Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Dan wil ik het nog even hebben over de platwormpjes die ik heb in beide bakken. In de kleine Bak zijn alle platwormpjes na een grote waterwissiel helemaal verdwenen en ik heb dan ook geen van de beestjes nog gezien.

In de grote bak heb ik een 6 streep lipvisje toegevoegd die problemen moet voorkomen. En ik moet zeggen dat dit super effectief is. Ik zie het beestje de hele dag langs de rotsen en ruiten gaan en het eet ontzettend veel van de paktwormen op, hij is dan ook echt tonnetje rond van al dat eten. In de paar weken dat het diertje er nu in zit zie ik helemaal geen platwormpjes meer op de stenen, op het zand of op het glas nabij het zand. Ik zie ze alleen nog maar op de bovenste regionen van mijn glas waar mijn lipvisje nog niet zo graag komt. Maar deze komt zelfs daar nu steeds vaker en met de dag worden de wormpjes minder.

Al met al dus een ontzettend goede toevoeging geweest en zeker aan te raden voor anderen. Het visje wordt ook niet lastig gevallen door de mede bewoners en valt zelf ook niemand lastig. Hier heb ik hele andere verhalen over gelezen en ik ben dan ook super blij dat ik niet een agressief exemplaar heb.

Beste lezers,

Aangezien het echt super gaat met de bak heb ik besloten dat het tijd is voor wat nieuwe koraaltjes. Omdat ik goede ervaring heb met het bestellen van koralen uit Duitsland, heb ik besloten dit weer te doen. Dit keer alleen bij een andere winkel/webshop genaamd Eurocorals. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de geleverde koraaltjes en de verpakkingswijze.

Zie de foto's hieronder
IMG_20220215_134641.jpgIMG_20220215_132918.jpgIMG_20220215_133145.jpgIMG_20220215_133147.jpg

IMG_20220215_134743.jpgIMG_20220215_134755.jpg
img_20220215_134759-jpg.581678

IMG_20220215_134814.jpgIMG_20220215_134844.jpgIMG_20220215_134856.jpg

Bijlagen

• IMG_20220215_134759.jpg
    IMG_20220215_134759.jpg
    102 KB · Weergaven: 234
Hopen dat de koraaltjes het goed gaan doen, één is in ieder geval al heel enthousiast en heeft direct de poliepen open gezet en staat al leuk de waaien. Echt fantastisch om te zien😄

Zo maar is even een update,

Vandaag bij Ocean & Lake geweest om een schooltje Anthiassen op te halen. Het ook niet kunnen laten om toch ook nog een koraaltjes mee te nemen in de vorm van een toorts koraal. Zoals hieronder te zien echt prachtig donker maar fel groen.
IMG_20220314_191515.jpg

De Anthiassen waren met 7 stuks naar huis gekomen, maar helaas is er 1 door een onbekende redenen dood gegaan tijdens het transport. Vermoed dat deze al niet helemaal zuiver was in de winkel. Zoals van O&L gewent netjes afgehandeld en tegoed terug gekregen voor dit visje. Toch zielig dat die zijn laatste stuipjes heeft getrokken in de zak, niet fijn om met een (bijna) dood dier thuis te komen.

Gelukkig doet de rest het uitstekend en ziet het aquarium er lekker levendig uit.
IMG_20220314_191520.jpgIMG_20220314_191529.jpg

Ook met de andere vissen gaat het erg goed.IMG_20220314_191547.jpg

Even als de rest van het aquariumIMG_20220314_171236.jpg

En dan nog even een kliekje van het kleine bakje, de anemonen zijn achter de rotsen gekropen en zijn behoorlijk klein geworden. De paddenstoelen en andere leiders doen het uitstekend.IMG_20220301_125036.jpg
Zodra de gele lipvis te groot wordt dan verhuisd deze naar de grote bak. Voor nu kan hij mooi de planaria eten in het kleine bakje. Dat doet deze dan ook fanatiek, sinds deze erin zit heb ik geen last meer van de platwormpjes.

Beste lezers,

Na mijn laatste update van 14 maart ben ik een operatie ondergaan aan mijn rug vanwege een hernia. Hierdoor heb ik 6 weken moeten herstellen en weinig aandacht kunnen geven aan het aquarium. Door op een ongelukkig moment te switchen van doseermethode en door de operatie niet goed te kunnen handelen zijn er veel koralen dood gegaan en is de bak helemaal uit balans gekomen.

Voor de operatie (15 maart) gebruikte ik altijd Tropic marine All for reef en hield ik de bak op een kH van +/- 8,5. Daarmee zakte mijn magnesium op een gegeven moment te hard en ben ik stom geweest en heb ik de cijfertjes achterna gezeten. Ik ben een week voor de operatie gewisseld naar ATI Essentials 3 part. Het magnesium en alle andere waarden stegen daardoor naar de normaal geaccepteerde richtlijnen. Ik heb de dosis twee keer aangepast en toen leek het stabiel.

De eerste 2 weken na de operatie moest ik op bed blijven liggen of staan/lopen. Ik mocht niet tillen, zitten, rug buigen of enige vorm van inspanning doen. Het aquarium leek de eerste 2 weken redelijk te gaan. Ik vond wel dat bepaalde steen koralen wat vaker de poliepen dicht hadden maar vond er toen der tijd niks van. Ik heb toen niet het water getest, achteraf had ik toen al kunnen zien dat er iets niet goed was.

In de laatste 4 weken van de herstel periode mocht ik ook nog niks tillen (een glas water en een ontbijt bordje, kon nog net maar verder niks.) Dus ik kon nog steeds niks aan het aquarium doen. Met Lede ogen heb ik gezien hoe het aquarium achteruit ging. Tussen door eindelijk ene test kunnen doen en je raad het al, alles was fout. Overal paarse flap, koralen met RTS en STS, kH van 11, Mg 1800, Ca 550, NO3 0, PO4 1,0 zoutgehalte 37 ppm. Echt een drama.

Maar ja, ik mocht niks tillen en het is ook niet in m'n botte brein op gekomen om hulp te vragen van vrienden🤦🏼‍♂️, dus ik kon niks aan de water waarden doen behalve de doseerpomp uitzetten. De emmer hieronder geeft aardig weer hoeveel er dood gegaan is en hoe alles onder de alg, bacteriën en flap zat.

IMG_20220520_142049.jpg

Gelukkig hebben de vissen het in die tijd wel uitstekend gedaan. En hebben die het allemaal overleeft, er is alleen 1 poetsgarnaal dood gegaan. Dus daar mag ik wel spreken van een wonder.

Gek genoeg hebben de 2 paarse montipora platen in deze tijd vrolijk door gegroeid en zijn dit samen met 2 acropora takken en 3 encrusting montiporas één van de weinige sps die overgebleven zijn. Alle LPS koralen hebben het wel overleeft, maar zijn na 2 grote waterwissels van 280 liter nog steeds niet op en top.

De waterwaarden zijn inmiddels weer bijna in balans ik heb alleen een lage pH van 7,8 waar deze eerst altijd 8,0/8,2 was. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de lage dosering All for reef die ik nu toch maar weer doseer. Er is namelijk weer een klein beetje verbruik in de bak met 5 ml per dag.

Ik baal er in ieder geval ontzettend van dat mijn stommiteit er voor gezorgd heeft dat zoveel mooie koralen gestorven zijn en dat ik hier tegenover machteloos moest toekijken.

Ik heb in ieder geval geleerd dat je nooit met je toevoegingen moet gaan wisselen als je een tijd niks aan de bak kunt doen. Dus mensen, leer van mijn zonden. Zelf een oen leert van z'n eigen fouten, maar een wijs mens leert ook van de fouten van anderen. Zoals ik zo mooi is ergens las.

Foto's van de bak volgen nog.

Hierbij dan de beloofde foto's van de overgebleven koralen waarmee het niet zo goed gaat nog. De M. Setosa heb ik eigenlijk al opgegeven maar af en toe komen er nog wat rode poliepjes naar buiten. Dus we gaan het zien.
IMG_20220601_125828.jpgIMG_20220601_125818.jpgIMG_20220601_125740.jpgIMG_20220601_125806.jpgIMG_20220601_125707.jpg

Gelukkig zijn er ook koralen die helemaal geen last hebben gehad van de fluctuaties en gewoon zijn doorgegroeid IMG_20220601_125747.jpgIMG_20220601_125654.jpgIMG_20220601_125659.jpg

Ook deze heeft nog een klap gehad maar is al weer aan het herstellen.
IMG_20220601_125649.jpg

Na lange tijd geen updates te hebben geplaatst in verband met drukte toch maar weer is het dag boek oppakken nu ik weer meer tijd heb.

Het kleine aquariumpje is helaas overleden. Deze stond op een kamer waar de kachel niet aan was en er is tijdens een lang weekendje weg de verwarming van het aquarium uit gevallen. Toen ik terug kwam was nagenoeg alles dood. Gek genoeg hebben alleen de lipvis, zeeëgel en de kappers garnaal het overleefd. Deze heb ik dan ook maar overgezet naar het grote aquarium en deze doen het uitstekend. Dat is inmiddels een maand geleden nu.

Met het grote aquarium gaat het opzich goed. Ik heb wel nog hier en daar wat sterfte gehad van koralen doordat ik niet goed had gemeten en te laat heb ingegrepen met het aanpassen van doseringen en het doen van water wissels. Ik baal hier ontzettend van en had graag meer tijd voor het aquarium gehad in de zomer periode. Nu heb ik echter dankzij een andere baan weer meer tijd gehad voor het aquarium en is het al een aantal maandjes stabiel. Het wordt dan ook weer tijd om het koralen bestand uit te breiden en de bak weer wat verder te vullen. Er is nog plek genoeg.

Dat was de update voor nu foto's volgen morgen nog. De lampen staan nu al op de nacht stand🙈

Vooral de Monti's doen het erg goed en groeien als kool. De 2 acropora die overgebleven zijn hebben 3 weken geleden een klap gehad door een verkeerde lichting voer (voerautomaat was doorgedraaid en had een volle lading voer erin gegooid), maar zijn weer op de herstellende weg. De paradivisia's doen het ook wat minder dan ik zou willen, ik heb het idee dat deze te veel stroming krijgen dus dat ben ik nog aan het fine tunen. Verder gaat het erg goed en kunnen jullie hopelijk weer met regelmaat van mij updates verwachten.

Tot volgende week!

Back
Bovenaan