Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TJ ‘s Red Sea 170

EINDELIJK ! !

Na diverse pogingen van een aantal maanden heb ik hem eindelijk te pakken! Die vervelende grote borstelworm. Het heeft even geduurd maar gisteravond na het uitgaan van de verlichting deed hij niet zo’n hele goede move, hij kroop open en bloot over de stenen en kon hem zo met de tang eraf pakken🥳

C3150602-5671-4161-8965-741EAA50BEC3.jpeg

Walters

Een tijdje geleden kocht ik een mooie stek walters. Ik had deze in het begin niet goed geplaatst en zag dat deze het daardoor minder goed deden. Inmiddels de walters wat hoger geplaatst en er beginnen al een aantal nieuwe poliepen te komen. Super leuk om hem gezond en gelukkig te zien en hoop dat deze mooi mag uitgroeien tot een volle kolonie 🤞🏻
2149C410-0112-4768-BB49-2FFEEBF3C2D9.jpeg

update:

We zijn alweer een tijdje af van die vervelende plankton met het hoge nitraat.. wat een geluk dat ik dat niet meer gebruik.

Ik heb 1 waterwissel gedaan van 40 liter en diverse keren de bodem af geheveld, het nitraat is nu 13.6 ( hanna ) en posfaat 0.03. Ik ben erg tevreden met deze waardes en ben blij dat ik eindelijk geen 50+ en 100+ nitraat meer hebt.

Helaas heb ik hierdoor wel een grote uitbraak Rode flap gekregen, ik heb dit diverse keren af geheveld en bacteriën gedoseerd het is inmiddels alweer 3 dagen weg, we gaan zien wat het de rest van de periode gaat doen.

Voor de rest weinig updates ik ben tevreden met de bak, ik zie eindelijk groei in de koralen en dat doet me goed.

De Walters die ik een tijdje geleden had aangeschaft hebben een aantal poliepen erbij dus die doen het ook leuk 😃

Bijlagen

• 548CAE36-7163-43F4-B6F1-BAA4049F07D9.jpeg
    548CAE36-7163-43F4-B6F1-BAA4049F07D9.jpeg
    128,1 KB · Weergaven: 77
  • 780375DB-660B-4B61-B548-93AA82DAF52F.jpeg
    780375DB-660B-4B61-B548-93AA82DAF52F.jpeg
    121 KB · Weergaven: 76
Update

Helaas een nieuw probleem in de bak.. 😓
Ik heb dino’s, waarschijnlijk door het snelle zakken van de waardes van no3 en po4
Zojuist gemeten waarden:
No3 10.4
Po4 0.00 wordt momenteel gedoseerd.

De bak staat er triestig bij en dit is niet wat je wilt zien als je na een dag werken thuis komt..
ik wil het probleem zo goed mogelijk en natuurlijk oplossen.
Ik wil jullie dus ook vragen voor tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Het volgende heb ik momenteel gedaan:
* Het witte licht minder gezet.
* Extra bacteriën toegevoegd
* UV filter
* Iedere dag even zand omwoelen.

Ik hoor graag wat ik nog meer kan doen 😄

Groet
TJ

Ik vermoed op basis van wat ik lees dat het iets te snel gaat allemaal.
Je foto op 20-11 ziet er prima uit. Ik weet niet of die foto ook op 20-11 is gemaakt, maar je gaf aan dat je op 20-11 rode flap had, en dat je nu 10 dagen later "Dino's" hebt.

Dat is kort op elkaar TJ. Het een zou best het ander teweeg kunnen brengen. Advies geven is nu dus ook moeilijk.

Als ik dan toch een advies moet geven:
- Post hier alles wat je in je bak voert/doseert tot op de ml nauwkeurig. Probeer echt heel nauwkeurig te zijn en schroom je niet.
- Post hier hoe je water voor je aquarium maakt
- Post hier wat je allemaal schoonmaakt en elke dag/week aan je aquarium doet

- Ververs elke 6 dagen minimaal 25% water. Meer is altijd beter.
- Hevel al het alg af tijdens de waterwissel.

Post echt alles wat je doseert of voert of toevoegt aan je aquarium.

Ik vermoed op basis van wat ik lees dat het iets te snel gaat allemaal.
Je foto op 20-11 ziet er prima uit. Ik weet niet of die foto ook op 20-11 is gemaakt, maar je gaf aan dat je op 20-11 rode flap had, en dat je nu 10 dagen later "Dino's" hebt.

Dat is kort op elkaar TJ. Het een zou best het ander teweeg kunnen brengen. Advies geven is nu dus ook moeilijk.

Als ik dan toch een advies moet geven:
- Post hier alles wat je in je bak voert/doseert tot op de ml nauwkeurig. Probeer echt heel nauwkeurig te zijn en schroom je niet.
- Post hier hoe je water voor je aquarium maakt
- Post hier wat je allemaal schoonmaakt en elke dag/week aan je aquarium doet

- Ververs elke 6 dagen minimaal 25% water. Meer is altijd beter.
- Hevel al het alg af tijdens de waterwissel.

Post echt alles wat je doseert of voert of toevoegt aan je aquarium.
Bedankt voor je reactie !

Mijn idee is inderdaad dat het allemaal opeens heel snel is gezakt.
Ik vermoed dat po4 zoveel werd verbruikt omdat hoge nitraat af te breken hier heb ik mij dus goed in vergist.

Wat ik doseer:
ATI essentieel pro #1 4ML
ATI essentieel pro #2 5ML
DSR Carbon 1.5 ML
Red sea AB + 2 x per week 8ML
Phytoplankton 2x per week 5ML

Voer:
Pellets van aqua forest 1x per dag
Om de dag bevroren Artemia
Om de dag nori blaadje voor scopas.

Onderhoud:
1x per week skimmer legen.
1x per week het zand geheel omwoelen
1x per week gehele rif afblazen
Om de dag grafzak schoonmaken
Ramen schoonmaken zo nodig
1x per 2 weken sump schoonblazen.

Eens in de zoveel tijd voeg ik amino , mangaan en iodine toe. En dan de basisdosering DSR

Ps: Foto’s die ik post zijn altijd op het zelfde moment gemaakt.

Het is echt lastig om iets te zeggen. Er zijn nogal wat invloeden. Je kunt ze stuk voor stuk uitsluiten en kijken of het beter gaat, maar dan heb je een lange adem nodig.

Ik zou dus terugvallen op waterwissels omdat je dan tenminste het probleem verdunt. Het scherpe randje gaat er dan vanaf waardoor je tijd krijgt om het echte probleem te zoeken.

In aangemaakt zeewater zit over het algemeen ook wel alles wat je nodig hebt buiten vissenvoer. Je koralen gaan niet dood als je iets minder dingen doseert, dus probeer wat armer te draaien waardoor je mogelijk ook niet alles uit en af hoeft te blazen tijdens je onderhoud.

Iets minder invloeden en verstoringen lijkt me een goed advies.

Het is echt lastig om iets te zeggen. Er zijn nogal wat invloeden. Je kunt ze stuk voor stuk uitsluiten en kijken of het beter gaat, maar dan heb je een lange adem nodig.

Ik zou dus terugvallen op waterwissels omdat je dan tenminste het probleem verdunt. Het scherpe randje gaat er dan vanaf waardoor je tijd krijgt om het echte probleem te zoeken.

In aangemaakt zeewater zit over het algemeen ook wel alles wat je nodig hebt buiten vissenvoer. Je koralen gaan niet dood als je iets minder dingen doseert, dus probeer wat armer te draaien waardoor je mogelijk ook niet alles uit en af hoeft te blazen tijdens je onderhoud.

Iets minder invloeden en verstoringen lijkt me een goed advies.

Waar baseer je dit op? Volgends mij creëer je met al die waterwissels en minder doseren (of zelfs nog meer veranderingen) alleen maar meer onbalans.

Ik zou dit filmpje is kijken en dan bedenken wat je gaat doen:

EDIT: Wil met dit filmpje trouwens niet suggereren dat je faalt in reefen. Gewoon super leerzaam materiaal :).

Er is op Facebook een dino groep, Macks dino support group meen ik, soort dinos identificeren en dan de aktie bepalen.
Flap kan je met Modern Reef Cyanocleaner aanpakken mocht het uit de hand lopen, dag of 3 is het weg.

Heb je wat foto's van de flap/dinos?

Update

Wat heb ik momenteel nu gedaan:
Op advies van een goede aquariumzaak in Rotterdam heb ik 2 dagen het licht uitgelaten.
Ook heb ik bacteriën toegevoegd.
Ik heb vanmorgen het licht weer aangedaan en ga kijken wat het vandaag en morgen doet.
Mocht het terug komen ga ik Vrijdag met een sample naar Rotterdam om de dinos te identificeren , helaas door mijn werk had ik niet eerder de tijd om dit te doen vandaar dat we er samen uit zijn gekomen om het licht uit te laten om zo een grotere uitbraak te voorkomen.

Ik heb ondertussen wel begrepen dat je juist geen waterwissels moet doen met een dino uitbraak zoals @JL92 al aangeeft geeft dit wellicht meer onbalans, de bak moet rust hebben.

De po4 die ik gister heb gemeten
Po4 0.11
Ik heb de afgelopen dagen po4 toegevoegd met de ATI P. Smorgens 0.5 en savond 0.5

Wat heb ik dus nu toegevoegd:
Po4 smorgens 0.5ml en savonds 0.5ml
Copepods 1 zakje
Microlift bacteriën 10ml
Phytoplankton 5ml Dinsdags en donderdags

Nog een foto toegevoegd hoe het was.

Bijlagen

• 85FA4F93-E7F1-4F33-A52A-1CD8120CC648.jpeg
    85FA4F93-E7F1-4F33-A52A-1CD8120CC648.jpeg
    190,7 KB · Weergaven: 68
Waar baseer je dit op? Volgends mij creëer je met al die waterwissels en minder doseren (of zelfs nog meer veranderingen) alleen maar meer onbalans.

Ik zou dit filmpje is kijken en dan bedenken wat je gaat doen:

EDIT: Wil met dit filmpje trouwens niet suggereren dat je faalt in reefen. Gewoon super leerzaam materiaal :).
Goed filmje. Dit ondersteept wat ik bedoel. Hij is echter van mening dat je geen waterwissels meer moet doen als je eenmaal dino's hebt. Daar verschillen we van mening. Ik begrijp dat @TJ1995 die weg ook gaat volgen. Ik lees graag mee over hoe dat gaat.

Hoe is je silicaat?
Zojuist gelijk gemeten en geen silicaat.

Zoals beschreven hier boven vandaag het licht aangedaan. De koralen staan er weer heel mooi bij en zijn er volgens mijn geen dinos meer te bekennen.
Het gekke vindt ik wel weer dat ik gisteravond een po4 van 0.1 meet en zojuist met thuis komen weer 0.00 terwijl ik toch vanmorgen weer die 0.5 ml hebt toegevoegd… grrr 😖

Zojuist gelijk gemeten en geen silicaat.

Zoals beschreven hier boven vandaag het licht aangedaan. De koralen staan er weer heel mooi bij en zijn er volgens mijn geen dinos meer te bekennen.
Het gekke vindt ik wel weer dat ik gisteravond een po4 van 0.1 meet en zojuist met thuis komen weer 0.00 terwijl ik toch vanmorgen weer die 0.5 ml hebt toegevoegd… grrr 😖
die fosfaat wordt natuurlijk overdag met het licht aan verbruikt door koralen/algen/etc

Goed filmje. Dit ondersteept wat ik bedoel. Hij is echter van mening dat je geen waterwissels meer moet doen als je eenmaal dino's hebt. Daar verschillen we van mening. Ik begrijp dat @TJ1995 die weg ook gaat volgen. Ik lees graag mee over hoe dat gaat.

Stabiliteit is key, waterwissels (zeker niet met die hoeveelheid en intervals) dragen daar niet echt wan bij.. Hij zegt vooral niet of nauwelijks iets te veranderen.

Stabiliteit is key, waterwissels (zeker niet met die hoeveelheid en intervals) dragen daar niet echt wan bij.. Hij zegt vooral niet of nauwelijks iets te veranderen.

Hij zegt echt hetzelfde. Hij zegt dat je minder invloeden moet hebben, terug naar de basis moet gaan en dat waterwissels het probleem verdunnen.
Ook zegt hij dat veranderingen kort op elkaar niet slim zijn omdat het lang duurt voordat je het ziet.

Daarom zeg ik dus dat het moeilijk in te schatten is wat het probleem is. Hij doseert redelijk wat en voert daarnaast een vrij streng schoonmaakschema. De bak ziet dus veel onrust, heeft veel invloeden en het gebeurd kort op elkaar.

In de basis zou ik dus leunen op waterwissels zodat je het verdund (uit het filmpje), en daarnaast zal hij dino's moeten bestrijden. ALs je enkel dino's gaat bestrijden en de oorzaak (onrust, invloeden en kort op elkaar) niet ook oplost, heeft het bestrijden van dino's geen zin.

Waar het filmpje verschilt van mijn mening is dat je water moet wisselen als je al dino's hebt. Hij denkt van niet, en ik denk van wel. Ik denk namelijk dat je voordat je gaat bestrijden eerst terug moet naar de basis zonder al die toevoegingen en invloeden kort op elkaar.

Back
Bovenaan