Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Je hebt zelf ook een paper geschreven over stip lees ik, maar lees het artikel van Dennis eens (even scrollen in de link). Completer is er niet en mogelijk lees hier de oplossing die voor jezelf werkbaar is:

Je hebt zelf ook een paper geschreven over stip lees ik, maar lees het artikel van Dennis eens (even scrollen in de link). Completer is er niet en mogelijk lees hier de oplossing die voor jezelf werkbaar is:

Interessant artikel zo. Heel erg bedankt voor het delen Marjan!😄 Soms dan is zoiets lastig te vinden op het forum.

Interessant artikel zo. Heel erg bedankt voor het delen Marjan!😄 Soms dan is zoiets lastig te vinden op het forum.
Klopt, dit artikel is via de zoekfunctie van het forum niet snel meer te vinden. Ik heb het maar bij mijn 'favorieten' gezet, want het is in feite wel het meest terugkerende onderwerp op dit forum 😉

Ik vind de zoekfunctie van het forum ook ingewikkeld. Ik zelf zoek altijd via Google. Bijvoorbeeld: Witte stip site:zeewaterforum.info als zoekterm.
Je zoekt dan in alle forums van deze site.

Nou, het is gelukt hoor! De dokter is uitgevangen en zit in een simpel behandel bakje. Ik ga hem minimaal 28 dagen behandelen om zeker te weten dat ik van deze vis in ieder geval geen stip meer in de bak heb. Nu alleen nog hopen dat ik op tijd was en er geen cysten zijn achter gebleven in het aquarium zelf
IMG_20211011_183317.jpg

Beste lezers,

Nu de vis gevangen is ook even een update over de staat van de bak.

IMG_20211012_120538.jpg
Overal begint nu wel echt koraalalg te groeien. Het lijkt er op dat ik een nogal bijzondere kleurvariant te pakken heb. Het is een beetje oranje rood achtig. Zo ver ik kan vinden groeit dit vooral in de Caraïben en is het niet heel algemeen. Hoe dan ook ik ben er blij mee! Eindelijk geen groene stenen meer🥳.

IMG_20211012_122511.jpg
De pomp is er wat minder blij mee. Eerdaags maar is in een badje azijn doen en hem goed poetsen.

Met het vangen van de vis gisteren, moest ik het middelste stuk steen eruit halen. Ik heb dit gelijk maar meer open neergelegd en de stenen vastgemaakt met een behoorlijke dosis DSR reefcement. Je moet er even mee om leren gaan, maar als je het eenmaal doorhebt dan werkt het perfect. Als ik in de toekomst dan iets moet vangen dan gaat dat nu een stuk makkelijker. Ook hebben de vissen nu meer zwemruimte en heeft de aquascape optisch wat meer volume. 2 stenen liggen nu in de sump als toevoeging aan het refugium, ik had hier geen plaats meer voor in het aquarium. IMG_20211012_120551.jpg
IMG_20211012_123625.jpgIMG_20211012_123549.jpgIMG_20211012_123557.jpg

Ik heb alleen in mijn werk drift een koraaltje te hoog geplaatst waardoor deze verbrand werd door de lampen. Gelukkig zag ik het en heb ik deze op een plek gezet met minder licht. Hopelijk was ik op tijd en hersteld die nog.IMG_20211012_123919.jpg

Bijlagen

• 16340342562478772926179505354651.jpg
    16340342562478772926179505354651.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 16
Ook even een update over de w koralen die het niet zo goed deden. Na jullie feedback en die van Ocean&Lake heb ik de koralen wat hoger gezet en de stroming veranderd. De Caulastraea lijkt redelijk te herstellen. Ik zie in ieder geval het skelet niet meer. Maar jullie kunnen vast beter oordelen:

IMG_20211012_123934.jpg

De andere doet het nog steeds minder goed. Al staan de poliepen wel weer open lijkt het erop dat deze ook wat verblekingsvlekken lijkt te vertonen. Zie foto:

IMG_20211012_123946.jpg

Tot de volgende update

Beste lezers,

Het is alweer iets meer dan een week geleden sinds te laatste update. Ik ben heel erg blij met de nieuwe scape en de vissen ook lijkt het zo. Die laten zich veel vaker zien en schieten niet meer tussen de rotsen als ik weer is voor de bak ga zitten.

Afgelopen maandag heb ik een aantal zoa's gehaald bij O&L en deze staan al aardig leuk open. Ik heb hiervoor een rrr branche gekocht met het idee dat ze hier op zouten groeien. Deze is echter direct omgevallen en afgebroken 🙃. Dus ik heb het nu wat anders neergelegd en één stuk met wat epoxy stevig vast gelijmd aan het rif. De ander leunt ondersteboven tegen het rif aan, wat naar mijn idee een erg leuk effect geeft.

IMG_20211019_112724.jpg
IMG_20211019_113020.jpg
IMG_20211019_113031.jpg

Ook nog een prachtig bubbel koraal meegenomen en een blauwe hamer. Mijn euphylia tuintje begint wat te worden.😄 Nu moet het alleen nog even groeien. De divisia heeft dat al gedaan, die heeft nu 2 koppen inplaats van 1, de groene hamer is nog bezig.

Verder gaat het met de koralen eigenlijk uitstekend en heb ik nergens echt last van. Met de vissen daar in tegen gaat het iets minder. Ik zag dat vooral de gramma's wat begonnen te schuren en gisteren ontdekte ik de eerste witte stipjes op hun hoofd. Andere vissen zijn ook aan het schuren dus het zal niet lang duren voordat deze dieren ook zichtbare stip parasieten hebben.

Daarnaast is de flap ook nog niet helemaal weg getrokken en blijft deze aanwezig. Het lijkt er op dat 's avonds alles verdwijnt om dan de volgende dag weer aan het zand en gesteente te hechten. Ik vermoed dan ook dat die een vrij zwevende dino is en geen flap.

Om deze reden en om de stip in toom te houden heb ik besloten een UV-C filter te kopen. Deze zou als het goed is vandaag moeten arriveren. Ik had mij hier al een tijdje in verdiept en ben voor de Deltec 20watt gegaan. Deze wordt aangestuurd door een apparte regelbare pomp van Eheim van max 1100 L/h. Zo kan ik het water volume tot max 2x per uur door de uv doen als dit nodig blijkt. Ik ga echter eerst maar is voor de 0,5x per uur. Ik zal dan ook over actieve kool gaan filteren om eventuele gifstoffen die dan vrijkomen door gedode beestjes op te nemen.

Ik houd jullie op de hoogte van hoe dit gaat. Zometeen nog wat meer foto's van de bak en nieuwe aanwinsten.

Owja ik heb ook nog een nieuwe dokter gehaald, het is een zebrasoma desjardini geworden, die zit nu in quarantaine en mag er tegelijkertijd met de Xanthurum in zodra deze uitbehandeld is.

Edit.

UV-C is ook geïnstalleerd
16347258034008282487174392684806.jpg

Tot te volgende update!

Laatst bewerkt:
Beste Lezers

Het is al weer een weekje of twee geleden sinds de laatste update. De UV-C unit lijkt langzaam aan te helpen met het bestrijden van zowel de dino's als de stip. Ik heb helaas wel 2 vissen nog verloren. De Z. desjardini is dood gegaan door de stip en een Gramma loreto is overleden door een onbekende oorzaak. De Xanthurum heeft het gelukkig wel gered en is uit de quarantaine en zit weer terug in de bak. Deze is nu mooi op kleur en ziet er prachtig uit. Voorlopig houd ik het dan ook maar even bij dit vissenbestand. De hoop op een tweede dokter in het aquarium heb ik nu wel opgegeven. Misschien dat er over een aantal maanden een schooltje van Anthiassen in komt of iets dergelijks, maar daar ben ik het nog niet helemaal over uit. Eigenlijk vind ik de bak daar te klein voor.

1635947675841.png
R.I.P. Desjardini. Je zult gemist worden:cry:

Verder heb ik de stylopora die het zo zwaar had verloren. Deze heeft in 3 dagen tijd al zijn weefsel afgestoten en was helemaal wit. Aangezien de twee hysterix koralen die ik heb het ook zwaar hebben, heb ik een ICP test van triton laten doen. Ik heb daarbij ook nog een ICP-OES voor N/P/C opgestuurd om te kijken waar de onbalans zit waardoor ik die hardnekkige paarse smurrie maar niet weg kan krijgen. Zodra deze ook binnen is zal ik de resultaten even delen.
1635947616054.png

De rest van de koralen doen het wel echt uitstekend en de enige Acropora die ik heb doet het ook goed en heeft al over de gehele plug een korst gemaakt en is begonnen met het groeien over de epoxy waar mee deze vast zit. Hier ben ik erg blij mee en hierom heb ik dan ook besloten de andere "makkelijke acropora te halen. Dit zou dan de zogenaamde "blue stag Acro" zijn en de Acropora horidea. Beiden staan een weekje in de bak en lijken het ook goed te doen. Ik vind het nog wat vroeg om hier een definitieve conclusie over te trekken. Wel jammer dat ze in de winkel tegen elkaar gevallen zijn waardoor een stukje verbleekt was van de horrida. Dit heb ik dan ook maar afgebroken/geknipt, hopen dat dit herstelt, er groeit nu bruine alg op het witte stukje.
1635947438278.png
Acropora yongei
1635947532945.png
Acropora Horrida 'sparkle'

Hieronder nog wat overzichtsfoto's van de bak en vissen.
1635948141465.png
De hele "vissengang" bij elkaar.

1635948186035.png
1635948205449.png

Plus nog een bonus foto van mijn favoriete koraaltje
1635948276971.png

Beste lezers,

De beloofde ICP test resultaten zijn (eindelijk) binnen. Ik heb lage concentraties Aluminium en Coper in het water zitten, wat natuurlijk niet goed is. Ik heb geen idee hoe dit in het water terecht is gekomen, maar ik heb het advies van triton al opgevolgd. De detox is besteld en de rowaphos had ik toevallig al een week geleden toegevoegd vanwege de hoge concentraties phosfaat die ik maar niet weg kreeg (was op een gegeven moment gestegen naar 1,0 mg/l). Ik heb de RowaPhos gewoon in een pantykous in de bubbletrap gelegd van mijn sump. In een reactor zou het te snel leeg trekken. De fosfaat is dus nu redelijk onder controle, zo blijkt ook uit de ICP test.

Verder is er niks heel bijzonder aan de hand. Het enige probleem is de gene die ik al wist, en dat is de onbalans in mijn fosfaat en nitraat, die blijft maar schommelen. Dit zal waarschijnlijk gewoon tijd kosten. Ik heb de afschuimer nu in ieder geval op standje turbo gezet, hier haal ik nu iedere dag een halve beker bruine smurrie uit. Overstromen heeft die niet meer gedaan. Uit de N-DOC set blijkt dat ik nu weer te weinig phosfaat heb en een te veel aan stikstof. Ik ga in ieder geval niks hiervoor toevoegen, want die fout heb ik de vorige keer ook gemaakt en ik heb toen direct weer een bloei gehad van rode flap. Die is nu bijna helemaal weg, er zit hier en daar nog wat zwarte smurrie maar verder is het zand eindelijk weer wit, inplaats van paars. Foto's volgen morgen.

Het teveel aan stikstof begrijp ik in ieder geval wel, ik heb namelijk ook nog steeds af en toe willekeurige pieken van nitriet, waarna een week later een piek in nitraat. Concentraties hiervan zijn dan respectievelijk 1,5 mg/l en 25 mg/l. In mijn ogen duid alles op een inbalans in de bacterie cultuur. Ik ben dan ook iedere week een ampul van Prodibio aan het toevoegen. Dit lijkt het al iets te stabiliseren als ik het zelf meet. De labtesten zijn namelijk zo'n twee weken geleden bemonsterd. (ik denk dat de postbode moeite had met mijn handschrift lezen 🙈)

Hieronder een link naar de resultaten:

ICP https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/150922
N-DOC https://www.triton-lab.de/en/showroom/n-doc/14948

Ik zou me geen zorgen maken over deze koper concentratie. Het is een vrij normaal level. In een ICP krijg je geen info over in welke toestand dit koper voorkomt. Dit koper zal organisch gebonden zijn en veroorzaakt geen schade. Die detox kuur is naar mijn inzien helemaal niet nodig. Vergeet niet dat triton zo veel mogelijk flesjes wil verkopen he ;)

Je ICP ziet er prima uit. Als de complete hoeveelheid stikstof (N) te hoog is kan je dit verlagen door heel nat af te schuimen. Maar volgens mij doe je dit al. Het enige waar ik aandacht aan zou schenken om te corrigeren is je Mo (Molybdeen) waarde. Deze is vrij laag en is een heel essentieel stofje ;) Deze zou ik terug brengen rond de 12 ug/liter. Zie voor meer info qua functies :https://www.faunamarin.de/en/knowledge-base/molybdenum/

Rowaphos is ook geschikt om aluminium te verwijderen. Enkel zal rowaphos het meest effectief zijn in een reactor waar het water doorstroomt. De doorstroom moet zeer laag zijn. Rowaphos mag net een beetje draaien. Gebruik kleine hoeveelheden en zeker niet teveel want snelle fosfaatdalingen zijn dodelijk voor je sps. Qua leidraad bestaat er een rowaphos calculator : http://rowaphos-calculator.com. Maar ik zie geen hoge fosfaatwaarde in je icp verschijnen. Is dit wel nodig nu? Zorg dat je in de ochtend je fosfaat meet voor dat er voeding in de bak gaat. Anders meet je enkel een hogere fosfaatwaarde door toevoeging van de voeding. Welke fosfaatmeting gebruik je? Hanna? Bij deze laatste zorg dat je geen meetfouten maakt. Buisjes goed spoelen met osmosewater vooraf en de buisjes zelf vlekvrij maken met een brillendoekje ..... Doe je meting 2 x achter elkaar om te checken of je ongeveer hetzelfde meet ....

Laatst bewerkt:
Bedankt voor dat linkje naar wat molybdeen precies doet in het aquarium! Zeer interessant om te lezen. Het verklaart in ieder geval precies de problemen die ik momenteel in de bak heb en met mijn volgende tripje naar de winkel zal ik dit zeker mee nemen. Ik verwacht natuurlijk niet dat het een wonder middel is dat al mijn problemen oplost, maar ik hoop toch wel op een mooi resultaat de komende maanden.

De fosfaat verwijderaar was zeker nodig, de fosfaat kwam namelijk 's avonds iedere keer vrij nadat de dino's zich loslieten in het donker. Deze gingen dan dood aan de UV waarna ik 's ochtends een verhoogd fosfaat gehalte meter. Vervolgens werd dit weer verbruikt door de dino's gedurende de dag. Mijn fosfaat werd dus eigenlijk dagelijks verorberd en verborgen door deze bacteriën.

Zie hier de foto's van de ochtenden eerst:
IMG_20211014_102613.jpg

En dan hoe het er iedere keer eind van de middag uitzag:
IMG_20211102_143436.jpg

Gelukkig zijn ze nu bijna weg en zie ik voor het eerst in weken weer soort van wit zand. Hier en daar groeit er nu wat zwart iets op. Vast weer een andere dino/flap/bacterie kolonie zal zijn. Maar de voeding is daarvoor in ieder geval nu grotendeels weg

Foto van vanavond
IMG_20211106_110109.jpg

Vandaag ook nog even zelf de waarden gemeten. De ICP is tenslotte al weer 2 weken geleden bemonsterd.

pH 8,02 (digitale meter)
kH 8,7 (Hanna)
Ca 475 (Colombo)
Mg 1505 (Colombo)
NO2 0,13 (Colombo)
NO3 10 (salifert)
NH3 0 (Colombo)
PO4 0,02 (Colombo)

Even een update. Ik denk dat de foto's voor zichzelf spreken...

IMG_20211115_104318.jpgIMG_20211115_104243.jpgIMG_20211115_104237.jpgIMG_20211115_104055.jpgIMG_20211115_104041.jpgIMG_20211115_104049.jpg

Kortom, het is om te huilen hoe alles erbij staat qua SPS koralen

Gisteren ook nog even mijn waarden gemeten:

pH 8,16
kH 8,2
NO2 0,05
NO3 5
PO4 0,01
Ca 475
Mg 1600

Ik weet niet hoe m'n magnesium zo hoog is. Ik voeg niks hiervoor toe en in mijn zout zit maar 1300... Ik heb dus maar een waterwissel gedaan van ~15%.

Maar ja leermoment dit, al zie ik de les nog niet helemaal...🙃

Pluspunt is wel, ik ben van de paarse flap af, you win some, you loose some🤷🏼‍♂️....

Tot de volgende update.

Beste Lezers,

Het is iets meer dan een maand geleden sinds mijn laatste update. Het ging toen allemaal niet zo goed en ik ben een aantal sps koralen verloren, gelukkig gaat het nu weer beter met de bak en heb ik een stabiel verbruik van mijn kH. De nieuw aangeschafte doseerpomp van ReefFactory helpt daarbij mooi met het de toevoegingen. Ik heb de gele lipvis helaas verloren, deze zwom telkens op zijn rug en kwam vast te zitten tegen de stromingspompen. Ik heb deze uiteindelijk maar uit zijn leiden verlost. Zonde maar het is niet anders.

Verder gaat het goed met de bak en heb ik alleen nog steeds last van een te hoog fosfaat, dat ben ik met Rowaphos en regelmatige waterwissels langzaam aan het terug brengen. Het is in 3 weken tijd van 0,34 naar 0,17 mg/L gegaan, al een hele verbetering. Door de hoge fosfaat heb ik wel een bruine aanslag op mijn zand en heb ik iets meer algen groei dan normaal, maar niks wat mijn schoonmaak ploeg niet kan opeten, scheelt mij weer voeren 🙈. Ik heb voor de foto de bak nu een keer niet schoongemaakt, zodat ik goed kan vergelijken hoe het eruit ziet als ik een paar maanden verder ben en de fosfaat naar een acceptabel niveau heb gebracht. Op de foto ziet het er viezer uit dan dat het is, moet ik bekennen.

IMG_20211219_124930.jpg

Mijn LPS koralen en Zoa's leiden er niet onder lijkt het zo, alles groeit als kool. Vooral de Acanthastrea bowerbanki is goed gegroeid zie boven de voor en onder de na foto. De kleuren zijn wat fletser door een ander verlichtingsschema, en een natuurgetrouwere foto. Blijft lastig de kleurvoorstelling natuurgetrouw fotograferen.
IMG_20210911_125847.jpgIMG_20211219_124942.jpg

Verder nog wat foto's van de bak en de nieuwste inwoners.
IMG_20211219_125131.jpgIMG_20211219_125148.jpgIMG_20211219_125214.jpgIMG_20211219_125327.jpgIMG_20211219_124956.jpgIMG_20211219_125406.jpgIMG_20211219_125414.jpg

Er zijn ook nog 2 nieuwe dieren in de bak gekomen. Namelijk een dwergkeizer Centropyge bispinosa en een anemoon Entacmaea quadricolor. De dwergkeizer werd eerst heel erg aangevallen door mijn Z. xanthurum, niet zo gek dacht ik later, want beiden zijn fel blauw. Gelukkig heb ik de agressie kunnen oplossen met een spiegel trucje dat ik op internet had gevonden. Voor een paar euro heb ik zo mijn fout kunnen herstellen. Mocht je dus een agressieve vis hebben die je nieuwe vis maar niet met rust laat, dan is het opplakken van een grote spiegel op je ruit het proberen waard. De agressieveling zal zijn eigen spiegelbeeld gaan aanvallen en zo heeft de ander tijd om wat rust te pakken. Na 3 dagen heb ik de spiegel verwijderd en de agressie is na genoeg verdwenen.

Hieronder een foto van de nieuwe aanwinst. Hij/zij is nog wel een beetje camera schuw. 😅
IMG_20211219_125504.jpg

De anemoon heb ik dus ook toegevoegd aan de bak, echter is deze gelijk ergens achter een rots gekropen en kun je hem alleen nog zien als je helemaal in de hoek gaat staan en jezelf tegen het raam plakt. Dat is niet echt waarvoor ik hem gekocht heb...

... En daarom is het dus een mooie smoes om een extra nieuw bakje te starten, speciaal gericht op anemonen en verder een lage ecologische lading. Ik ga dit bakje proberen te draaien op een low budget manier met een powerfiltertje met filterwatten en frequente waterwissels. Het is de bedoeling dat in dit bakje hoofdzakkelijk anemonen komen en misschien wat leders maar verder niks. Ik ben heel benieuwd of dit experimentje gaat lukken. Eerst moet het bakje maar is goed indraaien en komt er de komende maand zeker nog niks in. Ik wil eerst de bak stabiel hebben en testen met iets van GSP of een ander stug koraaltje.

Voor nu even een foto van de bak. Ik heb hem gevuld met steen dat uit een draaiend aquarium kwam en met levend zand. Ik hoop dat dit de stabiliteit ten goede komt.
IMG_20211219_172233.jpg

Dat was de update dan weer,

Tot de volgende keer!

p.s. het steenkoraaltje heb ik erin gezet om te kijken of die het nog red, er zit nog een heel klein stukje weefsel aan en ik heb hem letterlijk uit de prullenbak gevist.

Beste lezers,

Opnieuw een update, de feestdagen zijn weer overleefd en het buikje is vol gegeten. Een geslaagd feest was het zeker. Wat ook geslaagd is, is mijn aquarium. Alles loopt op rolletjes en ik kan duidelijk groei zien, van zowel de softies, lps als sps koralen. De bak draait dus goed en het anemonen bakje begint al lekker door de bruine algen fase te gaan. Overal groeit nu een bruin waasje, erg herkenbaar van de opstart van de grote bak.

Al met al erg tevreden hoe de bak er nu bij staat. Al doen foto's het niet echt recht. Ik heb wel één platwormpje gevonden op de ruit. Maar deze heb ik niet meer weer gezien. Ik denk dat de lipvis daar al korte metten mee heeft gemaakt. Toch even in de gaten houden...

Verder ben ik nog van plan om mijn refugium lamp te vervangen en de sump iets anders in te richten. Ik krijg maar moeilijk de fosfaat omlaag en merk dat als ik niet consistent ben met de water wissels de fosfaat langzaam maar zeker omhoog kruipt. Waardoor ik meer algen/dino's in de bak zie groeien. Ik denk dat ik daarom een "in-sump-bucket-refugium" ga maken met een kessil er boven op. Het 9 watt led lampje van tunze is gewoon niet krachtig genoeg om de bak te outcompeten wat betreft nutriënten. Bovendien kan ik dan ook de eiwitafschuimer weer naar een vak verplaatsen met een stabiel water niveau, zonder dat er allemaal cheato in zit. Een extra vak was handig geweest dus.

Dus als iemand van plan is een aquaja 535 te kopen, verdeel het grote sump vak dan in twee stukken met een plaatje als die nog droog is., Mocht je een refugium willen.

IMG_20211228_154212.jpg

IMG_20211229_110256.jpgIMG_20211229_110240.jpgIMG_20211229_110136.jpgIMG_20211229_110100.jpgIMG_20211229_110023.jpgIMG_20211229_105947.jpg

Back
Bovenaan