Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Ziet er super uit Adri goed bezig
��
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hi Stefan, dank je ben er ook blij mee dat het zo goed gaat!

Hee Adri, heb je de powerfilters al is ingezet tegen de flap?

Sent from my HUAWEI G510-0100 using Tapatalk

Hi Bertuz, er draait bij mij al vanaf het begin een powerfilter mee, heb een pijp met watten op de opvoerpomp zitten.

hoi adri , bedankt voor het terugbrengen van het visvalletje.
hopelijk heb je wat aan de instructies gehad en zien we binnenkort mooie natuur getrouwe foto's.
doe maar rustig aan, want het gaat al gauw genoeg zo.
soms heb je een tegenslag maar dat hoort bij de hobby.
de essentie is te leren van jou en andermans fouten.
je bak ziet er goed uit voor zo'n korte periode en daar mag je blij me zijn.
ik lees regelmatig mee, maar hou me afzijdig tenzij ik daar en reden toe ziet of gewoon niks te doen heb.

jammer van de doopvont ...

Hi Glenn, jij ook bedankt voor het lenen van het vissenvalletje, hij heeft super gewerkt!
Ik heb natuurlijk altijd wat aan jouw instructies heb weer opties gevonden in mijn camera waar ik het bestaan niet van afwist
Inderdaad hoort een tegenslag erbij en is het jammer van de doopvont, voorlopig even geen doopvont meer, heeft maar 7 maanden
geleefd.

:rolleyes:Hey adri ziet er mooi uit id jammer van dopie , was alles nog gelukt ? Gr jaap

Hi Jaap, ja alles is gelukt. Dank je wel voor het na vragen bij je broer. Ik ga vanavond de chemiclean inzetten, nieuw water aanmaken voor
de waterwissel. Dus als ik alle berichten omtrent chemiclean mag geloven ben ik maandag flapvrij.

Normaal gesproken ben ik geen voorstander van dit soort middelen en een beetje flap op de bodem daar zou ik mee kunnen leven,
maar inmiddels zit een acropora millepora ook helemaal onder en begint het op sommige buttons ook te groeien en zitten er behoorlijke
stukken op het levend steen. Ik zie dus even geen andere mogelijkheid om dit snel onder controle te krijgen.

Verder 30 ampullen Biodigest gehaald gisteren bij Arie dus het zou allemaal goed moeten komen.

Ik ben benieuwd of de chemieclean werkt. Ik blijf het volgen. Wij zijn nu zo goed als van de flap af, maar dat heeft even geduurd. Tussen de buttons vind ik ook af en toe nog flap. Dus als het bij jou goed werkt, is het misschien ook wel wat voor ons.

Wat zonde van je doopvont. Ze zijn zo mooi en zo duur......Daarom durf ik het nog niet aan.

Hi Maaike, Arjon,

tja het is niet anders, soms onverklaarbaar waarom een doopvont er ineens geen zin meer in heeft.
Aan mijn waterwaardes kan het niet liggen.

Mooi om te lezen dat jullie bijna van de flap af zijn.

groet
Adri

Ik ben benieuwd of de chemieclean werkt. Ik blijf het volgen. Wij zijn nu zo goed als van de flap af, maar dat heeft even geduurd. Tussen de buttons vind ik ook af en toe nog flap. Dus als het bij jou goed werkt, is het misschien ook wel wat voor ons.

Wat zonde van je doopvont. Ze zijn zo mooi en zo duur......Daarom durf ik het nog niet aan.

Hi Stefan, dank je ben er ook blij mee dat het zo goed gaat!

Hi Bertuz, er draait bij mij al vanaf het begin een powerfilter mee, heb een pijp met watten op de opvoerpomp zitten.

Hi Glenn, jij ook bedankt voor het lenen van het vissenvalletje, hij heeft super gewerkt!
Ik heb natuurlijk altijd wat aan jouw instructies heb weer opties gevonden in mijn camera waar ik het bestaan niet van afwist
Inderdaad hoort een tegenslag erbij en is het jammer van de doopvont, voorlopig even geen doopvont meer, heeft maar 7 maanden
geleefd.

Hi Jaap, ja alles is gelukt. Dank je wel voor het na vragen bij je broer. Ik ga vanavond de chemiclean inzetten, nieuw water aanmaken voor
de waterwissel. Dus als ik alle berichten omtrent chemiclean mag geloven ben ik maandag flapvrij.

Normaal gesproken ben ik geen voorstander van dit soort middelen en een beetje flap op de bodem daar zou ik mee kunnen leven,
maar inmiddels zit een acropora millepora ook helemaal onder en begint het op sommige buttons ook te groeien en zitten er behoorlijke
stukken op het levend steen. Ik zie dus even geen andere mogelijkheid om dit snel onder controle te krijgen.

Verder 30 ampullen Biodigest gehaald gisteren bij Arie dus het zou allemaal goed moeten komen.

Hey Adri dat is mooi , bij mij heeft het drie keer geholpen en komt op tenduur weer terug , ,het is echt superspul maar na een paar keer woord flap recistent en helpt het niet meer dus ik moet iets anders bedenken haha. Maar we zijn op de goede weg gr jaap

Zojuist alle zichtbare flap afgezogen en de UV en Ozon uitgezet en de actieve koolstof verwijderd.

De afschuimer draait nu zonder beker en een extra luchtpomp van Eheim met twee diffusors aan de sump toegevoegd om de
bak van meer dan voldoende zuurstof te voorzien.

Vervolgens een volle dosis chemiclean toegevoegd, ik zie geen reactie van de vissen, koralen, egels, zeesterren en garnalen.

Het verse water staat boven te draaien met een stromingspomp erin.

Morgen meer info over deze behandeling.

groet
Adri

Hi Glenn,

ik wil nog een soort van pilaar / plateautje maken aan de linkerkant bij de overloop.

groet
Adri

Wat ga je weer knutselen adri? Nieuwe plannen?

greetings, GlennF

De bak heeft inmiddels de Chemiclean behandeling achter de rug, de volledige levende have heeft nergens last van gehad.

Ik heb de volgende behandeling toegepast na het lezen van het topic van Edje100

Werkwijze:

berekening gemaakt van de totaal inhoud van de bak - de stenen (schatting)

* ChemiClean doses in een keer in de bak
* Afschuimer uit of aanlaten zonder de beker erop (Let op, stroomt over)
* Alle wervelfilters uit dus ook afkoppelen ( uit de sump of als bypass)
* UV lamp uit
* Ozon uit
* Extra lucht via luchtpomp in het aquarium of sump
* Stromingspompen aan laten!!

in mijn geval heb ik 1 schepje per 37.5 liter toegevoegd en dit 24 uur laten draaien.
Dus Totale inhoud delen door 37.5 is het aantal schepjes dat je nodig hebt, in mijn geval 9 schepjes.

Na 24 uur begonnen met opstart.

* Ruim 20% ververst.
* Afschuimer aan ,KOOKT over, hou er rekening mee dit is even zoeken voor de juiste af stelling.
* Aktieve kool filter verse vulling weer nieuwe vulling over 3 dagen, dan weer 3 dagen en dan verwijder ik de kool.
* UV lamp aan, is op schakelklok gezet, nu nog alleen tijdens de donker periode.
* Ozon weer aan
* BioDigest (dit doe ik 2 weken iedere dag toevoegen)
* Reefbooster 1x per week

Ik kan zeggen dat alle flap is verdwenen en ik geen nieuwe rode deken heb zien ontwikkelen vandaag gedurende de lichtperiode

Kortom, mijn koralen zijn weer veilig.

Ga nu standaard 1x per week de zandbodem omwoelen en met een stromingspomp over het gehele rif heen om alle vuilophopingen te reduceren.

groet
Adri

ww23032014.png

Bijzonderheden:

Deze waardes zijn na een waterwissel van 70 liter i.v.m. behandeling van flap met Chemiclean.

Correctie Boor: deze was 10 i.p.v. 6,5
Strontium was erg laag, maar is vaker het geval bij nieuw aangemaakt water en wissel!
Strontium wordt in twee dagen verhoogd

Verder een correctie van het watervolume gedaan, er is een pilaar bijgekomen en was eerder vergeten om het volume van het steen in mindering te brengen.

ww23032014.png

Bijzonderheden:

Deze waardes zijn na een waterwissel van 70 liter i.v.m. behandeling van flap met Chemiclean.

Correctie Boor: deze was 10 i.p.v. 6,5
Strontium was erg laag, maar is vaker het geval bij nieuw aangemaakt water en wissel!
Strontium wordt in twee dagen verhoogd

Verder een correctie van het watervolume gedaan, er is een pilaar bijgekomen en was eerder vergeten om het volume van het steen in mindering te brengen.

Ik ben benieuwd of de cyano straks ook permanent weg blijft. ik blijf het volgen.
Blijf wel voor je duimen.
Wat voor zout heb je gebruik voor de wissel?

greetings, GlennF

Hi Glenn,

ik heb vanzelfsprekend het water aangemaakt met de DSR zouten d.m.v. de calculator, ik wist alleen niet precies het aantal liters van het aangemaakte water.
In de calculator heb ik 70 liter genomen maar het kan net zo goed een liter of twee meer of minder geweest zijn. Ik moest met twee jerrycans werken om het water te halen
en heb dit vervolgens gewogen. Vervolgens heb ik het in twee bakken moeten aanmaken daar ik geen bakken heb groter dan 60 liter. Maar het is gelukt.

Fosfaat, Nitraat en Jodide heb ik niet toegevoegd aan dit water. Jodide heb ik naderhand in de bak toegevoegd. Nitraat en Fosfaat was niet nodig.

Ik hoop ook dat ik er nu van verlost blijft. Ga in ieder geval de volgende dingen aanpassen.

- Voerregime aanpassen, vlokvoer wat meer afwisselen met diepvries
- UV gaat niet meer 24 uur per dag maar vanaf twee uur voor de donkerperiode tot 1 uur na de donkerperiode
- Nu elke week de bodem omwoelen ipv 1x in de 3 a 4 weken.
- Elke week ook even de stromingspomp over het rif heen.
- Binnenkort komt er een derde wp-25 stromingspomp bij en deze zal ik gaan schakelen d.m.v. schakelklokken.

Verder heb ik gisteravond nog een extra pilaar in de bak geplaatst met zelfgemaakt DIY Rock, had het idee dat ik net iets te weinig volume had qua steen en misschien
hierdoor ook een tekort aan de juiste bacteriën. Ik heb nu ook veel meer ruimte om de koralen te plaatsen en zo blijft de bodem wat meer open en staat deze niet meer zo vol.
Zal vandaag een overzichtsfoto plaatsen van de nieuwe pilaar / platform

Kortom, moet goed komen.

groet
Adri

Ik ben benieuwd of de cyano straks ook permanent weg blijft. ik blijf het volgen.
Blijf wel voor je duimen.
Wat voor zout heb je gebruik voor de wissel?

greetings, GlennF

24314-4.jpg
24314-5.jpg

Ach, het houd me van de straat, Dennis.

Ziet er nu weer mooi en schoon uit dus heb het niet voor niets gedaan.

groet
Adri

Hele operatie zeg, hopen dat de flap even een tijdje weg blijft.

We zijn weer een aantal dagen verder na de behandeling met Chemiclean.

Ik kan met een gerust hart zeggen dat het totaal geen kwaad heeft gedaan bij de levende have, alles staat er goed bij, misschien nog wel beter als voorheen.
Ook het water is veel helderder geworden na de behandeling en daarbij is ook alle flap verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nu hopen dat het ook zo blijft.

Ben nog wel Prodibio biodigist aan het toevoegen om die biomassa weer op peil te krijgen, als deze al is aangetast.

Op het doosje van Chemiclean staat dat de nitrificerende bacterien intact worden gelaten.

groet
Adri

Back
Bovenaan