Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Sneak Peak
Ik heb niet stil gezeten. Het aluminium frame is inmiddels geleverd en deels in elkaar gezet. In mijn enthousiasme met bestellen heb ik echter wat onderdeeltjes vergeten... dus die zijn nog nabesteld. Maar zie hieronder een sneak peak
IMG20230914170414.jpg

daarnaast vandaag langs Renswoude geweest bij Ocean&Lake om wat stenen op te halen voor de nieuwe aquascape. Hieronder alvast een sneak peak.

IMG20230918211558.jpg

IMG20230918211550.jpg

Aquascape
Ik ben vandaag een paar uurtjes verder gegaan met het aquascapen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over Vooral waar welke stenen staan niet. Maar ik heb iig wel iets met een luchtige opbouw en veel doorstroming. Ik wil alleen nog iets meer grotten en dergelijke maken om ook schuilplek te creëren voor de vissen. Zie hieronder iig het resultaat van vandaag. Morgen maar is gaan kijken of ik nog met nieuwe ideeën kom. Feedback is welkom.
IMG20230929221843.jpgIMG20230929221945.jpgIMG20230929222007.jpgIMG_20230929_222635.jpgIMG_20230929_222658.jpg

Laatst bewerkt:
Vind het een mooie scape, volgroeid met koralen gaat dat er zeker mooi uit zien. Het enige wat ik mogelijk zou wijzigen: je hebt nu 4 structuren staan, ik zou een van de 2 middelste verwijderen om het geheel iets meer diepte te geven, en ook om betere stroming mogelijk te maken.
Mooi project, veel succes ermee!

Knap, benieuwd hoe je ombouw vordert.

Ik zou de 2de structuur van links weghalen. Vind het wat druk worden en zeker met koralen gaat deze nogal hoog zijn.

Bedankt voor de feedback beiden. Ik was zelf ook niet helemaal blij met die tweede structuur van links. Dus die is op de schop gegaan. Ook heb ik de structuren wat door elkaar gehusseld en het één en ander afgebroken en weer anders opgebouwd. Het is allemaal nog niet af dus de definitieve foto's moeten nog even op zich laten wachten. Eerst moet ik nu met het meubel aan de slag want het aquarium wordt eerdaags al geleverd.

Wordt vervolgt in ieder geval

Aquarium Levering
Gisteren is het aquarium geleverd. Alles is allemaal goed gegaan en hij was met z'n tweetjes goed tilbaar. Als je hem dan zo ziet staan dan is het echt geen kleintje. Toch ben ik erg blij met de maten zo. Als het aquarium groter was geweest en meer de kamer in kwam dan was die echt te groot. Hij kon alleen de hoek niet maken dus we moesten hem uiteindelijk rechtop door de deuropening rijden. Hieronder wat foto's van de levering.

IMG20231013110325.jpg
IMG20231013111803.jpg

IMG20231013111809.jpg
Hij moet alleen nog ff op de vaste plek komen te staan en ik moet verder gaan met de ombouw. Wordt vervolgt.

Meubel bouwen 1
Het is hier even stil geweest in verband met privé omstandigheden, maar ik heb zeker niet stil gezeten. Ik ben bezig geweest met de verdere meubel opbouw en vooral heel veel schilder werk. Inmiddels heb ik alle onderdelen om het aquarium af te maken binnen en ben ik het langzaam maar zeker in elkaar aan het zetten.

Sump plaatsen
IMG20231019093456.jpg
Door een aanpassing aan het ontwerp had ik een spleet van 38 cm inplaats van 42 cm tussen de sump en het frame. Hierdoor kan de sump niet meer tussen het frame worden geschoven en moest deze van boven er in worden geladen. Een behoorlijk lastig klusjes omdat er maar 1 cm speling aan beide kanten zit. Toch is het uiteindelijk gelukt en stond hij er dan eindelijk in. Helaas wel de verkeerde kant op...🙃 Hier kwam ik pas later achter en dit heb ik samen met mijn vader maar even recht gezet. Hij staat er nu onder, dat is het belangrijkste.

Gaten boren
IMG20231031113834.jpg

Nu ik wist waar de sump kwam te staan en waar precies de gaten moesten komen in de onderplaat, ben ik aan de gang gegaan met boren. Dat is inmiddels ook allemaal gelukt en de pijpen en aansluitingen die ik gekocht had passen ook nog is😄.

Schilderen, schilderen en nog meer schilderen...
IMG20231019141443.jpg

Omdat ik het hele hout en nattigheid niet zo'n geweldige combinatie vind heb ik op advies van onder andere forum leden Mr.Boat epoxyhars gekocht voor het schilderen. Het was even klieren hoe dit werkte, maar het is uit eindelijk gelukt. (Note to self: buiten schilderen is een effectieve manier om vliegen te vangen) Ik heb gelukkig een hele lieve vriendin waarvan ik het tuinhuis tijdelijk tot verfhok mocht omtoveren. Ik heb nu bovenstaande setup staan en ben behoorlijk te vreden over hoe het nu gaat. Ook over Mr.Boat epoxy heb ik niks dan lof. Het werkt fijn en droogt snel, met normale verf moet je altijd 2-3 dagen wachten voor je er weer over heen kan. Hiermee kun je na 4-6 uur er al weer over heen. Als je vroeg begint kun je dus 4 lagen per dag schilderen. Als dat hart is durf ik er bijna een aquarium van te maken zo waterdicht dat het is.

Opbouwen deel 1
Het verven gaat me dus goed af. Ik hoop dan ook dat ik deze week nog bezig kan gaan met de laatste lagen aanbrengen en dan is het helemaal klaar om in elkaar te zetten. Ik ben met de droge delen alvast begonnen. Anders dan in het ontwerp komt er een achterplaat achter het gehele meubel. Hierdoor had ik te weinig verf en hout waar ik even op moest wachten. Inmiddels is dat allemaal binnen en kan ik weer verder. Zie hieronder het resultaat tot nu toe. (Met nog de sump de verkeerde kant op)
IMG20231020164429.jpg

Dat was het weer, tot de volgende update!

Een grondige aanpak, ik ben benieuwd hoe dit project gaat vorderen.

Helaas kan ik door privé omstandigheden voorlopig niet meer verder met dit project. Ik heb hem moeten verhuizen en in de opslag gezet. Helaas heeft de glasbak dat avontuur niet overleefd. Zie de foto🙃
1000014317.jpg

Ik wil er ooit weer verder mee, maar voorlopig staat dit project voor afzienbare tijd dus om hold. Ik zal hierom mijn oude aquarium weer wat opknappen en zal daar wat updates van sturen als ik zo ver ben. Voor nu eerst even rust en de privé situatie weer laten verbeteren. Helaas dus geen leuke start gehad van het nieuwe jaar.

Wordt vervolgd.

Net even bijgelezen en wat ontzettend knap die zelfbouw.
Vervelend voor je dat je er voor nu niet mee verder kan, sterkte en hopelijk zien we snel weer updates van je.

Goede avond allemaal tijd om dit dagboek wat af te stoffen.

Na weer wat rust op het thuisfront en wat stabiliteit in de gezondheid, heb ik het oude aquarium wat opgelapt. Helaas staat bovenstaande project nogsteeds te verstoffen in de schuur. Het zal ook nog wel even duren voor ik een goed plekje heb gevonden voor het bakkie. Voor nu moet ik het doen met met mijn (inmiddels 4 jaar oude) Aquaja Diamond 535. Ook nog steeds een top bak.

Alleen door de privé omstandigheden en aanhoudende gezondheidsklachten was deze niet meer zo mooi als deze ooit was. Het gross van mijn SPS/LPS koraal had ik helaas verloren. De vossenkop had het begeven en ook de zandhapper was gaan hemelen. Ik voel mij hier nog steeds schuldig over. Toen het eenmaal wat beter ging met mij, heb ik besloten de bak grondig aan te pakken middels een complete herinrichting en waterwissel. Ik had inmiddels nu genoeg steen van het gestrande nieuwe project dat dit makkelijk kon.

Alle dieren heb ik tijdelijk ondergebracht in wat Ikea opberg bakken met een verwamingspomp, stromingspompjes en filterpompjes er in. (helaas heb ik hier geen foto's van, maar de woonkamer leek even op de slechtste aquarium winkel van Nederland... Gelukkig ben ik tijdens de verhuizing geen enkel dier verloren. Het was voor de dieren vast een stressvolle situatie geweest. Al was de situatie zoals de bak erbij stond waarschijnlijk even stressvol...

Aangezien ik eerder een opbouw had die behoorlijk massief was en bestond uit precair gestapelde stenen, heb ik besloten een groot deel van het oude gesteente uit de bak te halen en het het HNSA gesteente wat ik had geknutseld toe te passen in de nieuwe aquascape. Onderstaan een foto rapportage van hoe dat ging.

het leeghalen van de bak
IMG20240509105809.jpg
Het meeste van de stenen zijn bovenstaand al verwijderd. Een aantal koralen die ik zeker wil bewaren heb ik van de stenen gebikt en in vers aangemaakt zeewater gedaan. Zoals je kunt zien aan de bruine kleur, heeft het water betere tijden gekend.

Bak van de wand
IMG20240509140642.jpg
Tijdens het leeghalen ook maar gelijk besloten om de muur achter het aquarium is grondig schoon te maken en te schilderen. Hier was helaas wat schimmel achter een oude wandklok gaan groeien. Niet echt een gezonde situatie...:sick:

Aquascape poging 1:
IMG20240509172519.jpg
Na wat gekeutel met de stenen ben ik uiteindelijk op bovenstaande opzet uitgekomen. Aangezien ik midden in de bak een overloop heb zitten heb ik ervoor gekozen om de scape een beetje rondom te laten lopen. Ik vindt persoonlijk een brandschone zwarte achtergrond toch niet zo mooi, dus dat ik er niet helemaal achter kan met de schrapers vindt ik niet erg. Zolang er maar een slang achter kan waarmee ik troep en zand kan wegzuigen ben ik tevreden.

Bovenaf
IMG20240509172526.jpg

Na 2 dagen was ik klaar met de schoonmaak, het schilderen en het scapen en heb ik alle dieren weer terug gebracht. Ik heb hierna hellaas een hele tijd geen foto's gemaakt. Omdat ik veel stenen uit de oude opzet in de sump had gelegd ging de opstartfase eigenlijk razend snel. Ik heb weinig last gehad van algen. Ondanks dat er al een aardige bezetting aan vissen in zat. Na een paar maanden zag de bak er dan zo uit.

Nieuwe inrichting
IMG20240704174923.jpg

Op bovenstaande foto zie je dat ik een prachtige gigantische anemoon heb weten te bemachtigen. Deze heeft heel lang netjes op zijn/haar plek gezeten. Tot dat ik een noodlottige ochtend naar beneden kwam naar een hels kabaal van een stromingspomp. Helaas had de anemoon zich laten verscheuren door de stromingspomp. Wonder boven wonder had deze het nog wel overleeft. Onderstaand een foto van de leeg gelopen annemoon na een ritje in de gehaktmolen.
Bekijk bijlage 657931
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik ging gelijk zoeken naar anemoon beschermers op het internet voor mijn Jebao stromingspompen. Na wat zoekwerk kwam ik op onderstaande 3d geprinte optie uit. Helaas heb ik geen 3d printer dus moest ik deze bij een printfarm bestellen. Dat heeft uiteindelijk echt een maand geduurd voor ik deze had. In de tussentijd heb ik met van alles en nog wat proberen te voorkomen dat de anemoon weer in de pompen terrecht kwam.
Bekijk bijlage 657935
Tot en met een dag voor de guards arriveerden is alles goed gegaan. Maar helaas, letterlijk de dag van de levering besloot de anemoon een laatste kamikazee actie te doen en was deze die ochtend helaas onherstelbaar beschadigd. Ik heb het nog wel geprobeerd om deze te redden, maar door het gebrek aan een werkende mond was bijvoeren onmogelijk en heeft de anemoon helaas na een lange strijd het lootje gelegd.

Ik heb daarna lang getwijfeld of ik nog wel een anemoon zou willen. Maar na lang twijfelen toch besloten om een kleinere anemoon te bestellen van de zelfde variant en kleur. Helaas was deze bij aankomst iets minder groen dan gehoopt, maar wat ik wel fantastisch vondt is dat bij het eerste beste moment de clownvissen er in gingen zitten! Dit is toch wel de natte droom van iedere aquariaan. Ook deze anemoon ging eerst aan de wandel, maar ik kan met een gerust hard zeggen dat de anemoom beschermers werken. Hoe de anemoon zich ook beweegt over de guards, het lijkt onmogelijk dat deze er in verstrikt raakt, toch een geruststelling voor als je op vakantie gaat of iets dergelijks. Ik zal nog is een foto schieten van de dingen in de bak. Ik moet zeggen dat je hierdoor de stromingspompen nauwelijks nog ziet.

Sinds bovenstaande debacel en lichtpuntje is inmiddels al weer een half jaar verstreken. Onderstaand wat foto's van hoe de bak er nu bij staat. Ik heb daarbij besloten in verband met mijn huidige werk en gezondheid de bak voornamelijk de laten bestaan uit eenvoudige koralen die tegen een stootje kunnen als ik weer is een week geen water wissels kan doen door mijn gezondheidsklachten. Ik ben hier erg blij mee en de vooral de gorgonen zijn als kool gegroeid. Van stokjes van 10 cm naar bossen van 20 tot 30cm groot.

Overzichtsfoto
IMG20250901184929.jpg

Gorgoon tak 1
IMG20250901185225.jpg
Bovenstaande gorgoon heeft echt alles overleeft, van een op hol geslagen verwarming, tot juist een kapotte verwarming met vries kou in mijn kleine bakje. Maar nu heeft deze eindelijk de ruimte en stabiliteit om niet alleen te overleven maar ook de gedijen.

Gefotobombed door een Anthias
IMG20250901185143.jpg

Mijn bescheiden zoa tuintje met nog wat verdwaalde oren.
IMG20250901185014.jpg

IMG20250901185204.jpg

De kleuren zijn in het echt wat feller, maar onderstaand heb ik deze meest natuur getrouw weten vast te leggen.IMG20250901185712.jpg

het aquarium is verre van perfect. Maar ik ben blij dat alles groeit en (meestal) open staat. Ook ben ik blij met mijn koppetje vossenkoppen die altijd samen met elkaar optrekken. Ik heb ze 1x zien vechten, daarna was de rangorde bepaald en sindsdien lijken het dikke maatjes die onafscheidelijk van elkaar zijn. Ze zijn allen onmogelijk om goed op de foto te krijgen...IMG20250901185553.jpg

De blauwe dokter (Zebrasoma Xanthurum) heb ik ook nog steeds. Maar deze maakte ruzie met de vossenkoppen, dus die is even in de timeout en ben ik van plan uiteindelijk in te ruilen bij Ocean&Lake voor een wat vriendelijkere vis. Tenzij iemand van jullie deze voor een leuk prijsje wilt hebben natuurlijk... Ze zijn zo mooi, maar kunnen zulke eikels zijn als je iets nieuws toevoegd aan de bak.IMG20250901203214.jpg

Nou dat was hem weer. Tot de volgende update, hopelijk sneller dan de vorige, maar geen beloften ;)

Back
Bovenaan