U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Misschien dat het te fel licht voor hem was en dat hij het daarom niet zo goed doet?Natuurlijk zijn er ook altijd dingen die minder gaan in de bak, zo heb ik de vorige update wat koralen toegevoegd waaronder een Montipora Digitata, deze heeft telkens de poliepen dicht en heeft een afgrijselijke grijze kleur die echt afbreuk aan de bak doet. Ik hoop dat deze ooit nog bij kleurt anders vrees ik dat deze zijn dagen in de sump uit zingt.
Ja dat was eerst ook mijn gedachte hoor, maar op foto's van voor de verplaatsing zag ik dat het nog veel slimmer was op de oude locatie. De rechterkant van mijn bak blijft om de een of andere reden een plek waar maar weinig koralen het goed willen doen. Misschien toch maar is zo'n seneye PAR metertje aanschaffen. Ik schat dat die hoek te donker is voor SPS. In het midden van de bak doet alles qua sps het een stuk beter.Misschien dat het te fel licht voor hem was en dat hij het daarom niet zo goed doet?
Edit: las nu pas de laatste twee zinnen van de post, hopelijk gaat hij toch kleur geven en beter worden op een andere plaats
Ik moet bekennen dat ik de fancy naam even moest op zoekenZiet er prachtig uit hoor .
Ik zag een mooie stek pink diamonds op je rif staan , als ik je advies mag geven .
Deze rakkers kunnen nogal explosief groeien en overwoekeren , als je die solitair op een steen in je bak zet dan kunnen ze geen kwaad meer doen.
Grtz jack

Wat betreft middeltjes... Daar blijf ik toch maar even van weg. Niet alleen na jou debacle met Vibrant, maar ook door mijn slechte ervaringen met snelle middeltjes voor zoetwater, in mijn zoetwater tijd. Ze zijn nog zeker geen probleem en ik heb ze nog niet ontdekt op de stenen. Dus natuurlijke bestrijding lijkt mij nu nog het beste.Zelf heb ik goede ervaring met de genoemde lipvis en de juffertjes, maar ook met dit middeltje: Blue Life Flatworm RX. (Dat durf ik tot nu toe nog steeds en ook met succes, altijd wel te gebruiken in mijn aquarium)
Snap de afkeur voor middeltjes maar dingen als levamicile is prima te gebruiken. Had het zelf ook gebruikt maar op een lagere dosering dan aangegeven: 1,3ml per 100 L en de planaria is gelijk verdwenen. Wel even actief kool er tijdelijk uithalen als het er in zit en na 1 uur een flinke lading er meer in maar dan is het ook echt klaar. Misschien 6 dagjes later herhalen als de eitjes uitgekomen zijn maar het heeft verder geen gekke effecten( tenzij je als een grapsok het hele flesje erin gooitBedankt voor je uitgebreide reactie Marjan, de Springer juffer heb ik al een keer in de winkel gezien en zijn erg mooi. Ik ga mij nog wel even goed inlezen over de agressie van deze specifieke vis. Ik vrees dat de lipvis die je aanraad dood geknuppeld wordt door mijn huidige lipvis, De soort die je noemt is namelijk wat kleiner, maar wel vergelijkbaar qua uiterlijk, ik verwacht niet dat dit goed zal gaan. Toch bedankt voor de hulp, ik ga me er op in lezen!
Wat betreft middeltjes... Daar blijf ik toch maar even van weg. Niet alleen na jou debacle met Vibrant, maar ook door mijn slechte ervaringen met snelle middeltjes voor zoetwater, in mijn zoetwater tijd. Ze zijn nog zeker geen probleem en ik heb ze nog niet ontdekt op de stenen. Dus natuurlijke bestrijding lijkt mij nu nog het beste.
Mezen kasten helpen immers ook met de eikenprocessierups tegen te gaan. Dus waarom zou een aantal visjes niet kunnen voorkomen dat zo'n wormpje een plaag wordt. Is dan de gedachte![]()
Thanks voor de tip, als de populatie helemaal uit de hand loopt dan zal ik het misschien proberen. Het zijn duidelijk niet de fotosynthetische variant, nog zijn het de koraal etende variant. Dus het is nog niet zo'n probleem. Eerst maar is die visjes proberen, heb ik weer een mooie smoes om de deur uit te "moeten"Snap de afkeur voor middeltjes maar dingen als levamicile is prima te gebruiken. Had het zelf ook gebruikt maar op een lagere dosering dan aangegeven: 1,3ml per 100 L en de planaria is gelijk verdwenen. Wel even actief kool er tijdelijk uithalen als het er in zit en na 1 uur een flinke lading er meer in maar dan is het ook echt klaar. Misschien 6 dagjes later herhalen als de eitjes uitgekomen zijn maar het heeft verder geen gekke effecten( tenzij je als een grapsok het hele flesje erin gooit)

Zo beloof je iets morgen te doen en zo ben je door de drukke bedoening al weer ruim een week verderMorgen tijdens het onderhoud zal ik even kliekjes van alle techniek schieten en een overzicht maken van mijn huidige techniek. Dan kunnen geïnteresseerden die dit dagboek doorlezen daar misschien iets van opsteken, of kunnen de ervaren rotten mijn wir war aan stroom kabels belachelijk maken.
| Tijd | A | B | C | D |
| 7:30-10:00 | 0 | 25 | 25 | 0 |
| 10:00-12:00 | 25 | 80 | 80 | 0 |
| 12:00-18:00 | 60 | 100 | 100 | 0 |
| 18:00-21:30 | 25 | 80 | 80 | 0 |
| 21:30-23:30 | 0 | 25 | 25 | 0 |

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.