Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weer een nieuweling

Ok. Ik zou zelf de rechterschaal aanhouden. IJk hem op 35 promille met refracto check. Dan kun je die waarde aanhouden. Groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Ja das prima. Als je er een druppel aquawater opdoet zit ie vrij snel op kamertemperatuur

Als je het niet vertrouwd kun je altijd vrij goedkoop een zoutdobber kopen als extra check.

je heb ook nog iets beters dan een zoutdobber die kan als je hem stoot kapot gaan en dan zijn de gevolgen niet te overzien ik heb er een van super fish en hij is net zo duur veel succes mvg robbert;)

zoutdobber.jpg

je heb ook nog iets beters dan een zoutdobber die kan als je hem stoot kapot gaan en dan zijn de gevolgen niet te overzien ik heb er een van super fish en hij is net zo duur veel succes mvg robbert;)

Bekijk bijlage 385724

Voor een snelle check zal een dergelijk instrumentje best volstaan. Echter de nauwkeurigheid is om te huilen, ten minste voor zover de fabrikant hier over al iets vermeldt. Ik ben er nog nooit 1 tegen tegengekomen die volgens opgave nauwkeuriger zou zij als + of - 1 promille.
Wat betreft de "niet te overziene gevolgen bij breuk van een glazen hydrometer", dat valt alles mee. Zo'n hydrometer gebruik je niet in het het aquarium, maar in een maatcilinder met aquariumwater. Vaak wordt verondersteld dat de grijze korrels die als ballast onderin de hydrometer zitten van lood zijn. Dat is niet, die zijn van staal, dus ook bij beuk in het aquarium is nauwelijks iets aan de hand. Ben je op zoek naar de meest nauwkeurige meetmethode, dan zul je uiteindelijk toch uitkomen bij een glazen hydrometer. Let wel op dat ook hierbij de verschillen in kwaliteit erg groot zijn,

Voor een snelle check zal een dergelijk instrumentje best volstaan. Echter de nauwkeurigheid is om te huilen, ten minste voor zover de fabrikant hier over al iets vermeldt. Ik ben er nog nooit 1 tegen tegengekomen die volgens opgave nauwkeuriger zou zij als + of - 1 promille.
Wat betreft de "niet te overziene gevolgen bij breuk van een glazen hydrometer", dat valt alles mee. Zo'n hydrometer gebruik je niet in het het aquarium, maar in een maatcilinder met aquariumwater. Vaak wordt verondersteld dat de grijze korrels die als ballast onderin de hydrometer zitten van lood zijn. Dat is niet, die zijn van staal, dus ook bij beuk in het aquarium is nauwelijks iets aan de hand. Ben je op zoek naar de meest nauwkeurige meetmethode, dan zul je uiteindelijk toch uitkomen bij een glazen hydrometer. Let wel op dat ook hierbij de verschillen in kwaliteit erg groot zijn,

Inderdaad zijn deze minder precies.
Echter de hydrometer die Robbert bedoeld is er volgens mij een waar ook een temp meter in zit.
Deze zal je (lijkt mij 0 wel degelijk in je aquarium laten zitten. En volgens mij is niet zozeer de grijze balletjes (die tegenwoordig van staal of dergelijk) niet de grootste boosdoener.
De vloeistof voor de temp zal waarschijnlijk eerder de boosdoener zijn.
Maar let op de stalen balletjes zullen op langer termijn wel schade aan kunnen brengen omdat hier roest (oxidatie) wel giftig is voor je levende haven.
Ik denk dat je dergelijke meters beter in je sump kan houden dan in je bak zelf. In de sump staat naar mijn idee minder stroming en zal de kans op barsten of breken minder zijn.

Dus elk voordeel heeft zijn nadeel.

Des al niet te min wil ik een ieder bedanken voor hun tips.

Inderdaad zijn deze minder precies.
Echter de hydrometer die Robbert bedoeld is er volgens mij een waar ook een temp meter in zit.
Deze zal je (lijkt mij 0 wel degelijk in je aquarium laten zitten. En volgens mij is niet zozeer de grijze balletjes (die tegenwoordig van staal of dergelijk) niet de grootste boosdoener.
De vloeistof voor de temp zal waarschijnlijk eerder de boosdoener zijn.
Maar let op de stalen balletjes zullen op langer termijn wel schade aan kunnen brengen omdat hier roest (oxidatie) wel giftig is voor je levende haven.
Ik denk dat je dergelijke meters beter in je sump kan houden dan in je bak zelf. In de sump staat naar mijn idee minder stroming en zal de kans op barsten of breken minder zijn.

Zoals ik schreef, een glazenhydrometer (dobber) is niet bedoeld om permanent in je aquarium of sump te plaatsen, die gebruik je in een maatcilinder. Anders zullen aangroei en zoutaanslag je meeting verstoren. (Vloeistof in een thermometer is tegenwoordig alcohol, dus ook dat zou weinig kwaad kunnen)

Zo en weer even een update.

Er is weer een heleboel gebeurt.
Ongeveer 2 weken geleden ineens vissterfte in mijn bak gehad.
Koste me 4 nemo's,1 mandarijn pitvis, 1 henkie.
Heb op dit moment alleen nog 1 garnaal en 1 gele dokter.
Vissen sloegen wit uit en werden loom en geen interesse in voer.
En dit binnen 24 uur:mad:

Alle waardes waren goed (had deze laten controleren door 1 van de sponsors hier in de buurt)
Waarschijnlijk een bacterie.

Een week later heb ik voor een leuk prijsje een partij stekken gekocht waaronder spijkerpoliepen, een gorgoon, padenstoelleder, een grote duivelsklauw,keniaboompjes, sterpoliep, pompende xenia en nog meer.

Vorige week een hqi 2x150 watt lichtbalk voor een mooi prijsje gekocht. Moet wel binnenkort nieuwe lampen er in doen maar het effect mag er wezen!!!
De verkoper had nog een doe het zelf armatuur liggen met hierin 3 led lampen (10 watt) waarvan er een het niet deed en een armatuur van JAD 60 watt.

Thuis gekomen de hqi boven mijn bak gezet en de led er naast.
Dit beviel mij toch niet helemaal dus de led eraf en mijn eerste balk er weer boven gehangen.
Gisteren de "kapotte" led open geschroefd en alles gecontroleerd (geen bijzonderheden) waarna ik de stekker maar eens heb nagekeken en ja hoor, draadje los:rolleyes:.
Na deze weer gemonteerd te hebben stekker in stopcontact en jemmig wat een licht!!!!! en nog blauw ook nog!!!!!!:cool:

Dus nu en hqi en 10 watt nacht verlichtingthumbs up

Vandaag maar eens brainstormen hoe ik alles mooi ga wegwerken.
Probleem is dat ik een panoramabak heb en dus een oplossing moet gaan vinden om de voorkant van de kap rond moet zien te krijgen.
Ik zal proberen dit op een zo goedkoop mogelijke manier te doen aangezien Boukje is overgehaald om na de verhuizing deze zomer een andere bak aan te schaffen.

En dan nu de foto's

Bijlagen

• 20140531_101604.jpg
    20140531_101604.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 11
  • 20140530_214449.jpg
    20140530_214449.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 10
  • 20140522_205432.jpg
    20140522_205432.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 10
  • 20140522_205438.jpg