het proces niet goed doorgekomen.
Zit al wel te denken om er een plaatje zwart plexiglas tussen te schuiven. Aan de andere kant, het zal toch begroeien met kalkalgen en montipora

De linkerkant aan de muur bedoel je?
Initieel zou het aquarium meer naar het midden komen, maar door aanpassingen in het bouwplan van het huis is het toch een beetje verandert.
Wel gevraagd of het alsnog zwart kon, maar dat is in het proces niet goed doorgekomen.
Zit al wel te denken om er een plaatje zwart plexiglas tussen te schuiven. Aan de andere kant, het zal toch begroeien met kalkalgen en montipora
Inderdaad, ik bedoel aan de linkerkant bij de muur.

Hele dikke bak en idem scape. Dit gaat mooi worden 😬.

Één vraagje, is je sump niet iets laag voor als de opvoerpomp uitvalt, of lijkt dat maar zo?

Hele dikke bak en idem scape. Dit gaat mooi worden 😬.

Één vraagje, is je sump niet iets laag voor als de opvoerpomp uitvalt, of lijkt dat maar zo?
Neuh, dat valt wel mee. Op de foto draait er geen opvoerpomp, dus het waterpeil in de sump zal nog zakken. Het staat nu zelfs boven het schutje van de afschuimer.
Morgen wordt er extra steen toegevoegd en misschien wat water als het nodig is. Dit alles met alle pompen uit, zodat de exacte hoogte in de sump kan worden bepaald. Met een stift aangeven wat de max hoogte is, daarna pompen aan en het waterpeil aangeven van de draaiende bak.
Zo kan ik goed zien hoeveel water er verdampt en wat er bijgevuld moet worden.

Neuh, dat valt wel mee. Op de foto draait er geen opvoerpomp, dus het waterpeil in de sump zal nog zakken. Het staat nu zelfs boven het schutje van de afschuimer.
Morgen wordt er extra steen toegevoegd en misschien wat water als het nodig is. Dit alles met alle pompen uit, zodat de exacte hoogte in de sump kan worden bepaald. Met een stift aangeven wat de max hoogte is, daarna pompen aan en het waterpeil aangeven van de draaiende bak.
Zo kan ik goed zien hoeveel water er verdampt en wat er bijgevuld moet worden.
Slim 👍

Ziet er goed uit Patrick!
Zal je opstart met veel intresse volgen!

Mooi hoor die betonlook. Geen zorgen dat de bak dichtbij een raam staat?
Welnee, het is de zuidkant maar 😅

Het was de enige plek waar ik hem goed kwijt kan. Natuurlijk zal die wat zonlicht meepakken, maar er komt ook nog raamdecoratie en er hangt een zonnescherm aan de gevel. De tijd zal het leren of het genoeg is 🤷‍♂️

Mooi hoor, leuk dat vrouw lief meedenkt!
Maar Patrick houd je dan geen speling tussen muur en je aquarium. Lijkt mij altijd makkelijk als je nog ergens achter bij kan, voorbeeld er springs een vis uit je bak en precies in zo’n klein stukje waar het in past, kan je die er niet meer uit krijgen.

Mooi hoor, leuk dat vrouw lief meedenkt!
Maar Patrick houd je dan geen speling tussen muur en je aquarium. Lijkt mij altijd makkelijk als je nog ergens achter bij kan, voorbeeld er springs een vis uit je bak en precies in zo’n klein stukje waar het in past, kan je die er niet meer uit krijgen.
Voor springende vissen hebben we katten. Denk dat de vis de vloer nooit zal raken 🙈

En dan is het eindelijk zo ver.
Het koraal en de vissen zijn overgezet.

Wat is dat een verschil met de oude bak. Die stond toch redelijk vol, maar nu lijkt het wel alsof er niets in de nieuwe bak staat.. 🙈

20210524_120619.jpg

Ook maar even de deurtjes erin gehangen, plaatje is compleet.

20210524_123315.jpg

Nu is het wachten tot het water z'n troebelheid verliest. Een flinke dosis bacteriën toegevoegd en na een uurtje of 5 stond de afschuimer al lekker dikke schuimkoppen te blazen.

Hopen dat de doorstart een beetje soepel wil gaan, want het jeukt om die kale plekken op te vullen 😅

En dan is het eindelijk zo ver.
Het koraal en de vissen zijn overgezet.

Wat is dat een verschil met de oude bak. Die stond toch redelijk vol, maar nu lijkt het wel alsof er niets in de nieuwe bak staat.. 🙈

Bekijk bijlage 560045

Ook maar even de deurtjes erin gehangen, plaatje is compleet.

Bekijk bijlage 560046

Nu is het wachten tot het water z'n troebelheid verliest. Een flinke dosis bacteriën toegevoegd en na een uurtje of 5 stond de afschuimer al lekker dikke schuimkoppen te blazen.

Hopen dat de doorstart een beetje soepel wil gaan, want het jeukt om die kale plekken op te vullen 😅
Onwijs mooi zo man prachtig nu al ....

Back
Bovenaan