Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zwaardere stop

aquariumliefhebber zei:
Dat zeggen ze ja. ;)

Maar dat is nooit de oorzaak van brand. Voor brand moet je overbelasting hebben.
Bij kortsluiting slaat direct de zekering danwel de hoofdzekering door.

Tja,als je kiest voor 40A:mad: , duurt het toch echt te lang voor hij overbelast is;) .
Dus komt er toch overbelasting op je netwerk:D

Maar VIVID wat wordt nu je aanpassing aan het probleem?

Groeten,
André
Gaat over een aardlek schakelaar he.
Die aardlek schakelaar mag 4 groepen schakelen.

Heb je het over een aardlek automaat is het anders. Dat is een aardlek schakelaar en autmaat in 1.

Ik zie een behoorlijk groot verschil idd. Maar ik woon ook op 80 m2. Maar het is zo dat alle stroom slecht is verdeeld over de zekeringen. Daarvoor moet een oplossing komen als ik de laatste uitbereidingen op mijn aquarium wil gaan aansluiten.

Salonduiker zei:
Hoi Vivid,

Ik niet alles van dit ondw gelezen, maar was wel ff verbaasd van die laatste foto.
Voor alle duidelijkheid, ik wil hier niet "ff lopen z....ken".

Ik weet natuurlijk niet of je woonst van jezelf is of dat je het huurt; maar in deze tijden...tv's, pc, microgolf ...zee-bakkies...lijkt me dat toch wel wat weinig.
Mss toch eens denken om een 't één en 't ander te vernieuwen.

Toen wij in ons huisje zijn komen wonen was er slechts een zekering kastje met 4 zekeringen en een differntieel-schakelaar.
Resultaat : droogkast en microgolf tegelijk op en ik kon weer met lichtje naar de kelder om alles weer op te zetten.

Ik heb stilletjes aan in alle kamers nieuwe leidingen voorzien + aangepaste zekeringkast. (en ik moet er nog een paar doen hoor)

Voor elke 4 stopcontact punten (= 8 individuele stopcont.) heb ik een apparte een apparte kabel van 2,5mm² gelegd op een zekering van 20A.
Alle toestellen die met water, wasmachine ed., zitten zelfs appart.: 1 stopc.+1 zeker.
Ook de lichtkring in elke kamer zit appart; ook 2,5mm² op 20A.

M'n aquarium heeft ook een apparte differentieel-schakelaar voor gebruik van toestellen die met water te maken hebben = 30mA.

Toegeven, het is misschien overdreven, maar ik kan altijd een verbruiker bij aansluiten zonder problemen.

Heb nog ff m'n zekeringkast opengemaakt en een fototje gemaakt. Er is toch verschil zou ik zeggen.

En idd veiligheid voor alles.

Ik ga eens alle leidingen in kaart brengen. Dan ga ik via de kruipruimte naar het aquarium een flinke kabel leggen met een nieuwe 16 A / 20 A zekering en aardlek. Ik denk dat het probleem dan wel opgelost is.

aquariumliefhebber zei:
Dat zeggen ze ja. ;)

Maar dat is nooit de oorzaak van brand. Voor brand moet je overbelasting hebben.
Bij kortsluiting slaat direct de zekering danwel de hoofdzekering door.

Tja,als je kiest voor 40A:mad: , duurt het toch echt te lang voor hij overbelast is;) .
Dus komt er toch overbelasting op je netwerk:D

Maar VIVID wat wordt nu je aanpassing aan het probleem?

Groeten,
André

vivid zei:
Ik ga eens alle leidingen in kaart brengen. Dan ga ik via de kruipruimte naar het aquarium een flinke kabel leggen met een nieuwe 16 A / 20 A zekering en aardlek. Ik denk dat het probleem dan wel opgelost is.
Hoi Vivid,
Voor stopcontacten mag je enkel maar kabel van 2,5mm² nemen en deze aansluiten op een zekering van 20A.
Aan je aq.-kant dan mag je een flink aantal stopcontact-punten zetten (hoeveel juist ... eens ff kijken via de site van electrabel e.d. of ff Googlen he)
TIP : 2 individuele stopcontacten telt feitelijk als 1 stopcontact-punt. Ook zo'n blokje voor 3 of 4 stekkers telt als 1 punt.

Tip 2 : als je dan toch in je kruipruimte gaat (lekker met al die spinnen enzo) leg dan ineens 2 kabels - zo heb je weer wat extra mogelijkheden.

Succes

Goede tip om meteen een extra leiding te leggen. Ik denk dat ik gewoon een aantal van die gele buizen ernaast leg dan kan ik er gewoon alles door leggen op later tijdstip.

Salonduiker zei:
Hoi Vivid,
Voor stopcontacten mag je enkel maar kabel van 2,5mm² nemen en deze aansluiten op een zekering van 20A.
Aan je aq.-kant dan mag je een flink aantal stopcontact-punten zetten (hoeveel juist ... eens ff kijken via de site van electrabel e.d. of ff Googlen he)
TIP : 2 individuele stopcontacten telt feitelijk als 1 stopcontact-punt. Ook zo'n blokje voor 3 of 4 stekkers telt als 1 punt.

Tip 2 : als je dan toch in je kruipruimte gaat (lekker met al die spinnen enzo) leg dan ineens 2 kabels - zo heb je weer wat extra mogelijkheden.

Succes

Goed idee...leg wel de dikkere buizen...wat is dit nu weer 1/2" of 3/4"...in elk geval de dikkere hé, dan gaat later je bekabeling er makkelijker door. (spreek uit ervaring.
Voor bekabelde flexibele buizen bestaan ook hé...wel van A naar B uit één stuk te leggen.

OHohoh, wat een vreemde verhalen lees ik hier toch weer allemaal.

Als iemand met elektra aan de gang gaat lees dan eens voor het slapen gaan de installateurs bijbel....de NEN1010.

Iedereen uit Belgie, bedankt voor de info, maar totaal niet bruikbaar in nederland. Ik zie in je kast bijvoorbeeld Rood en grijs zitten...

Rood is in Nederland absoluut verboden! Grijs is in nederland voor een 3 fase aansluiting. Fase 1: bruin, Fase 2:zwart, Fase 3:grijs (voor installatie kabel).
In een verdeelkast is de bedrading doorgaans zwart voor de Fase en blauw voor de nul.

Een extra aardlekautomaat (alamat) of aardlekschakelaar is in jouw geval een kwestie van geld weggooien. De nieuwste NEN1010 staat nog steeds toe om 4 stuks 230V~ groepen aan te sluiten achter 1 aardlekschakelaar.

Als voorbeeld mag je op een gemengde 16A eindgroep (verlichting en wandcontactdozen) nooit meer als 1200VA (lees voor het gemak 1200Watt) aan verlichtingstoestellen aansluiten. Dit in verband met inschakelpieken van de verlichting. (NEN1010 8.510.206)

Ook moet je altijd selectief blijven met je zekeringen/automaten.
Als de NUON aanlsuiting 32A is mag je hoogste beveiliging van je verdeelkast nooit groter zijn als 20A (vuistregel is 2 stappen. 20A > 25A >32A)
oftewel:
Als je een groep hebt die afgezekerd is met 16A en je wilt een appart groepenkastje bij je aquarium plaatsen mag je die dus hooguit afzekeren met 6A. Mocht je er toch 10A in plaatsen zit de kans er in dat je 16A zekering/automaat er uit gaat in plaats van je 10A.
Als kanttekening: een 16A schroefzekering gaat pas kapot bij 17.7A. een 16A automaat gaat er ook echt bij 16A uit.

In Nederland praten we bij installaties altijd over 200VA per wandcontactdoos. Een enkelvoudige of dubbelvoudige wcd tellen beide voor 200VA. Je mag dus legaal ( 230V x 16A= 3680W / 200= 18 dubbelvoudige, enkelvoudige of gemengde wandcontactdozen op een 16A eindgroep aansluiten. Tenzij!!!! je al weet welk wattage je aan gaat sluiten op die wandcontactdozen. Dan moet je met dat wattage rekenen.

p.s. een 40A aardlekschakelaar 30mA kan 40A aan. Het is geen automaat en deze zal dus ook niet uitschakelen als er 45A doorheen gaat. Indien de hoeveelheid stroom die de installatie in gaat groter is dan de stroom die terug komt is er sprake van een lekstroom. Lekstroom treedt op als stroom via de aarding wegvloeit. Dan pas zal de aardlekschakelaar in enkele miliseconden uitschakelen.

Personen die bewust de aquarium groep zonder aardlek uitvoeren zijn niet alleen gevaarlijk bezig maar ook illegaal. In de huis-installaties van tegenwoordig moeten alle afgaande groepen verplicht voorzien zijn van aardlekbeveiliging. Sinds 1975 is het verplicht een aardlekschakelaar in je verdeelkast te hebben zitten. Sinds 1996 is het verplicht om alle ( in na deze datum gebouwde huizen) eindgroepen achter de aardlek te hebben zitten.

Bij deze dus even wat info over de in Nederland geldende Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties.
(ja, 230V~ is laagspanning)

Groeten,

Michael (Falcon-GTI)

Nou jij hebt dit vast vaker gedaan.
Dus ik kan gewoon 2 nieuwe 16A zekeringen kopen en die achter mijn aardlek hangen met de twee andere die er al zitten. Slaat dan mijn aardlek van 40A niet af omdat hij overbelast word?

Falcon-GTI zei:

Als iemand met elektra aan de gang gaat lees dan eens voor het slapen gaan de installateurs bijbel....de NEN1010.

Iedereen uit Belgie, bedankt voor de info, maar totaal niet bruikbaar in nederland. Ik zie in je kast bijvoorbeeld Rood en grijs zitten...

Bij deze dus even wat info over de in Nederland geldende Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties.

Groeten,

Michael (Falcon-GTI)

Dus ik kan gewoon 2 nieuwe 16A zekeringen kopen en die achter mijn aardlek hangen met de twee andere die er al zitten. Slaat dan mijn aardlek van 40A niet af omdat hij overbelast word?

Falcon-GTI zei:

Groeten,

Michael (Falcon-GTI)

Falcon-GTI zei:

Groeten,

Michael (Falcon-GTI)

Het heeft lang geduurd voor je eens een zinnig antwoord kreeg, zat ook al alle fantasie verhalen te lezen, en me te verbazen wat er zo allemaal gebouwd word.

Neem de adviezen van Michael (gti)eens goed door.

Alleen één kanttekening.

Michael schreef:
Een extra aardlekautomaat (alamat) of aardlekschakelaar is in jouw geval een kwestie van geld weggooien. De nieuwste NEN1010 staat nog steeds toe om 4 stuks 230V~ groepen aan te sluiten achter 1 aardlekschakelaar.

Hier ben ik het niet mee eens.
Het is zo dat een zekering je tegen overbelasting en sluiting beschermt.
Maar als je alles achter 1 aardlekautomaat, dus over bijv. 2 groepen verdeelt, je zekering niet stuk zal gaan door overbelasting.
Echter met water, en vooral zoutwater zal eerder de aardlekautomaat door lekstroom uitspringen met alle gevolgen van dien.

Dus:
Zorg dat je minimaal 2 aardlekautomaten hebt( of alamat) en maak dan 2 groepen voor je aquarium.
Het maakt ook niet uit als die 2 aardlekautomaten op dezelfde fase zitten, als je geen 3 fase aansluiting hebt.
Nu kun je de verlichting en de stromings pompen verdelen over die 2 groepen, en ben je van "a" tot en met "z" goed en bedrijfs zeker bezig.
Voor jezelf en je aquarium.

Praat dus niet meer over de zekering in je verhaal, het zwakste punt in de instalatie is je aardlekautomaat.

mvgr
twan (imtech):D

Ik snap niet goed waarom ik 2 aardlek nodig heb en waarom ik alles moet verdelen over deze twee.

21twan zei:
Het heeft lang geduurd voor je eens een zinnig antwoord kreeg, zat ook al alle fantasie verhalen te lezen, en me te verbazen wat er zo allemaal gebouwd word.

Neem de adviezen van Michael (gti)eens goed door.

Alleen één kanttekening.

Michael schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.
Het is zo dat een zekering je tegen overbelasting en sluiting beschermt.
Maar als je alles achter 1 aardlekautomaat, dus over bijv. 2 groepen verdeelt, je zekering niet stuk zal gaan door overbelasting.
Echter met water, en vooral zoutwater zal eerder de aardlekautomaat door lekstroom uitspringen met alle gevolgen van dien.

Dus:
Zorg dat je minimaal 2 aardlekautomaten hebt( of alamat) en maak dan 2 groepen voor je aquarium.
Het maakt ook niet uit als die 2 aardlekautomaten op dezelfde fase zitten, als je geen 3 fase aansluiting hebt.
Nu kun je de verlichting en de stromings pompen verdelen over die 2 groepen, en ben je van "a" tot en met "z" goed en bedrijfs zeker bezig.
Voor jezelf en je aquarium.

Praat dus niet meer over de zekering in je verhaal, het zwakste punt in de instalatie is je aardlekautomaat.

mvgr
twan (imtech):D

zou er dan gewoon een alamat bij zetten
of 2

vivid zei:
Ik snap niet goed waarom ik 2 aardlek nodig heb en waarom ik alles moet verdelen over deze twee.
omdat als je er maar 1 hebt en er gebeurt wat zit je gelijk helemaal zonder stroom, en als je er 2 hebt dan blijft de helft gewoon aan.

Mocht je iemand zoeken die dit voor je kan oplossen voor een goede prijs laat het dan maar even weten via pb.

Groeten,
Pierre

De stop beschermt je "netwerkdeel" wat erachter hangt tegen oververhitten etc. Ga je nu die bescherming verhogen, zou in principe het hele netwerk dat erachter hangt hiervoor geschikt moeten zijn. Als je dat niet zeker weet NIET DOEN. want dan heb je de kans op niet donker huis, maar een heel licht huis (van de vlammen...). Als je toch van plan bent te gaan klooien zou ik eerder denken aan een extra groep (of groepen). Zomaar een 16 A voor een 20 A vervangen vindt ik nogal riskant zonder de staat van het netwerk te kennen. 16A die vol wordt getrokken kan een leiding al lekker warm van worden en wat er gebeurt al je die nog verder belast???

Vandaag is de hoofdzekering eruit gevlogen. Binnen 2 uur de nuon op de stoep om er een nieuwe in te zetten. Ik heb nu gelijk maar een afspraak met die man gemaakt dat hij het even allemaal komt leggen.

Alles gaat eruit en er komt een hele nieuwe meterkast

vivid zei:
Vandaag is de hoofdzekering eruit gevlogen. Binnen 2 uur de nuon op de stoep om er een nieuwe in te zetten. Ik heb nu gelijk maar een afspraak met die man gemaakt dat hij het even allemaal komt leggen.

Back
Bovenaan