Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weer een nieuweling

Helaas:(:(:(

Door familie omstandigheden in Amerika is weer mijn aandacht naar de bak ontschoten.
Daar Boukje haar vader op sterven ligt en er dus een heleboel geregeld moet worden, heb ik mijzelf aangewezen om het een en ander te regelen voor de begrafenis in Nederland en de overtocht.

Vandaag weer me water laten testen en :mad: een te hoog zout gehalte.
Hierdoor zijn in de tussen tijd alle leders en kenia boompjes overleden.
De vissen doen het nog wel goed, eten goed en zien er gezond uit.
Op aan raden van een sponsor geleidelijk water aftappen en aanvullen met osmose water.
Heb er ook weer een beetje kH verhoger in gedaan zodat de kH en pH (6 en 7.5) ook weer goed komen.

Baal hier dubbel van omdat A;het leven naar de knoppen is gegaan door mijn schuld en B; het was allemaal van pa omdat zijn bak nog in de opstart zit.

Hoop dat het nu allemaal goed komt zodat ik weer wat nieuwe dingetjes voor hem kan gaan aanschaffen.

Ga weer proberen wat meer op de bak te letten.

Zo ff weer een update.

Nou na lang rommelen in de bak zijn de waardens weer op een normaal niveau gekomen.
Veel water verversen en aan vullen hebben geleid tot de waardens van
Ph = 7,6
Kh = 6
en zout is 10,25 ipv > 10,35

nitraat e.d. was ook binnen de normen en kan ik JOEPIE weer wat leven in de bak doen.
Ga er nu echt meer tijd in stoppen aangezien hier thuis nu alles weer op rolletjes loopt.

Heb inmiddels mijn licht cap. wat verder omhoog geknutseld en nu zit ik ongeveer op de 120 watt.
Ik weet dat er nog meer moet komen maar weer ff sparen en dan ga ik weer knutselen.

Heb uit een oude armatuur de ballasten gehaald en deze op mijn kap gemonteerd en bij een sponsor 8 voetjes gehaald en deze aan de onderkant van mijn klep gemonteerd.
Mag zeggen dat ik op deze goedkope wijzen een best resultaat heb gekregen.

Gisteren bij Davey een paar anemoontjes gehaald welke volop bezig zijn om een geschikt plekje te vinden.
Vandaag een opruim ploeg gehaald bij Marco/Jhanette gehaald en ook een zandhappertje en een appel meegenomen.
De bezetting is nu;

3 anemoonvisjes
1 zandhappertje
2 babylonslakjes
2 turbo's
2 zandzevende zeesterren
4 chocolatdip juffertjes
2 kleine juffertjes (weet ff de naam niet)
1 zuidzee duivel
1 aalgrondel
1 vossekop
1 borsteltand dokter
1 zeeappel
3 juweel kardinaaltjes

Zal vanavond nog ff proberen foto's te plaatsen

Hoera, vandaag was het zo verslimmetje
Vanochtend naar de plaatselijke sponsor geweest om de nieuw bak van Pa op te halen.
Al een week of 2 loopt hij al aan me kop te zeuren dat i bijna het gehele bedrag bij elkaar heeft gespaard en dat hij nu wel graag zijn bakkie wilt halen.
We waren er om 9.30 uur en we dachten zo thuis te zijn, echter onder het genot van een bakkie koffie, hebben we uitgebreid de winkel van voor naar achter bekeken en werden zoals gewoonlijk alle vragen met een uitgebreid antwoord beantwoord.(en je denkt, wat een lange zin en dat zonder adem te halen)

Thuis aangekomen meteen de spullen uit de auto geladen en met frisse moed aan de verhuizing begonnen.
Dit keer is het een bakkie van 1.10x0.50x0.55 met kast (ombouw) en sump.
De bijbehorende afschuimer heb ik meteen vervangen voor een mogelijke aquacompleet afschuimer, waar we wel normaal de schuimbeker vanaf kunnen halen zonder het vuile water in de sump te morsen.
Zoals gewoonlijk gaat er natuurlijk wel weer wat mis, in dit geval was de opvoer pomp deffect welke zonder probleem werd omgewisseld.
Thuis aangekomen meteen alles nagekeken en aangepast waarna we zijn begonnen met het herindelen van alle stenen en lagere dieren.

Pa is uiteraard helemaal in zijn nopjes en ik heb weer een zorg minder hahahaha.

Nu mijn bak weer een beetje is geupdate loopt deze ook weer op rolletjes en al het nieuwe leven staat weer volledig open en komen helemaal op kleur.

Zoals beloofd hier een aantal foto's van mijn bakkie en een paar van Pa zijn nieuwe trots.
DSC_3522..jpgDSC_3521..jpgDSC_3520..jpgDSC_3525..jpgDSC_3523..jpg

Je hebt niks teveel gezegd hoor! Mooie bak, je pa kan er trots op zijn. Wens hem er succes en plezier mee!

Robin

Weer ff een update.

Vorige week na lang nadenken bij Marco een koraalduiveltje besteld.
Vandaag ff gebeld ,omdat Pa nog een appeltje nodig heeft in zijn bak daar er toch een kleine opstart fase aanwezig is,en kreeg te horen dat i er is.
Heb m dus gelijk opgehaald en voor Pa een poetsgarnaal en een appeltje meegenomen.
Zal vanavond kijken of ik van de duivel een foto proberen te maken.

Vandaag de knoop doorgehakt!!!!!!!!!!!

Aangezien we weer zwanger zijn en het nu wel goed gaat met de kleine, heb ik besloten om mijn bak te verkopen of om te ruilen voor een kleinere.
Zit te denken aan ongeveer 1.00x0.60x0.55(waterhoogte)
Heb inmiddels een adv gezet op het forum.
In mijn bak gaat het redelijk goed echter de koraal duivel wil zich nog wel eens vergapen aan een klein visje:mad: ondanks dat i voldoende te eten krijgt.
Iedere dag een paar mosselen of stukjes sprot.

Verder doe ik weinig meer aan de bak dan op zijn tijd verversen en de waardes in de gaten houden omdat ik al geruime tijd met het idee rond loop om hem weg te doen.

Zodra er weer het een en ander verandert horen jullie het wel.

hoi erick en boukje.

een leuk dagboek heb je:)

ik heb eigenlijk een vraagje over de egel vis die je had zitten.
(het schijnt, dat als de egelvis dood gaat. dat hij dan een giftige stof achter laat in de bak waardoor je visbestand kan overleiden.)

hoe is dat bij jou verder gegaan? heb je daar geen last van gehad?
mischien is het ook pas bij grote exemplaren ?
als iemand anders er ervaring mee heeft, ik hoor het graag :D

groetjes

Een egelvis geeft geen gif af als hij sterft, je bent in de war met koffervissen, bijvoorbeeld Ostracion Cubicus, Solorensis, Meleagris en Lactoria Cornuta, Fornasini. Ook de Tetrosoma Gibbosus valt hier onder. Er zijn er nog meer binnen deze groep, maar die worden of zelden geïmporteerd, of zijn koudwatervissen.

Mijn koffervis is onlangs na 4 jaar in quarantaine gestorven, toen hij stierf trok er een melkachtige waas door de bak. Ik ben er dus zeker van overtuigd dat dit je je visbestand kan kosten.

Wow wat gaat de tijd snel!!!!!:p
En wat is er een hoop gebeurd!!!!!!

Alweer 1 1/2 jaar geleden voor het laatst op de site geweest om dagboek bij te houden, er is in die tijd veel gebeurd.
Om het kort te houden: verhuist naar andere wijk (tijdens zwangerschap) waardoor we de bak hebben moeten verkopen.
Pa woont in een verzorgingstehuis en heeft zijn mooie bak helaas moeten ombouwen naar een zoetwater bak.:(
Vader geworden van een kanjer van een zoon en nu na 1 1/2 jaar weer de kriebels gekregen om opnieuw te beginnen;).
Heb vandaag bij een sponsor in de buurt een leuk bakkie op de kop getikt voor een mooi prijsje, het gaat om een nanocube 60.
Heb gelukkig nog het een en ander aan techniek bewaard zodat de kosten enorm beperkt kunnen worden:biggrin:.
Ga de bak van het weekeinde ophalen en zal daarna een ombouw gaan maken.
Zodra ik ga beginnen zal ik foto's maken en deze in mijn dagboek plaatsen.

Ik heb deze foto van internet maar de bedoeling is het zelfdenanocube 60.jpg

Hoi! Leuk! Ook weer terug? Het is lastig, dat stoppen ;).

Robin

Hoi,

Gestopt ja...voor een half jaar en toen toch weer begonnen. Check het dagboek maar even als je tijd hebt een keer. Nu plexie van 60x60x40....heel iets anders maar zeker heel leuk.

Robin

Pfffff2 jaar proefdraaien;)

Hahaha nee was ff niet de tijd en het geld voor om weer opnieuw te starten maar .........
Het is weer zo ver.

Vorige week werd ik gebeld door mijn buuf.
Haar tandarts had een aqualantis staan compleet met afschuimer, stromingspompjes, zoutmeter, steen, water, en nog wat visjes en een extern filter.
Of er verder nog wat levende haven in zat wist ze niet.
De prijs???? gratis, de beste man had er geen zin meer in. Had enorme last van algen en alles stierf af.
Gelijk een afspraak gemaakt en wezen kijken. Wat een triest aanzichtmecry
Alles zat onder de algen en ik kon niet zien of er nog iets overleeft had.
Meteen een afspraak gemaakt en een busje geregeld, zodat ik afgelopen woensdag de bak kon ophalen.

Samen met mijn zwager in een uur tijd de bak leeg gemaakt en alles wat nog leefde in aparte bakken gedaan.
Thuis had ik nog een klein bakje staan met bio afschuimer staan gelijk daar wat van het oude water in gedaan en de visjes( 4 nemo's , 1 blauwe mandarijn en een gele dockter en 2 poetsgarnalen) erin gedaan.
Afschuimertje afgesteld en ik zal je zeggen, die doet overuren maken;).

Daarna de grote bak onderhanden genomen en lekker alles goed schoon gemaakt. Pffff wat een klus maar het resultaat mag er wezen.
Gisteren lekker vers water gehaald en wat vers steen (18 kilo).
Op mijn manier de stenen in de bak gezet met als onderlaag wat oud steen dat ik goed gespoeld heb en alle alg verwijderd.

Stomingspompjes geplaatst( had er zelf nog een paar extra liggen) en hij staat lekker te draaien.
Moet nu nog opzoek naar een nieuw/gebruikt armatuur.
De originele heeft de verhuizing niet overleeft. Zat waarschijnlijk water en zout in wat na de verhuizing een enorme kortsluiting heeft veroorzaakt, waardoor de aardlek schakelaar ook weer getest is;).

IMG-20140320-WA0022.jpg20140330_102018.jpg20140330_102030.jpg20140330_102039.jpg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan