MichaelV79
Senior Forumlid
Ik kan maar een ding zeggen.... Het beste idee tot nu toe. Nieuw laten installeren volgens de laatste normen.
Twan, wat je zei over dat je het beter over twee aardlekschakelaars kan verdelen in verband met het uitvallen van je gehele aquarium apparatuur is wat voor te zeggen (maar niet verplicht).
Vivid, Leg dit ook even voor aan je installateur. Dan kan hij er rekening mee houden als hij het voor je aan gaat leggen.
Ik las nog iemand die het had over het te warm worden van een kabel bij 16A?
Meer als lauw zal de kabel of draad niet mogen worden aangezien tegenwoordig 2.5mm2 verplicht is. Ook 20A kan er met gemak overheen. Er zijn allemaal tabellen voor die bijvoorbeeld betrekking hebben op de lengte die de kabel maximaal mag hebben achter een automaat/zekering bij een bepaalde installatiemethode. Geloof me 16A over 2.5mm2 is peace of cake.
Kabels hebben altijd overcapaciteit die in de berekeningen ingecalculeert zijn.
Twan je schreef:
Michael schreef:
Een extra aardlekautomaat (alamat) of aardlekschakelaar is in jouw geval een kwestie van geld weggooien. De nieuwste NEN1010 staat nog steeds toe om 4 stuks 230V~ groepen aan te sluiten achter 1 aardlekschakelaar.
Hier ben ik het niet mee eens.
Het is zo dat een zekering je tegen overbelasting en sluiting beschermt.
Maar als je alles achter 1 aardlekautomaat, dus over bijv. 2 groepen verdeelt, je zekering niet stuk zal gaan door overbelasting.
Echter met water, en vooral zoutwater zal eerder de aardlekautomaat door lekstroom uitspringen met alle gevolgen van dien.
Ik heb daar wel degelijk gelijk over.
Ik heb het namelijk over een aardlekschakelaar en 4 automaten.
De aardlekschakelaar doet zijn werk(stroom verschil meten)
De automaat doet zijn werk (uitschakelen bij overbelasting en kortsluiting)
Zolang er geen aardlek optreed zal de aardlekschakelaar nooit aanspreken.
Ook niet bij overbelasting of kortsluiting.
Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, want wat ik net opschrijf weet jij ook.
Nog een weetje: Een automaat/schroefzekering beschermd de kabel er achter (tot bijvoorbeeld de wandcontactdoos) tegen oververhitting/overbelasting. Niet je apparatuur, maar dat terzijde.
Echter met water, en vooral zoutwater zal eerder de aardlekautomaat door lekstroom uitspringen met alle gevolgen van dien.
Tja, hier kan ik maar een zinnig antwoord op geven....
Hij springt niet voor niets uit, zoet of zoutwater. 30mA is 30maA.
Een aardfout is een aardfout. Ik zou blij zijn als hij uit zou springen.
Vergeet nooit dat de veilige spanning ophoudt bij 50VAC (wisselspanning) en 120VDC (gelijkspanning). Alle waarden daarboven waarmee je in aanraking komt kunnen je hartritme verstoren met bekende gevolgen.
Dit is ook nog wel leuk leesvoer aangezien je je er nu toch in verdiept Vivid:
http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html
In ieder geval blij dat je het door een erkend installateur laat oplossen. Al is het helaas geen Imtech of GTI haha.
Groeten,
Michael
Twan, wat je zei over dat je het beter over twee aardlekschakelaars kan verdelen in verband met het uitvallen van je gehele aquarium apparatuur is wat voor te zeggen (maar niet verplicht).
Vivid, Leg dit ook even voor aan je installateur. Dan kan hij er rekening mee houden als hij het voor je aan gaat leggen.
Ik las nog iemand die het had over het te warm worden van een kabel bij 16A?
Meer als lauw zal de kabel of draad niet mogen worden aangezien tegenwoordig 2.5mm2 verplicht is. Ook 20A kan er met gemak overheen. Er zijn allemaal tabellen voor die bijvoorbeeld betrekking hebben op de lengte die de kabel maximaal mag hebben achter een automaat/zekering bij een bepaalde installatiemethode. Geloof me 16A over 2.5mm2 is peace of cake.
Kabels hebben altijd overcapaciteit die in de berekeningen ingecalculeert zijn.
Twan je schreef:
Michael schreef:
Een extra aardlekautomaat (alamat) of aardlekschakelaar is in jouw geval een kwestie van geld weggooien. De nieuwste NEN1010 staat nog steeds toe om 4 stuks 230V~ groepen aan te sluiten achter 1 aardlekschakelaar.
Hier ben ik het niet mee eens.
Het is zo dat een zekering je tegen overbelasting en sluiting beschermt.
Maar als je alles achter 1 aardlekautomaat, dus over bijv. 2 groepen verdeelt, je zekering niet stuk zal gaan door overbelasting.
Ik heb daar wel degelijk gelijk over.
Ik heb het namelijk over een aardlekschakelaar en 4 automaten.
De aardlekschakelaar doet zijn werk(stroom verschil meten)
De automaat doet zijn werk (uitschakelen bij overbelasting en kortsluiting)
Zolang er geen aardlek optreed zal de aardlekschakelaar nooit aanspreken.
Ook niet bij overbelasting of kortsluiting.
Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt, want wat ik net opschrijf weet jij ook.
Nog een weetje: Een automaat/schroefzekering beschermd de kabel er achter (tot bijvoorbeeld de wandcontactdoos) tegen oververhitting/overbelasting. Niet je apparatuur, maar dat terzijde.
Tja, hier kan ik maar een zinnig antwoord op geven....
Hij springt niet voor niets uit, zoet of zoutwater. 30mA is 30maA.
Een aardfout is een aardfout. Ik zou blij zijn als hij uit zou springen.
Vergeet nooit dat de veilige spanning ophoudt bij 50VAC (wisselspanning) en 120VDC (gelijkspanning). Alle waarden daarboven waarmee je in aanraking komt kunnen je hartritme verstoren met bekende gevolgen.
Dit is ook nog wel leuk leesvoer aangezien je je er nu toch in verdiept Vivid:
http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html
In ieder geval blij dat je het door een erkend installateur laat oplossen. Al is het helaas geen Imtech of GTI haha.
Groeten,
Michael