Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Dank je, ik hoop ook dat het snel weer onder controle is.

Als het niet lukt gaan we inderdaad ook een gedeelte van de bodem afzuigen en nieuw zand plaatsen.

groet
Adri

Vervelend Adri, ik heb zelf ook flinke laag dino's of cyano's gehad op mijn zandbodem. Na veel roeren en afhevelen uiteindelijk de helft van de zandbodem verwijderd en toen was het weg.

Succes ermee, ik hoop dat het snel verholpen is!

Zojuist weer twee stukjes techniek (Orp/Redox/Ph controller en ozon generator) besteld via visstraat en ebay.

Had gisterenavond al deze orp/ph controller gezien op ebay en zag vanavond bij Dennis van Seaflower dat hij deze toevallig in gebruik heeft op zijn bak en ook nog goed werkt.

Ozon.jpg
ozon1.jpg
redox.jpg

Nu ff geduld hebben totdat het bezorgd wordt uit Hong Kong.

Het was natuurlijk te mooi om waar te zijn dat de andere vissen nog niet besmet waren.

Inmiddels een paar stipjes op de vossekop, dwergkeizer en gele zeildokter gezien.
Tegenslag komt altijd in drieën zeggen ze toch. :mad::mad::mad:

Heb de temperatuur maar weer verhoogt naar 28 - 29 graden, en toch maar knoflook blijven voeren.

De spullen uit Hong Kong zijn al verzonden, daar komt binnenkort nog een 18W UV lamp bij.

Nu maar hopen dat we deze uitbraak snel onder controle hebben en dat we er hierna van verlost zijn.

Fingers Crossed!!!

Vandaag een UV 18W bijgeplaatst in het systeem met een flowrate van ongeveer 300 liter per uur!

Zit aangesloten op de opvoer pomp met een bypass en kraan om de flowrate te regelen.

Nu worden in ieder geval de vrij zwemmende stipparasieten aangepakt!

Hoi Adri,

Ik zie dat jij Jebao stromingspompen hebt. Voldoen de wp25 aan je verwachtingen en is dat voldoende stroming voor je bak?

Grt. Mark

Ze voldoen zeker aan de verwachtingen, zijn inmiddels ingedraaid en het geluid is ook minimaal.
Qua stroming heb ik zelf een tijdje moeten spelen, ze hangen boven in de bak en het zand werd keer op keer weg geblazen.

Dus dan kan ik wel stellen dat de stroming meer als voldoende is!

groet

Adri

Hoi Adri,

Ik zie dat jij Jebao stromingspompen hebt. Voldoen de wp25 aan je verwachtingen en is dat voldoende stroming voor je bak?

Grt. Mark

ww9022014.png

Bijzonderheden:

Borium is erg hoog zonder reden, voeg dit niet toe.
Nitraat is flink te hoog naar mijn zin, maar moet toch wat, kan op dit moment het voerregime niet aanpassen i.v.m. stip.

Stip lijkt wel op zijn retour te zijn, de vossekop lijkt schoon te zijn, nu de gele zeilvindokter en de dwergkeizer nog, maar
ook hier lijkt het te minderen, de vissen eten allemaal zeer goed.

UV lamp doet ook zijn werk, water is erg helder geworden na twee dagen deze lamp erin te hebben, vraag me wel af of 18Watt op 380 liter water geen overkill is.

Heey adri stip is en blijft kut.
Blijf goed voeren en doe dit voor een paar weken zeker een paar cyclussen lang.
Geen medicijne gebruike zelf ook gedaan toem maar alleen maar meer ellende ook weer koralen wie kapot gingen daarvan.

Groetjes wesley

Geen medicijne gebruike zelf ook gedaan toem maar alleen maar meer ellende ook weer koralen wie kapot gingen daarvan.

Groetjes wesley

Ja, jij kan het weten wesley.
Dure les en hartzeer.

greetings, GlennF

B
ww9022014.png

Bijzonderheden:

Borium is erg hoog zonder reden, voeg dit niet toe.
Nitraat is flink te hoog naar mijn zin, maar moet toch wat, kan op dit moment het voerregime niet aanpassen i.v.m. stip.

Stip lijkt wel op zijn retour te zijn, de vossekop lijkt schoon te zijn, nu de gele zeilvindokter en de dwergkeizer nog, maar
ook hier lijkt het te minderen, de vissen eten allemaal zeer goed.

UV lamp doet ook zijn werk, water is erg helder geworden na twee dagen deze lamp erin te hebben, vraag me wel af of 18Watt op 380 liter water geen overkill is.

Boor heeft een bron die ik ook niet kan lokaliseren. Daarom moet je sturen op 4ppm en niet hoger.
We komen er op den duur wel achter.
Een kwestie van tijd. Bij mij zat ie op 11+ en het kon absoluut geen kwaad.

Tegen nitraat kan je beginnen met carbon dosering of dosering verhogen tot je je voer regiem weer aanpast.

Mijn uv staat van 22:00 tot 13:00 aan
Bespaar je op levensduur en energie.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hi Wesley,

Het enige wat ik gebruik is Halt Parasites van Easy-life, althans voordat ik de UV lamp had, dit middel is geheel reefsafe!!!
Halt Parasites heeft geen zin als er een UV lamp aan staat. De koralen hebben geen last van dit middel en andere lage dieren ook niet.

Zit dus te twijfelen om de UV lamp inderdaad van 22.00 uur tot 15.00 te laten lopen en dan om 15.00 toch de Halt Parasites toe te voegen.

Maar ja wat is wijsheid, het blijft inderdaad klote die stip.

Heb nog wel de mogelijkheid om te proberen uit te vangen en in de lege RSM te zetten maar dit veroorzaakt alleen maar meer stress in de bak, lijkt me.

Denk dat ik maar gewoon de rust in de bak bewaar en het ff uitzit. En de eerste 40 dagen geen nieuwe vissen toevoegen.

Wel jammer want ze hebben mooie Zebrasoma xanthurus bij WW, helaas!

Groetjes wesley

Hi Glenn,

ik vermoed dat ik deze week door alle ontwikkelingen en stress een dosering Carbon ben vergeten, misschien wel twee, kan natuurlijk heel goed
het verhoogde nitraat verklaren.

Ik zit op dit moment op week 5 - 5.4 ml Carbon.

We houden het ff in de gaten, kan overmorgen altijd de dosering nog verhogen.
groet
Adri

B

Boor heeft een bron die ik ook niet kan lokaliseren. Daarom moet je sturen op 4ppm en niet hoger.
We komen er op den duur wel achter.
Een kwestie van tijd. Bij mij zat ie op 11+ en het kon absoluut geen kwaad.

Tegen nitraat kan je beginnen met carbon dosering of dosering verhogen tot je je voer regiem weer aanpast.

Mijn uv staat van 22:00 tot 13:00 aan
Bespaar je op levensduur en energie.

greetings, GlennF

Vannacht de Kh+ oplossing op de doseerpomp gezet. Verbruik is op dit moment 1.7 per 7 dagen.
Er wordt 5x per dag toegevoegd.

Ca en Mg verbruik zijn nog zo laag dat deze pas later via de doseerpomp gaat lopen.

In ieder geval zal de Kh nu stabiel op 9 blijven en gaan we zien wat dit met de bank doet.

Vannacht de Kh+ oplossing op de doseerpomp gezet. Verbruik is op dit moment 1.7 per 7 dagen.
Er wordt 5x per dag toegevoegd.

Ca en Mg verbruik zijn nog zo laag dat deze pas later via de doseerpomp gaat lopen.

In ieder geval zal de Kh nu stabiel op 9 blijven en gaan we zien wat dit met de bank doet.

Kh en jodide kunnen als eerste op een doseer pomp in een sps systeem.
Ca en Sr zijn de volgende als de groei inzet.

Carbon is meestal ook handig en vaak al eerder in de meeste systemen.
Omdat je full gestart bent is het geen probleem. Maar je kan het wel gebruiken om je bac populatie een onder drempel te geven. Nitraat doseer je om de ondergrens te bepalen.

greetings, GlennF

Jodide voeg ik dagelijks met de hand toe, net als de Carbon. Voeg geen nitraat en fosfaat toe, is niet nodig nog.

De Ca kan ik het verbruik nog niet van bepalen omdat ik de Grotech Vitamino's ook dagelijks toevoegde, hier zit ook Ca, Mg en K in.
Ben hier nu mee gestopt zodat ik het verbruik van Ca ook kan bepalen om deze vervolgens ook op de doseer te zetten.
Ik merkte in mijn RSM dat de groei ineens erg hard ging toen ik eenmaal de Kh, Ca en Mg op de doseer had staan.

Vandaag ook de eerste zending uit Hong Kong binnen gehad, bijzonder snel. Ik had de ozon generator op 5 februari besteld en in zojuist bij me afgeleverd.
Dan zal morgen of overmorgen de Redox/Ph controller ook wel volgen. Ben echt verbaasd dat het zo snel zijn weg heeft weten te vinden.
Bezorging zou tussen 17 februari en 3 maart gaan plaats vinden.

De groene Acropora Formosa stek blijft toch heel langzaam weefsel van onderaf verliezen, inmiddels is er ongeveer een stuk van dik een cm volledig wit geworden.

Kh en jodide kunnen als eerste op een doseer pomp in een sps systeem.
Ca en Sr zijn de volgende als de groei inzet.

Carbon is meestal ook handig en vaak al eerder in de meeste systemen.
Omdat je full gestart bent is het geen probleem. Maar je kan het wel gebruiken om je bac populatie een onder drempel te geven. Nitraat doseer je om de ondergrens te bepalen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Met de stip gaat het de goede kant op, alleen de gele dokter heeft er nog een beetje last van maar laat zich graag verzorgen door de poetsgarnalen.
Gisterenmiddag in de bak gedaan en binnen 30 minuten wisten de vissen ze al te vinden.

Die dino's of de flap, begon nu zelf te twijfelen omdat het steeds roder werd, afgezogen en tevens een gedeelte van de bovenlaag van het zand.

Ga nu het afgezogen zand goed wassen en desinfecteren en ff een half uurtje in de oven bakken om zo alles kwijt te raken. Hierna zal ik
het nog een keer wassen en dan morgen weer terug in de het aquarium.

Heb vervolgens een dubbele dosis Special Blend bactierien van MicroLift toegevoegd om zo de bacteriecultuur een boost te geven.

Met de stip gaat het de goede kant op, alleen de gele dokter heeft er nog een beetje last van maar laat zich graag verzorgen door de poetsgarnalen.
Gisterenmiddag in de bak gedaan en binnen 30 minuten wisten de vissen ze al te vinden.

Die dino's of de flap, begon nu zelf te twijfelen omdat het steeds roder werd, afgezogen en tevens een gedeelte van de bovenlaag van het zand.

Ga nu het afgezogen zand goed wassen en desinfecteren en ff een half uurtje in de oven bakken om zo alles kwijt te raken. Hierna zal ik
het nog een keer wassen en dan morgen weer terug in de het aquarium.

Heb vervolgens een dubbele dosis Special Blend bactierien van MicroLift toegevoegd om zo de bacteriecultuur een boost te geven.

Blijf spaarsaam met knoflook ingewreven noriblad voeren. Maar niet overdrijven.
Zoek een balans tussen je vissen en de dino's

Wat ik meestal doet is de grind met kraanwater uitspoelen en goed schrobben en op een ander plek in de bak dumpen.

Of gewoon een grind in een emmer met hevel water en een powerfilter een paar dagen filteren in afwezigheid van verlichting en steeds de watten vervangen. Pas als het water kraak helder blijft het zand terug gooien met een schepnetje.

greetings, GlennF

Ze krijgen elke dag een half wierblad ingewreven met Garlic Guard, ik heb drie verschillende soorten, groen, rood en bruin wier.

Het grind heb ik heel erg goed uitgewassen en vervolgens 45 minuten op 140 graden gebakken in de over.
Is weer mooi wit en vrij van dino's en flap, een erg aangenaam gezicht weer een witte bodem.

groet
Adri

Blijf spaarsaam met knoflook ingewreven noriblad voeren. Maar niet overdrijven.
Zoek een balans tussen je vissen en de dino's

Wat ik meestal doet is de grind met kraanwater uitspoelen en goed schrobben en op een ander plek in de bak dumpen.

Of gewoon een grind in een emmer met hevel water en een powerfilter een paar dagen filteren in afwezigheid van verlichting en steeds de watten vervangen. Pas als het water kraak helder blijft het zand terug gooien met een schepnetje.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan