Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sorg's Nieuwe aquarium

sorg

Senior Forumlid
Hoi allen,

Na een jaar of 4 mijn 1 m bak te hebben gehad (dagboek: http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=16382) , ga ik een nieuwe beginnen.

Mijn nieuwe bak heb ik van Anton overgenomen (http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=37423) en is 130 x 70 x 60.
IVM mijn verhuizing laat het nieuwe project nog even op zich wachten, maar half juli zal deze bak ongeveer komen en kan er opgebouwd worden. De levende have blijft tot die tijd in hun oude onderkomen tot hun nieuwe huis klaar is.

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en verdere voorbereidingen getroffen. Zo is er alvast een nieuwe verlichtingsarmatuur geregeld. Ik had op mijn vorige bak 6 x 39 W T5. Dit vondt ik voor sps steenkoralen toch niet afdoende en wilde om die reden en het feit dat de nieuwe bak nogal diep is over op HQI. Als start heb ik een Ufo model 2x150W HQI + 2x54W T5. Hier zullen tzt nog 2 losse T5 bij komen waarschijnlijk voor en achter in de bak.
Verder heb ik tevens als vervanging van mijn AM Turboflotter een ATI Bubblemaster overgenomen. Tevens de opvoerpomp (eheim 1060) is reeds vervangen voor een Red Devil 6.5 kub. De Eheim zal mijn gesloten systeem rifspoeling gaan aandrijven.

Kortom ben ik gereed voor de opbouw van mijn nieuwe bak. Hoe dat verloopt laat ik jullie hier wel weten binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe bak heb ik afgelopen zaterdag (28-07-2007) Opgehaald. Een paar extra sterke mannen en een busje, 2 uurtjes file en een potje stevig tillen en hij staat bijna op de juiste plaats (nog even wat verfwerk achter het aqua afronden) en dan kan het klussen aan het leidingwerk en de techniek beginnen. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
 
Veel succes met de afschuimer,ik heb er ook zo eentje draaien.

Beestig goeie schuimer enige nadeel is toch wel de rotor met borstel.
Is nu al de 2de keer op 6maand tijd dat ik de borstel moet vervangen:mad: ....
hopelijk heb jij er meer succes mee.Voorlopig blijf ik de schuimer wel houden omdat hij toch goed werkt,heb wel een reserverotor besteld voor het geval dat.
mvg Joeri
 
Zo eindelijk de tijd gevonden wat aan mijn nieuwe bak te klussen. Voor de zekerheid wilde ik de onderkast toch wat extra versterken (twee balken over de vloer en langs de zijkant voor gewichtsverdeling en versteviging). Dit leide tot een tweede binnenvloertje leggen. Ivm de ontstane holle ruimte, dat goed als versterker voor geluid zou kunnen functioneren het geheel geisoleerd en de randen goed waterdicht afgekit.
 

Bijlagen

  • IMG_3726_resize.jpg
    IMG_3726_resize.jpg
    121,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_3727_resize.jpg
    IMG_3727_resize.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3728_resize.jpg
    IMG_3728_resize.jpg
    121,6 KB · Weergaven: 17
De sump geplaatst en aan het passen en meten geslagen om de afschuimer en leidingen te positioneren. Nog best een moeilijk pas en meet klusje.
Tevens ook alvast een kleine rifspoeling, met gesloten systeem, aangelegd (gaatjes en eindkappen komen nog). Dit loopt niet door de gehele bak, maar alleen daar waar in de hoek de rifopbouw komt. Aan de andere kant van de bak komt het rif niet tegen de achterwand maar in de vorm van een pilaar, maar de uitvoering daarvan laat nog even op zich wachten.
 

Bijlagen

  • IMG_3729_resize.jpg
    IMG_3729_resize.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG_3730_resize.jpg
    IMG_3730_resize.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3731_resize.jpg
    IMG_3731_resize.jpg
    126,3 KB · Weergaven: 21
lekker bezig hoor :goed: ook mooie maten.. ben benieuwd of je nou verschil merkt met die dubbele vloer
 
ziet er chill uit zeg de start ziet er in elkgeval goed uit succes
 
Dat onderstel ziet er niet al te stevig uit .Moet toch meer dan 600kg dragen?
 
VaVa zei:
Dat onderstel ziet er niet al te stevig uit .Moet toch meer dan 600kg dragen?
Ben ik het mee eens, maar het is ook niet heel goed te zien op de foto. Vooral aan de voorzijde moet je uitkijken dat de bak niet gaat doorhangen, waardoor de bodemplaat langzaam gaat buigen.

Even wat betreft de rifspoeling: kun je eens wat meer vertellen over dit closed loop systeem? Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat als je stroomuitval hebt, de bak niet helemaal wordt leeggezogen?

Het ziet er overigens heel netjes uit. Ik ben benieuwd hoe de bak gaat worden.

Gr. Roy
 
Ziet er allemaal goed uit. Over de stevigheid zullen we moet afwachen.

Laat anders even een foto zien van de onderkant.
 
Het ging mij meer over de omkasting.Die,tesamen met 4 balkjes,het hele gewicht moet dragen.Het ziet ernaar uit dat de wanden gewoon aan elkaar geschroefd zijn.Dat durft onder druk nogal eens uitscheuren.

Is maar een hint;)
 
bij deze de gevraagde foto van de onderkant.

Deze bak heeft nogal een rijk verleden. Hij is reeds enige tijd geleden door Zanclus gebouwd en zou door "spyro" mooi ingebouwd gaan worden naast een gashaard. Uiteindelijk ging dit allemaal niet door en verhuisde die ongebruikt naar "anton-avo", die vervolgens ook mooie inbouwplannen had. Ook die gingen uiteindelijk niet door en wederom verhuisde de bak ongebruikt deze kant op. Ruim een jaar zwerft deze combo dus rond zonder ooit water te hebben gezien. Laten we er maar vanuit gaan dat dat geen vloek is en dat hij nu uiteindelijk afgebouwd gaat worden en in gebruik genomen :):)
 

Bijlagen

  • IMG_3733.jpg
    IMG_3733.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
hmmmmm. wellicht heerst toch een klein vloekje op deze bak? Mijn aqua klus activiteiten staan ook even "on hold". We spelen namelijk ook met uitbouwplannen voor het huis en dan is het handiger niet al te gaan starten.

Hij heeft zijn proefdraai (met zoetwater van een paar weken) prima doorstaan, maar zal dus nog even moeten wachten op het echte werk. maar goed de bak heeft ook al meer dan 2 jaar geduld. En ik heb ook nog geduld (een van de belangrijkste dingen heb ik wel eens vernomen in de zeewaterhobby).
Dus eerst de uitbouw plannen afwachten (of die doorgaan en wanneer en hoe) en dan gaat deze story (snel) weer door.
 
En al uitgebouwd??


Gr erik
 
Heej Menno, kzie nu pas je dagboek van deze bak.... lekker bezig geweest!!:goed:

Al was het maar voor even:D

Alles wat langzaam gaat wordt uiteindelijk beter....;)

Enne ff voor de paniekzaaiers die menen vanaf een fotootje een juiste inschatting te maken....... die bijgeplaatste balkjes zijn niet eens nodig..

Heb je wel een een fabriekskastje bekeken van bv Juwel??? gefineerd spaanplaat:rolleyes: is er nog nooit1 van ingestort.... Laat deze nu gemaakt zijn van de echte betonplex

Succes Sorg:)
 
Hoi Anton,


ja het is ook bij mij uitgelopen op een langdurig project om deze bak draaiende te krijgen. Hij bestaat ondertussen al heel lang geloof ik zonder in vol bedrijf te zijn geweest.

Eerst verhuizen en het initiele plan was dan de bak in te richten, maar toen kwamen verbouw ideeen. Het al dan niet uitbouwen begint dichter bij te komen, zodra dat bekend is en de definitieve plek van de bak bekend is gaat het gebeuren. Na een jaar weer een zeebak in de woonkamer. Mijn oude draait in de (verwarmde) schuur momenteel. Alles voor de nieuwe heb ik al wel.
Het geeft wel tijd over alles na te denken en de bak (technisch) goed in te delen. (zal er als ie eenmaal draait wel achterkomen wat onhandig was).
Ik heb voor de zekerheid idd. maar 2 balken bij geplaatst, alhoewel de kast bijzonder stevig is (just to be sure).
Het kriebelt wel enorm. De red dragon schreeuwt om gebruikt te worden, de ATI bubbleking in actie lijkt me ook wel wat (krijg hem in mijn oude setting echt niet geinstalleerd om het verschil met de AC1000 te tonen) en mijn HQI T5 combi wil ook eindelijkde boel wel eens in een beter daglicht stellen. Mijn oude bak heeft met de verhuizing een dusdanige klap gekregen dat het meeste van mijn dierbare koralen reeds futsie is. (vissen doen het goed en een enkel dierbaar koraal "are still going strong").
Ik plan het geheel bij overzetten met nieuw levend steen te doen ipv. het eerdere plan mijn oude steen te hergebruiken.
Het wachten is dus op de definitieve positie van het aquarium en dan gaat het allemaal eindelijk gebeuren. Ik zal je (en alle forumbewoners) op de hoogte houden met de ontwikkelingen.
 
nog update's?

Gr Erik
 
Bovenaan