Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Zo vandaag weer even een update. Donderdag heb ik wat nieuwe koralen mogen ontvangen van een bestelling uit Duitsland. Weer erg tevreden over de kwaliteit van de verpakking en de koralen. Alles stond eigenlijk al binnen een uurtje open en doet het goed.

Hier wat foto's van de nieuwe aanwinsten.
IMG20221223102227.jpg
Anacropora.

IMG20221223102504.jpg
Seriatopora guttatus.
Deze heb ik al eerder gehad maar is helaas overleden tijdens de water fluctuaties. Met mijn nieuwe onderhoudsritme moet hij het weer net zo goed gaan doen als eerst.

IMG20221223102146.jpg
Acropora 'sparkle'

IMG20221223102131.jpg
Acropora 'Green Slimer'

IMG20221223102159.jpg
Acropora sp. 'Lagoon'
op de achtergrond en op de voorgrond Acropora Hyacintus 'Red planet'

Door het gekwakkel van afgelopen half jaar met mijn rug operatie en het weinig tijd hebben voor de bak, was deze lange tijd niet mooi en zat vol met algen en slecht uitziende koralen. Inmiddels heb ik eindelijk weer goed tijd voor de bak. En dat is terug te zien, mijn water waarden zijn ook weer goed en de koralen groeien eindelijk weer. Kortom ik ben weer blij met de bak (en de rest van het huishouden ook😅).

Op naar een voorspoedig en gezond 2023!

Bijlagen

• IMG20221223102146.jpg
    IMG20221223102146.jpg
    163 KB · Weergaven: 5
  • IMG20221223102131.jpg
    IMG20221223102131.jpg
    175,2 KB · Weergaven: 4
Nieuw jaar, en inmiddels uitgebuikt van de oliebollen. Tijd voor een update!

Allereerst wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar toe wensen en een gezond 2023.

Gisteren heb ik even de waterwaarden getest en ik ben niet ontevreden. Inmiddels test ik alles met de Hanna checkers (behalve magnesium, dat test ik nog met Nyos) en ik ben zeer tevreden over deze test methode. Al moet ik wel bekennen dat de NitrateLR en Calcium tests wat omslachtig zijn.

Ik had altijd een vrij lage pH ondanks mijn refugium met cheatomorpha wieren. Dus ik heb een CO2 airfilter toegevoegd aan de intake van de eiwitafschuimer. Ik merk al direct een verhoging van de pH in het water. Normaal was deze altijd rond de 7,8. Hieronder een overzicht van de water waarden:

pH: 8,1 (17:00)
kH: 7,9
Saliniteit: 35 ppt
Temperatuur: 25,0°C
Ca: 439 mg/L
Mg: 1440 mg/L
PO4: 0,06 mg/L
NO3: 0,1 mg/L

De NO3 is wel wat aan de lage kant, dus ik heb hier wat van toegevoegd. Dan gaat de PO4 ook wat naar beneden omdat dit bijna altijd binnen een paar dagen opraakt door de groei in de cheato. Dat is in mijn ogen een kwestie van een beetje spelen met die waarde hoger dan 3 is die de afgelopen tijd niet meer geweest. Ik heb hem liever te laag dan te hoog. Want als die te hoog is heb ik geen PO4 meer.

Hoe dan ook ben ik erg tevreden hoe het aquarium weer loopt en ik krijg er ook weer energie van. Alles groeit en doet het goed, alleen de kleuren zijn nog niet helemaal op het oude niveau. Dat zal op den duur wel weer komen denk ik dan maar. Stabiliteit gaat voorop en ik ga niet rommelen met de waardes nu.

Het kleine bakje wordt wel gemist, maar dat zit er voorlopig nog niet in om die te herstarten. Misschien ooit weer...

Dat was voor nu de update, groetjes van de bullebak van de bak.
IMG20230103183735.jpg

Zojuist nog geprobeerd wat fotos te maken van de vissen, maar dat is nog behoorlijk lastig om die scherp te krijgen en natuur getrouw te laten overkomen op de foto. Zie hieronder het uiteindelijk resultaat van een kwartier prutsen.

IMG20230104134539.jpg
De Antias Man is erg lastig om scherp op de foto te zetten.

IMG20230104134406.jpg
De zandhapper is wat makkelijker te fotograferen omdat deze tijdens het filteren van het zand stil zit.

IMG20230104134453.jpg
De Lipvis is altijd prachtig om te zien. De vraag is alleen altijd wie nou naar wie kijkt.

IMG20230104134021.jpg
Samen poseren 😄

IMG20230104133647.jpg
Deze kleine dikkerd helpt fantastisch met het bestrijden van platwormpjes en ander gespuis.

IMG20230104133621.jpg
Nemo, is ontzettend beweeglijk. Er is altijd wel een stukje van het lichaam onscherp.

De rest heb ik er nog niet op gekregen. Maar er het visbestand van nu is als volgt:

2x Amphiprion ocellaris.
1x Zebrasoma xanthurum
1x Ctenochaetus Tominiensis
2x Gramma Loreto
1x Pseudocheilinus hexataenia
1x Halichoerus chryrus
1x Halichoerus cosmetus

1x Stenopus Hispidus
4x Pseudanthias squamipinnis
1x Escenius midas
1x Ambyglobius phaleana
1x Oxycirrhites Typus

En dan nog de cleanup crew.
3x verschillende zeeëgels
1x Zand Zevende Zeester
1x slangen zeester
2x Strombus Gibberulus
4x Nassarius Vibex
+/- 15 turbo/tectus slakken
+/- 7 heremiet kreeften

Volgens mij heb dan alles benoemd. Het is een prima bezetting en meer vis hoeft er van mij echt niet bij. Ieder dier vervuld zijn/haar functie en dat vind ik vooral belangrijk. Al is de Antias Man natuurlijk gewoon heel mooi😅

Ik zal ook nog wel is een lijstje maken met foto's van de gehele techniek. Het nest aan kabels is dan wel echt dramatisch 🙈

Tot de volgende update!

Poeh, Ik Blijf slecht in het updaten van dit dagboek.

De bak staat er matig bij, tijdens mijn vakantie is één en ander aan koralen overleden. Daarnaast ben ik weinig thuis waardoor ik niet altijd tijd heb voor de bak. Maar dit gaat binnenkort veranderen. Mijn vriendin en ik gaan samenwonen en daardoor krijg ik aanzienlijk meer tijd voor de bak. Probleem is alleen dat zij de zwarte bak niet zo mooi vind...

Nu heb ik haar zo ver kunnen krijgen dat ik een nieuwe bak van haar mag bouwen in ons nieuwe huisje. Aangezien ik toch al een tijdje groter wil en niet helemaal tevreden ben met de opzet van de huidige bak (zowel het filter als de rif opbouw) was dit een mooi excuus om aan het plannen te slaan. Daarbij wordt het nieuwe aquarium ook een slagje groter😬.

Hier alvast een sneak peak

1693174411686.png

Het moet uiteindelijk een compleet wand meubel worden met het aquarium er in gebouwd. Ik ben zelf best handig maar dit gaat nog wel een hele klus worden...
Het wordt nu allemaal verder uitgedacht en uitgewerkt in Sketch-Up door mij en binnenkort ga ik een definitieve materialen lijst maken en het spul allemaal bestellen.

Wordt vervolgt

Het geeft enorm veel voldoening om zelf een aquarium en meubel te maken. Als je hier vantevoren slim over nadenkt en 2 rechter handen hebt, kan het zeker een succes worden! Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken en ga je dagboek zeker volgen. Veel plezier met de bouw van je aquarium👍

Zo, deze week de tijd gehad om het plan wat verder uit te werken. Het moet een aquarium gaan worden van 170cm lang bij 50cm breed bij 70cm hoog. Daaronder komt een sump van 140x40x40. Hieronder een aantal bouwtekeningen met uitleg. Input is altijd welkom 😇.

Sump

1693416623573.png
Zij aanzicht van de sump

1693416670590.png

Bovenaanzicht van de sump

De sump stroomt van rechts naar links, in verband met de overloop die in het aquarium rechts komt te liggen. Eerst komt het door een rollermat filter van Reef Factory, daarna stroomt het door het Cheato refugium. Het cheato refugium wil ik met donker/ niet lichtdoorlatend glas/plastic afscheiden zodat er zo min mogelijk licht ontsnapt. Na het cheato refugium stroomt het water in een donker stenen refugium met onderandere maxspect bioballs en steen uit mijn huidige bak (wat al in de sump ligt). Hierna stroomt het water de 'machine kamer' in. In dit vak moeten 2 wervelbed reactors komen te staan, eentje met Rowaphos en eentje met actieve kool. Hierna stroomt het door naar het pomp vak waar ik 2 opvoerpompen wil hebben staan. Eentje om het water terug te voeren en eentje die het water langs de rowaphos, actieve kool en het UV-c filter, weer terug pompt de sump in. Hoe ik dat precies wil doen weet ik nog niet helemaal zeker.

Aquarium
1693417513234.png

Zij aanzicht van aquarium
1693417562965.png
Bovenaanzicht aquarium.

Het aquarium zelf wordt gemaakt van 12mm dik glas. Dit ga ik niet zelf verlijmen/snijden want daar vind ik het te groot voor. De afmetingen worden dus 170x50x70 cm. voor deze afmetingen heb ik gekozen omdat ik graag hoger wil dan mijn huidige aquarium. Ik zou eigenlijk ook graag breder willen maar daar werd mijn vriendin niet zo blij mee. Dus ik heb 20 cm bij de lengte gekregen😁. De overloop moet rechts achterin komen. Dan valt deze mooi weg in de hoek waar het aquarium tegenaan komt, hoop ik. Ik heb een hekel aan het geluid wat mijn huidige overloop maakt en wil dit aanpassen door de werken met een Bean style overloop. Hopelijk is dit stiller. Naar wat ik er zo van lees op het internet iig wel.

Wordt vervolgt in volgende post

Meubel
Voor het meubel heb ik lang moeten nadenken hoe ik het ga aanpakken. Omdat er een onhandige hoek zit tussen de gang en de deur naar de gang zal alles via het raam naar binnen moeten. Hierdoor moet de gehele ombouw in onderdelen naar binnen worden geschouwd. Deze onderdelen bestaan uit: Het onderstel; De achterwand naar het plafond toe; Het frame voor de bovenbouw en het plaatwerk.
Het onderstel
1693418302404.png

Het onderstel wordt gemaakt van 40mm bij 40mm roestvrij stalen kokers van 3mm dik. Ik ga dit samen met een maatje van mij lassen. Hij heeft jaren als boten lasser gewerkt dus dit moet zeker goed komen. Onder aan het frame komen stel pootjes bij de dragers. Dit moet er voor zorgen dat ik het frame waterpas kan stellen. Het aquarium komt op een betonnen vloer langs 2 draagmuren van een huis uit de jaren 60 met blauw beton. Voor de draagkracht van de vloer maak ik mij niet zo'n zorgen. Volgens de papieren is dit minimaal 1200kg per vierkante meter. Het metalen frame wil ik schilderen/spuiten om het extra te beschermen. Tips voor verf soorten zijn altijd welkom😊
1693418575890.png
1693418821310.png
1693418711515.png
Het onderstel wordt bekleed met betonplex/watervast verlijmd multiplex wat ik voor de zekerheid nog af kit en aan de randen dichtsmeer met Mr. boat epoxy. Het bovenframe wordt vastgemaakt aan stalen kokers en plaatwerk om er voor te zorgen dat het glazen aquarium zo min mogelijk moet dragen van de boven constructie. Achter het aquarium wil ik ook nog een plaat bevestigen en wil ik de platen zwart/donkergrijs verven om zo er voor te zorgen dat er een soort diepte effect ontstaat. Ik moet nog wel ff kijken of dit echt mooi is, anders gaat de plaat achter het aquarium weg en schilder/ beplak ik het glas zelf.

Eind resultaat moet dan dit zijn
1693419164810.png

Boven frame
Het bovenframe wil ik maken van hout wat tegen de bovenste achterplaat aangemaakt wordt. Ik denk dat ik voor dit hout ingelakte panlatten wil gaan gebruiken. Het frame zelf krijgt namelijk de meeste stevigheid van de vaste zijwanden. Voor de zijwanden wil ik hoogglans wit geschilderde panelen gebruiken. Aan de voorkant worden het naarboven kiepende deurtjes met een gasveer of keuken scharnier zodat ik makkelijk bij het aquarium en de lampen kan. Het frame wil ik los maken en daarna bovenaan de kast monteren Hierna wil ik het plaat materiaal er tegenaan schroeven
1693419636983.png

1693419698127.png
1693419780317.png

Meubel indeling
Omdat ik nu de hele tijd aan het klooien ben met de elektra en de dosering, wil ik een techniek/ elektra ruimte in het meubel maken dat gescheiden is van het natte deel. Hier wil ik 2 DJ power switchen inbouwen van 8 kanalen zodat ik 16 dingen kan aan sluiten. Dit zou voor nu en de toekomst genoeg moeten zijn. Voor de bedieningskastjes wil ik een uitschuifbaar paneeltje maken met behulp van een verticaal gemonteerd lade systeem. Hierdoor zou ik niet meer helemaal moeilijk achter in het aquarium moeten rijken om iets te kunnen vinden of aan/uit te zetten.

Ik wil het wel zo bouwen dat het demontabel is. Stel dat ik ooit de sump er uit moet halen dan moet dit kunnen door het paneeltje eenvoudig te verwijderen. Het zijpaneel wordt hierom ook verwijderbaar. Voor de beplating zit ik nog wel te twijfelen tussen hout of dibond panelen.

Uit eindelijk ziet het er dan zo uit
1693419934188.png

Het ziet ernaar uit dat je goed doordacht bezig bent. Jammer dat het aquarium zelf niet dieper mag van je vriendin. 50cm diep beperkt je best wel met je rif opbouw en is het lastig om diepte te creëren. Je moet er ook nog voor zorgen dat er voldoende ruimte is tussen de stenen en het glas. Het is jouw project en je moet vooral doen wat je zelf mooier of beter vindt maar ik zou een mooie bos bloemen kopen en je vriendin nog eens heel lief aankijken...😉
160/170 × 70 × 65 lijkt mij persoonlijk een betere maat. Let er ook op dat je het geheel niet te hoog maakt. Je moet natuurlijk nog op een normale manier in je bak kunnen werken.

Als je de ombouw van het meubel van hout gaat maken, zou ik kiezen voor multiplex ipv betonplex. Betonplex is een stuk lastiger te behandelen. Je had het al over epoxy. Je kan bij mrBoat kleurpigmenten in vrijwel alle kleuren krijgen die je eenvoudig kunt mengen met de epoxy. Zo kan je de binnenkanten en kopse kanten gelijk in de gewenste kleur zetten.
Let ook op voldoende ventilatie in het meubel. Ik was dit bij mijn huidige meubel vergeten en vooral in de wintermaanden was het meubel zeiknat van binnen.

Top dat je maat een mooi frame voor je kan lassen👍. Het frame zou ik als hij helemaal klaar is schilderen met hamerite.

Groeten Robin

160/170 × 70 × 65 lijkt mij persoonlijk een betere maat
Haha, Robin mij ook. Maar dan komt die echt te ver de kamer in en wordt het wel een vol. Die bos bloemen is al gegeven en heeft niet gewerkt. Ze wilde eerst max 40 uit de wand dus ik heb er nu al heel wat bij gekregen als die er staat komt die bijna 58 cm de kamer in. Met 65 zou die tot 74cm uitsteken en dan komt die voorbij de vensterbank, dus dat kan helaas niet.

Als je de ombouw van het meubel van hout gaat maken, zou ik kiezen voor multiplex ipv betonplex. Betonplex is een stuk lastiger te behandelen
Klopt idd. Voor de onderplaat kies ik voor betonplex, de rest ga ik afwerken met watervast multiplex.

Je kan bij mrBoat kleurpigmenten in vrijwel alle kleuren krijgen die je eenvoudig kunt mengen met de epoxy.
Dit wist ik niet. Ik ga er is naar kijken, ik ben wel een beetje bang voor kleurverschil als ik dat zo ga doen. Anders zou je alles namelijk in één batch moeten schilderen met de epoxy.

Let ook op voldoende ventilatie in het meubel
Dat komt helemaal goed, is aan gedacht. Er komt ook een ontvochtiger in huis om al dat water weer op te vangen. Ik wil niet 5-10 liter per dag aan vocht in het huis brengen. Dan ben ik veel te bang voor schimmel en ruzie met mijn vriendin 🙈

ammer dat het aquarium zelf niet dieper mag van je vriendin. 50cm diep beperkt je best wel met je rif opbouw en is het lastig om diepte te creëren.
Dat klopt daar heb ik nu al last van in mijn huidige aquarium. Hierom wil ik kijken of ik het voor elkaar krijg om met Marco foundation rock onderdelen strak tegen de achterkant aan de zetten zodat het lijkt alsof het rif daar achter vandaan komt. Als het er allemaal is dan stuur ik nog wel een foto.

Ik ben mij daarbij bewust van het detritus risico. Ik voeg altijd met waterwissels het water via een tuinslang toe. Dan kan ik vuiligheid wegspuiten, dat gaat nu ook behoorlijk goed. Bovendien komt er dan minder troep achter als het helemaal vlak is. De stenen wil ik vast "kitten" met een vorm van epoxy deze plakt behoorlijk goed aan glas en steen.

Ik mocht van mijn ex vrouw helemaal geen aquarium. Er zat toen niets anders op dan haar de deur uit te doen...
Grapje natuurlijk😉 alhoewel...

Je zal het meubel aan de binnenkant meerdere keren in de epoxy moeten zetten. Je hoeft niet bang te zijn voor kleurverschil de pigmenten verwerken verbazend makkelijk. Gewoon 10% toevoegen aan je aangemaakte epoxy.

Ik heb mijn (dode) stenen aan elkaar gelijmt met purschuim. Toen dit uitgehard was heb ik het overtollige weggesneden en met een kwastje in een dik papje epoxy gezet. Terwijl dit stond te drogen heb ik het ingestrooid met filterzand. Eenmaal opgedroogd gaf dit een prachtig resultaat en je hoeft niet bang te zijn dat je eventuele zee egels van de purschuim gaan snoepen. Maar dit werkt alleen bij droge stenen.

Aanpassing Meubel Frame
Na wat uitzoekwerk heb ik besloten om het gehele frame van hetzelfde materiaal te maken. Ik ga daarbij niet gebruik maken van het eerder te lassen stalen frame met daarbovenop een houten frame. Dit kan dan niet door de deur en kan de hoek niet maken ben ik met wat meetwerk achter gekomen. Hierom ga ik het frame maken van Aluminium extrusie profielen met T slot verbindingen. Hierdoor kan ik het frame relatief eenvoudig aan elkaar maken en kan ik daarnaast makkelijker het plaatwerk vast maken. Het was weer even terug naar de tekentafel en uitzoeken hoeveel dat aluminium dan kan dragen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor dwarsliggende 40x80mm Profielen voor het dragen van de bak en het achter frame. Daarnaast heb ik voor het bovenframe gekozen voor 40x40 alumiunium. Volgens onderstaande tabel zou dit ruim voldoende moeten zijn voor het gewicht van plus minus 1200 kg. Bovendien gaat het daarbij hier om maximale punt belasting van 1 balk.

1694092795271.png

Na wat denkwerk ben ik op het volgende ontwerp gekomen. Ik ben er best trots op en heb inmiddels alles besteld. Mocht er iets ontbreken dan kan ik het altijd na bestellen, er is niet al te veel haast. Ook het aquarium en de sump zijn inmiddels besteld. Deze worden als alles mee zit ergens midden oktober besteld.

1694091993292.png

Bijlagen

• 1694092677577.png
    1694092677577.png
    36,6 KB · Weergaven: 1
  • 1694092696358.png
    1694092696358.png
    54,5 KB · Weergaven: 1
Inrichting
Voor de inrichting van het aquarium wil ik gebruik maken van de stenen uit mijn huidige bak en wil ik een Habitable Negative Space Aquascape (HNSA) maken. Dit is een vorm van scapen waarbij je een open structuur vormt maar toch genoeg schuilplekken creëert voor je vissen en andere bewegende dieren. Je gebruikt hiervoor meestal droog marco rock maar ik wil dit gaan proberen met een gedeelte nat steen uit mijn huidige aquarium, om zo de biomassa die ik heb opgebouwd niet volledig te verliezen. Het grootste gedeelte van mijn stenen is al marco rock, dus Ik zal langzaam aan wat stenen uit mijn huidige bak halen. Dit zullen voornamelijk de stenen zijn waar veel hard groeiende leders en andere meuk op groeit die ik niet in het nieuwe aquarium hoef. Binnen kort zal ik dan ook wat stekjes van leders en buttons in de aanbieding hebben, Ik heb 1 blauwe keniaboom die echt fanatiek bezig is geweest met delen en heb daar nu een stuk of 20 van. Ik was eigenlijk van plan om uitsluitend mijn SPS/LPS koralen, 1 stel mooie groene buttons en mijn gorgonen mee te nemen naar de nieuwe bak. De rest van de koralen gaat dus op den duur weg. Deze zal ik dan langzaam aan verwijderen terwijl ik de stenen verwijder.

Het bevestigen van de natte stenen wil ik gaan doen met Aquaforrest reefcement. Ik ben zeer tevreden over dit type materiaal en wil het dan ook gebruiken in combinatie met superlijm/seconde lijm om mijn aquascape te gaan verlijmen. Het natte scapen gaat een uitdaging worden en ik ben zeer benieuwd of het mij lukt om wat van mijn huidige biologische begroeien te behouden. Als het niet luk, dan lukt het niet, maar ik ga wel mijn uiterste best er voor doen. Als ik het lijmen en dergelijke even niet meer zie zitten wil ik de scape stukken laten draaien in een specikuip met zoutwater.

Koralen nieuwe bak
In het nieuwe aquarium wil ik vooral bezig gaan met SPS koralen en LPS koralen. In de huidige bak heb ik hier niet helemaal de juiste verlichting en stroming voor. Hierom ben ik een techniek lijst aan het samenstellen voor de nieuwe bak. Evenals een wensenlijstje voor een aantal koralen. Hier ben ik nog volop mee bezig en het zal wel wat jaartjes kosten voor dat alles wat ik wil er in staat. Maar dat maakt de hobby juist leuk voor mij, het maken en uitzoeken.

Nieuwe bak indraaien
De nieuwe bak wordt - zoals ik eerder al liet doorschemeren - deels doorgestart met stenen uit mijn huidige aquarium en nieuwe stenen. Ik hoop hiermee wat van mijn huidige biologische filter capaciteit te behouden. Daarnaast heb ik altijd nog de stenen / het gruis uit mijn sump tezamen met de Maxspect bio ballen die overgaan. ik verwacht dat hier ook wel wat filter capaciteit aan mee komt met ook aardig wat "goede" bacteriën. Toch blijf ik realistisch en verwacht ik wel een aantal schommelingen in de water waarden. De vissen zullen pas over gaan als er minimaal een week consistent geen NH3/4 en NO2 meetbaar is. Dat is makkelijk te regelen doordat ik geen vaste datum heb waarbij ik over moet zijn wat wel een luxe voordeel is waar ik nu ook graag gebruik van ga maken 😁.

Je zal het meubel aan de binnenkant meerdere keren in de epoxy moeten zetten. Je hoeft niet bang te zijn voor kleurverschil de pigmenten verwerken verbazend makkelijk. Gewoon 10% toevoegen aan je aangemaakte epoxy.
Ik had al zo'n vermoeden idd. Ik ben wel echt benieuwd naar die witte epoxy.

Back
Bovenaan