Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutwater in Waddinxveen

Dank Tanne!

Kan je uitleggen hoe ze contraproductief kunnen werken? Is er iets als ‘te veel bacteriën?’ Mijn gevoel zegt dat meer ruimte om op te zitten betekent dat er meer kunnen zijn, maar dat als er te weinig voedsel (stikstofcyclus) is dat er ook minder is. Of verwacht je dan dat je de NO3 en PO4 niet van de nul af krijgt?
Ik neem aan dat je mijn boeken hebt gelezen? Kort samengevat: je wil vuil wegvangen en niet afbreken. Je wil ook niet dat de bacteriën met de koralen concurreren.

Op korte termijn zal het vast wel werken, maar mijn adviezen zijn altijd gebaseerd op het ook op lange termijn stabiel en fraai houden van het aquarium.

Weer een update van de reefer 250.

Cyano zag ik afgelopen week iets opkomen, ik had geen ruimte op duurzaam NO3 en PO4 te doseren en vond dat iets wat ik niet aan zou durven zonder dagelijks meten dat het niet doorslaat. Ik had afgelopen weekend NO3 en PO4 bijna op nul dus dat zal het zijn met de cyano die weer wat opkwam.

Met de grote bak in aankomst heb ik daarom toch een volwassen vossenkop gehaald en ik zie ook al dat beide waardes stabileren, fijn. Die zal over een maand of twee/drie naar de grote bak gaan samen met de picasso doktersvis.

Er ligt in de sump nu ook wat bioballen en sinds een paar dagen twee bioblokken. Die gaan voor een deel over naar de grote bak zodra die vol mer water zit. Daarvoor liggen ze ook in de reefer 250, maar ik realiseer me dat het een klap kan zijn als ik alles in een keer eruit zou halen.

Waterwaardes:

09/04/26 avond
  • Temp: 25.0
  • Zout: 1.026 - 35ppt
  • Ph: 8.3 - 8.6
  • KH: 7.15
  • NH3:
  • NO2:
  • NO3: 5mg
  • Ca: 385mg
  • Mg: 1305mg
  • PO4: 0.03mg
Dosering aanpassen omdat Ca en Mg verbruikt wordt, de KH buffer afbouwen en ATI opbouwen. Wel positief wat mij betreft.

Oud per dag:
Kh buffer 30ml
ATI 6 per stuk

Nieuw:
Kh buffer 25ml
ATI 8 per stuk

En dan de 500L bak.

Zoals eerder genoemd een 160x60x60 bak van Van Wolveren met sump. Malawi’s nu verkocht, wat steen ven Aqua Holland, 60kg, binnen en vol laten lopen.

Nu vooral stoeien met de scape, best een uitdaging. Ook flink wat lijm gehaald en ga rommelen maar wordt een uitdaging.

Vol laten lopen kost ook nog wel een dag of drie als ik geen jerrycans haal. Met 20L per 3 uur duurt het even.

Sump draait overigens nog losstaand met zoet omdat er verdwaalde garnalen inzitten… die gaan komende dagen weg.

Bijlagen

• IMG_7767.jpeg
    IMG_7767.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 75
  • IMG_7775.jpeg
    IMG_7775.jpeg
    175,5 KB · Weergaven: 75
Goedenavond,

Daar zijn we weer. Eerst de reefer 250. We gaan binnenkort 10 dagen op vakantie en ik probeer het ritme er al op aan te passen om te kijken wat het doet. Cyano komt in 10 dagen aardig op maar is prima schoon te maken. Waardes geven ook wel aan waar het aan kan liggen.

16/04/26 avond
  • Temp: 25.3 graden
  • Ph: 8.6
  • KH: 6.85
  • NH3: 0mg
  • NO2: 0 - 0.1mg
  • NO3: 0-2mg
  • Ca: 370mg
  • Mg: 1320mg
  • PO4: 0.03 - 0.1 mg
PO4 de goede kant op maar nitraat te laag. KH buffer was blijkbaar leeg, stom. Geen idee hoe lang al maar een litertje blijft niet eeuwig liggen als je 25ml doseert. KH die wat gezakt is, laat wel zien dat het (recent) op is gegaan. Daarom dat vak nu gevuld nitraat spul (1ml op 100L is 1mg/L) en daarvan 4ml per dag doseren. PO4 doseer ik niet. ATI realiseerde ik me dat ik niet onthouden heb in welk vak ik wat heb gegooid, dus die moet ik in de gaten houden en als bijna leeg maar schoonmaken en dan vullen + opschrijven wat wat is.

ATI doseerde ik 8ml per stuk per dag, nu 10 en ga naar 12 zaterdag en dan meten hoe het loopt. Verwacht dat het nog wel omhoog mag, maar wil rustig op opvoeren.

Dan de 500L bak. Scape ligt erin, alles los en wil het nog wel aanpassen, wat luchtiger. De outlet van bak naar sump heb ik losgehaald en nieuw spul gehaald om hoger te maken, met andere afsluitkraan (moet nog komen), zodat er een fleecefilter onder past. Wilde eerst mer gafzakken rommelen maar toch gekozen maar overloop leeg te halen en gelijk goed te doen. Wel nog een fleecefilter tweedehands zoeken die erin past. 18,5 bij 39,5cm is niet gigantisch.

Had een 9000L/u pompje, nu een jecod dmp30 eebij en red sea wavemaker 45. Genoeg stroming zo denk ik. Wel nog spelen met richting in verhouding met scape.

Binnenkort dus sump en bak aansluiten en dan helemaal laten draaien, ben benieuwd. Meer foto’s volgen nog, ik typ dit altijd als het licht al uit is.

Fijne avond!

Bijlagen

• IMG_7809.jpeg
    IMG_7809.jpeg
    150,7 KB · Weergaven: 34
Nou, bak draait officieel, gevoelsmatig vrij vol met steen maar ben het met malawi’s gewend dus niet lelijk. Tips wel altijd welkom. Tweede emmer zout binnengekomen dus ben zout wat verder ophogen. Filterrollen binnen dus kan die morgen in de clarisea 5000 zetten. Dan rustig wat bioballen en bioblocks overzetten naar de grote bak.

Ik heb wel last van rode flap, logisch want ik had teveel biologisch filtermateriaal en nitraat + fosfaat te laag. Nu al een weekje wat doseren en zit rond de 10mg nitraat en 0,03mg fosfaat, nitraat dosering aan het afbouwen. En dus rustig (iedere paar dagen een beetje) bio filtermateriaal verplaatsen.

Wel geleerd dat rust de manier is dus vooral geen haast. Gaan binnenkort een weekje op vakantie en wil de kleine bak niet verder uit evenwicht brengen. En de grote bak blijft leeg van leven tot erna.

Dat was het voor nu!

Bijlagen

• IMG_7849.jpeg
    IMG_7849.jpeg
    206,1 KB · Weergaven: 36
  • IMG_7850.jpeg
    IMG_7850.jpeg
    246,3 KB · Weergaven: 36
  • IMG_7851.jpeg
    IMG_7851.jpeg
    245,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_7852.jpeg
    IMG_7852.jpeg
    213,7 KB · Weergaven: 36
Goedemorgen,

Afgelopen week tegen de bak aangekeken en geconstateerd dat het wel erg een muur van steen is. Dus alles eruit, hamer en beitel erbij en puzzelen. Alle vrije uurtjes in het lange weekend gebruikt (gebrek aan ervaring maakte het een hele klus) en tot een idee en de uitvoering gekomen. Hierbij de update. Laatste foto is wat het nu is. Toch veel steen maar luchtiger opgezet.

Links heb ik vrij weinig, twee bogen/overkappingen. Komende dagen even kijken wat mij meer bevalt en misschien ofwel wat steen rechts eruit of links erbij. Of we laten het lekker zo. Over een week of drie op zoek naar wat leuke leders.

Mocht iemand in omgeving gouda, of in de buurt van een intericity station, mooie grotere leders kwijt willen voor een zacht prijsje. Hoor het graag 😁

Bijlagen

• IMG_7887.jpeg
    IMG_7887.jpeg
    190,4 KB · Weergaven: 57
  • IMG_7881.jpeg
    IMG_7881.jpeg
    159,1 KB · Weergaven: 57
  • IMG_7880.jpeg
    IMG_7880.jpeg
    155,9 KB · Weergaven: 45
  • 4ABEE7A4-045B-4DC4-8376-E8E41771FCD2.jpeg
    4ABEE7A4-045B-4DC4-8376-E8E41771FCD2.jpeg
    353,8 KB · Weergaven: 57
Als ik je mag adviseren :
De rechterkant wat de vet en midden en links wat te mager.
Oplossing: wat steen van rechts naar midden en links verplaatsen zodat 't geheel wat in harmonie komt.
Maar dat is mijn idee , als die zo naar je zin is dan niets meer veranderen. 😊

Als ik je mag adviseren :
De rechterkant wat de vet en midden en links wat te mager.
Oplossing: wat steen van rechts naar midden en links verplaatsen zodat 't geheel wat in harmonie komt.
Maar dat is mijn idee , als die zo naar je zin is dan niets meer veranderen. 😊
Ja daar trek ik nog even voor uit, expres zo gedaan om te kijken wat me meer bevalt. Eventueel gaat op den duur de kleine bak helemaal over en dan zou ik dat links verwerken… ik kijk het even aan.

Eerste test en er gebeurt zeer zeker wat:

28/04/26

• Temp: 22.6
  • Ph: 8.15 - 8.3
  • KH: 8.3
  • NH3: 0.25(ish)
  • NO2: 0.1 - 0.25
  • NO3: 10 (iets hoger)
  • Ca: 380mg
  • Mg 1380mg
  • PO4: 1.0

Goedemorgen,

Op deze zondagochtend een update. De diatomen komen goed op. Nog ietswat steen bijgelegd wat uit een goed draaiende bak komt. Ik leer steeds meer hobbyisten in de omgeving kennen en dat is echt een leuke aanvulling. Leuk om hier te lezen en zien wat iedereen doet, maar stiekem nog gaver om bij anderen voor de bak te staan.

NH3 is nul sinds gisteren,
NO2 is 0 - 0.1,
NO3 5 - 10.
PO4 aan de hoge kant met 0,25 - 0,5.

Komende week wat slakken erin en dan weekje of twee verder niks.

Draai nu (nog) zonder skimmer en met powerfilter. Gisteravond watten vervangen en je ziet op de foto hoe het er vannochtend uit zag… zit wel een deltec 1000i in maar staat te diep dus stekkenrooster regelen om met pvc buizen erbij een ophoging te maken. Vak is maar 17,5cm breed dus de standaard ophogingen passen niet.

Ook opvallend dat er blijkbaar wat torenslakjes in de sump waren achtergebleven (dacht lege huisjes) en die lijken het nog steeds goed te doen bij 1.026 zoutgehalte…

Eerste stukje koraal staat erin, een sacrophyton die uit een sump komt en dus niet helemaal happy was en er zo alleen maar op vooruit kan gaan.

Bak is nu best vol met steen, verwacht nog wel wat stukjes eruit te halen maar ben al met al best blij, qua stijl toch liever wat meer.

Bijlagen

• IMG_7914.jpeg
    IMG_7914.jpeg
    245,7 KB · Weergaven: 53
  • IMG_7915.jpeg
    IMG_7915.jpeg
    193,6 KB · Weergaven: 53
  • IMG_7916.jpeg
    IMG_7916.jpeg
    312,3 KB · Weergaven: 53
Goedenavond,

Weer eens water getest, de RS Reefer 250 gaat top, cyano grotendeels weg (al ook actief weggezogen) dus laat die straks met vertrouwen even achter. Wel ontdekt dat mijn vijlvis aan de euphilia knabbelde. Deze deed het goed, splitsing van 1 naar 4 koppen en was een paar dagen achteruit aan het gaan. Betrap ik de vijlvis ineens… en even later de vossekop die zich blijkbaar heeft laten inspireren. Daarom toch de euphilia’s overgezet naar de grote bak. Hopen dat ze het houden.

Doseren van nitraat op lage dosering stabiel door en ATI iets opvoeren (zie waardes):

06/05/26 avond
  • Temp: 25,3
  • KH: 7.3
  • NH3: 0
  • NO2: 0 - 0.1
  • NO3: 10 (ish)
  • Ca: 395
  • Mg: 1275
  • PO4: 0.03 - 0.1
De grote bak gaat ook stabiel, heb er enkele leders in gezet (kenia boompjes, een weeping willow uit iemands sump, oortje, gorgoon) en wat slakken. Nu aankijken. Lijk al pieken te hebben gehad maar is wel vroeg. NH3 rond de 0,25 eerst, NO2 rond de 2 erna en No3 rond de 5 - 10. Nu beide op 0 en NO3 op 2. PO4 van 1.0 naar 0 - 0.03. Veel dood steen dus verwacht dat die wat opnemen.

Diatomen gehad na dag of drie en nu al weg. Verwacht ze nu wel terug maar gaan het zien.

06/05/26 avond
  • Temp: 25.0
  • Ph: 8.3
  • KH: 7.7
  • NO2: 0
  • NO3: 2
  • Ca:
  • Mg
  • PO4: 0 - 0.03
Fijne avond!

Bijlagen

• IMG_7934.jpeg
    IMG_7934.jpeg
    278,3 KB · Weergaven: 31
  • IMG_7930.jpeg
    IMG_7930.jpeg
    216,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_7935.jpeg
    IMG_7935.jpeg
    317,8 KB · Weergaven: 27
  • IMG_7936.jpeg
    IMG_7936.jpeg
    279,7 KB · Weergaven: 30
goeiemiddag,

Ik ben ondertussen aan het nadenken over het visbestand en tot een grove schets gekomen. Die wilde ik hier alvast delen. Dit is dus nog een optie en ook als ik hiermee door ga zou ik een voor een wat vissen toevoegen en kijken hoe het gaat. Als het te veel is, zal dus niet alles erin komen. Maar wie weet hebben jullie er al wat zinnigs op te zeggen.

500L 160x60x60 aquarium

• Amphiprion occelaris 2x
  • Chromis viridis 4x
  • Vossekop
  • Picasso doktersvis
  • Sterhenkie
  • Symbiosegoby + garnaal
  • Poetsvis (later als er genoeg inzit)
  • Rifwachter Calloplesiops Altivelis
  • Cirrhilabrus Aurantidorsalis (fairy wrasse)
  • Macropharyngodon (bipartitus of meleagris) —> moet een wat ingedraaide bak hebben om te jagen tussen de stenen
  • Ctenochaetus soort (borsteltanddokter)
  • Zebrasoma soort
  • Nemateleotris Magnifica 2x
  • Chrysiptera soort,
  • Mandarijnpitvis (na een jaar pas en als het uitkomt)
  • Aalgrondel koppeltje
  • Optie: pterapogon Kauderni groepje

Picasso dokter in zo’n bak is super sneu.
Verder prima, mits je geen te grote Zebrasoma soort kiest

Vandaag thuisgekomen, bakken stonden er goed bij! Door buurmeisje bijgehouden, die heeft als ervaring een 50L met guppen en ene platy maar heeft het super fijn gedaan nadat ik het haar had laten zien. Dus dat was een fijne thuiskomer!

Wel opvallend: NO3 en PO4 in kleine bak (erg) hoog. Ik dacht omdat de skimmer te zacht stond, zag dat het schuim maar tot net 2/3de kwam en er niks in de beker zat. Na bijpraten leerde ik dat ze deze dagelijks (toewijding!) leegde, dus dat doet weer twijfelen. Nitraat dosering afbouwen en even in de gaten houden.

Overigens doen koralen en vissen het helemaal top, dus zie ook geen urgent probleem.

In de grote bak tegenovergestelde, krijg beide niet van de 0. De leders erin doen het goed dus ik ga binnenkort de eerste vissen toevoegen. Inhakende op de opmerking van René: terecht punt. Ik heb nu een picasso doktersvis van 5 a 6 cm zitten in de 90cm bak, na bij meerdere hobbyisten te zien dat ze deze in 1 - 1.50m bakken hebben en toen ik zeker wist over te gaan op de grote. Ondertussen lees ik me iets beter in en zie ik dat deze toch echt wel wat meer ruimte nodig hebben als volwassen (en zie ik ze af en toe aangeboden rond de 20cm waardoor ik twijfel of er genoeg animo is om deze dan een mooie 1000L+ bak met ruimtelijke scape waar die mooi doorheen kan zwemmen.

Dus mijn twijfel zit er nu in: wel over zetten naar de grote bak en over een jaar of twee uitvangen en naar iemand met een ruim formaat, of nu toch alweer verkopen. Vind het overigens wel een leuke vis met mooi gedrag. Maar goed, je opmerking snap ik, maar ik merk dat er wel aanzienlijk mensen zijn die de vis in een kleinere bak houden wat het beeld kan vertroebelen.

Waterwaardes:

18/05/26 middag 500L bak

• Temp: 23.1 - er zit nu een thermometer op die via wifi bedienbaar is. Eheim en pas ontdekt toen ik hem thuis had, maar geen probleem. Alleen nu hij met de controller zit lijkt deze niet goed aan te slaan. Daar moeten we wat mee
  • KH: 6.55
  • NO2: 0
  • NO3: 0
  • Ca: 450mg
  • Mg: 1440mg
  • PO4: 0
18/05/26 middag

• Temp: 25.1
  • Zout: 1.026 - 34/35ppt
  • Ph: 8.3
  • KH: 7.0
  • NH3:
  • NO2:
  • NO3: 10 - 25mg (neigt sterk na 25, dus bouw af met doseren)
  • Ca: 410mg
  • Mg: 1350mg
  • PO4: 0,25 - 0,5mg

Fijne avond!

Bijlagen

• IMG_8074.jpeg
    IMG_8074.jpeg
    303,8 KB · Weergaven: 56
  • IMG_8075.jpeg
    IMG_8075.jpeg
    343 KB · Weergaven: 54
  • IMG_8076.jpeg
    IMG_8076.jpeg
    354,1 KB · Weergaven: 49
  • IMG_8077.jpeg
    IMG_8077.jpeg
    340 KB · Weergaven: 50
  • IMG_8078.jpeg
    IMG_8078.jpeg
    219,7 KB · Weergaven: 48
  • IMG_8079.jpeg
    IMG_8079.jpeg
    331,9 KB · Weergaven: 48
  • IMG_8080.jpeg
    IMG_8080.jpeg
    357,4 KB · Weergaven: 43
  • IMG_8081.jpeg
    IMG_8081.jpeg
    364,8 KB · Weergaven: 53
Goedemiddag,

Grote bak heeft ondertussen 6 stuks chrysiptera hemicyanea (azuur juffertje) als eerste vissen en ook zes paguristes Red heremietkreeftjes. Over een tijdje een zeeëgel en verder gaan de garnalen en slakken van de kleine bak samen met de rest op den duur over (denk over vier weken als er niks geks gebeurd).

Ook overweeg ik een dwergkeizer in het bestand (zie bericht stukje naar boven). Niks staat nog vast, en zal nog niet de komende paar weken komen, maar wel aan het inlezen. Nu uitgekomen op als meest realistische keuze ofwel bispinosa ofwel loricula. De paracentropyge multifasciata vind ik erg mooi, maar begrijp dat wildvang best nog wel eens onzichtbaar in slechte staat is. Nog iets verder verdiepen in hoe Reef Safe deze soorten zijn (zouden de veiligere opties moeten zijn). Aangezien ik ook graag één (of liever nog twee) rifwachter(s) wil weet ik dat er hoe dan ook geen garantie is voor garnalen e.d.

Wil vooral leders houden, maar ook wel lps. Dat gaat even afhangen van of er aan m’n enige huidige stekje geknabbekd gaat worden. Heb ook nieuwe verlichting, tweedehands aqua life coral power 150cm gekocht, 4 stuks. Zal niet het beste ter wereld zijn maar voor wat ik wil aardig voldoen. En kan in een dichte bak, wat een voorwaarde is.

Maandag komt een hobbyist uit de buurt langs met een PAR meter, dus mijn dank is groot en dan heb ik inzicht van wat ik haal aan waardes en dus wat mogelijk is.

Twijfel blijft de picasso doktersvis. Ik zie hem echt in veel aquaria zitten die stukken kleiner zijn dan de 1000-1500L die ik aangeraden zie, terug naar de winkel is dus geen garantie dat de vis er beter vanaf komt. Ik neig ernaar om het beestje hier neer te zetten en als ik iemand vind die een grote bak heeft gaat hij weg, anders toch mee naar de 500L bak en over een jaar of twee.

Niks staat dus nog vast, even serieus verder zoeken of een koppel dwergkeizers verstandig kan zijn.

Geniet van het mooie weer en een zalig Pinksteren allemaal ☀️

Bijlagen

• IMG_8129.jpeg
    IMG_8129.jpeg
    376,3 KB · Weergaven: 32
  • IMG_8128.jpeg
    IMG_8128.jpeg
    380 KB · Weergaven: 32
  • IMG_8127.jpeg
    IMG_8127.jpeg
    335,5 KB · Weergaven: 31
  • IMG_8126.jpeg
    IMG_8126.jpeg
    225,3 KB · Weergaven: 33
Nou, alweer een even terug, tijd voor een update! Lang verhaal, veel gebeurd… veel te lang verhaal maar goed.

In de afgelopen weken ben ik druk geweest met voorbereidingen van het overzetten van het visbestand naar de 160cm bak. Afgelopen zondag was het zover. Uiteindelijk krappe 4 uur bezig geweest en los van wat tegenslagen ging het goed. Wat zat tegen:

• inrichten bak was een hele uitdaging. Met steen toevoegen werd het snel erg vol en mooier werd het er niet op. Uiteindelijk stukken naar de sump gedaan en nu best tevreden, al is het voller dan je meestal ziet.
  • De mini tapijtanemoon bleek niet alleen aan de steen maar ook aan de bodemplaat vast te zitten. Voorzichtig los proberen te maken met een bankpas maar ging niet lekker, zat echt onder de steen. Uiteindelijk flink beschadigd en was bang dat het voorbij was, maar is in de nacht gaan wandelen en heeft een nieuw plekje, heb weer hoop. Zie foto, daar was ik echt even kapot van. Vooral omdat je een levend dier hebt waar je verantwoordelijkheid voor draagt.
  • De vossekop zag de verhuizing echt niet zitten en is erg snel en sterk, lang geduurd en baalde erg van de stress die ik hem opleverde. Lijkt zich nu beter te vermaken en dus toch tevreden met de verhuizing!
  • Uiteindelijk de vijlvis, die nog gaat verhuizen en de symbiosegoby met pistoolgarnaal laten zitten en die gaan later over. Realiseerde me tijdens het opruimen dat de sterhenkie nog in de kleine bak zit. Voor nu zitten ze goed, ik zit wel nog te dubben of met het huidige bestand de Acanthurus pyroferus mimic surge hem niet als concurrentie gaat zien, heerlijk dier de ramosus maar zou het heel vervelend vinden als die niet tot zijn recht komt.
Verder bijzonderheden: had de picasso doktersvis graag weggedaan naar een grote bak, maar heb niemand gevonden in de periode vooraf met groot genoege bak en interesse. Wel iemand die hem graag voor een klein bedrag overnam om als een cadeautje te geven… daar zakte mijn broek van af.

De bak is nu veel levendiger en de vissen die er al in zaten lijken meer te durven nu de vissen uit de RS Reefer 250 erbij zijn gekomen. Vooral de Picasso doktersvis, drieband anemoonvissen en chromis viridis geven leven en daarmee wat geruststelling voor de rest van de vissen.

Tijdens het typen zit ik voor de bak en zag ik een heremietkreeft schudden, wat bleek? Wilde net beginnen aan een slak uit z’n huisje aan slopen en de slak probeerde hem af te schudden. Heb ze maar uit elkaar getrokken en legen huisjes naast hem gelegd, waren er genoeg…

Waterwaardes: het liep uiteen in beide bakken. Had al de twee bioblokken en wat bioballs overgezet en de waardes liepen sinds de vakantie 8 mei flink op. Laatste drie weken meette ik in de RS 250 nitraat rond de 50 en fosfaat rond de 1. Zag niks geks aan de koralen of vissen dus heb geen grote ingrepen gedaan. In de grote bak juist beide op nul, maar goed zat ook weinig vis in. Wel wat toegevoegd, zie lijstje huidige bestand hieronder.

Plagen: had erg last van cyano in de kleine bak. Heb uiteindelijk op aanraden CyanoX van SeaDragon gekocht en god wat een wonderspul, David is chemicus en doet dit als hobby erbij en dat merk je. Kwestie van bacteriecultuur in rust toevoegen aan aquarium water, laten activeren, in de bak gooien (UV, ozon uit, skimmer cup eraf maar aanlaten voor zuurstof) en 36 uur later was alles weg! Geen waterwissel nodig… daardoor zondag gereed om de stenen over te zetten, wilde geen grote cyano cultuur meenemen en dat was gelukt.

Ondertussen zag ik zondag pas dat het geen normale algen waren dat bruine laagje, maar zeer waarschijnlijk dino’s. Omdat de vissen net overgezet zijn gekozen om niet gelijk een protocol met blackout toe te passen. Heb plankton gekocht, kwam vandaag binnen maar het is al minder aan het worden… deel van het steen waar dino op zat ligt nu in de sump en ik zie nog twee minimale plekjes. Hoop met plankton als boost het biologisch evenwicht te vinden en zo zonder protocol er vanaf te komen.

Koralen:

Doen het goed, voeg nog geen verdere LPS en SPS toe, alleen stukje groene monti en een kleine euphilia. Als ik daaraan zie dat ze het goed doen overweeg ik stekjes bij te plaatsen. Softies al erg leuk.

Vissen:

Occelarissen zijn echt een koppeltje en verstonen baltsgedrag. Heb een steentje met zoa’s en die gebruikte ze als een soort host en zat het vrouwtje veel bij. Met de verhuizing is dat voorbij maar zitten ze wel nog veel samen. Picasso doktersvis gebruikte ze echt als een soort vertrouweling de eerste dag en volgde ze overal (jullie ken ik, help!).

Kauderni: vriendelijke hobbyist meegenomen uit België van the SeaDragon en overweeg serieus de rest ook allemaal daar te halen. 60 euro voor een koppeltje dat ook echt een koppeltje is en garantie dat ze niks geks hebben. Ideaal. Rustige vissen en doen hun eigen ding, leuk om te zien.

De vuurvisjes van OceanStore gehaald en zijn ook leuk, of het echt een koppel is weet ik niet, zwemmen wel veel samen.

De bispinosa heb ik klein gehaald en is een heerlijke vis om te zien. Zo 4cm, wil graag een tweede en twijfel nog even of het ook een S wordt of een iets grotere met de aanname dat dit nog een vrouwtje is, lastig dat het bij deze soort niet te zien is.

De Amblygobius Phalaena zijn leuk en eten cyano! Had een steentje overgezet voor de verhuizing en kaal gegeten. Zwemmen zowel samen als op zichzelf en leuk om ze zand te zien filteren.

Lampen:

heb nu de aaualife coral power lampen, 2 witte en 2 blauwe. Beter licht dat het simpele dat ik had, maar… geeft veel warmte af. Kan zo een graad opwarmen over de dag en met warme dagen nog meer. Moet de bak echt open leggen.

Ik heb boven de RS Reefer 2x hydra 32HD en heb een hydra 64HD goedkoop op de kop getikt, maar geen adapter. Als die werkt overweeg ik die erboven te plaatsen. Het liefst met hoge ombouw, voor de katten fijn. Maar wie weet even proberen of ze erop proberen te klimmen en vrouwlief het strooilicht acceptabel vind. We gaan het zien. Scheelt dat lampen binnen zijn en dus makkelijk proberen als ik een adapter heb (en de lamp werkt).

RS Reefer 250

reden dat ik ook over wilde was de stand van de kitnaden. Deze laten langzaam verder los wat waardeloos is. Ook omdat het een heerlijke hobby vind en graag de tweede bak had gehouden. Met het verplaatsen van de scape ontdekte ik dat de goby en garnaal geen klein holletje hadden maar dat dit zo 20cm doorliep. Heerlijk om te zien en garnaal laat zich ineens veel zien nu de bak praktisch leeg is. Had het zo gelaten met wat koraaltjes erbij en enige rustige vissen, als ik de bak vertrouwde…

Fijne avond!

Bijlagen

• IMG_0024.jpeg
    IMG_0024.jpeg
    191,6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0028.jpeg
    IMG_0028.jpeg
    281,9 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0029.jpeg
    IMG_0029.jpeg
    331,9 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    360,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_8254.jpeg
    IMG_8254.jpeg
    202,9 KB · Weergaven: 41
Zojuist een mede hobbyist uit mijn dorp over de vloer gehad, hij had het fijne aanbod gedaan met een PAR meter langs te komen. Ik was erg benieuwd en verwachtte eigenlijk niet heel hoog te zitten met vier van de Aqualife balken. Mijn gok was bovenin rond de 200max en op de bodem 80 ongeveer. Wat blijkt?

bovenste laag stenen (links of rechts maakte weinig uit) rond de 450 PAR en op de bodem 120 - 180 Par. Ruim voldoende! Zou zelfs iets zwakker kunnen draaien. Met leders en een enkele euphilia en monti is dat zeker niet te weinig. Plan voor nu: enkele simpele sps stekjes kopen over een paar weken en kijken of ik die happy kan maken. Stroming zal het voornaamste dingetje zijn vermoed ik. Heb een Jecod GOW-40 erbij gekocht en die zorgt voor genoeg oppervlakte stroming, samen met een DMP-30 en RS reefwave 45 voor nu volgens mij ok. Hou het in de gaten.

Enkele kleine zaken: zandslakken leggen eieren op het glas, vind dat apart maar heb het ze zien doen dus weet dat het van hen is. Leek wat dino te krijgen, was zeker geen cyano maar heb het niet onder de microscoop gehouden. Het wordt niet erger dus ik doe nog even geen protocol met blackout. Vissen gaan allemaal goed. Twijfel alleen over de sterhenkie overzetten met de twee dokters al erin. Verder wel prima! Betrap mezelf regelmatig op er lekker voor gaan zitten en zie ze heerlijk rommelen, maar nooit echt geknok. Nou is alles nog pril maar dit voelt goed. Met een kindje op komst in september hoop ik de relatieve rust en stabiliteit voort te zetten.

Succes met de hitte iedereen, nog een paar daagjes!

Bijlagen

• IMG_8287.jpeg
    IMG_8287.jpeg
    192,6 KB · Weergaven: 23
Maar weer wat foto’s. Ooit ga ik nog eens beter foto’s leren maken.

Kauderni koppeltje heeft de bek vol, leuk! Even aankijken wat het wordt. Voor natuurlijk gedrag zou ik misschien een kleinere diadema plaatsen, maar twijfel omdat de bak wat krap is met die lange stekels als ze op formaat zijn. We kijken het aan.

Occelarissen vertonen ook leuk balts gedrag dus verwacht over een tijdje een eerste legsel als er niet teveel verstoringen komen.

Merk ook dat eigenlijk alle ‘koppeltjes’ goed samen optrekken, is natuurlijk ook een soortgenoot, maar leuk om te zien.

Nou afgelopen zaterdag bij David (The Sea Dragon) een Centropyge Bispinosa tigertail en vijf juvenile aalgrondels gehaald. Of nou ja, een zeer behulpzame hobbyist heeft ze opgehaald, dank Dennis! Was ruzie maar na wat spiegeltjes plaatsen gaan de bispinosa’s helemaal goed samen.

Aalgrondels doen het ook goed, alleen kan ik er maar 4 vinden sinds gisteren, aten wel allemaal dus hoop dat nummer vijf zich verstopt.

Bijlagen

• IMG_0066.jpeg
    IMG_0066.jpeg
    204,4 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0067.jpeg
    IMG_0067.jpeg
    308,4 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0068.jpeg
    IMG_0068.jpeg
    268,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0069.jpeg
    IMG_0069.jpeg
    269,2 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0070.jpeg
    IMG_0070.jpeg
    336,5 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0072.jpeg
    IMG_0072.jpeg
    370 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0071.jpeg
    IMG_0071.jpeg
    284,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0074.jpeg
    IMG_0074.jpeg
    269,4 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0075.jpeg
    IMG_0075.jpeg
    301,9 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0076.jpeg
    IMG_0076.jpeg
    301,2 KB · Weergaven: 35
Goedenavond,

Een maand verder en weer een update.

Allereerst een samenvatting vanaf het begin, in dat ruime half jaar is de uitval wat mij betreft meegevallen. In totaal één gorgoon en één aalgrondel (van de vijf). Al kan die afgezonderd zijn en ergens verstopt zitten. Verder nog niks aan uitgevallen, al heeft het er om gehangen.

Centropyge Bispinosa Tigertail: mooi exemplaar van The SeaDragon in de hoop op een koppel. Ruzie en eerste dag niet uit z’n hoekje helemaal bovenin, eerste bispinosa toch territorialer dan gedacht. Spiegels geplaatst en na twee dagen agressie volledig weg, rest vond het overigens ook prachtig.

Vossekop: verstopping of zwemblaas, veel moeite met oriënteren, eerste dag ‘fits’ van twee minuten iedere paar uur waarin hij tolde en daarna weer rustig lag. Dag later continu tollen. Geen moeite met stijgen of dalen dus vermoed verstopping. Na advies uitgevangen en in een klein bakje in de sump gelegd zodat hij net volledig onder water staat. Hier een week gelegen met af en toe groenvoer. Achteraf eerder moeten doen en had veel schade van aan buikvin en staartvin. Hij zit sinds twee weken weer in de bak en doet het goed! Geen infecties en zwemt zonder moeite.

Verder gaan de vissen goed. Juffers tonen amper agressie en niet tegen de andere soorten. De twee dokters gaan goed samen en zie weinig tot geen agressie richting de vossekop. Kardinalen en drieband anemoonvissen gedragen zich echt als koppeltjes. Aalgrondels een hechte groep en groeien goed.

Qua koraal voeg ik meer sps toe, cactus, Monti’s tak en plaat, enkele acro.

Waterwaardes gaan goed, KH stabiel, NO3 en PO4 wel hoog. Zat op de 60 en 0,6. Voerde teveel, ging als het dreef direct de overloop in en skimmer stond niet goed afgesteld. Met twee goedjes nu langzaam aan het zakken en rond de 30 - 0,3. Verwacht met aanpassingen dat het ook lager te houden is. Maar koralen geven geen directe problemen en dat staat centraal.

Verder moet de groei er voor lps (en sps maar staat er nog kort) nog inkomen, maar dat heeft volgens mij ook tijd nodig. En het is zoeken naar goede plekken op het rif vinden voor de lps.

Controller kapot waardoor ik nu een witte lamp minder draai, daardoor blauwer op de foto’s. Komt binnenkort een originele controller binnen waar alle vier de lampen op kunnen draaien.

Dat was hem weer!

Bij vragen of ervaringen met specieke soorten die ik hou, stel ze gerust. Al zal mijn ervaring stuk beperkter zijn dan die van veel hobbyisten.

Bijlagen

• IMG_0132.jpeg
    IMG_0132.jpeg
    305,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0131.jpeg
    IMG_0131.jpeg
    285,5 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0130.jpeg
    IMG_0130.jpeg
    264,6 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0129.jpeg
    IMG_0129.jpeg