Update
Helaas zit ik nog steeds met het nitraat probleem en blijft deze nog steeds hoog. Gisteren gemeten met salifert en het bevindt zich tussen 35/50 in, natuurlijk veel te hoog maar wel al aanzienlijk verlaagd vanaf een waarde van 100

.
Ik heb een aantal waterwissels gedaan waarbij ik de bodem grondig hebt gereinigd, eerlijk gezegd is dit een lange tijd geleden dat ik dit heb gedaan, en dit was ook terug te zien aan de kleur van het water brrrr
Na overleg met diverse hulpvolle forumleden is geduld en rust van de bak nu even hoofdprioriteit, ik heb alle stappen ondernomen wat je kan doen om verhoging van het nitraat tegen te gaan en het is nu aan de bak om dit zelf langzamerhand weer in balans te krijgen, met wellicht kleine bijsturingen van mijn kant.
Teveel aan de bak klooien bevorderd het niet heb ik inmiddels begrepen.
Echter is het gewoon frustrerend dat ik niet weet waar deze piek zo vandaan komt, ik voer niet veel, ik verwissel me filterwatten om de dag, en ik heb geen groot vissenbestand.
Er hebben ook anderen grotere veranderingen plaatst gevonden zo heb ik DSR EZ gedag gezegd en ben ik overgegaan naar ATI ESSENTIEEL PRO. Waarom? Omdat ik me draai niet kon vinden in DSR het voelde niet goed aan en ik heb vele goede gesprekken gehad met mensen die ervaring hebben met ATI, ik heb er goed over nagedacht maar toch het besluit genomen dat dit wellicht beter bij mijn past. Uiteraard moet het in de praktijk blijken.
Ik heb vorige week een ICP test verstuurd met nog de “ DSR waardes “ en ben van plan over een tijd nog een ICP test te versturen als de bak een tijd op ATI draait. Ik denk dat je dan een mooi overzicht krijgt wat er is verbeterd / verslechterd.
Het leukste was toch wel zondag

eerste keer vivarium beurs en ik moet zeggen dit was wel echt super tof !, een aantal forumleden mogen ontmoeten waaronder Marcel Oosterhof onwijs leuk om even met elkaar te kletsen en wij gaan zeker een keer afspreken om bij elkaars bak te kijken. Ik ben altijd onder de indruk geweest wat hij van zijn blue marine heeft kunnen maken. Inmiddels ook net als mij groter gegaan naar de Red Sea 200 ( ik zelf de 170 )dus ben heel benieuwd om die in het echt te zien.
Soms kan je koraal niet laten staan, ik zag hem staan en ik moest hem gewoon hebben. Het is een lobo koraal goud/oranje kleur en wat is dit ontzettend gaaf om dit prachtige koraal te voeren wauw !
De verkoper van de Alveopora’s was ook aanwezig op de vivarium beurs ik kreeg van hem twee nieuwe exemplaren omdat de anderen het niet hadden gered. Ik stelde dit erg op prijs en vindt dit zeer nette service.
Deze staan inmiddels steeds meer open en worden elke dag mooier.

Hier nog een foto van hoe de bak er bij staat in de avond