Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TJ ‘s Red Sea 170

Goed opgelost toch op deze manier. En ja er zijn meerdere manieren om iets op te lossen. Maar met deze manier lijkt me niks mis.
Hoe gaat het met de alveopora’s?
Gave zeester trouwens.
Die zee ster is echt te gek ! Ik ben er ook super blij mee. Er is geen ganzevoetje meer te zien 😅. Eigenlijk wel perfect maar anderen kant waar gaat dat beestje nu op leven..
ik zag er vanmorgen nog 4 op de achterwand zitten en meneer de zeester zit daar ook en nu net kwam ik thuis en waren ze weg. Waarschijnlijk lekker opgegeten.

Die zee ster is echt te gek ! Ik ben er ook super blij mee. Er is geen ganzevoetje meer te zien 😅. Eigenlijk wel perfect maar anderen kant waar gaat dat beestje nu op leven..
ik zag er vanmorgen nog 4 op de achterwand zitten en meneer de zeester zit daar ook en nu net kwam ik thuis en waren ze weg. Waarschijnlijk lekker opgegeten.
Goede ganzevoetjes opruimer dan. Hij zal toch ook wel restjes diepvriesvoer opeten als de ganzevoetjes op zijn.

Update:

De gekochte alveopora’s hebben het helaas niet gered, onwijs zonde maar kan gebeuren, ik heb alles eraan gedaan en ze zelfs op een plek gezet waar een anderen alveopora helemaal open staat maar helaas wou niets helpen.
Vanmorgen zag ik een bruine substantie op het skelet en heb besloten om de alveopora’s als afgeschreven te beschouwen en voorzichtig uit de bak gehaald. Het kan tenslotte Brown Jelly zijn 😬

60650FEB-9E0F-4364-87C8-655327767E60.jpeg

Ook hebben we weer een meet rondje gedaan en meet ik de volgende waardes:
KH: 9.3
Ca: 420
Mg: 1350
Nh3: 0.25 ( met eruit ben ik me bewust van )
No3: 25 ( begint eindelijk te zakken )
Po4: 0,06 ( iets aan het doseren om hem naar 0.1 te trekken )
No2: 0
Salt: 1024
Temp: 24.5

Ik ben tevreden met hoe de bak er momenteel bij staat, de groei zit er ook goed in als in het vergelijk met oudere foto’s zie ik wel grote verschillen.

D98EA596-8F8D-4270-885F-98C02E683A60.jpeg

De nardoa ster is een geweldige ster echt onwijs blij mee, hij is niet alleen heel mooi maar eet ook al de ganzenvoetjes op. Hij is gelukkig geen bulldozer en gaat mooi om de koralen heen 😜

3B9F8342-AF5C-4B40-ABAA-A22CE7A74EA3.png

vandaag even langs de lfs gereden wat ik had wat testjes nodig die op waren.
Ook heb ik deel 2 van het boek van @Tanne aangeschaft, altijd handig en bolvol met goede informatie dus dat wordt lezen 😃

931B286C-AA8B-4593-A282-129EEA29FDBE.jpeg

Al een aantal weken heeft mijn hamer koraal een grote bal aan de rechterkant ik heb begrepen dat dit kan betekenen dat hij gaat splitsen. Ik heb dit koraal destijds een heel stuk kleiner mogen over nemen van @LALA 😃😃
En hij doet het ontzettend goed de groei zit er goed in en heeft een mooie centrale plek in de bak

8CA690E9-2195-4453-838F-DD833814D72D.jpeg

De foto hier boven is gemaakt terwijl het licht al een tijdje uit was daarom staat hij in

Ik zou uitkijken met de pavona rechtsonder het hamertje. Die kan het hamertje weleens flink netelen (meestal) in de nacht. Vandaar misschien de bel die het hamertje heeft (soort van bescherming). Weet het niet zeker, zomaar een gedachte. Weet wel zeker dat de pavona flink kan netelen. Hou het is in de gaten.

Ik zou uitkijken met de pavona rechtsonder het hamertje. Die kan het hamertje weleens flink netelen (meestal) in de nacht. Vandaar misschien de bel die het hamertje heeft (soort van bescherming). Weet het niet zeker, zomaar een gedachte. Weet wel zeker dat de pavona flink kan netelen. Hou het is in de gaten.
Bedankt Mark. Ik ga het zeker in de gaten houden

Update:

De gekochte alveopora’s hebben het helaas niet gered, onwijs zonde maar kan gebeuren, ik heb alles eraan gedaan en ze zelfs op een plek gezet waar een anderen alveopora helemaal open staat maar helaas wou niets helpen.
Vanmorgen zag ik een bruine substantie op het skelet en heb besloten om de alveopora’s als afgeschreven te beschouwen en voorzichtig uit de bak gehaald. Het kan tenslotte Brown Jelly zijn 😬

Bekijk bijlage 596936

Ook hebben we weer een meet rondje gedaan en meet ik de volgende waardes:
KH: 9.3
Ca: 420
Mg: 1350
Nh3: 0.25 ( met eruit ben ik me bewust van )
No3: 25 ( begint eindelijk te zakken )
Po4: 0,06 ( iets aan het doseren om hem naar 0.1 te trekken )
No2: 0
Salt: 1024
Temp: 24.5

Ik ben tevreden met hoe de bak er momenteel bij staat, de groei zit er ook goed in als in het vergelijk met oudere foto’s zie ik wel grote verschillen.

Bekijk bijlage 596937

De nardoa ster is een geweldige ster echt onwijs blij mee, hij is niet alleen heel mooi maar eet ook al de ganzenvoetjes op. Hij is gelukkig geen bulldozer en gaat mooi om de koralen heen 😜

Bekijk bijlage 596938
Mooie shot van die Nardoa en het ganzevoetje. Net of die in de aanval gaat haha.

Voor de rest ook mooie bak trouwens👍

Update

Helaas zit ik nog steeds met het nitraat probleem en blijft deze nog steeds hoog. Gisteren gemeten met salifert en het bevindt zich tussen 35/50 in, natuurlijk veel te hoog maar wel al aanzienlijk verlaagd vanaf een waarde van 100😬.
71DBF82A-0562-4AF4-91BA-3741786CD13B.jpeg

Ik heb een aantal waterwissels gedaan waarbij ik de bodem grondig hebt gereinigd, eerlijk gezegd is dit een lange tijd geleden dat ik dit heb gedaan, en dit was ook terug te zien aan de kleur van het water brrrr 🤮

Na overleg met diverse hulpvolle forumleden is geduld en rust van de bak nu even hoofdprioriteit, ik heb alle stappen ondernomen wat je kan doen om verhoging van het nitraat tegen te gaan en het is nu aan de bak om dit zelf langzamerhand weer in balans te krijgen, met wellicht kleine bijsturingen van mijn kant.
Teveel aan de bak klooien bevorderd het niet heb ik inmiddels begrepen.
Echter is het gewoon frustrerend dat ik niet weet waar deze piek zo vandaan komt, ik voer niet veel, ik verwissel me filterwatten om de dag, en ik heb geen groot vissenbestand.

Er hebben ook anderen grotere veranderingen plaatst gevonden zo heb ik DSR EZ gedag gezegd en ben ik overgegaan naar ATI ESSENTIEEL PRO. Waarom? Omdat ik me draai niet kon vinden in DSR het voelde niet goed aan en ik heb vele goede gesprekken gehad met mensen die ervaring hebben met ATI, ik heb er goed over nagedacht maar toch het besluit genomen dat dit wellicht beter bij mijn past. Uiteraard moet het in de praktijk blijken.
Ik heb vorige week een ICP test verstuurd met nog de “ DSR waardes “ en ben van plan over een tijd nog een ICP test te versturen als de bak een tijd op ATI draait. Ik denk dat je dan een mooi overzicht krijgt wat er is verbeterd / verslechterd.

Het leukste was toch wel zondag 😁 eerste keer vivarium beurs en ik moet zeggen dit was wel echt super tof !, een aantal forumleden mogen ontmoeten waaronder Marcel Oosterhof onwijs leuk om even met elkaar te kletsen en wij gaan zeker een keer afspreken om bij elkaars bak te kijken. Ik ben altijd onder de indruk geweest wat hij van zijn blue marine heeft kunnen maken. Inmiddels ook net als mij groter gegaan naar de Red Sea 200 ( ik zelf de 170 )dus ben heel benieuwd om die in het echt te zien.

Soms kan je koraal niet laten staan, ik zag hem staan en ik moest hem gewoon hebben. Het is een lobo koraal goud/oranje kleur en wat is dit ontzettend gaaf om dit prachtige koraal te voeren wauw ! 🤩
C7C08C67-0484-4D29-868B-DD187CFF533D.jpeg

De verkoper van de Alveopora’s was ook aanwezig op de vivarium beurs ik kreeg van hem twee nieuwe exemplaren omdat de anderen het niet hadden gered. Ik stelde dit erg op prijs en vindt dit zeer nette service.
Deze staan inmiddels steeds meer open en worden elke dag mooier.
CE64F8B6-BBEC-43A1-B6E7-A343DB171547.jpeg
0DBA94A5-3AF2-4145-9E70-945E99F8ED42.jpeg
Hier nog een foto van hoe de bak er bij staat in de avond 🤩
6DCB858C-1BF8-4EA2-8BCB-B30A12231BEB.jpeg

Bijlagen

• D7883898-0074-42B4-9FC6-D47FB52CB95C.jpeg
    D7883898-0074-42B4-9FC6-D47FB52CB95C.jpeg
    135,7 KB · Weergaven: 24
  • 24E3DFD1-C26B-4845-98A0-430355B8A808.jpeg
    24E3DFD1-C26B-4845-98A0-430355B8A808.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Update:

DSR ------> ATI

Inmiddels zijn wij een goede week verder met ATI en ik moet zeggen dat het mijn onwijs bevalt. Ik krijg goede hulp van diverse forumleden die mij goed hebben begeleid met de overstap van DSR naar ATI.
Ik heb sterk het idee en mijn ogen liegen er niet om, dat de koralen veel voller en veel mooier uitstaan ik heb dus ook geen moment spijt van de overgang.

Gisteren de waardes weer gemeten en draai al de gehele week stabiel op een KH van 8.9
KH: 8.9
MG: 1320
CA: 420

In het begin betrapte ik mijn zelf erop dat ik veel te snel aan de knoppen wou draaien als er maar iets gezakt was, de MG en CA zijn gezakt van 1350, en 450 naar de waardes hierboven. Ik heb met onder anderen @Jack ravensbergen die mij heel goed bijstaat en waar ik heel van aan hebt besproken de bak nu even wat rust te geven en mij te concentreren op de KH waarde die ik dagelijks moet blijven meten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

STROMING.

Zoals iedereen weet is stroming een van het belangrijkste in je bak.
Ik heb de redsea 170 en de reefwave 25 van redsea.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om overal de perfecte stroming te krijgen en zie op bepaalde plaatsen dode hoeken. Je zal toch zeggen dat een reefwave 25 meer dan zat is voor een kleine bak van 165 liter?:unsure: Ik merk wel op dat mijn scape niet zo handig is gebouwd...😔

Ik zit er over na te denken een wavemaker er bij te zetten aan de linkerkant van mijn bak. De reefwave hangt nu aan de rechterkant waardoor ik rechts onderaan weinig stroming heb. Echter volgends Red Sea moet de reefwave 25 meer dan voldoende zijn voor mijn bak, heb ik hem wellicht op de verkeerde plaats?... Zijn hier mensen die ook de reefwave 25 hebben met een vergelijkbare bak als mijn? En waar hebben jullie die dan geplaatst?

6DCB858C-1BF8-4EA2-8BCB-B30A12231BEB.jpeg

De reefwaves hebben een functie om de stroming ook de andere kant op te laten gaan, misschien dat als je een schema bouwt die eens in de zoveel tijd dat laat doen dat het je dode hoeken vermindert?
Er zijn ook koralen die niet van veel stroming houden dus die zou je daar ook kunnen plaatsen als oplossing :P
Maar extra wavemaker is altijd een oplossing idd

Stroming krijgt niemand perfect , zoals vorige schreef , zet koralen die minder stroming willen op plaatsen waar je stroming minder is en vice versa

Waarom koop je geen 2e reefwave en hang je ze beide verticaal tegen de achterwand. Kijk maar is naar mijn dagboek, weliswaar een waterbox maar afmetingen zijn (nagenoeg?) gelijk. Ik werk zelf met 2 tunze 6040's en die draaien nog niet op half vermogen. Beide hun eigen wave dus zo krijg je weer een gevarieerde stroming.

Daarnaast een random flow generator op de uitvoer van de opvoer, geen idee of dat veel effect heeft omdat ik het zo al vanaf dag 1 heb :). Mooie bak verder! ATI werkt heel erg fijn.

De reefwaves hebben een functie om de stroming ook de andere kant op te laten gaan, misschien dat als je een schema bouwt die eens in de zoveel tijd dat laat doen dat het je dode hoeken vermindert?
Er zijn ook koralen die niet van veel stroming houden dus die zou je daar ook kunnen plaatsen als oplossing :p
Maar extra wavemaker is altijd een oplossing idd
Dat beide kanten opdraaien dat heb ik eigenlijk altijd al ingesteld. Een tweede wave zie ik eigenlijk niet zitten omdat het toch weer een apparaat in de bak is… denk ik nu achteraf jou idee betreft koralen die weinig tot geen stroming willen vindt ik een heel goed idee.
Mocht je suggesties hebben voor welke koralen laat me weten 😃😃

Waarom koop je geen 2e reefwave en hang je ze beide verticaal tegen de achterwand. Kijk maar is naar mijn dagboek, weliswaar een waterbox maar afmetingen zijn (nagenoeg?) gelijk. Ik werk zelf met 2 tunze 6040's en die draaien nog niet op half vermogen. Beide hun eigen wave dus zo krijg je weer een gevarieerde stroming.

Daarnaast een random flow generator op de uitvoer van de opvoer, geen idee of dat veel effect heeft omdat ik het zo al vanaf dag 1 heb :). Mooie bak verder! ATI werkt heel erg fijn.
Nog een reefwave erbij vindt ik te kostbaar het blijven dure dingen… ook weer een extra machine in je bak geeft ook geen mooie uitstraling, al moet ik wel zeggen dat ze bij jou totaal niet opvallen. De reefwave vindt ik eigenlijk maar een groot ding…
De optie hierboven van @Marc.B over koralen die minder stroming nodig hebben zie ik eerder zitten, ik ga me daar is in verdiepen 🧐

Nog een reefwave erbij vindt ik te kostbaar het blijven dure dingen… ook weer een extra machine in je bak geeft ook geen mooie uitstraling, al moet ik wel zeggen dat ze bij jou totaal niet opvallen. De reefwave vindt ik eigenlijk maar een groot ding…
De optie hierboven van @Marc.B over koralen die minder stroming nodig hebben zie ik eerder zitten, ik ga me daar is in verdiepen 🧐

Ja dat is natuurlijk ook een oplossing. Weet wel, hoe meer het groeit hoe lastiger het word..... Ik zit nu op het punt dat er eigenlijk een 3e pomp bij moet.

Probeer de enkele reefwave eens verticaal te plaatsen met de uitstroom verschillende kanten op. Heeft bij mij goed geholpen. Aangezien mijn scape nog voller is heb ik gekozen voor 2x jecod SLW10 pompen op de achterwand (vergelijkbaar Nero 3). Ik ga later de reefwave nog eens proberen.

Update:

We draaien nu een tijdje op ATI en het bevalt me nu erg goed. De koralen staan erg netjes op 1 stylopora na..
6B5757DB-DC7E-4CB5-9C97-30D56E1372F2.jpeg

maar dit heeft waarschijnlijk met het onbalans te maken in het nitraat en po4 waar ik al langere tijd mee zit… hier kom ik verder op terug, ik ben namelijk erachter gekomen waar mijn extreem hoge nitraat 100 en 50 vandaan komt 😬.

Ook heb ik mijn sump verrijkt met wat betere verlichting, eindelijk af van batterijen vervangen en nu met 1 druk op de knop veel verlichting in diverse instelbare kleuren. Kleuren niet nodig maar wel een leuke toevoeging 🤪

image.jpg

Zoals je in mijn dagbak kan lezen heb ik al langere tijd ( augustus ) last van een extreem hoog nitraat 100+ Zakkend naar 50.
Ik kon er maar niet achterkomen waar deze hoge waardes vandaan kwamen, ik ben tenslotte erg serieus met de bak, en zorg ervoor dat er bijvoorbeeld geen nitraat bommen kunnen ontstaan ( filtersok om de dag schoonmaken, Zand goed omwoelen , 1 x in de maand het zand afhevelen, het rif schoon blazen, en uiteraard gecontroleerd voeren ) niets hielp om het nitraat te verlagen en ik stond voor een raadsel.
Tot dat ik in gesprek raakte met een ander forum lid die ook opeens een hoog nitraat/posfaat meten. Wat waren onze overeenkomsten… wij doseerde allebei een nieuwe plankton.. 🤔 Ik doseer deze plankton al sinds Augustus en het nitraat / posfaat probleem bij het andere forum lid ontstond precies na dat hij het nieuwe plankton is gaan doseren. Ik besloot eens een nitraat testje te doen op het plankton uit de fles… en je raad het al het nitraat gehalte schoot direct na 100
B7CCCFB4-26A5-4197-BA40-7C6C8B438F17.jpeg
ik was geschokt maar ook blij dat ik eindelijk het probleem heb kunnen achterhalen, ik voegde eigenlijk elke dag een grote hoeveelheid nitraat toe aan de bak, waardoor deze niet de kans kreeg om te dalen.
Ik ben uiteraard gestopt met het doseren van dit plankton, en na 4 dagen is mijn nitraat van 50+ naar 25 gegaan😃
Een bizar verhaal, maar heel veel hulp mogen krijgen van oa. dit forum die mij op de goede weg hebben geholpen, zelf had ik dit nooit achter het plankton gezocht, maar blij dat het nu is opgelost.

Ik kan me nu gaan concentreren de bak nog mooier te laten worden, en eindelijk een stabiele waarden te creëren met mijn nitraat en po4.
Hieronder nog wat foto’s van de bak 🤩
1C500EEE-5055-42B6-84E3-E56FEBC44E3A.jpeg
BC7C9222-5D4F-4F5D-A149-8E95460E7963.jpeg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
84CC4276-D720-4BDB-BE99-0214712A6A92.jpeg

Interesante ontdekking van de plankton en de Nitraat verhoging. Zal ik bij mij ook eens gaan testen. (Ik kweek het zelf ). Achteraf logies te verklaren...om de plankton cultuur in conditie, levend te houden voegt men voedingsstoffen toe, Guillard F5 (lees nitraat) aan de plankton in de fles. Wellicht is jouw leveranciers hier iets in uitgeschoten. Als je wel in plankton gelooft. Kan je de fles enkele dagen niet schudden. De plankton zakt dan naar beneden. Hevel het doorzichtige heldere nitraat rijke water wat bovenin de fles zit af. Vul dit aan met zelfgemaakt vers zoutwater en je hebt weer gewoon prima nitraat arm plankton.

Back
Bovenaan