Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Ik ben opgestart met dood steen en heb bacterien uit een flesje toegevoegd. Ook wat materiaal uit een sump van een aquariaan die in dezelfde gemeente woont. Ik heb ammoniak gedoseerd tot 2 PPM en is nu gezakt tot ongeveer 1. Nitriet begint meetbaar te worden en er verschijnen bruine algen. De bak is gevuld met NSW, 4 ritten neeltje jans.
Gisteren ben ik even naar CFS gereden omdat ze daar indonesisch levend steen hadden liggen. Maar ik ben terug gekeerd zonder, vol glasanemonen. Ze zijn makkelijk weg te spuiten, maar zolang ik het kan vermijden. Ik ga nog wel enkele kg levend steen toevoegen als ik het in een beperkte straal kan vinden, max 1 uur rijden.Bekijk bijlage 533481
Ook voor de SK5000 gekozen? Heb hem hier ook staan, enorm fijn ding en houdt dus echt alles tegen (misschien zelfs iets teveel).

Ook voor de SK5000 gekozen? Heb hem hier ook staan, enorm fijn ding en houdt dus echt alles tegen (misschien zelfs iets teveel).

Hier staat het bypassklepje volledig open, zodat er toch wat "vuil" in het ingangscompartiment komt. Ik heb hier een deel levend steen liggen, waar wel wat klein leven in groeit. Ik voer 2-3 keer per dag en mijn PO4 is 0.03 en NO3 1

Nico F. Hoe valt de draaikraan van RE mee?
Als je hiermee de kraan van mijn overloop bedoelt, deze is heel fijn af te regelen. Maar dat is geen RE afsluiter, maar deze.

Hier staat het bypassklepje volledig open, zodat er toch wat "vuil" in het ingangscompartiment komt. Ik heb hier een deel levend steen liggen, waar wel wat klein leven in groeit. Ik voer 2-3 keer per dag en mijn PO4 is 0.03 en NO3 1

Als je hiermee de kraan van mijn overloop bedoelt, deze is heel fijn af te regelen. Maar dat is geen RE afsluiter, maar deze.
Aja ok, ik heb net dezelfde kraan maar dan bij RE gekocht (nieuw in hun gamma). NO3 en PO4 is wel zeer mooi naargelang je toch dikwijls voert

peter,

Juist een stevige "crash" achter de rug.
De bak is nu bijna hersteld en draait op een sps of 4 na terug goed. Verlichting is sinds gisteren over een periode van 4 weken terug opgerampt.

Hieronder een lang verhaal, wel effe gekopieerd uit een vibrant topic.

Nadat de bak begin december echt vertrokken was, is het vanaf 7-8 december stevig beginnen mislopen.

De reden is zéééér vermoedelijk, vibrant reef.

Ik heb al van kort na de opstart bryopsis in de bak gekregen, vermoedelijk met een stekje meegekregen. dus dacht ik een 3tal maanden geleden na wat leeswerk ed om vibrant reef te proberen. Volgens de beschrijvingen bestaat het voornamelijk uit bacterieen, aminozuren, wat azijn en RO water. Dus wat kan het kwaad doen?

Dus begonnen zoals voorgeschreven met een wekelijkse dosering. Na enkele uren begon de bryopsis er al wat grauw uitzien. Stipt elke week de dosering herhaalt en de bryopsis begont stilletjes te verdwijnen. De bak was ook superhelder. Tot op een punt na 6 weken dat het stabiel bleef.

Ook staat er geschreven dat als je bryopsis wil bestrijden je 2 keer per week kan doseren, als 1 keer per week niet alles wegkrijgt. Daar ik op dat moment geen zotte dingen merkte aan de bak en alles eindelijk op de rails stond, dacht ik laten we dat maar doen. Ergens bij het begin van week 8, zag ik dat de poliepexpansie op ALLE acro’s begon te verdwijnen. Op het einde van week 8, geen poliepje meer te zien op de acro’s. Deze begonnen ook sterk in kleur achteruit te gaan, echt bleker worden. Net hetzelfde fenomeen dan wat ik heb gehad met de overbelichting maanden geleden. Het uitstoten van de Zoöxanthellen.

Bijkomende vaststellingen, Monti’s (tak en plaatvormend), stylo, porites en LPS’en hadden er minder last van. Wel volledig groeistop in de bak en de euphillia’s ed waren iets bleker en niet vol open, maar niets “dramatisch”.

Ook mijn KH verbruik ging x4 omhoog. Dat kon gewoon niet door mijn koraalgroei komen, die was er niet meer (Ca verbruik volgde niet). Toen begon het wat te dagen dat reef vibrant er misschien wel voor iets tussen kon zitten. Dus maar gestopt met doseren, maar de bacterieen trein was vertrokken.

Elke dag werden de acro’s bleker en bleker. Geen afsterven, maar heel vaag in kleur. Ook maar preventief de verlichting 10% in sterkte verminderd om de al bleke acro’s niet verder zwaar te belasten. NO3 en PO4 hebben al die tijd ook laag geweest, maar meetbaar, maar dat was eigenlijk al lange tijd zo. PO4 tussen de 0.02 en 0.04. NO3 tussen 0.5 en 4. Op een bepaald ogenblk begon ik acro’s te verliezen, dus de verlichting nog 5% achteruit, in totaal een 50 tot 60 PAR minder in alle zone’s.

Het achteruit gaan heeft tot 4 weken geduurd en toen stabiliseerde dit verschijnsel, KH verbruik daalde ook terug. Ondertussen ook maar verder gezocht op het internet en je vind hier en daar toch ook nog verhalen van slechte ervaringen met acro’s en vibrant reef. In totaal een 15tal acrootjes verloren en een heel deel op sterven na dood. Ik zat elke dag met een knoop in mijn maag voor de bak, ik voelde me er echt “ziek” van. Zelfs wat preventief opzoekwerk gedaan om terug naar zoet (discussen) te gaan. Maar daar ik het zelf veroorzaakt heb toch maar verder gedaan.

Ondertussen een 15% waterwissel gedaan met neeltje janswater, aktieve kool in het wervelbed en elke dag ’s morgens bij het aanspringen van de lichten hopen op verbetering, wat maar niet kwam integendeel.

De eerste lichte verbetering was zoals steeds aan de LPS en te zien (na ongeveer 3-4 weken). Begin van de 4de week zag ik op enkele acrootjes een lichte opkleuring en een voorzichtige poliep.

Misschien dat in bepaalde omstandigheden, bvb lage nutrienten, sterke verlichting, de zoöxanthellen van de acro’s mee lijden onder de sterkere toevoeging van reef vibrant. Voor zover ik het nu begrijp zijn Zoöxanthellen ook een vorm van algjes? En reef vibrant is erop gericht om algen te verwijderen.

De bak is nog altijd niet volledig hersteld, maar de acro's die ik nog heb zijn gedeeltelijk aan het herstellen of anders stabiel, volledig van kleur en geen poliepexpansie.
De LPS'en zijn nu mooier op kleur dan voor de kuur

95% zal wel goede ervaringen hebben met vibrant, maar hier is het een catastrofe geweest, die nog altijd niet achter de rug is.

Zoals gezegd, de bak is terug op de rails op 4 koraaltjes na. Wel een 20 tal acrootjes verloren.

Ondertussen dan maar de techniek wat verder geoptimaliseerd.

Een klein refugium gemaakt en dus een kessil H80 aangeschaft.
De 2x gyres xf350 verkocht en vervangen door 2x tunze stream 3. Lelijke pompen, maar een bak stroming. Zeker een verbetering tov de gyres in mijn bak. De gyres verloren nogal snel capaciteit door vervuiling.
Een 2de doseerpomp h2ocean p4 pro aangeschaft, die ik een van de komende dagen ga installeren.20210126_134945.jpg20210126_134924.jpg20210126_134911.jpg

Een fotootje van tijdens de vibrant crisis en 5 weken later. Terug op kleur en gegroeid.20201220_112319~2.jpg20210126_083440.jpg

Toch een kèk bakske Nico👍🏻, ondanks de tegenslagen.
Het is terug fun reefing 👍. Nu hopelijk wat stabiele maanden voor de boeg en het koralen bestand terug wat opkrikken. Wat extra visjes staan ook nog op de planning, maar ik ben er nog niet uit dewelke.

Top dat je toch door gegaan bent. Over een jaar lach je erom ;), en het ziet er nu alweer puik uit.

Blijkbaar al enkele maanden geen update gedaan.
De bak evolueert elke maand in goede zin.
Geen noemenswaardige problemen.
Techniek wat geupgraded. Een extra nero 5, skimmer guard en een thermo view van reef factory erbij.
Enkel met mijn licht 3x PCC heb ik wat zitten "knoeien".
Af en toe dacht ik dat er sommige koraaltjes teveel licht kregen en heb ik mijn sterkte wat verlaagd. Maar eigenlijk hadden ze iets te weinig licht 🙄.
Ik heb wel een okkasie seneye, maar nu twijfel ik wel aan de goede werking.
Sinds 4-5 weken rustig de verlichting 9 tot 12 % opgeschroefd. En je ziet al wel wat verbetering in groei en kleur. Nu is het afwachten en eventueel wat finetunen.

Mijn foto's zijn wel wat aan de blauwe kant, de bak is witter dan de foto's tonen.

Bijlagen

• 20210515_142557.jpg
    20210515_142557.jpg
    212,3 KB · Weergaven: 98
  • 20210516_123407.jpg
    20210516_123407.jpg
    331 KB · Weergaven: 97
  • 20210516_123205.jpg
    20210516_123205.jpg
    278,5 KB · Weergaven: 88
  • 20210515_142614.jpg
    20210515_142614.jpg
    269,4 KB · Weergaven: 86
  • 20210516_123450.jpg
    20210516_123450.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 96
Nog een groeifotootje, de eerste staat enkele posts hoger.
En een fotootje van een Formosa en tortuosa tijdens de vibrant reef crisis en nu 4 à 5 maanden later.

Bijlagen

• 20210515_142314.jpg
    20210515_142314.jpg
    189,1 KB · Weergaven: 72
  • 20210515_142219.jpg
    20210515_142219.jpg
    259,7 KB · Weergaven: 73
  • 20210515_131109.jpg
    20210515_131109.jpg
    232,4 KB · Weergaven: 69
  • 20201220_112351.jpg
    20201220_112351.jpg
    185,2 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Hoi Nico ,
De groei zit er weer best in , wat een kleurverschil zeg vooral in de tortuosa...
Suc6 , grtz jack

Hoi Nico ,
De groei zit er weer best in , wat een kleurverschil zeg vooral in de tortuosa...
Suc6 , grtz jack

jack,
Sinds de vorige update is het altijd stilletjes verbeterd.
De laatste 6 weken gaat het sterk vooruit.
Die tortuosa was zo goed als dood, bijna wit.
Zo goed als alles staat terug op kleur en de meeste groeien terug.

Niets speciaal te melden, dat is meestal goed nieuws.

De bak draait goed.
Het aqua geraakt stilletjes aan voorbij de stekkenbak fase. Het zijn in vele gevallen al kleine kolonietjes.

De verlichtingssterkte is over 8 weken, langzaam, maar toch gevoelig verhoogt. (+25%). van een piek tot 60% vermogen op mijn coralcares, zit ik nu op 75%.
Nu even een maandje van de knopjes afblijven en verder observeren.
Het Kh en Ca verbruik stabiliseert nu, maar is in de eerste 5 weken van die cyclus bijna verdubbeld.
Bijna alle koraaltjes hebben er positief op gereageerd, zelfs LPS'en.

De Ph van de bak ging soms tot 8.6. Ik doseer een vaste dosis kalkwater en gebruik de ati carbo ex.
Voorlopig de ATI carbo ex maar afgekoppeld, daar de ramen en deuren nu regelmatig open staan, is de vrije CO2 in de ruimte toch een stuk minder.
Nu heb ik 's morgens 8.1 en op zijn piek tegen de 8.4.
Er zit juist een nieuwe ph probe in, die heb ik toch enkele malen moeten calibreren om een stabiele waarde te krijgen. Een van de komende dagen nog eeens dubbelchecken.

De voorbij week, dinsdag nog eens een ATI test binnengestuurd.
Dat moet zowat de snelste ooit zijn.
Donderdagmorgen een email met bevestiging van ontvangst, do namiddag de resultaten al binnen.

Score 95%

Jodium is altijd al wat te laag geweest de voorbije testen en wordt standaard via de doseerpomp dagelijks extra bijgevoegd. dus de dosering ietsje verhoogd.

Een kort filmpje als overzicht. Het gekende probleem, het is nogal blauw, ik draai eigenlijk bijna wit met de coralcares.

Voorlopig draait de bak lekker door. Op 2 of 3 na zitten de meeste koraaltjes goed in de groei. De kleurtjes zijn zeker ok.

Mijn 2de hands Teco TK 1000 werkte niet goed meer, dus ondertussen een nieuwe aangeschaft.
Er wordt binnen 4 weken wel airco in de woonkamer geplaatst, maar ik merk toch dat zolang de woonkamer niet onder de 22°C komt, dat de bak overdag blijft opwarmen. Dus 100% zonder koeler ga ik niet kunnen.

Er wordt flink gevoederd en mijn NO3 blijft voorlopig tussen de 0 en 1, PO4 schommelt rond de 0.02. Mijn afschuimer draait nog op 44% vermogen, mijn intern bypassklepje van de vliesfilter staat volledig open. Het kleine refugium doet ook zijn ding.
Dat is nog een mooie marge om alles zonder verdere toevoegingen of verwijderaars binnen de marges te houden.
Ondertussen ben ik aan het nadenken over de uitbreiding van mijn vissenbestand. Huidige bezetting, witborst, gele dokter, naso elegans, 4 anthiassen, 1 salarias, chelmon rostratus, citroen lipvis en een fridmani. Dokters komen er niet meer bij.
Op zich hou ik wel wat van meerdere kleinere visjes. Misschien nog 4 andere anthiassen erbij (evansii)? Een koraalklimmmer vind ik ook een tof visje, maar wil ik mijn poetsgarnalen opgeven? De dokters gaan regelmating op onderhoud :).
De absolute droomvis blijft een pygoplites diacanthus, maar gaat die van mijn doopvont en sommige LPS afblijven,... Ik heb bewust geen acans, trachy's, scolomia's in de bak zitten tot ik erover uit ben. Wel heb ik 2 lobootjes. Mijn plerogyra, cataphyllia en euphyllia's zou ik wel graag intakt houden.

De laatste maanden is het happy reefing.

Ik zal straks nog eens wat fotootjes nemen en plaatsen.

Een paar losse foto's van wat dieren uit het aqua.
Morgen ga ik proberen om wat overzicht fotootjes te nemen.

Bijlagen

• 20210726_160900.jpg
    20210726_160900.jpg
    167,4 KB · Weergaven: 26
  • 20210726_160708.jpg
    20210726_160708.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 24
  • 20210726_160650.jpg
    20210726_160650.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 23
  • 20210726_160329.jpg
    20210726_160329.jpg