Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Voor een bak die nog maar kort draait ziet het er top uit Adrie!!
Ik stond er echt van te kijken maar het gaat zeker een topbak worden!!
De bak moet nog z'n echte stabiliteit krijgen en behouden maar dat komt wel goed!!

Hou het in de gaten!!

Voor een bak die nog maar kort draait ziet het er top uit Adri!!
Ik stond er echt van te kijken maar het gaat zeker een topbak worden!!
De bak moet nog z'n echte stabiliteit krijgen en behouden maar dat komt wel goed!!

Hou het in de gaten!!

Hi Harold,

dank je, ik heb er ook alle vertrouwen in dat het een topbak gaat worden en tevens is het een bevestiging dat er meerdere wegen naar Rome leiden!
Glenn weet echt wel waar hij met DSR mee bezig is, en mijn bak maar ook andere bakken op dit forum, zijn het bewijs dat het meer dan werkt.
Niks opstarten met een enorme hoeveelheid vers levend steen, integendeel zelfs, er zit ongeveer 5 kg vers steen in, de rest is doodsteen en ingedraaid levend steen
en ook gelijk het zand er in.
Ik had aan het einde van de eerste week, de nitriet en ammonia piek al achter de rug en ben de derde week begonnen met het overplaatsen van de koralen.
De enorme algenbloei en groei heb ik ook niet gehad. Kortom, ieder zijn ding en manier van de hobby beoefenen maar voor mij is het alleen nog maar DSR.

Nog bedankt trouwens voor het brengen van de Ricordea's en Hydnopora, ze gaan super!

groet
Adri

Vandaag twee nieuwe aanwinsten erbij, een mooie Siganus vulpinus oftewel vossekop en een Trachyphyllia geoffroyi.

Verder zelf even een bijvulsysteem gemaakt, ze kunnen me we wat met die veel te dure gadgets, spendeer me geld liever aan koraal of vissen.
Kosten van het bijvulsysteem, rond de 35 euro.

Wat heb je nodig, een adapter van 6 - 12V, twee vlotterschakelaars en een pompje.

02012014-4.jpg
bijvul.jpg

Werk je niet met een relay om laagspanning te creëren? Tijd geleden ook zitten kijken voor een diy ato. Handmatig bijvullen elke dag gaat ook vervelen en het maken kost ongeveer 22 dollar:p

12V is volgens mij gewoon laagspanning!!

groet
Adri

Werk je niet met een relay om laagspanning te creëren? Tijd geleden ook zitten kijken voor een diy ato. Handmatig bijvullen elke dag gaat ook vervelen en het maken kost ongeveer 22 dollar:p

Morgen weer een nieuwe meetronde, verwacht geen gekke dingen, koralen staan er super bij.

Wel twee minpuntjes:

De blauwe nieuwe dokter heeft stip of iets dergelijks. Heb deze makkelijk kunnen uitvangen en zit nu zielig alleen in de RSM130.
Easylife Halt Parasites toegevoegd, zout verlaagd en temperatuur verhoogd. Nu maar afwachten!!!

Het tweede minpuntje is de groei van dinoflagelatten op het zand. Kortom, ff een hoop werk aan de winkel.
Veel stofzuigen en de watten van het powerfilter vervangen.

ww02022014.png

Bijzonderheden:
Nitraat is licht verhoogd door het veelvuldige voeren van deze week, we gaan dus terug naar een iets mildere voer regieme, blijf wel dagelijks voeren.
Heb geen idee waar de verhoging van de Ca en Mg vandaan komt!
De blauwe doktersvis heeft het helaas net gered, wilde niet meer eten en is ten onder gegaan aan stip. Gelukkig is dit mijn andere vissen
tot nu toe bespaard gebleven en volledig stipvrij.

Balen van de blauwe dokter Adri! Was echt een mooi beestje....

Komt er in de toekomst een ander exemplaar voor terug?

Hey Adri wat zonde van je vis , ik geef mijn vissen 2 x per week heel fijn gesneden knoflook , er zijn discusies over wel of niet maar bij mij heeft het altijd geholpen ik heb geen uv of ozon ,ook dokters die er heel gevoelig voor zijn ,japonicus en picasso gewoon stukjes voeren tot ze er drie of vier stukjes van ophebben verder heb ik ook een poetsvisje erbij gr jaap

Hi Jaap,

is inderdaad zonde, baal er flink van. Snap ook dat het er bij hoort en dat zoiets kan gebeuren maar ik vind dit soort dingen gewoon zielig om te zien.
Hij deed zo zijn best, bleef eten tot aan vrijdag, stip was al veel minder, zaterdag kwam ik thuis en zaten er twee flinke witte blazen onder zijn buikvinnen en leek het wel of hij door de poedersuiker was gehaald,
is in de nacht uiteindelijk gaan hemelen.
Voeren met knoflook deed ik al, ik wrijf net als Glenn, de nori bladen goed in met verse knoflook en Garlic guard, de vis zat in quarantaine met lager zout en een hoger temperatuur, en had ook nog Halt Parasites van Easy-Life toegevoegd aan het water.
Het heeft helaas niet zo mogen zijn.

In de grote bak gaat alles goed gelukkig en zijn de andere vissen niet besmet, behalve aardig wat donkerbruine alg (dino's) op het zand. Kan wegzuigen wat ik wil, heb het licht al geminderd, de volgende dag is het gewoon weer terug.

Kortom, het gaat ff wat moeizamer momenteel, maar komen we ook wel weer te boven.

groet
Adri

Hey Adri wat zonde van je vis , ik geef mijn vissen 2 x per week heel fijn gesneden knoflook , er zijn discusies over wel of niet maar bij mij heeft het altijd geholpen ik heb geen uv of ozon ,ook dokters die er heel gevoelig voor zijn ,japonicus en picasso gewoon stukjes voeren tot ze er drie of vier stukjes van ophebben verder heb ik ook een poetsvisje erbij gr jaap

Laatst bewerkt:
Nu ff rustig aan adri, je moet de boel niet uitdagen.
Veel voeren en daarbovenop knoflook toevoegen is zelfs voor mijn rif een uitdaging. Het inbrengen van extra organische stoffen en vooral knoflook is een zware beproeving als het gaat om die cyano.
Keer op keer heb ik dat kunnen constateren.
Nu ben ze zeker weken bezig dit weer weg te krijgen.
Een truuk is het op bepaalde plekken op 't zand gecontroleerd laten groeien, zodat het een dikke plak vormt.
Deze verwijder je pas als het bijna gaat drijven (afzuigen op de piek).
Mijn ervaring is dat proberen een vis te redden met extra middelen in een rif met koralen zijn weerslag zal hebben op de bak.
Om een idee te geven wat ik geeft.
Per dag wrijf ik 1/3 teen knoflook uit op de noriblad ( alleen als ik merk dat de vissen gestrest zijn of signalen vertonen). Op 1500 liter. Dan nog zie ik dat ik een hoger risico op cyano heb.
Vandaag ook een pluk cyano verwijderd die ik heb laten doorgroeien voor een week.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

jij bevestigd mijn vermoeden dat de knoflook zorgt voor de uitbraak van de bruine alg.
Heb alleen niet het idee dat het om cyano's gaat maar om dino's gaat. Rode flap heb ik in de RSM 130 ook even gehad maar dit ziet er toch anders uit.
Rode flap is mijn inziens ook echt rood, hier gaat het echt om donkerbruine troep.

Ik zal de knoflook nu even achterwege laten en vooral de rust bewaren en alles observeren en laten ontwikkelen.

groet
Adri

Veel voeren en daarbovenop knoflook toevoegen is zelfs voor mijn rif een uitdaging. Het inbrengen van extra organische stoffen en vooral knoflook is een zware beproeving als het gaat om die cyano.
Nu ben ze zeker weken bezig dit weer weg te krijgen.
Een truuk is het op bepaalde plekken op 't zand gecontroleerd laten groeien, zodat het een dikke plak vormt.
Deze verwijder je pas als het bijna gaat drijven (afzuigen op de piek).
Mijn ervaring is dat proberen een vis te redden met extra middelen in een rif met koralen zijn weerslag zal hebben op de bak.
Om een idee te geven wat ik geeft.
Per dag wrijf ik 1/3 teen knoflook uit op de noriblad ( alleen als ik merk dat de vissen gestrest zijn of signalen vertonen). Op 1500 liter. Dan nog zie ik dat ik een hoger risico op cyano heb.
Vandaag ook een pluk cyano verwijderd die ik heb laten doorgroeien voor een week.

greetings, GlennF

Zo ver als ik weet helpt knoflook bij het versterken van het immuunsysteem.

Knoflook is voor het hongergevoel toch? Als je vissen goed eten is dit toch niet nodig ?

Ik kan me goed voorstellen dat het kwistig voeren van, met name verse, knoflook, de bacteriehuis houding in een aquarium danig kan verstoren vanwege de antiseptische werking.

Ik kan me goed voorstellen dat het kwistig voeren van, met name verse, knoflook, de bacteriehuis houding in een aquarium danig kan verstoren vanwege de antiseptische werking.

Wat de werking is weet ik niet exact en laat ik aan de geleerden over, ik kan het terug zien aan de vissen. Verse knoflook op nori bladen helpt echt tegen een stip uitbraak (als je niet te laat bent).
Het voeren met knoflook moet je tot een minimum beperken als het gaat om de schoonheid van het rif, opbouw en zand.
Een DILEMMA...........
Daar leer ik nu tussen te balanceren.
Daarom zoek ik nog steeds naar de beste methode om knoflook toe te dienen, zodat het maximaal naar de vissen gaat en minimaal verloren gaat in het rif.

greetings, GlennF

Vandaag met een beetje zand en bruine troep naar Waterweelde geweest om te bekijken onder een microscoop.

Het zijn inderdaad Dinoflaggelaten, dus tja wat is wijsheid en hoe komen we ervan af.

Heb de licht cyclus al verkort maar hierdoor sterven ze natuurlijk niet af, gaan alleen in rust.
Afzuigen en afzuigen en nog eens afzuigen, het helpt niet. Ik zuig het af als de lichten uit zijn, de volgende dag na een paar uur zit het er weer.

We kunnen middelen inzetten zoals:

- Dinoxal
- Fauna Marin Ultra Algea X, maar dit kan een doopvont aantasten als je er dino's mee bestrijd.
- PhycoEx, maar is hier in de buurt niet verkrijgbaar.

Maar ben bang dat zo'n middel ten koste gaat van koralen of ander leven, inderdaad een Dilemma dus.

Zal uiteindelijk toch een beslissing moeten nemen, het zit nu alleen nog op het zand gelukkig.
Anders zou ik al het zand kunnen verwijderen maar dit zorg ook weer voor een onbalans omdat ik dan weer een groot gedeelte van de biomassa verwijderd.

Ik voeg nog wel wekelijks Special Blend bacterien van Microlift toe, hopende dat dit uiteindelijk zorgt voor de juiste balans in de bak.

Ik ben persoonlijk van het met rust laten.
Wacht tot het een dikkere laag is en zug het dan af. Probeer zo min mogelijk in de bak te rommelen en zeker niet niet met allerlei middeltjes gaan werken.
Je moet zorgen dat de voedingsbodem word verwijderd.
Het toevoegen van alle knoflook en ander zaken heeft zo z'n effect. Dit moet eruit als je het ff laat groeien dan kan je de massa afzuigen.
Licht minder zorg ervoor dat het niet de ovehand krijgt en visueel aantrekkelijk blijft, maar ook dat alles eronder niet verstikt wordt , wat weer voor meer afbraak materiaal (voeding) zorgt

Hevel Water niet recyclen ! Weggooien.!

greetings, GlennF

Dan laat ik het met rust en groeien totdat het echt een massa is.

Zal de lichtcyclus nog korter zetten, terug naar 4 uur voor het witte licht. Blauw licht mag langer als ik het goed heb begrepen.

Dan laat ik het met rust en groeien totdat het echt een massa is.

Zal de lichtcyclus nog korter zetten, terug naar 4 uur voor het witte licht. Blauw licht mag langer als ik het goed heb begrepen.

Speel met het licht kijk wat een beter effect heeft, dan langzaam opbouwen.

greetings, GlennF

Vervelend Adri, ik heb zelf ook flinke laag dino's of cyano's gehad op mijn zandbodem. Na veel roeren en afhevelen uiteindelijk de helft van de zandbodem verwijderd en toen was het weg.

Succes ermee, ik hoop dat het snel verholpen is!

Back
Bovenaan