Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zwaardere stop

vivid

Senior Forumlid
Ik heb de hele tijd last van het doorslaan van de stoppen als ik in de avond de oven en alle lichten aan heb. Als dat gebeurd valt de stroom in het halve huis weg. Het is niet echt goed verdeelt over de 3 groepen die ik heb.

Nu wil ik in de meterkast een zo'n schakelaar vervangen door een zwaardere om het probleem op te lossen. Hoe pas ik zoiets aan? Ik had begrepen dat er standaard 16 Ampere in zit en dat ze er ook van 40 A zijn. Kan ik de zwarte kast gewoon open maken dat ding eruit en dan vervangen? Is het daar achter mischien ook mogelijk om de draden te hergroeperen zodat ik voor mijn aquarium een apparte groep pak?

Bijlagen

• 21112007910.jpg
    21112007910.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 6
  • 21112007909 (Large).jpg
    21112007909 (Large).jpg
    116,6 KB · Weergaven: 14
zo te zien is je stoppenkast al wat verouderd t lijkt me

wijs om er iemand bij te halen die wat verstand van zaken heeft

vivid zei:
Ik heb de hele tijd last van het doorslaan van de stoppen als ik in de avond de oven en alle lichten aan heb. Als dat gebeurd valt de stroom in het halve huis weg. Het is niet echt goed verdeelt over de 3 groepen die ik heb.

Nu wil ik in de meterkast een zo'n schakelaar vervangen door een zwaardere om het probleem op te lossen. Hoe pas ik zoiets aan? Ik had begrepen dat er standaard 16 Ampere in zit en dat ze er ook van 40 A zijn. Kan ik de zwarte kast gewoon open maken dat ding eruit en dan vervangen? Is het daar achter mischien ook mogelijk om de draden te hergroeperen zodat ik voor mijn aquarium een apparte groep pak?
Je kan idd opteren om een zwaardere zekering te zetten, maar hou dan wel zeker rekening met het volgende veiligheidsaspecten van elektriciteit:

• een zekering is bedoeld om je installatie, en jezelf !!!! te beveiligen bij mogelijke kortsluitingen of overbelastingen.
  • als ik het zo zie, kan je eventueel een automaat (zekering) zetten van max. 20A, maar zeker niet meer.
  • Hou er rekening mee dan een zekering niet alleen een beperking is voor al wat je er achter aansluit, maar ook voor de dikte van de bedrading die gebruikt is ACHTER de zekering. Als dit 2.5mm² is, dan kan je eventueel 20A gebruiken. Is dit slechts 1.5mm², dan mag je GEEN zekering plaatsen van 20A. Je elektriciteitskabels zijn er dan gewoonweg niet op berekend om een hogere stroom te transporteren.
Dus kort samengevat: die zekering van 40A kan je sowieso vergeten !!! En bedenk ook dat je je eigen veiligheid niet uit het oog verliest.

Mark

16a is max wat je stopcontacten aankunnen dus niet vervangen maar gewoon groepen er bij plaatsen.
je hebt een hoofdaardlek zitten dus daar kunnen nog 2 groepen achter.

Spreek je uit ervaring ?

Ik zie die dingen namelijk wel eens bij de gamma liggen en dan lijkt het een klusje van schakelaar eruit en nieuwe erin. Maar dat weet ik dus niet zeker en ik wil even weten of iemand weet hoe dit zit.

bartfrinking zei:
nooit zelf aan beginnen!!!!!

hallo

Je mag de groep van 16A zeker niet zwaarder dan 20A afzekeren. Doe je dit wel loop je heel veel risico dat je draden oververhit geraken met alle gevolgen.

normaal gezien ga je alsvolgt te werk: per lijn van 8 stopkontakten heb je een zekering van 20A. en per lijn van 10 lichtpunten een zekering van 16A.
dit geheel moet je nog eens extra beveiligen met een differentieel(aardwachter) van 0.3 .

dit is kort wat er moet zijn maar je kan best even en vakman raadplegen.
groeten pascal

Ik vind het een prima idee om voor mijn aquarium 1 groep te maken. Maar ik weet niet of alle draden afzonderlijk van elk stopcontact daar uitkomen. Het kan ook zijn dat het punt waar meerdere draden bij elkaar komen ergens in de muur zit weg gewerkt.
Maar ik ga dat kastje eens open maken en dan ga ik eens kijken, dat kan geen kwaad.

greenbee zei:
16a is max wat je stopcontacten aankunnen dus niet vervangen maar gewoon groepen er bij plaatsen.
je hebt een hoofdaardlek zitten dus daar kunnen nog 2 groepen achter.

Volg de voorschriften van Finding Mark en anderen

De ampérage op je stoppen is de maximum limiet die je elektricteitsdraden kunnen verdragen.

Ga je deze limiet verhogen, dan smelten je draden als kaarsvet.

jeanke zei:
hallo

Je mag de groep van 16A zeker niet zwaarder dan 20A afzekeren. Doe je dit wel loop je heel veel risico dat je draden oververhit geraken met alle gevolgen.

normaal gezien ga je alsvolgt te werk: per lijn van 8 stopkontakten heb je een zekering van 20A. en per lijn van 10 lichtpunten een zekering van 16A.
dit geheel moet je nog eens extra beveiligen met een differentieel(aardwachter) van 0.3 .

dit is kort wat er moet zijn maar je kan best even en vakman raadplegen.
groeten pascal
is in nederland 16a max en aardlek 0.03 a ofwel 30 mA

vivid zei:
Ik vind het een prima idee om voor mijn aquarium 1 groep te maken. Maar ik weet niet of alle draden afzonderlijk van elk stopcontact daar uitkomen. Het kan ook zijn dat het punt waar meerdere draden bij elkaar komen ergens in de muur zit weg gewerkt.
Maar ik ga dat kastje eens open maken en dan ga ik eens kijken, dat kan geen kwaad.
meestal lopen de stopcantacten naar een centraaldoos onder de lamp of als je echt pech hebt is het een normaaldoos systeem, dan kan je je vloer open maken.
beste is gewoon een kabel of pijp aanleggen apart voor de bak of ander aparaat.

Is 16 A genoeg voor:

800 W koeler
5x150W= 750 3x250= 750 verlichting
75 W RedDr
2x 65 W= 130 w oceanrunners
80 w afzuiger
175 w tunze streamers
300 w verwarmingselement

totaal ongeveer 3100 watt als alles aan staat.

Ik heb gelukkig een kruipruimte waar ik vrij makkelijk draden doorheen kan trekken. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de bestaande bedrading te hergroeperen.

greenbee zei:
meestal lopen de stopcantacten naar een centraaldoos onder de lamp of als je echt pech hebt is het een normaaldoos systeem, dan kan je je vloer open maken.
beste is gewoon een kabel of pijp aanleggen apart voor de bak of ander aparaat.

Desert's Ocean zei:

De ampérage op je stoppen is de maximum limiet die je elektricteitsdraden kunnen verdragen.

Klopt helemaal Aissa ... verzin eer je begint.

Trouwens, als ik het goed zie, zijn het geen gewone zekeringen/automaten, maar wel differentieel-automaten die er in je stuurkast staan ...

Best een echte vakman bijhalen, en als je er zelf niet veel van kent!

Mark

Oke dat ga ik dus dan maar niet doen.

ps het osmose apparaat en de automatischbijvulsysteem werken perfect.

Desert's Ocean zei:

vivid zei:
Is 16 A genoeg voor:

800 W koeler
5x150W= 750 3x250= 750 verlichting
75 W RedDr
2x 65 W= 130 w oceanrunners
80 w afzuiger
175 w tunze streamers
300 w verwarmingselement

totaal ongeveer 3100 watt als alles aan staat.
Als dat alles is wat er op is aangesloten, moet 16A idd genoeg zijn ...

3100 W / 220 VAC = 14A .... dus gaat net ... wel erg krap ...

Mark

zal wel niet zovaak gebeuren dat de verwarming en de koeling tegelijk aanstaan. :D

nee maar dat ik ook maar 300w verschil dus heb ik gewoon bij opgeteld. Bovendien kan het gebeuren als het fout staat ingesteld dat het wel zo is en dan moet niet de stop springen.

greenbee zei:
zal wel niet zovaak gebeuren dat de verwarming en de koeling tegelijk aanstaan. :D

ik heb net die kast open gemaakt en ik zie maar 1 paar draden mij die stop naar buiten komen en de muur weer in gaan. Er valt dus niks te hergroeperen.
Ik denk dat ik een stop bij zet en deze door de kruipruimte leg.
Zal ik hier ook een apparte aardlek op zetten?
Welke draaddikte zal ik pakken?

Bijlagen

• 21112007911 (Large).jpg
    21112007911 (Large).jpg
    108,7 KB · Weergaven: 12
vivid zei:
ik heb net die kast open gemaakt en ik zie maar 1 paar draden mij die stop naar buiten komen en de muur weer in gaan. Er valt dus niks te hergroeperen.
Ik denk dat ik een stop bij zet en deze door de kruipruimte leg.
Zal ik hier ook een apparte aardlek op zetten?
Welke draaddikte zal ik pakken?
Kies voor draden van 2.5mm². En een aparte aardlek er op zetten, wel kan altijd. Maar dan kies je beter voor een differentieel-automaat. Dit is een zekering en aardlek in 1 enkele module.

Mark

Back
Bovenaan