Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Ik wist niet dat vissen banaan aten. Is dit goed voor ze?
Tja, als onderdeel van een gevarieerd dieet is het geen probleem. Ik geef het op dit moment 2x per week Als banaan het enige zou zijn dat ze eten dan is dat natuurlijk niet gezond :cool:. En alleen banaan die direct uit de schil komt natuurlijk.

Kijk voor de gein maar eens in de dieren database van deze site bij de voer adviezen bij diverse dokters- en keizervissen.

Laatst bewerkt:
Maar weer eens een update geven over de afgelopen weken.

Nieuwe vissen:
Ik kon de hand weer eens niet op de knip houden en heb een paar visjes van mijn bucket list afgetikt:
  • Acanthurus leucosternon => een klein exemplaar van ongeveer 6 centimeter. De eerste week had ie best moeite om zijn plaats te vinden. De andere dokters waren niet op de Witte borst aan het jagen maar om nou te zeggen dat de nieuwkomer in hun beurt mocht komen, dat was te veel gevraagd. En natuurlijk was er geen enkele kans dat witborstje aan een velletje nori mocht knabbelen. Kortom die week heb ik 2x per dag kreeften eieren en rode plankton gevoerd. Dat was dan overal in de bak beschikbaar en Witborstje kreeg daardoor in ieder geval eten naar binnen. Inmiddels zijn wij in week 3 en wordt Witborstje door andere dokters geaccepteerd. Hij mag zelfs aan nori komen.
  • Pomacanthus Navarchus => een heel jong exemplaar net geen 5 centimeter. Deze liet zich de eerste dagen niet of nauwelijks zien. Hij zat steeds verstopt in de achterste delen van mijn rif. Inmiddels is hij iets minder schuw. Hij komt zelfs meer dan 15 centimeter van de achterwand vandaan. Als ik voer en zorg dat het ook in het achterste deel van de bak terecht komt dan pikt hij zijn "graantje" mee. Het zal nog wel enige tijd duren voordat deze zich mengt met de andere vissen. Ik vind het op dit moment positief dat het beestje niet door andere vissen opgejaagd wordt.
  • Centropyge Loricula => deze dwergkeizer is dit jaar in de handel zo goed als niet te krijgen. Covid in combinatie met export beperkingen in Hawaii zorgen deze schaarste. Ik volg al geruime tijd het aangeboden forum en had al 2x achter het net gevist toen er een Loricula aangeboden werdt. Deze week had ik echter geluk. @Jan de bal bood een ondeugende Loriculaaan en vandaag heb ik ook met een andere forum gebruiker contact gehad over de overname van zijn Loricula. Mijn wens is om een kleine harem samen te stellen. Dus er morgen nog 2 of 3 exemplaren bijkomen. Nog geen idee waar deze vandaan moeten komen :-).
    • Ik ben vanavond bij Jan de Bal geweest en na een uurtje keuvelen met Jan van zijn vrouw over de hobby ben ik met de Loricula naar huis gereden. Er zat ook nog een zakje water met een paar oortjes in de tempex box (dank Jan).
Foto's die de moeite waard zijn heb ik nog niet.

Bryopsis:
Na mijn vorige verslag heb ik de magnesium waarden laten zakken naar onder de 1450. De bryopsis in mijn bak was nog niet dood, binnen een week stak deze weer de kop op en begon te groeien. Ik ben daarom het magnesium gehalte weer omhoog aan het brengen. Ik overweeg om de plaatsen waar de bryopsis groeit af te plakken met kneedbare lijm dan komt er in ieder geval ook geen licht bij de bryopsis. Eens kijken of deze dat overleeft. De haaralg is tot nu toe niet meer terug gekomen dus dat is positief.
1605317133495.png

Valonia:
Ik had, dacht ik, alle plaatsen waar valonia zat afgezogen. Echter zie ik de valonia nu op een aantal van deze plaatsen terugkomen. Blijkbaar zaten daar dus nog resten of sporen. Morgen waar weer de waterzuiger over de plaatsen halen. Het verbaast mij trouwens hoe stevig de bubbels vastzitten aan het substraat.

Toevoegingen - doseren:
Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik alles volgens het boekje doe. Euhh mijn eigen boekje wel te verstaan. Ik heb dan ook een mooi bevestigings systeem voor mijn doseer containers gemaakt. Niemand mag weten wat mijn favoriete drank is ;-)

1605314200176.png

Kalkwasser
Als je goed telt zie je dat er een container ontbreekt. Mijn doseer apparaat heeft 8 kanalen, het 8-ste kanaal is voor kalkwasser maar daarvoor kom ik niet met een 1 1/5 liter fles weg. Daarvoor gebruik ik een jerrycan van voorlopig 10 liter. Ik ben vorige week met kalkwasser begonnen omdat mijn PH aan het zakken is. Overdag is deze 8. Door de KH en Calcium deels via kalkwasser te laten aanvullen stijgt mijn PH als het goed is ook. Ik ben nog op zoek naar de juiste balans tussen Baking soda, kalkwasser en Calcium. Op dit moment meet ik elke 2 dagen.

Strontium
Ik meng mijn toevoegingen zelf om de beurs wat verlichting te geven. De meeste grondstoffen zijn voor enkele euro's aan te schaffen. Echter Strontium chloride is een ander verhaal. Dat spul kost € 110,00 de kilo en daarmee maak je ong. 8 liter oplossing. Zoals het er nu naar uitziet is dat ongeveer voldoende voor het eerste jaar. Dit is niet zozeer klagen hoor. Als je een litertje Strontium van ATI, DSR etc aanschaft ben je aanzienlijk meer kwijt.

IJzer doseren
In het balling doseer systeem zoals beschreven op reefsecrets wordt ook IJzer gedoseerd. Ik heb dus IJzer 2 sulfaat-heptahydraat besteld en een oplossing gemixed conform het recept. Echter na 2 dagen zag de oplossing er uit zoals op de foto. Alleen maar vlokken op de bodem van de fles. Dat ga ik niet doseren, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Of dit nu komt door vervuild water of vervuiling in het zout weet ik niet.
1605314882366.png

Koralen
Sinds ik de haaralgen heb overwonnen en mijn waarden voor Kalium, Strontium, Jodide, Boron, Mangaan en Fluoride naar de ideale waarden bewegen zie ik duidelijk dat mijn kleine koralen collectie aan het herstellen is van de slechte waarden in de afgelopen periode. Alle monties zijn aan het groeien en kleuren op. De paar acropora's die ik heb staan, hebben duidelijk meer tijd nodig. Waarschijnlijk moet ik die nog beter in het licht plaatsen of meer stroming geven.

Duncan
Ik had 2 kopjes duncan koraal meegenomen bij Coenen. Deze stonden na een dag ook mooi open. Echter vanaf dag 2 twee heb ik de duncan alleen maar ingetrokken gezien. Ik begreep dat niet totdat ik zag dat mijn Vijlvis (Tomentosus) flink aan het happen was naar de duncan koralen. Tot nu toe heeft de vijlvis nog niet naar koralen omgekeken (tenminste niet dat ik het zag). Ik heb de Duncan kopjes verplaatst maar vrees dat het voor deze koraaltjes te laat is.

Voor nu even voldoende informatie. Morgen maar weer eens alle waarden meten.

ja het was leuk om even te babbelen met een andere aquarian, hoop dat de loricula het naar zijn zin heeft in je mini bakje😊.
Veel plezier er mee.

Maar weer eens een update geven over de afgelopen weken.

Nieuwe vissen:
Ik kon de hand weer eens niet op de knip houden en heb een paar visjes van mijn bucket list afgetikt:
  • Acanthurus leucosternon => een klein exemplaar van ongeveer 6 centimeter. De eerste week had ie best moeite om zijn plaats te vinden. De andere dokters waren niet op de Witte borst aan het jagen maar om nou te zeggen dat de nieuwkomer in hun beurt mocht komen, dat was te veel gevraagd. En natuurlijk was er geen enkele kans dat witborstje aan een velletje nori mocht knabbelen. Kortom die week heb ik 2x per dag kreeften eieren en rode plankton gevoerd. Dat was dan overal in de bak beschikbaar en Witborstje kreeg daardoor in ieder geval eten naar binnen. Inmiddels zijn wij in week 3 en wordt Witborstje door andere dokters geaccepteerd. Hij mag zelfs aan nori komen.
  • Pomacanthus Navarchus => een heel jong exemplaar net geen 5 centimeter. Deze liet zich de eerste dagen niet of nauwelijks zien. Hij zat steeds verstopt in de achterste delen van mijn rif. Inmiddels is hij iets minder schuw. Hij komt zelfs meer dan 15 centimeter van de achterwand vandaan. Als ik voer en zorg dat het ook in het achterste deel van de bak terecht komt dan pikt hij zijn "graantje" mee. Het zal nog wel enige tijd duren voordat deze zich mengt met de andere vissen. Ik vind het op dit moment positief dat het beestje niet door andere vissen opgejaagd wordt.
  • Centropyge Loricula => deze dwergkeizer is dit jaar in de handel zo goed als niet te krijgen. Covid in combinatie met export beperkingen in Hawaii zorgen deze schaarste. Ik volg al geruime tijd het aangeboden forum en had al 2x achter het net gevist toen er een Loricula aangeboden werdt. Deze week had ik echter geluk. @Jan de bal bood een ondeugende Loriculaaan en vandaag heb ik ook met een andere forum gebruiker contact gehad over de overname van zijn Loricula. Mijn wens is om een kleine harem samen te stellen. Dus er morgen nog 2 of 3 exemplaren bijkomen. Nog geen idee waar deze vandaan moeten komen :).
    • Ik ben vanavond bij Jan de Bal geweest en na een uurtje keuvelen met Jan van zijn vrouw over de hobby ben ik met de Loricula naar huis gereden. Er zat ook nog een zakje water met een paar oortjes in de tempex box (dank Jan).
Foto's die de moeite waard zijn heb ik nog niet.

Bryopsis:
Na mijn vorige verslag heb ik de magnesium waarden laten zakken naar onder de 1450. De bryopsis in mijn bak was nog niet dood, binnen een week stak deze weer de kop op en begon te groeien. Ik ben daarom het magnesium gehalte weer omhoog aan het brengen. Ik overweeg om de plaatsen waar de bryopsis groeit af te plakken met kneedbare lijm dan komt er in ieder geval ook geen licht bij de bryopsis. Eens kijken of deze dat overleeft. De haaralg is tot nu toe niet meer terug gekomen dus dat is positief.
Bekijk bijlage 544673

Valonia:
Ik had, dacht ik, alle plaatsen waar valonia zat afgezogen. Echter zie ik de valonia nu op een aantal van deze plaatsen terugkomen. Blijkbaar zaten daar dus nog resten of sporen. Morgen waar weer de waterzuiger over de plaatsen halen. Het verbaast mij trouwens hoe stevig de bubbels vastzitten aan het substraat.

Toevoegingen - doseren:
Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik alles volgens het boekje doe. Euhh mijn eigen boekje wel te verstaan. Ik heb dan ook een mooi bevestigings systeem voor mijn doseer containers gemaakt. Niemand mag weten wat mijn favoriete drank is ;-)

Bekijk bijlage 544671

Kalkwasser
Als je goed telt zie je dat er een container ontbreekt. Mijn doseer apparaat heeft 8 kanalen, het 8-ste kanaal is voor kalkwasser maar daarvoor kom ik niet met een 1 1/5 liter fles weg. Daarvoor gebruik ik een jerrycan van voorlopig 10 liter. Ik ben vorige week met kalkwasser begonnen omdat mijn PH aan het zakken is. Overdag is deze 8. Door de KH en Calcium deels via kalkwasser te laten aanvullen stijgt mijn PH als het goed is ook. Ik ben nog op zoek naar de juiste balans tussen Baking soda, kalkwasser en Calcium. Op dit moment meet ik elke 2 dagen.

Strontium
Ik meng mijn toevoegingen zelf om de beurs wat verlichting te geven. De meeste grondstoffen zijn voor enkele euro's aan te schaffen. Echter Strontium chloride is een ander verhaal. Dat spul kost € 110,00 de kilo en daarmee maak je ong. 8 liter oplossing. Zoals het er nu naar uitziet is dat ongeveer voldoende voor het eerste jaar. Dit is niet zozeer klagen hoor. Als je een litertje Strontium van ATI, DSR etc aanschaft ben je aanzienlijk meer kwijt.

IJzer doseren
In het balling doseer systeem zoals beschreven op reefsecrets wordt ook IJzer gedoseerd. Ik heb dus IJzer 2 sulfaat-heptahydraat besteld en een oplossing gemixed conform het recept. Echter na 2 dagen zag de oplossing er uit zoals op de foto. Alleen maar vlokken op de bodem van de fles. Dat ga ik niet doseren, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Of dit nu komt door vervuild water of vervuiling in het zout weet ik niet.
Bekijk bijlage 544672

Koralen
Sinds ik de haaralgen heb overwonnen en mijn waarden voor Kalium, Strontium, Jodide, Boron, Mangaan en Fluoride naar de ideale waarden bewegen zie ik duidelijk dat mijn kleine koralen collectie aan het herstellen is van de slechte waarden in de afgelopen periode. Alle monties zijn aan het groeien en kleuren op. De paar acropora's die ik heb staan, hebben duidelijk meer tijd nodig. Waarschijnlijk moet ik die nog beter in het licht plaatsen of meer stroming geven.

Duncan
Ik had 2 kopjes duncan koraal meegenomen bij Coenen. Deze stonden na een dag ook mooi open. Echter vanaf dag 2 twee heb ik de duncan alleen maar ingetrokken gezien. Ik begreep dat niet totdat ik zag dat mijn Vijlvis (Tomentosus) flink aan het happen was naar de duncan koralen. Tot nu toe heeft de vijlvis nog niet naar koralen omgekeken (tenminste niet dat ik het zag). Ik heb de Duncan kopjes verplaatst maar vrees dat het voor deze koraaltjes te laat is.

Voor nu even voldoende informatie. Morgen maar weer eens alle waarden meten.
Mooie aanwinsten en gaaf die loricula idd moeilijk aan te komen !

@don pedro
Dank voor je advies. Ik ben bekend met de toepassing van Fluconazole (wordt door Tanne beschreven in zijn 2de boek). Maar op mijn volume water is het een kostbare oplossing. Medicijn + kool + 50% waterverversing.

Ik probeer het nog eenmaal met verhoging van het magnesium niveau. Wellicht gevolgd met natronloog (de Bryopsis zit zodanig hoog in de bak dat ik het waterniveau zou kunnen laten dalen en vervolgens de plaatsen waar de bryopsis zit besproeien met natronloog.

Ik kreeg vandaag de uitslag van een 2de ICP test die ik heb laten uitvoeren. De vorige keer - 3 maanden geleden - had ik ATI genomen en dit keer die van Fauna Marin. Deze laatste is de helft goedkoper dan die van ATI. Ik wilde wel eens zien waar de verschillen zitten. Mijn belangrijkste redenen voor een nieuwe ICP test waren:
  1. Ik wilde weten wat de waarde voor Mangaan was. Ik ben dat al enige tijd voorzichtig aan het doseren maar je kunt zelf niet meten wat de waarden zijn dus moet je af en toe een ICP test doen om te voorkomen dat je te veel doseert
  2. De Salifert strontium test geeft nog steeds aan dat mijn Strontium onmeetbaar is. Echter klopt dat niet met de hoeveelheden die ik doseer
  3. Ook de Salifert Jodide test geeft geen uitslag terwijl er volgens mijn doseer hoeveelheden wel degelijk iets te meten moet zijn
  4. Verder stijgt mijn Nitraat boven de 10 en wil ik dit graag nauwkeuriger weten dan via test setjes mogelijk is.
Goed dat ik mijn testen voor Strontium en Jodide niet vertrouwde.
  • Mangaan is volgens Fauna Marin niet meetbaar dus wat ik doseer wordt direct gebruikt of slaat neer
  • Strontium blijkt met 27 mg/l bijna 3x hoger dan gewenst
  • Jodide 11 mg/l bijna de dubbele waarde van wat wenselijk is ( 6 mg/l)
  • Nitraat blijkt door Fauna Marin niet gemeten te worden :-(
    • en ook KH wordt niet gemeten - KH is zo'n beetje de makkelijkste waarde om te meten dus daar zit ik niet echt mee
Ook blijkt mijn Magnesium veel hoger te zijn dan volgens mijn Salifert test kit. Salifert zegt 1500. Fauna Marin geeft aan dat het 1650 is. Beide waarden zijn veel hoger dan wat je normaal zou willen hebben. Ik ben echter bezig met een gevecht tegen Bryopsis en hoge Mg is een van mijn wapens (al is het nog niet heel succesvol).

Ik heb enkele weken geleden al 2 test kits van Colombo mee genomen (Jodide en Nitraat) om de waarden van Salifert te controleren. Colombo Jodide geeft hetzelfde aan als Fauna Marin dus de Salifert Jodide test gaat de kliko in :-). De Nitraat test van Colombo heb ik nog niet kunnen uitvoeren omdat het maatschepje ontbreekt. Ik ben aan het wachten op een nieuw maatschepje.

Anyway, meten is weten!
Met wat ik nu weet wordt de dosering van Strontium en Jodide tijdelijk gestopt om de waarden te laten dalen. De dosering voor Mangaan gaat omhoog en zo zijn er nog wel wat waarden die ik moet bijsturen (allen minder extreem dan Strontium en Jodide).

Aan ieder prettige jaarwisseling en gezonde bakken in 2021 :)

Eerder in dit logboek gaf ik aan te willen beginnen met het doseren van IJzer. Ik had daarvoor IJzer 2 sulfaat-heptahydraat aangeschaft en met Osmose water gemixt conform het recept op Reef secrets. Echter bij deze oplossing zag ik na een dag onderin de fles bezinksel verschijnen . Ik ging ervan uit dat dit kwam door onzuiverheden in de stof of in het water. Op dat moment heb ik het laten rusten en ben ik niet met doseren van IJzer begonnen. Maar omdat volgens de laatste ICP test het IJzer gehalte in de bak naar 0 is gezakt heb ik nogmaals een oplossing gemaakt met hetzelfde recept maar nu met osmose water waarvan ik vooraf de geleidbaarheid heb getest (en een nieuw silicaat filter).
  • Het resultaat was helaas hetzelfde. Ik ben daarom verder gaan zoeken op het internet en kwam er al snel achter dat het bezinksel gewoon roest is. Het IJzer bind zich met het zuurstof in het water en dan krijg je inderdaad roest. Zo klaar als een klontje ik had een vermoeden maar wist het niet zeker.
    1609684548374.png
Het recept op Reef Secrets was niet volledig. Het blijkt dat op Reef secrets ook een artikel staat dat specifiek over het doseren van IJzer gaat. Dat artikel is een bewerking van een artikel van Randy Holmes-Farley. In het artikel wordt uitgelegd dat je het IJzer sulfaat moet cheleren zodat het zich niet meer (zo makkelijk) kan binden met zuurstof. Het resultaat is dan IJzer citraat en op deze manier gebonden is het IJzer zodanig aanwezig in het aquarium dat organismen (lees koraal) het kunnen gebruiken. Voor dat cheleren wordt een recept gegeven.
  1. Voeg 50,7 gram sodium citrate dihydrate met 250 milliliter osmose water
  2. Voeg aan het resultaat 25 g of ferrous sulfate heptahydrate toe
  3. Meng dit, zonder dat er veel zuurstof in het mengsel komt, anders bindt het ijzer zich alsnog met zuurstof voordat het kan binden met het sodium citrate
Ok mooi, het IJzer (ii) sulfaat heb ik nog liggen, maar dat Natrium citraat moet nog besteld worden. Nu zijn er verschillende soorten Natrium citraat en niet iedere leverancier heeft het juiste product in het assortiment. Je moet soms verdomd goed opletten om het juiste product te selecteren. Op het internet staan recepten om het Natrium citraat zelf te maken (het wordt o.a. bij de productie van sommige kazen gebruikt). Maar ook dan was niet zeker dat het eindproduct de juiste samenstelling heeft. De meest gangbare vorm van Natrium citraat is niet of minder geschikt. Je hebt de versie nodig die gebonden is aan 2 water moleculen (vandaar dihydraat). Dit kwam ik tegen bij een laboratorium toeleverancier.

Goed de materialen zullen deze week wel binnenkomen en laat dan weten hoe het verloopt.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook nog een topic op dit forum tegen van Tim (die ons forum verlaten heeft) die eerder tegen vergelijkbare problemen aan liep. Maar in dat artikel ontbreekt de bron naar het volledige recept van Randy Holmes-Farley. Overigens adviseert Randy Holmes tegenwoordig om IJzer sulfaat tabletten als basis te nemen. Echter de door hem geadviseerde tabletten zijn in Nederland niet te verkrijgen dus val ik terug op het originele recept.

DISCLAIMER:
Het is veel makkelijker en betrouwbaarder om gewoon de IJzer trace toevoegingen van DSR, ATI, Aquaforest etc. aan te schaffen. Deze leveranciers hebben de ervaring en kennis in huis. Ook weten zij waar hun producten vandaan komen en testen zij deze regelmatig. Je moet dus een beetje gek zijn om het zelf samen te stellen. Ik heb daar echter wel lol in en ja met mijn volume water ben ik iets goedkoper uit. Maar als je een klein watervolume hebt dan betwijfel ik of de zelf gemaakte IJzer toevoeging goedkoper is.

• Jodide 11 mg/l bijna de dubbele waarde van wat wenselijk is ( 6 mg/l)
mg/L als in milligram per liter? Gewenste waarde is 60 microgram per liter dat is 0,06 mg/L.
ATI geeft Jodium aan in microgram per liter (μg/L) hoe FM het weergeeft weet ik niet.

mg/L als in milligram per liter? Gewenste waarde is 60 microgram per liter dat is 0,06 mg/L.
ATI geeft Jodium aan in microgram per liter (μg/L) hoe FM het weergeeft weet ik niet.
Erwin je hebt helemaal gelijk. Ik heb inderdaad een paar eenheden met elkaar verwisseld ;-).

Door Fauna Marin is 0,11 mg/l gerapporteerd.
1609709617272.png

Inmiddels heb ik het Natrium Citraat ontvangen om de IJzer toevoeging te maken conform recept van Randy Holmes (zie 2 posts hierboven).
Nadat ik eerst het natriumcitraat gemengd had met RoDi water was water nog kleurloos. Maar na het toevoegen van IJzer sulfaat kleurde het binnen enkele seconden om naar diep groen bijna zwart. Het is dan ook direct duidelijk waarom het IJzer sulfaat ook Groene vitriool genoemd wordt.

De concentratie IJzer in dit recept is erg hoog. Namelijk 0,02 gram per milliliter. Dat lijkt erg weinig maar je moet bedenken dat de concentratie van Ijzer in zeewater slechts 0,006 microgram per liter is. Een milliliter van deze oplossing is dan ook genoeg voor, bij wijze van spreken, de grote bak van het Burger's Ocean in Arnhem :-).

Ik heb de oplossing dan ook 6x verder verdund. Volgens de dosering van Randy Holmes zou ik dan aan één milliliter per dag voldoende hebben. Maar ik ga het langzaam opbouwen en kijken of ik met de Sera IJzer test iets kan meten.

Wordt vervolgd.
1610579737984.png

Ik was vandaag bij Coral & Fish in Breda om mijn voorraad voer aan te vullen. Natuurlijk kijk je ook even wat voor moois er in de vis afdeling en koraal afdelingen op voorraad is. Er staat nog wel het e.e.a. op mijn verlanglijstje (ik zal op dat punt niet de enige zijn :) ).

In een van de bakken zaten 2 Heniochus Acuminatussen die er puntgaaf uitzagen, niet beschadigd, mooi rond en alert. Ik kon ook zien dat deze gretig voer tot zich namen. Dat is natuurlijk geen garantie voor succes maar jullie snappen het al, ik kon de verleiding niet weerstaan.

Een eerste kiekje nadat de vissen geïntroduceerd zijn. Het zijn geen echte jonkies. De hoogte (incl. sikkel) is 20 cm, de lengte iets van 11 cm.
Of het een koppel is weet ik niet, voor zover ik weet zijn er geen uiterlijke kenmerken waarop je kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is. Op dit moment blijven ze wel in elkaars buurt en vechten ze niet en dat is alles waar ik op hoop.

Het is afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen.
1610899050720.png

Laatst bewerkt:
Ik was vandaag bij Coral & Fish in Breda om mijn voorraad voer aan te vullen. Natuurlijk kijk je ook even wat voor moois er in de vis afdeling en koraal afdelingen op voorraad is. Er staat nog wel het e.e.a. op mijn verlanglijstje (ik zal op dat punt niet de enige zijn :) ).

In een van de bakken zaten 2 Heniochus Acuminatussen die er puntgaaf uitzagen, niet beschadigd, mooi rond en alert. Ik kon ook zien dat deze gretig voer tot zich namen. Dat is natuurlijk geen garantie voor succes maar jullie snappen het al, ik kon de verleiding niet weerstaan.

Een eerste kiekje nadat de vissen geïntroduceerd zijn. Het zijn geen echte jonkies. De hoogte (incl. sikkel) is 20 cm, de lengte iets van 11 cm.
Of het een koppel is weet ik niet, voor zover ik weet zijn er geen uiterlijke kenmerken waarop je kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is. Op dit moment blijven ze wel in elkaars beurt en vechten ze niet en dat is alles waar ik op hoop.

Het is afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen.
Bekijk bijlage 549661
Mooie aanwinsten! Ik verwacht/denk dat dit wel goed zal gaan. Het is een scholenvis die altijd bijelkaar blijven. Willen ze al wat eten?
In het begin stipgevoelig maar eenmaal gewend goed houdbaar. Bij mij willen de Xanthurus nog weleens wat van de sikkel bijten, dit groeit weer snel aan maar zal er ook weer snel afgepikt worden helaas.

Willen ze al wat eten?
In het begin stipgevoelig maar eenmaal gewend goed houdbaar. Bij mij willen de Xanthurus nog weleens wat van de sikkel bijten, dit groeit weer snel aan maar zal er ook weer snel afgepikt worden helaas.
Ik heb zojuist Spirulina flakes gevoerd en dat hebben ze gewoon geaccepteerd.

Jij geeft aan Xanthurus bedoel je dan Chaetodon Xanthurus(vlinder) of Apolemichthys xanthurus (Keizer)?

Ik heb de zelf de Apolemichthys xanthurus maar die is nog een stuk kleiner dan de Wimpelvissen.

Laatst bewerkt:
hele gave additie voor het aquarium, staan erg hoog op mijn eigen verlanglijstje. ze hebben ook erg mooie driehoek koraalvlinders zitten

hele gave additie voor het aquarium, staan erg hoog op mijn eigen verlanglijstje. ze hebben ook erg mooie driehoek koraalvlinders zitten
Als je de Chaetodon Baronessa bedoelt dan ben ik het met je eens dat het een prachtige vis is. Maar het is een Obligate koraal eter. Daar begin ik voorlopig nog niet aan :-).

Ik heb zojuist Spirulina flakes gevoerd en dat hebben ze gewoon geaccepteerd.

Jij geeft aan Xanthurus bedoel je dan Chaetodon Xanthurus(vlinder) of Apolemichthys xanthurus (Keizer)?

Ik heb de zelf de Apolemichthys xanthurus maar die is nog een stuk kleiner dan de Wimpelvissen.
Sorry type foutje ik bedoelde de xanthurum, ik heb 2 van deze dokters en die vinden die mooie lange staart erg interessant om in te happen.

Als je de Chaetodon Baronessa bedoelt dan ben ik het met je eens dat het een prachtige vis is. Maar het is een Obligate koraal eter. Daar begin ik voorlopig nog niet aan :).
Nee sorry bedoel de polylepis.

dat koraal snoepen heb ik juist weer met het koppel wat jij hebt aangeschaft. Eese hadden bij mij in de 1000 liter bak in een week alle lps vernietigd. Terwijl een kennis van mij een koppel heeft en nog nooit stout zijn geweest.

Bijlagen

• 29811EC8-5FAC-4A2E-A91C-78B4C50405C2.png
    29811EC8-5FAC-4A2E-A91C-78B4C50405C2.png
    517,8 KB · Weergaven: 26
Back
Bovenaan