Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zwaardere stop

Thnks Vivid :goed:

vivid zei:
Oke dat ga ik dus dan maar niet doen.

ps het osmose apparaat en de automatischbijvulsysteem werken perfect.
Desert's Ocean zei:
Volg de voorschriften van Finding Mark en anderen

De ampérage op je stoppen is de maximum limiet die je elektricteitsdraden kunnen verdragen.

Ga je deze limiet verhogen, dan smelten je draden als kaarsvet.

Ik denk dat een differentieel-automaat een belgische benaming is. Als ik dit google krijg ik bijna alleen .be sites. Is er ook een Nederlandse naar voor anders denk ik dat ze het in de winkel niet gaan snappen wat ik moet hebben.

Finding Mark zei:
Kies voor draden van 2.5mm². En een aparte aardlek er op zetten, wel kan altijd. Maar dan kies je beter voor een differentieel-automaat. Dit is een zekering en aardlek in 1 enkele module.

Mark

vivid zei:
Ik denk dat een differentieel-automaat een belgische benaming is. Als ik dit google krijg ik bijna alleen .be sites. Is er ook een Nederlandse naar voor anders denk ik dat ze het in de winkel niet gaan snappen wat ik moet hebben.
effe voor de duidelijkheid ... dit is wat je nodig hebt. Maar dat weten ze in je elektro speciaalzaak ook wel hoor ....

Mark

Zoek anders eens op "alamat".

hoi

ik heb het even snel door gelezen en kom tot uit dat je de automaat van 16a teveel belast
max vermogen voor de automaat is
p=u x i

230v x 16a = 3680 watt alleen mag je automaten maar 60% belasten dus mag je maar een vermogen hebben van 2208 watt

dus wat ik kan aanraden is een aparte groep er bij laten maken door iemand die er wel verstand van heb

ps ik heb hier wel een speciaale groepen kast met aardlekschakelaar en 2 groepen er bij geplaast voor het aquarium

mvg marc

Ik zie net op het plaatje hierboven dat deze tot 40 A gaat. Dan is er toch geen probleem om het met 1 stop te doen?

Ik denk trouwens dat ik maar eens een electricien of iemand die er veel verstand van heeft ga zoeken, dat is wel zo makkelijk. Ik denk dat het als ik het zelf doe wel zal lukken maar als het fout gaat is het vervelend.

marc & claudia zei:
hoi

ik heb het even snel door gelezen en kom tot uit dat je de automaat van 16a teveel belast
max vermogen voor de automaat is
p=u x i

230v x 16a = 3680 watt alleen mag je automaten maar 60% belasten dus mag je maar een vermogen hebben van 2208 watt

dus wat ik kan aanraden is een aparte groep er bij laten maken door iemand die er wel verstand van heb

ps ik heb hier wel een speciaale groepen kast met aardlekschakelaar en 2 groepen er bij geplaast voor het aquarium

mvg marc

vivid zei:
Is 16 A genoeg voor:

800 W koeler
5x150W= 750 3x250= 750 verlichting
75 W RedDr
2x 65 W= 130 w oceanrunners
80 w afzuiger
175 w tunze streamers
300 w verwarmingselement

totaal ongeveer 3100 watt als alles aan staat.
In je eerste bericht heb je het ook nog over een oven!!!

vivid zei:
Ik heb de hele tijd last van het doorslaan van de stoppen als ik in de avond de oven en alle lichten aan heb.
Dat is dan net de druppel die de schakelaar doet uitvallen.:D

Dus beste is om gewoon je aquarium op een aparte groep te zetten.

edit: Normaal (nieuw) word de oven op een aparte groep gezet om dit te voorkomen. Je kunt zeggen de groepenkast was niet berekent op een oven en een aquarium. ;)

Nu heb ik er ook nog niet alles op aangesloten wat daar staat hoor. Maar zo ziet het eruit als ik klaar ben met alles. Nu houden de stoppen het goed vol tenzij ik de oven aan zet en het kacheltje in de schuur springt tegelijk aan. Dan is het donker in huis. Maar als straks alles af is heb ik toch wel een hele groep voor mijn aquarium nodig.

Hendrik zei:
In je eerste bericht heb je het ook nog over een oven!!!

Dat is dan net de druppel die de schakelaar doet uitvallen.:D

Dus beste is om gewoon je aquarium op een aparte groep te zetten.

edit: Normaal (nieuw) word de oven op een aparte groep gezet om dit te voorkomen. Je kunt zeggen de groepenkast was niet berekent op een oven en een aquarium. ;)

Gokje

Kijk eens naar het vermogen van je oven en het kacheltje. :eek:
Waarschijnlijk heb je met die 2 toestellen al het max ampere gebruikt.

En aardlek kun je wel doen op de groep van je bak. Ik heb het niet gedaan omdat de kans bestaat dat er door een kleine aardfout (vocht) meteen de groep uitspringt. Ik heb een aarding in de bak zelf hangen. ;)

Maar veiligheid voor alles!

Bij mij zit alles van het aqua op een groep waarop verschillende andere huishoudartikelen zijn aangesloten.Om toch ergens een zekerheid in te bouwen heb ik,in de kast van het aqua, de leiding verdeeld over 3 andere leidingen,elk gezekerd met een zekering van 10 A.Indien er nu een kortsluiting ontstaat aan Vb het licht,dan valt de zekering van 10A uit,en niet de 16 A in de hoofdkas en blijft verder alles draaien.

Verder denk ik dat een zekering van 16A voldoende is voor dit aqua,kan mij niet inbeelden dat de verwarming gaat aanslaan bij 1500 Watt verlichting,samen met de verwarming van de rest van de pompen.

16A x 230V = 3680 Watt !!!!!

Toch kan een 16 Ampère zekering reeds bijvoorbeeld bij 50 Watt stuk gaan, maar dan is er iets goed mis met een van jou aangesloten elektrische apparaten of de zekering is sterk verouderd

clement zei:
Bij mij zit alles van het aqua op een groep waarop verschillende andere huishoudartikelen zijn aangesloten.Om toch ergens een zekerheid in te bouwen heb ik,in de kast van het aqua, de leiding verdeeld over 3 andere leidingen,elk gezekerd met een zekering van 10 A.Indien er nu een kortsluiting ontstaat aan Vb het licht,dan valt de zekering van 10A uit,en niet de 16 A in de hoofdkas en blijft verder alles draaien.
Ik zou dan voor 6A gaan. Anders gaat waarschijnlijk de stop in de kast nog kapot.

ik zou geen 40 A zekering nemen.
ten eerste omdat je dan toch meer aparaten er op gaat zetten (ongemerkt)
waardoor je draden kunnen smelten
en ten tweede ben je dan zwaarder gezekerd dan de eneco (wat niet eens mag volgens voorschriften)waardoor niet jouw zekering eruit vliegt maar die van je energie leveraar die is namelijk maar 35A gezekerd en die kosten zijn niet misselijk als ze moeten komen voor alleen een nieuwe zekering er in te doen

vivid zei:
Ik zie net op het plaatje hierboven dat deze tot 40 A gaat. Dan is er toch geen probleem om het met 1 stop te doen?

Ik denk trouwens dat ik maar eens een electricien of iemand die er veel verstand van heeft ga zoeken, dat is wel zo makkelijk. Ik denk dat het als ik het zelf doe wel zal lukken maar als het fout gaat is het vervelend.

aquariumliefhebber zei:
Misschien wel eens gehoord van BRAND door kortsluiting:eek:

Als ik jou was zou ik er een erkend installateur bij halen, :goed: ook beter voor je brandverzekering:rolleyes:

Groeten,
André
Dat zeggen ze ja. ;)

Maar dat is nooit de oorzaak van brand. Voor brand moet je overbelasting hebben.
Bij kortsluiting slaat direct de zekering danwel de hoofdzekering door.

ricardo_post zei:
en ten tweede ben je dan zwaarder gezekerd dan de eneco (wat niet eens mag volgens voorschriften)waardoor niet jouw zekering eruit vliegt maar die van je energie leveraar die is namelijk maar 35A gezekerd en die kosten zijn niet misselijk als ze moeten komen voor alleen een nieuwe zekering er in te doen
Aan zijn kast te zien denk ik niet meer dan 25A of zelf 20.

In amsterdam was 20A gratis volgens mij. Wel op werkdagen??
Weet het niet zeker meer maar dat heb ik eens meegemaakt met de nuon.

ricardo_post zei:
Aan zijn kast te zien denk ik niet meer dan 25A of zelf 20.

In amsterdam was 20A gratis volgens mij. Wel op werkdagen??
Weet het niet zeker meer maar dat heb ik eens meegemaakt met de nuon.

Hoi Vivid,

Ik niet alles van dit ondw gelezen, maar was wel ff verbaasd van die laatste foto.
Voor alle duidelijkheid, ik wil hier niet "ff lopen z....ken".

Ik weet natuurlijk niet of je woonst van jezelf is of dat je het huurt; maar in deze tijden...tv's, pc, microgolf ...zee-bakkies...lijkt me dat toch wel wat weinig.
Mss toch eens denken om een 't één en 't ander te vernieuwen.

Toen wij in ons huisje zijn komen wonen was er slechts een zekering kastje met 4 zekeringen en een differntieel-schakelaar.
Resultaat : droogkast en microgolf tegelijk op en ik kon weer met lichtje naar de kelder om alles weer op te zetten.

Ik heb stilletjes aan in alle kamers nieuwe leidingen voorzien + aangepaste zekeringkast. (en ik moet er nog een paar doen hoor)

Voor elke 4 stopcontact punten (= 8 individuele stopcont.) heb ik een apparte een apparte kabel van 2,5mm² gelegd op een zekering van 20A.
Alle toestellen die met water, wasmachine ed., zitten zelfs appart.: 1 stopc.+1 zeker.
Ook de lichtkring in elke kamer zit appart; ook 2,5mm² op 20A.

M'n aquarium heeft ook een apparte differentieel-schakelaar voor gebruik van toestellen die met water te maken hebben = 30mA.

Toegeven, het is misschien overdreven, maar ik kan altijd een verbruiker bij aansluiten zonder problemen.

Heb nog ff m'n zekeringkast opengemaakt en een fototje gemaakt. Er is toch verschil zou ik zeggen.

En idd veiligheid voor alles.

Bijlagen

• IMG_3110.JPG
    IMG_3110.JPG
    208 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Dat zeggen ze ja. ;)

Maar dat is nooit de oorzaak van brand. Voor brand moet je overbelasting hebben.

Tja,als je kiest voor 40A:mad: , duurt het toch echt te lang voor hij overbelast is;) .
Dus komt er toch overbelasting op je netwerk:D

Maar VIVID wat wordt nu je aanpassing aan het probleem?

Groeten,
André

Hendrik zei:
Dat zeggen ze ja. ;)

is niet helemaal waar, als de weerstand hoog genoeg is blijft de zekering er gewoon inziten. we hebben dit getest met een fase en een nul in een 25 liter emmer met schoon leiding water te hangen ongeveer 20 cm van elkaar.
zekering bleef er in en water werd na een tijdje warm.

greenbee zei:
is niet helemaal waar, als de weerstand hoog genoeg is blijft de zekering er gewoon inziten. we hebben dit getest met een fase en een nul in een 25 liter emmer met schoon leiding water te hangen ongeveer 20 cm van elkaar.
zekering bleef er in en water werd na een tijdje warm.
En de bedrading?
Voor zulke problemen is er weer een een andere automaat. :D

Back
Bovenaan