Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Ik ben opgestart met dood steen en heb bacterien uit een flesje toegevoegd. Ook wat materiaal uit een sump van een aquariaan die in dezelfde gemeente woont. Ik heb ammoniak gedoseerd tot 2 PPM en is nu gezakt tot ongeveer 1. Nitriet begint meetbaar te worden en er verschijnen bruine algen. De bak is gevuld met NSW, 4 ritten neeltje jans.
Gisteren ben ik even naar CFS gereden omdat ze daar indonesisch levend steen hadden liggen. Maar ik ben terug gekeerd zonder, vol glasanemonen. Ze zijn makkelijk weg te spuiten, maar zolang ik het kan vermijden. Ik ga nog wel enkele kg levend steen toevoegen als ik het in een beperkte straal kan vinden, max 1 uur rijden.20200606_132337.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb nog 6 drukke dagen voor de boeg en dan heb ik 23 dagen staycation 😉👍

De bak draait sinds vrijdag. Ik heb ongeveer een maand met de ombouw bezig geweest. Voor en na het werk. En regelmatig gestopt om van het goede weer te genieten :cool: .
Toch maar het RVS frame een coating gegeven.
De omkasting, grondlaag, 2 lagen lak en 2 lagen bootvernis. Daar kruipt veel tijd in.

Maar dan heb je ook wat, ziet er goed uit!

Een maandje verder.

Een eerste ATI test binnen gestuurd om de waterwaardes te kennen vooraleer er bewoners ed in kwamen. Deze was goed.
Na de bruine algen zijn de groene opgedoken en die zijn nog talrijk aanwezig op de stenen. Maar ze zijn wel stilletjes aan het minderen.
De salarias, xanthurum en flavescens (beide small) lusten ze ook wel, ze zwemmen nu enkele dagen rond.
ook 4 kleine stekjes toegevoegd sinds een week, die staan er ook goed bij.

Dat ze zo talrijk zijn geworden heeft wss wel te maken met 2 blunders die ik gemaakt heb met mijn afschuimer.
Een 3tal weken geleden heb ik mijn afschuimer wat verplaatst omdat deze wat microbubbles richting opvoerpomp blies, zelfs door de bubble trap.
Maar het werd enkel "erger", maar na wat googelen had ik hier en daar gelezen dat dit wel kon omdat ik dood was opgestart en er nog geen vervuiliing in de bak zat.
een 2tal weken later met een waterwissel (nitraat was naar 40 doorgeschoten), merkte ik pas op dat met het verplaatsen van de afschuimer, ik de afschuimerpomp uit de "reactorbuis" had getrokken. Waardoor uiteraard niet al het water door de afschuimer ging, maar gedeeltelijk rechtstreeks naar de uitlaat.

Na het juist positioneren, kwam er nog altijd niet veel schuim en kreeg ik de afschuimer niet ingeregeld. Maar mijn gedachte bleef hetzelfde, geen leven geen vervuiling.
Zelfs met de pomp op 100% kreeg ik geen mooi schuim en viel de pomp zelfs uit op beveiliging. Toen had eigenlijk mijn euro moeten vallen, maar ik dacht eerst dat mijn pomp NOK was. Deze heeft een voorhistorie, ergens beschreven in voorgaande postings.
Tot ik er een 4tal dagen geleden op uitkwam dat ik met het terug juist positioneren, de luchtslang van de silencer naar de pomp gedeeltelijk had gekneld :rolleyes: .
Dus nu werkt ie wel zoals het moet.

Nog een fotootje van de algentuin 😉

Bijlagen

• 20200716_133648.jpg
    20200716_133648.jpg
    116,7 KB · Weergaven: 152
En Nico , hoe gaat het daar met de opstart perikelen.

En Nico , hoe gaat het daar met de opstart perikelen.

Echte perikelen zijn er niet meer. De groene alg blijft stilletjes minderen. NO3 0 en PO4 ook 0.00. Het zit wss wel in de algen.
Ik had gehoopt om dit weekend eens naar CFS te rijden voor wat extra clean up crew en een extra visje, maar daar ik uit de provincie Antwerpen kom,....

Ondertussen heb ik een stek(jes) of 25 in het aqua (SPS/LPS) en die staan er bijna allemaal goed bij (op 2 na).
Wat ik vroeger onder stekken verstond zijn niet altijd de stekjes van tegenwoordig, Net postzegels groot en dan die prijzen soms (ook sommige particulieren vragen soms winkelprijzen).
Maar er zijn al een geluk nog aquarianen die hobbyprijzen hanteren :) .

Goed das super , ja man de prijzen van de stekken is een hot topic geworden hé , als onze aqua's wat draaien kunnen we ruilen dat vindt ik een beter idee.

Gisteren heb ik een grotere opvoerpomp geplaatst. De RD3 speedy 50w is vervangen door zijn iets grotere broer de Red Dragon 3 speedy 80w.
De RD3 speedy 50w zal te koop aangeboden worden.
Een dag of 10 geleden 2 poetsgarnalen, 2 zandzevende zeesterren en een kleine witborst erbij.

De komende 6 weken worden drukke werk weken, daar zal ik niet veel tijd hebben om op stap te gaan.

Bijlagen

• 20200815_114358.jpg
    20200815_114358.jpg
    213,7 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
2 maanden en enkele problemen verder :rolleyes: . Niet veel vooruitgang/groei in het aqua door verschillende oorzaken.
Een ICP test van 23 september wees op verhoogde Cu, tin, mangaan en ijzer waardes.

Weken gelden was ik op veel stekjes volledig de kleur kwijt. Hele bleke koralen en sommige zijn gedeeltelijk uitgebleekt. Wss mijn lichtsterkte iets te snel opgedreven. 3xPCC op 85% piek gedurende 6 tot 8 uur bleek teveel. Dit in combinatie met lage nutrienten. Ondertussen een seneye reef aangeschaft om PAR metingen te kunnen doen en de PCC's terug geschroefd naar een piek van 74%, ergens rond de 250 PAR in de middelste zones.

Het volgende probleem bleek mijn nieuwe hanna salinity meter te zijn. Ondanks deze regelmatig te calibreren bleek deze zijn calibratie direkt te verliezen en was mijn zoutgehalte opgelopen naar 37 PPT. Dit pas opgemerkt na een "oude" refractometer en mijn dupla marin dobber uit de kast gehaald te hebben. Vanaf nu gebruik ik enkel nog mijn dobber.

De laatste 3 weken zijn er wat sterfgevallen geweest. Eerst mijn 2 poetsgarnalen die er al weken inzaten, daarna 2 pijlvisjes en een tridacna. Dan opnieuw 2 poetsgarnalen op 2 dagen tijd en daarna mijn anthiassen. Niet goed dus. De rest van de vissen lijken ok en de koralen doen het ook "ok".
Dus maar op zoek naar een oorzaak, maar vind dat maar
confused.png
.

Ik kwam er enkele dagen wel op uit dat mijn red dragon 3, 8.0m³/u stevige schade had aan de rotor. Dat was 2 maanden geleden nog niet, toen ik de pomp open heb gehad.
De rotor is aan de achterzijde "opengebarsten" en volledig gecorodeert.
Dus mijn back up pomp uit de kast gehaald en opgestart.
Direkt een mailtje naar RE gestuurd en 2 uurtjes later al antwoord dat er een nieuwe rotor onderweg is en dat ik de oude op hun kosten wil opsturen. Het zou niet mogen gebeuren, maar deze service is wauw. De pomp is 2.5 jaar oud.

Ik had juist ATI easy vital aangeschaft, dus deze ondertussen 2 x gedoseerd. De bak is kraakhelder en de stekjes staan er terug mooi bij.
ATI easy vital : Detoxification: chlorine, heavy metals, copper, zinc, cadmium, drug residues and many other toxins are removed

Improved bioactivity: The reduction of biological inhibitors leads to an improved polyp and coral growth

Reduction of nutrients: Through the binding of ammonium and ammonia, nitrite and nitrate formation are significantly reduced. The nutrient reduction counteracts algae

Disease prevention: The germs in the water is reduced and bacterial infections thus counteracted
Water clarification: Gelbstoffe, other unwanted dyes and phenols are removed

Hopelijk zijn we nu eindelijk vertrokken.
Morgenvroeg gaat er terug een ICP op de bus.

Bijlagen

• 20201101_174518.jpg
    20201101_174518.jpg
    224,8 KB · Weergaven: 121
  • 20201101_173628.jpg
    20201101_173628.jpg
    193,9 KB · Weergaven: 103
  • 20201101_173451.jpg
    20201101_173451.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 130
  • 20201030_112241.jpg
    20201030_112241.jpg
    126,6 KB · Weergaven: 128
Nou ja, als ik een klein beetje "jumping into conclusion" mag toepassen... lijkt me vrijwel gesneden koek dat de zware metaalwaardes de oorzaak van de sterfgevallen is geweest en pomp daar op aangerekend kan worden. Hoe hoig waren die waardes eigenlijk?
Je tingehalte komt waarschijnlijk uit je nieuwe leidingwerk, dat heb ik zelf ook 2x meegemaakt. Het houdt na een tijdje op met tin lekken en dan heb je er geen last meer van.

Nou ja, als ik een klein beetje "jumping into conclusion" mag toepassen... lijkt me vrijwel gesneden koek dat de zware metaalwaardes de oorzaak van de sterfgevallen is geweest en pomp daar op aangerekend kan worden. Hoe hoig waren die waardes eigenlijk?
Je tingehalte komt waarschijnlijk uit je nieuwe leidingwerk, dat heb ik zelf ook 2x meegemaakt. Het houdt na een tijdje op met tin lekken en dan heb je er geen last meer van.
Het staal van de ICP is half september opgestuurd. Ik denk dat het toen nog geen problematische waarde was?

De sterfgevallen zijn pas half oktober begonnen.
Ook zijn er een deel slakken gaan hemelen.
Ik zou ook denken dat dit de oorzaak kan geweest zijn.

Vrijdag rond 12u RE gemaild, om 14u mailtje terug dat de rotor onder garantie werd opgestuurd. Deze voormiddag is het pakje aangekomen.

Bijlagen

• 20201102_105950.jpg
    20201102_105950.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 67
  • 20201102_110202.jpg
    20201102_110202.jpg
    158,6 KB · Weergaven: 63
  • 20201030_111107.jpg
    20201030_111107.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 68
  • ICP.JPG
    ICP.JPG
    57,2 KB · Weergaven: 66
Ook heb ik mijn zebrasoma xanthurum verkocht, die zwemt nu in een 1000 liter aqua.
Ik vond 3 dokters te druk voor mijn bak. Vroeger vond ik dat tof, al dat druk gedoe. Maar nu heb ik het liever wat rustiger.
Dus gaan we voor de rest vooral voor kleinere visjes gaan.
De standaard gele dokter vind ik sowieso een mooie en nuttige. De witborst is het paradepaardje :cool:, die doet het uitstekend.
De bak oogt een pak rustiger met de drukke xanthurum eruit.

er zat vrij veel klein leven in de bak, dus scharrelt er een mandarijn pitvisje rond.
De rest, een fridmani, citroenlipvisje, 2 anemoonvisjes, pijlvisjes en een salarias.

Op het wenslijstje staat een chelmon rostratus, hopelijk uit een draaiende bak.
En nog wat anthiassen.

Weer een maandje verder. De ICP test van begin november wees toch nog op verhoogde metaalwaardes.
Dus toch maar beslist om een triton detox kuurtje te doen (8 november). Ook 2 waterwissels van 15 en 10 %. Hierna is de bak ogenschijnlijk opgeknapt.

De bak zit eindelijk in een opwaartse spiraal. al ongeveer 1 maand geen "negatieve" dingen. KH verbuik stijgt stilletjes, de koraaltjes/stekjes beginnen te groeien en staan er mooi bij.
Ik heb eens zitten tellen, er staan ergens rond de 55 stekken/koraaltjes in de bak. Voornamelijk SPS en wat LPS. Op 1 na komen deze allemaal van andere liefhebbers en ja, aan hobbyprijzen ;).
Ook een chelmon rostratus overgenomen.
Deze week ook de clean up crew opnieuw uitgebreid. 5 nasarius slakken, 3 turbo's, een extra zandzevende zeester (3 in totaal) en terug 2 poetsgarnalen.
Voorlopig dus geen reden om te klagen.
Eens ATI zijn labo heeft uitgebreid, nog maar eens een ICP binnensturen voor controle.

Ik ben benieuwd naar je volgende icp test. Heb je ook een verklaring voor de hoge mangaanwaarde van begin november? Kan dat ook van die stukgedraaide magneet komen?

Ik kom zelf ook af van een dergelijke tin waarde. 31ppb dacht ik. Triton detox heeft bij mij weinig uitgehaald behalve een bruine bak voor een paar dagen, waterwissels wel.

Mooie scape heb je. Leuk om te lezen dat je overal zo rustig mee omgaat en eerst nadenkt voordat je een probleem oplost! Ben benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet.

Ik ben benieuwd naar je volgende icp test. Heb je ook een verklaring voor de hoge mangaanwaarde van begin november? Kan dat ook van die stukgedraaide magneet komen?

Ik kom zelf ook af van een dergelijke tin waarde. 31ppb dacht ik. Triton detox heeft bij mij weinig uitgehaald behalve een bruine bak voor een paar dagen, waterwissels wel.

Hierbij eigenlijk nog de ICP van begin november met nog hogere waardes, dat is ook de reden dat ik de triton detox heb geprobeerd, gevolgd door 2 kleinere waterwissels.
De hogere mangaanwaardes waren verdwenen bij mijn laatste test. De tekorten van de andere elementen zijn aangevuld.

Ik ga wss deze maand nog wel eens een ICP binnensturen, ter controle.

Bijlagen

Het is nog geen zout water, maar mijn osmose apparaat is up and running. Dus er gaat flink wat osmosewater geproduceerd worden de komende maanden :).
Mijn rifpilaren staan dus op spoeling. binnenkort maar eens een zoetwater PO4 test aanschaffen om te zien wat er zoal vrijkomt om dan eventueel met GFO het PO4 te verwijderen. We zijn de 2de dag van aanmaak en ondertussen ook al de eerste liters osmosewater over gelopen :rolleyes:.
Ik heb een vlotter ed liggen maar nog niet aangesloten. Dus de komende week toch maar wat PVC en extra elektriciteitsdraad gaan halen en wat knutselen.

Ook nog 2x showtec DJ switch 10 aangekocht en een 2de hands BBK double cone 200 RD3.

De RD3 speedy van deze BBK double cone 200 liep maar tot 40W ipv 50W bij maximale uitsturing van de controller. In het slechtste geval moest ik er rekening mee houden om een volledig nieuwe pomp aan te schaffen, maar dan nog zou ik een stuk goedkoper af zijn dan een volledig nieuwe BBK double cone 200 RD3 te kopen.

Dus bij thuiskomst de pomp eens volledig gedemonteerd en er was heel wat harde kalkaanslag in het rotorhuis en aan het achterste lager, dus alles ontkalkt en terug gemonteerd. Met wat raad van mefisto de pomp en afschuimer eens getest in leidingwater met keukenzout en de pomp maakte mooi schuim, was fluisterstil en het vermogen ging nu tot 45-46 watt.

Ook had ik gezien dat er 4 naalden op het naaldrad ontbraken. Dus dan maar eens contact opgenomen met de support van royal exclusiv en alles via mail uitgelegd.

Ik kan echt wel zeggen dat de ondersteuning top is. Vlot en behulpzaam al weten ze dat dit een 2de hands afschuimer is. Het vermoeden is dat de pomp al zijn maximale toerental bereikte bij 45-46 watt, iets wat soms voorkomt bij de oudere RD3 pompen.

Het naaldrad vervangen zou 35€ kosten + 10 euro retour kosten en ondertussen gaan ze de pomp ook even een check up geven. De pomp is nu onderweg naar RE, dus nog even in spanning afwachten.

to be continued :p
Service bij RE is super, op zaterdag besteld, op dinsdag in België in huis. Super gewoonweg! Nu mag wel gezegd worden dat Ocean store hier ook zo snel mee is. Die snelheid zijn wij niet gewoon met de Belgische post hahaha

Back
Bovenaan