Nou, alweer een even terug, tijd voor een update! Lang verhaal, veel gebeurd… veel te lang verhaal maar goed.
In de afgelopen weken ben ik druk geweest met voorbereidingen van het overzetten van het visbestand naar de 160cm bak. Afgelopen zondag was het zover. Uiteindelijk krappe 4 uur bezig geweest en los van wat tegenslagen ging het goed. Wat zat tegen:
- inrichten bak was een hele uitdaging. Met steen toevoegen werd het snel erg vol en mooier werd het er niet op. Uiteindelijk stukken naar de sump gedaan en nu best tevreden, al is het voller dan je meestal ziet.
- De mini tapijtanemoon bleek niet alleen aan de steen maar ook aan de bodemplaat vast te zitten. Voorzichtig los proberen te maken met een bankpas maar ging niet lekker, zat echt onder de steen. Uiteindelijk flink beschadigd en was bang dat het voorbij was, maar is in de nacht gaan wandelen en heeft een nieuw plekje, heb weer hoop. Zie foto, daar was ik echt even kapot van. Vooral omdat je een levend dier hebt waar je verantwoordelijkheid voor draagt.
- De vossekop zag de verhuizing echt niet zitten en is erg snel en sterk, lang geduurd en baalde erg van de stress die ik hem opleverde. Lijkt zich nu beter te vermaken en dus toch tevreden met de verhuizing!
- Uiteindelijk de vijlvis, die nog gaat verhuizen en de symbiosegoby met pistoolgarnaal laten zitten en die gaan later over. Realiseerde me tijdens het opruimen dat de sterhenkie nog in de kleine bak zit. Voor nu zitten ze goed, ik zit wel nog te dubben of met het huidige bestand de Acanthurus pyroferus mimic surge hem niet als concurrentie gaat zien, heerlijk dier de ramosus maar zou het heel vervelend vinden als die niet tot zijn recht komt.
Verder bijzonderheden: had de picasso doktersvis graag weggedaan naar een grote bak, maar heb niemand gevonden in de periode vooraf met groot genoege bak en interesse. Wel iemand die hem graag voor een klein bedrag overnam om als een cadeautje te geven… daar zakte mijn broek van af.
De bak is nu veel levendiger en de vissen die er al in zaten lijken meer te durven nu de vissen uit de RS Reefer 250 erbij zijn gekomen. Vooral de Picasso doktersvis, drieband anemoonvissen en chromis viridis geven leven en daarmee wat geruststelling voor de rest van de vissen.
Tijdens het typen zit ik voor de bak en zag ik een heremietkreeft schudden, wat bleek? Wilde net beginnen aan een slak uit z’n huisje aan slopen en de slak probeerde hem af te schudden. Heb ze maar uit elkaar getrokken en legen huisjes naast hem gelegd, waren er genoeg…
Waterwaardes: het liep uiteen in beide bakken. Had al de twee bioblokken en wat bioballs overgezet en de waardes liepen sinds de vakantie 8 mei flink op. Laatste drie weken meette ik in de RS 250 nitraat rond de 50 en fosfaat rond de 1. Zag niks geks aan de koralen of vissen dus heb geen grote ingrepen gedaan. In de grote bak juist beide op nul, maar goed zat ook weinig vis in. Wel wat toegevoegd, zie lijstje huidige bestand hieronder.
Plagen: had erg last van cyano in de kleine bak. Heb uiteindelijk op aanraden CyanoX van SeaDragon gekocht en god wat een wonderspul, David is chemicus en doet dit als hobby erbij en dat merk je. Kwestie van bacteriecultuur in rust toevoegen aan aquarium water, laten activeren, in de bak gooien (UV, ozon uit, skimmer cup eraf maar aanlaten voor zuurstof) en 36 uur later was alles weg! Geen waterwissel nodig… daardoor zondag gereed om de stenen over te zetten, wilde geen grote cyano cultuur meenemen en dat was gelukt.
Ondertussen zag ik zondag pas dat het geen normale algen waren dat bruine laagje, maar zeer waarschijnlijk dino’s. Omdat de vissen net overgezet zijn gekozen om niet gelijk een protocol met blackout toe te passen. Heb plankton gekocht, kwam vandaag binnen maar het is al minder aan het worden… deel van het steen waar dino op zat ligt nu in de sump en ik zie nog twee minimale plekjes. Hoop met plankton als boost het biologisch evenwicht te vinden en zo zonder protocol er vanaf te komen.
Koralen:
Doen het goed, voeg nog geen verdere LPS en SPS toe, alleen stukje groene monti en een kleine euphilia. Als ik daaraan zie dat ze het goed doen overweeg ik stekjes bij te plaatsen. Softies al erg leuk.
Vissen:
Occelarissen zijn echt een koppeltje en verstonen baltsgedrag. Heb een steentje met zoa’s en die gebruikte ze als een soort host en zat het vrouwtje veel bij. Met de verhuizing is dat voorbij maar zitten ze wel nog veel samen. Picasso doktersvis gebruikte ze echt als een soort vertrouweling de eerste dag en volgde ze overal (jullie ken ik, help!).
Kauderni: vriendelijke hobbyist meegenomen uit België van the SeaDragon en overweeg serieus de rest ook allemaal daar te halen. 60 euro voor een koppeltje dat ook echt een koppeltje is en garantie dat ze niks geks hebben. Ideaal. Rustige vissen en doen hun eigen ding, leuk om te zien.
De vuurvisjes van OceanStore gehaald en zijn ook leuk, of het echt een koppel is weet ik niet, zwemmen wel veel samen.
De bispinosa heb ik klein gehaald en is een heerlijke vis om te zien. Zo 4cm, wil graag een tweede en twijfel nog even of het ook een S wordt of een iets grotere met de aanname dat dit nog een vrouwtje is, lastig dat het bij deze soort niet te zien is.
De Amblygobius Phalaena zijn leuk en eten cyano! Had een steentje overgezet voor de verhuizing en kaal gegeten. Zwemmen zowel samen als op zichzelf en leuk om ze zand te zien filteren.
Lampen:
heb nu de aaualife coral power lampen, 2 witte en 2 blauwe. Beter licht dat het simpele dat ik had, maar… geeft veel warmte af. Kan zo een graad opwarmen over de dag en met warme dagen nog meer. Moet de bak echt open leggen.
Ik heb boven de RS Reefer 2x hydra 32HD en heb een hydra 64HD goedkoop op de kop getikt, maar geen adapter. Als die werkt overweeg ik die erboven te plaatsen. Het liefst met hoge ombouw, voor de katten fijn. Maar wie weet even proberen of ze erop proberen te klimmen en vrouwlief het strooilicht acceptabel vind. We gaan het zien. Scheelt dat lampen binnen zijn en dus makkelijk proberen als ik een adapter heb (en de lamp werkt).
RS Reefer 250
reden dat ik ook over wilde was de stand van de kitnaden. Deze laten langzaam verder los wat waardeloos is. Ook omdat het een heerlijke hobby vind en graag de tweede bak had gehouden. Met het verplaatsen van de scape ontdekte ik dat de goby en garnaal geen klein holletje hadden maar dat dit zo 20cm doorliep. Heerlijk om te zien en garnaal laat zich ineens veel zien nu de bak praktisch leeg is. Had het zo gelaten met wat koraaltjes erbij en enige rustige vissen, als ik de bak vertrouwde…
Fijne avond!