Beste lezers,
Het is alweer iets meer dan een week geleden sinds te laatste update. Ik ben heel erg blij met de nieuwe scape en de vissen ook lijkt het zo. Die laten zich veel vaker zien en schieten niet meer tussen de rotsen als ik weer is voor de bak ga zitten.
Afgelopen maandag heb ik een aantal zoa's gehaald bij O&L en deze staan al aardig leuk open. Ik heb hiervoor een rrr branche gekocht met het idee dat ze hier op zouten groeien. Deze is echter direct omgevallen en afgebroken

. Dus ik heb het nu wat anders neergelegd en één stuk met wat epoxy stevig vast gelijmd aan het rif. De ander leunt ondersteboven tegen het rif aan, wat naar mijn idee een erg leuk effect geeft.
Ook nog een prachtig bubbel koraal meegenomen en een blauwe hamer. Mijn euphylia tuintje begint wat te worden.

Nu moet het alleen nog even groeien. De divisia heeft dat al gedaan, die heeft nu 2 koppen inplaats van 1, de groene hamer is nog bezig.
Verder gaat het met de koralen eigenlijk uitstekend en heb ik nergens echt last van. Met de vissen daar in tegen gaat het iets minder. Ik zag dat vooral de gramma's wat begonnen te schuren en gisteren ontdekte ik de eerste witte stipjes op hun hoofd. Andere vissen zijn ook aan het schuren dus het zal niet lang duren voordat deze dieren ook zichtbare stip parasieten hebben.
Daarnaast is de flap ook nog niet helemaal weg getrokken en blijft deze aanwezig. Het lijkt er op dat 's avonds alles verdwijnt om dan de volgende dag weer aan het zand en gesteente te hechten. Ik vermoed dan ook dat die een vrij zwevende dino is en geen flap.
Om deze reden en om de stip in toom te houden heb ik besloten een UV-C filter te kopen. Deze zou als het goed is vandaag moeten arriveren. Ik had mij hier al een tijdje in verdiept en ben voor de Deltec 20watt gegaan. Deze wordt aangestuurd door een apparte regelbare pomp van Eheim van max 1100 L/h. Zo kan ik het water volume tot max 2x per uur door de uv doen als dit nodig blijkt. Ik ga echter eerst maar is voor de 0,5x per uur. Ik zal dan ook over actieve kool gaan filteren om eventuele gifstoffen die dan vrijkomen door gedode beestjes op te nemen.
Ik houd jullie op de hoogte van hoe dit gaat. Zometeen nog wat meer foto's van de bak en nieuwe aanwinsten.
Owja ik heb ook nog een nieuwe dokter gehaald, het is een zebrasoma desjardini geworden, die zit nu in quarantaine en mag er tegelijkertijd met de Xanthurum in zodra deze uitbehandeld is.
Edit.
UV-C is ook geïnstalleerd
Tot te volgende update!