Hi Glenn,
ik weet dat je sceptisch bent omtrent het gebruik van Chemiclean, is niets mis mee.
Kleine omschrijving wat ik gedaan heb.
Eerst alle zichtbare en bereikbare flap zoveel mogelijk afgezogen. Vervolgens UV, Ozon uit en de beker van de afschuimer af en lager ingesteld zodat hij niet overliep.
Een extra luchtpomp geplaatst met twee bruisdiffusors om meer zuurstof in de bak te brengen.
Vervolgens de dosis Chemiclean in de bak gedaan, dit was zaterdagavond om 22.00 uur. Vervolgens 70 liter (20% van totale inhoud) water gaan klaarmaken voor de wissel na 24 uur van toedienen van Chemiclean.
De volgende dag (zondag) gespannen kijken naar de bak toen het licht was aangegaan, zou er weer flap tevoorschijn komen of niet. Dit was niet het geval en de plekjes die ik niet had afgezogen omdat ik hier niet bij kon
waren ook minder geworden. De Acropora Millepora zat flink onder de flap, hier liet het los en werden het eerst rode draden om vervolgens geheel te verdwijnen.
Zondagavond om 22.00 uur begonnen met de waterwissel van 70 liter.
Vervolgens de UV en Ozon weer aangezet en de beker weer op de afschuimer gedaan, de afschuimer lager afgesteld zodat hij niet overliep.
Actieve kool ingezet
Ampul Biodigest toegevoegd (dagelijks gedurende 2 weken)
Bijzonderheden koralen.
Buttons waar flap op zat, zijn flapvrij en staat ook weer open.
Alle acropora's stonden open en staan nog steeds open.
Water is erg helder geworden, dit staat ook op het doosje van Chemiclean.
Dit is wat er op het doosje staat:
- Cleans: Stains from red cyanobacteria in aquariums
- Oxidizes: Trapped organic sludge and sediment
- Clarifies: Aquarium water to crystal clear
Promotes ideal enzyme balance
Safe for fish, reef tanks, corals, invertebrates, nitrifying bacteria and macro algaes.
De bak is nog steeds volledig flap vrij !!!!!
Fosfaat is 0,08 - 0,1
Nitraat is 5 - 7
Kijk hier niet van op wat ik heb de bodem ook flink omgewoeld zondag.
groet
Adri
Ok, ik lees het nu.
Je weet ik ben sceptisch maar sluit mijn ogen niet.

Helder water komt ten goede van je kleuren. Denk je dat het water puur door chemiclean helder is geworden?
Kan je het proces beschrijven wat je precies zag gebeuren vanaf dag 1.
Wat meet je fosfaat en nitraat momenteel?
greetings, GlennF