Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Jij heb led hangen toch ?

Wesley had exact hetzelfde euvel met de groene formosa. Hij heeft ook led.

Iemand in belgie (filip) idem dito ook led.

Het word dan paarsig met alleen de poliepen groen.

Bij filip was het paarsige buiten de led bundel.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

ik heb 6x T5 39Watt hangen en 45 watt Led.

Dat heeft met de verandering van licht en waterwaardes te maken. Het koraal moet wennen aan de nieuwe omstandigheden. Duurt even, maar komt wel weer op kleur.

grt. Mark

Hi Mark,

dan hebben we gewoon geduld en zien het wel weer terug komen.

Glenn,

ik zie aan de voet waar de stek in het steentje zit dat het verbleekt, wit word en weefsel is verloren!

groet

Adri

Dan gaan we gewoon afwachten

greetings, GlennF

:rolleyes:Komt niet van je led ,een formosa is een taai koraal onder led mooet deze heel goed groeien , ik denk dat het iets van je water waardes is als het van onder wit wordt gr jaap

Zojuist ff een klein rondje waardes gecheckt met één zeer opvallende uitkomst.

Ph = 8
Sg = 34%
Kh = 8.8
Ca = 430

Mg = 1290
No3 = 2
Po4 = 0.06

Toch wel een bijzondere hoge daling in nog geen 4 dagen, van 1380 terug naar 1290.
Ik heb de test 2x keer gedaan met dezelfde uitkomst. Ook de test van zondag (1380) was 2x uitgevoerd.

Zojuist gelijk de Mg opgehoogd met 50 ppm.

Zojuist ff een klein rondje waardes gecheckt met één zeer opvallende uitkomst.

Ph = 8
Sg = 34%
Kh = 8.8
Ca = 430

Mg = 1290
No3 = 2
Po4 = 0.06

Toch wel een bijzondere hoge daling in nog geen 4 dagen, van 1380 terug naar 1290.
Ik heb de test 2x keer gedaan met dezelfde uitkomst. Ook de test van zondag (1380) was 2x uitgevoerd.

Zojuist gelijk de Mg opgehoogd met 50 ppm.

Toevallig gezien of de paarse kalk algen op het steen groeit.
Ik heb dit in mijn vorige bezetting ook gehad. Veel steen minder sps bezetting, meer ruimte voor kalk algen groei.
Egels controleren je kalk algen dus ook je verbruik van mg.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

dan zal dat wel de oorzaak zijn, ik heb één egel, is vanuit het steen gekomen, een Echinometra mathaei of een Echinometra lucunter
En hier en daar begint op het maagdelijke steen inderdaad kalkalgen te ontstaan.

We houden de Mg nu sterk in de gaten.

En het verbleken van de acropora zet zich niet door, is een randje van 3 a 4 mm precies op de grens met het steksteentje. Wordt vervolgd.

groet

Adri

Toevallig gezien of de paarse kalk algen op het steen groeit.
Ik heb dit in mijn vorige bezetting ook gehad. Veel steen minder sps bezetting, meer ruimte voor kalk algen groei.
Egels controleren je kalk algen dus ook je verbruik van mg.

greetings, GlennF

Deze week een klein beetje enthousiast ingekocht, een weer een aantal nieuwe bewoners erbij.

n24012014-1.jpg
n24012014-2.jpg

n24012014-3.jpg
n24012014-4.jpg

n24012014-5.jpg
n24012014-6.jpg

dokternew-2.jpg

Hallo Adri,

Hij gaat lekker je ben goed bezig M8 je heb de smaak te pakken, zitten mooie exemplaren tussen ben wel een beetje jaloers hier op hoor.
Sorry dat ik niks heb laten horen maar had wat hectische dagen bij mezelf wegens verbouwing hier thuis, en mijn fosfaat wil maar niet zakken het gaat heel langzaam.
Dus bij Glenn maar weer om raad gevraagd en weer gewoon opvolgen, dus geduld is een Schoone zaak maar de bak doet het voor de rest perfect.

Gr. Karel.

Hi Karel,

dank je, ik heb inderdaad de smaak te pakken en had even ook wat meer budget vrij.
Het een beetje een verslaving aan het worden. ;)
En moet zeggen dat ik een adresje heb waar het betaalbaar is.

Is toch geen probleem, sommige dingen hebben nu eenmaal meer prioriteit.
Denk dat je oude steen dus erg verzadigd is met fosfaat dat het zo langzaam gaat.
Geduld is inderdaad een schone zaak maar de aanhouder wint, komt vanzelf goed.

Succes.

groet
Adri

Hallo Adri,

Hij gaat lekker je ben goed bezig M8 je heb de smaak te pakken, zitten mooie exemplaren tussen ben wel een beetje jaloers hier op hoor.
Sorry dat ik niks heb laten horen maar had wat hectische dagen bij mezelf wegens verbouwing hier thuis, en mijn fosfaat wil maar niet zakken het gaat heel langzaam.
Dus bij Glenn maar weer om raad gevraagd en weer gewoon opvolgen, dus geduld is een Schoone zaak maar de bak doet het voor de rest perfect.

Gr. Karel.

Mooie aanwinsten Adri, veel plezier er mee!
Op de foto ziet Coeruleus veel mooier dan in de winkel!:eek: In het echt is hij toch wat zachter blauw en een beetje andere kleur van blauw toch? Komt dat door verlichting of jouw camera?
Wat is dat die grijze vlekken op zijn zei? Hij blijft toch goed doen?

Hoi Adri,

Met die vijlmossel wens ik je veel succes, dat gaat lastig worden om die (voor langere tijd) in leven te houden. De rest zijn wel mooie aanwinsten.

Grt. Mark

Mooie aanwinsten adri.
Haha.... dat is een luxe die je niet vaak hoort in deze hobby "budget over houden".
Die veil mossel is een lastige.
Ik vermoed dat geduld een schone zaak wordt. Ik zou proberen met dagelijks, of om de dag gericht te voeren met een pipet. Het zo in de bak voeren heeft bij mij met NPS niet het beoogde effect, behalve het fosfaat omhoog krikken en daardoor meer carbon en ijzer toe te moeten passen.
Ik ga ook nu meer gericht voeren per koraal. Als je de papje aan maak en in de koeling zet hoef je niet steeds nieuwe te maken. Dat maak het allemaal minder tijd rovend.

greetings, GlennF

Mooie aanwinsten Adri, veel plezier er mee!
Op de foto ziet Coeruleus veel mooier dan in de winkel!:eek: In het echt is hij toch wat zachter blauw en een beetje andere kleur van blauw toch? Komt dat door verlichting of jouw camera?
Wat is dat die grijze vlekken op zijn zei? Hij blijft toch goed doen?

Ik denk dat het de verlichting is, de vlekken zullen waarschijnlijk door de flits van de camera komen.

Hoi Adri,

Met die vijlmossel wens ik je veel succes, dat gaat lastig worden om die (voor langere tijd) in leven te houden. De rest zijn wel mooie aanwinsten.

Grt. Mark

We gaan het zien, met een beetje geduld en gericht voeren komen we misschien wel een eind.

Mooie aanwinsten adri.
Haha.... dat is een luxe die je niet vaak hoort in deze hobby "budget over houden".
Die veil mossel is een lastige.
Ik vermoed dat geduld een schone zaak wordt. Ik zou proberen met dagelijks, of om de dag gericht te voeren met een pipet. Het zo in de bak voeren heeft bij mij met NPS niet het beoogde effect, behalve het fosfaat omhoog krikken en daardoor meer carbon en ijzer toe te moeten passen.
Ik ga ook nu meer gericht voeren per koraal. Als je de papje aan maak en in de koeling zet hoef je niet steeds nieuwe te maken. Dat maak het allemaal minder tijd rovend.

greetings, GlennF

Ik voed sommige koralen inderdaad gericht met de hand Glenn, eentje meer of minder maakt dan ook niet uit.

wij hebben ook 2 vijlmossels zitten, die doen het heel goed
worden nooit gericht gevoerd, zitten er al een jaar in.

gr. Hans en Ria

Hi Hans en Ria,
laten we hopen dat de mossel het bij mij dan ook zo goed blijft doen.

:pHey Adri je hebt mooie stukjes aangeschaft , ik hoop dat de mossel het doet ,hoe is het met de acro afgelopen? Gr jaap

De acro staat nog, verbleking en weefsel verlies is beperkt gebleven dus laten we het beste er van hopen.

groet

Adri

Waterwaardes 26-01-2014

ww26012014.png

Bijzonderheden:
DSR Carbon opgehoogd naar week 6 = 5,4 ml per dag volgens tabel 750 liter gedeeld door 2.
Kh, Ca en Mg beginnen nu verbruikt te worden, zie ook de groei terug keren.
Kortom, mooie waardes voor een bak die nu 7 weken draait op Full DSR

Waterwaardes 26-01-2014

ww26012014.png

Bijzonderheden:
DSR Carbon opgehoogd naar week 6 = 5,4 ml per dag volgens tabel 750 liter gedeeld door 2.
Kh, Ca en Mg beginnen nu verbruikt te worden, zie ook de groei terug keren.
Kortom, mooie waardes voor een bak die nu 7 weken draait op Full DSR

Ik zit zelf op carbon week 5 . Als je waarden stabiel zijn is er geen reden dit meer te verhogen.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

ik ben deze week nog meer gaan voeren en ook twee keer per dag en verwacht hier dus een verhogen van mijn nitraat en fosfaat.
Vandaar de verhoging van de Carbon.

Maar misschien is het niet nodig als jij standaard op week 5 zit, zondag weten we meer ;)

groet
Adri

Ik zit zelf op carbon week 5 . Als je waarden stabiel zijn is er geen reden dit meer te verhogen.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan