Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Weer een nieuweling

Erick & Boukje

Senior Forumlid
Hallo,

Mijn naam is Erick,ik ben 37 jaar jong en woon in Zoetermeer.
Na in september vorig jaar een bak te hebben opgestart voor mijn vader,heb ik nu eindelijk zelf een bak gekocht(1.00x0.50x0.70) en gisteren een afschuimer op gehaalt(aqua medic(nog bedankt Thijs:goed:)),daarnaast heb ik een sump van p/m 1.50x0.50x0.60 cm.
Mijn bak is nog niet omgebouwd van zoet naar zeewater (overloop e.d.) maar wil graag eerst e.e.a. weten met betrekking tot de overloop.
Ik heb een artikel gelezen over het maken van een overloop zoals Aad het gemaakt heeft, maar weet niet zeker of ik dat zo wil.
Een andere mogelijkheid is in de hoek een gat boren en daar een pvc pijp maken die net onder het wateroppervlak eindigt met daarop een kammetje.
Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.
De retourleiding wil ik net boven het wateroppervlak laten komen om een lichte stroming te maken.
Vraag is alleen welke diameter kan ik het beste gebruiken?

Dan moet ik uiteraart nog stromingspompen hebben en zag van de week een adv staan van aqua future pompjes en volgens mij moet daar wel wat mee te doen zijn. Rest mij alleen de vraag(zoals ook in een ander topic staat door Peter H.) wat is nu de minimale stroming die je in je bak nodig hebt.

Groetjes Erick & Boukje

Bijlagen

• IMG_0863.jpg
    IMG_0863.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 33
  • IMG_0864.jpg
    IMG_0864.jpg
    74 KB · Weergaven: 18

thijs

Senior Forumlid
Hoi Erick en Boukje,

Succes met de bak.
De diameter voor de opvoer verschilt van pomp. Het ligt er net aan welke pomp je hebt. Zoek een leuk 2de handsje en stem daar je buizen op af.

Groeten Thijs

OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid
He Thijs,
Bedankt voor je reactie:goed:
Zal het ff nakijken wat er op de markt is,denk dat ik het liefst zo klein mogelijk neem, ik weet nl dat je dan een soort tegendruk krijgt en daardoor (net als bij een afgeknepen tuinslang) een hogere druk krijgt waardoor je meer stroming maakt.(of zijn er mensen die daar anders over denken?)

grtjs Erick

Jimmy54

Is gestopt
Hallo Eric & Boukje,

De minimale stroming in een zeewater aquarium gevuld met softcoral en lps -steenkoraal met lange poliepen - is minimaal 10 a 15x de inhoud van het aquarium nodig.
(de uitstroom van de opvoer niet meegerekend)
Ben je van plan voor het grootste deel het aquarium met sps te gaan bevolken - steenkoraal met korte poliepen,
dan moet je meer gaan denken aan 20 a 30x de inhoud als minimum.

De stroming in een aquarium dient er o.a. voor om het vuil in de waterkolom te houden zodat het afgeschuimd kan worden.
De sterkere stroming voor het sps koraal zorgt voor betere watercirculatie rond de poliepen.
De sterkere stroming zorgt voor een beter aanbod van voedsel en spoorelementen voor het sps,
en krijgen de algen geen kans om zich op het skelet van het koraal te vestigen.

Succes met de ombouw.

Jimmy54

Is gestopt
He Thijs,
Bedankt voor je reactie:goed:
Zal het ff nakijken wat er op de markt is,denk dat ik het liefst zo klein mogelijk neem, ik weet nl dat je dan een soort tegendruk krijgt en daardoor (net als bij een afgeknepen tuinslang) een hogere druk krijgt waardoor je meer stroming maakt.(of zijn er mensen die daar anders over denken?)grtjs Erick

Het afknijpen van een opvoerpomp d.m.v. een kleinere leiding is niet aan te raden.
De levensduur van de pomp wordt door die tegendruk aanzienlijk verkort.
Ik heb een 6500 liter pomp met een 24mm uitvoer waar ik een 32mm pvc buis op heb zitten. (dus niet knijpen, maar verruimen)
Je moet ook voor voldoende doorstroming in de sump en dus naar de afschuimer zorgen,
en daar is een capaciteit van 6x de inhoud van het aqaurium absoluut geen overkill (sommige houden het zelfs op 10x de inhoud)
Dus ruim rekenen.

OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid
Het afknijpen van een opvoerpomp d.m.v. een kleinere leiding is niet aan te raden.
De levensduur van de pomp wordt door die tegendruk aanzienlijk verkort.
Ik heb een 6500 liter pomp met een 24mm uitvoer waar ik een 32mm pvc buis op heb zitten. (dus niet knijpen, maar verruimen)
Je moet ook voor voldoende doorstroming in de sump en dus naar de afschuimer zorgen,
en daar is een capaciteit van 6x de inhoud van het aqaurium absoluut geen overkill (sommige houden het zelfs op 10x de inhoud)
Dus ruim rekenen.

Ik ga er zeker rekening mee houden:).
Thnx voor de info

Erick

OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en ja hoor we hebben weer een andere bak:biggrin:
Kan nu echt gaan beginnen.
Afgelopen zondag naar Biddinghuizen gegaan en daar de oude bak van Bosman gekocht.
Mooie bak 1.20x0.90x0.55 met ombouw en sump. Toppie hoor, kreeg nog een klein verlichtings setje er bij voor een leuk prijsje (t5):p.
Thuis aangekomen gelijk de bak goed gezet zodat we alleen de techniek hoefde aan te sluiten.
Peter gaf aan in de adv. dat er nog wel het een en ander aan de ombouw moest worden aan gepast en dat gaan we dan ook nog doen.
Heb me al zitten bedenken dat ik boven de bak een verhoging van +/- 20 tot 30 cm wilt gaan maken om zodoende genoeg ruimte voor de verlichting en de eventuele ventilatoren te hebben:rolleyes:.
Omdat mijn vader al een bakkie heeft (juwel vision 450) maar nog niet met doorvoer en sump, heb ik maar besloten om zijn spullen voorlopig in mijn te doen en zo snel mogelijk zijn bak om laten bouwen en daar een nieuwe opstart mee te maken:)

Nu is mijn vader jong dementerend (hij is 63 jaar) en woont bij mij in een mantelzorg woning.
Hij heeft met ontzettend veel plezier van zijn bak genoten (heeft hem nu ongeveer een jaar staan),maar ik merk wel dat, ondanks dat hij het een goed idee vindt om een nieuwe start te maken, hij het niet echt leuk vind.:eek:
Hij spaart alles bij elkaar om op het forum leuke dingetjes te kunnen kopen en gelukkig zijn er wel mensen die nog wel wat voor hem hebben (klein prijsje en sommigen zelfs gratis:):)) stekkie's of een paar visjes extra.

Maar goed nu zit alles bij mij in de bak en nu kan ik (hahahahahaha) nog niet mijn "eigen" rif in elkaar zetten;);););) maar het is voor een goed doel.
Bij gaande een paar fototjes voor een klein overzicht.

1e foto bak van pa tot vanochtend
rest is mijn bak met leven van pa

Bijlagen

• Picture 306.jpg
    Picture 306.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 29
  • Picture 452.jpg
    Picture 452.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 24
  • Picture 460.jpg
    Picture 460.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 51
  • Picture 461.jpg
    Picture 461.jpg
    110,2 KB · Weergaven: 18

MarjanH

it's a way of life...
Dat zijn twee hele mooie aquaria!

Kleine vraag mbt de Juwel Vision van je vader: moet deze echt helemaal omgebouwd worden of zijn er ook mogelijkheden met een interne afschuimer? Dat is misschien wel zo handig voor je vader?
En indien dat geen optie is, wat is er dan precies nog nodig?

feije-wendy

Senior Forumlid
mooie maten ga dit dagboek in de gaten houden is het nog gelukt met de pvc leidingen.

groeten feije en wendy

OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid

Kleine vraag mbt de Juwel Vision van je vader: moet deze echt helemaal omgebouwd worden of zijn er ook mogelijkheden met een interne afschuimer? Dat is misschien wel zo handig voor je vader?

Hoi Marjan,

We hebben het al geprobeerd met een afschuimer aan de achterwand.
Helaas lekte deze te veel langs de opvang beker, waardoor er waterschade is ontstaan aan de muur en het laminaat:(.
Er bleef ook te veel vuil in het aquarium achter waardoor er geen goede water waardes ontstonden en de padestoelleder en de vingerleder niet goed uitkwamen.
Echter nu ze bijna 48 uur in mijn bak staan(waarvan de afschuimer net toereikend is:rolleyes:) komen de poliepen van deze leders helemaal uit:biggrin::biggrin:.
Ook de stukjes apenhaar komen helemaal uit.

(Ik heb zelf een 580 liter bak plus een sump van ongeveer 100 liter en daarop een afschuimer van +/- 500 liter:eek: dus wordt hard sparen voor een grotere afschuimer.)

Maar betreft de bak van mijn vader denk ik dat het de juiste keuze is om deze toch te gaan ombouwen, zodat straks ook in zijn bak alles goed tot zijn recht gaat komen:biggrin:.

Groetjes Erick en Boukje en Pa

OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid
mooie maten ga dit dagboek in de gaten houden is het nog gelukt met de pvc leidingen.

groeten feije en wendy

Hoi Feije en Wendy,

Ja ben bij verloop geweest en heb daar met de maten van mijn bak en sump,onder het genot van een bakkie, samen met Harry alles door genomen en de spullen meteen samen met een opvoerpomp meegenomen en direct alles aangesloten.
Daarna goed door gespoeld met zoetwater en 's avonds het verse zoutwater er in gedaan om op temp. te kunnen komen.
De volgende ochtend hebben we zijn steen en water overgezet en op die manier een snelle opstart gemaakt.
Er is nu ongeveer 450 liter uit zijn bak in gegaan en ongeveer 250 liter vers water dus moet lukken denk ik.;)

Vanmiddag ga ik mijn faced puffertje en mijn egelvis overzetten:)

Kijken of het daar net zo goed gaat als in mijn oude bakkie:p

Nog even foto's van hoe alles er nu bij staat

Bijlagen

• Picture 473.jpg
    Picture 473.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 11
  • Picture 472.jpg
    Picture 472.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 11
  • Picture 474.jpg
    Picture 474.jpg
    96 KB · Weergaven: 10
  • Picture 476.jpg
    Picture 476.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 10
  • Picture 477.jpg
    Picture 477.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 10
OP
Erick & Boukje

Erick & Boukje

Senior Forumlid

We hebben uiteraard een sumpje nodig , die in het meubeltje past en een opvoerpomp voor de afschuimer(afschuimer hebben we al)
En leidingwerk.
Valt wel mee denk ik:p

Bovenaan