Op bovenstaande foto zie je dat ik een prachtige gigantische anemoon heb weten te bemachtigen. Deze heeft heel lang netjes op zijn/haar plek gezeten. Tot dat ik een noodlottige ochtend naar beneden kwam naar een hels kabaal van een stromingspomp. Helaas had de anemoon zich laten verscheuren door de stromingspomp. Wonder boven wonder had deze het nog wel overleeft. Onderstaand een foto van de leeg gelopen annemoon na een ritje in de gehaktmolen.
Bekijk bijlage 657931
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik ging gelijk zoeken naar anemoon beschermers op het internet voor mijn Jebao stromingspompen. Na wat zoekwerk kwam ik op onderstaande 3d geprinte optie uit. Helaas heb ik geen 3d printer dus moest ik deze bij een printfarm bestellen. Dat heeft uiteindelijk echt een maand geduurd voor ik deze had. In de tussentijd heb ik met van alles en nog wat proberen te voorkomen dat de anemoon weer in de pompen terrecht kwam.
Bekijk bijlage 657935
Tot en met een dag voor de guards arriveerden is alles goed gegaan. Maar helaas, letterlijk de dag van de levering besloot de anemoon een laatste kamikazee actie te doen en was deze die ochtend helaas onherstelbaar beschadigd. Ik heb het nog wel geprobeerd om deze te redden, maar door het gebrek aan een werkende mond was bijvoeren onmogelijk en heeft de anemoon helaas na een lange strijd het lootje gelegd.
Ik heb daarna lang getwijfeld of ik nog wel een anemoon zou willen. Maar na lang twijfelen toch besloten om een kleinere anemoon te bestellen van de zelfde variant en kleur. Helaas was deze bij aankomst iets minder groen dan gehoopt, maar wat ik wel fantastisch vondt is dat bij het eerste beste moment de clownvissen er in gingen zitten! Dit is toch wel de natte droom van iedere aquariaan. Ook deze anemoon ging eerst aan de wandel, maar ik kan met een gerust hard zeggen dat de anemoom beschermers werken. Hoe de anemoon zich ook beweegt over de guards, het lijkt onmogelijk dat deze er in verstrikt raakt, toch een geruststelling voor als je op vakantie gaat of iets dergelijks. Ik zal nog is een foto schieten van de dingen in de bak. Ik moet zeggen dat je hierdoor de stromingspompen nauwelijks nog ziet.
Sinds bovenstaande debacel en lichtpuntje is inmiddels al weer een half jaar verstreken. Onderstaand wat foto's van hoe de bak er nu bij staat. Ik heb daarbij besloten in verband met mijn huidige werk en gezondheid de bak voornamelijk de laten bestaan uit eenvoudige koralen die tegen een stootje kunnen als ik weer is een week geen water wissels kan doen door mijn gezondheidsklachten. Ik ben hier erg blij mee en de vooral de gorgonen zijn als kool gegroeid. Van stokjes van 10 cm naar bossen van 20 tot 30cm groot.
Overzichtsfoto
Gorgoon tak 1

Bovenstaande gorgoon heeft echt alles overleeft, van een op hol geslagen verwarming, tot juist een kapotte verwarming met vries kou in mijn kleine bakje. Maar nu heeft deze eindelijk de ruimte en stabiliteit om niet alleen te overleven maar ook de gedijen.
Gefotobombed door een Anthias
Mijn bescheiden zoa tuintje met nog wat verdwaalde oren.
De kleuren zijn in het echt wat feller, maar onderstaand heb ik deze meest natuur getrouw weten vast te leggen.
het aquarium is verre van perfect. Maar ik ben blij dat alles groeit en (meestal) open staat. Ook ben ik blij met mijn koppetje vossenkoppen die altijd samen met elkaar optrekken. Ik heb ze 1x zien vechten, daarna was de rangorde bepaald en sindsdien lijken het dikke maatjes die onafscheidelijk van elkaar zijn. Ze zijn allen onmogelijk om goed op de foto te krijgen...
De blauwe dokter (Zebrasoma Xanthurum) heb ik ook nog steeds. Maar deze maakte ruzie met de vossenkoppen, dus die is even in de timeout en ben ik van plan uiteindelijk in te ruilen bij Ocean&Lake voor een wat vriendelijkere vis. Tenzij iemand van jullie deze voor een leuk prijsje wilt hebben natuurlijk... Ze zijn zo mooi, maar kunnen zulke eikels zijn als je iets nieuws toevoegd aan de bak.
Nou dat was hem weer. Tot de volgende update, hopelijk sneller dan de vorige, maar geen beloften