Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

't Bantumse bakkie

eric,

prachtige opbouw! eenvoud siert.

ik heb destijds mijn inspiratie gehaald bij de showbak van theo voor de aquascaping, maar jammergenoeg alles veel te druk gemaakt. Teveel zaken willen combineren op een te klein oppervlak

moest ik de zaak kunnen herdoen, dan maakte ik ook zo'n gigantische brug. dat is me altijd bijgebleven van de showbak van theo. nog steeds de mooiste bak die ik ooit gezien heb, alleen jammer dat de bak zelf er niet meer is.

je koralen zullen het super vinden om te baden onder het licht op dat rifdak, terwijl de vissen de zwemruimte enorm zullen apprecieren. ze hebben veel plaats, maar ze hebben niet het gevoel dat ze in open water zwemmen want dat mijden ze toch wel.

puik werk hebben jullie daar neergezet.

grt

joachim

Prachtig gedaan zeg! Die showbak van Theo was inderdaad geweldig. Deze opbouw lijkt er veel op.

Hoe heb je die stenen zo netjes over het pvc heen gekregen? Heb je de pvc volgeplakt of heb je hele grote gaten in het steen gezaagd en over het pvc geschoven?

Ik ben echt benieuwd naar de ontwikkelingen van deze bak. Dit kan echt een favoriet worden.

Gr. Roy

@ Joma, Fipiliwip, Jawsee en Boarder..........Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

Boarder zei:
Prachtig gedaan zeg! Die showbak van Theo was inderdaad geweldig. Deze opbouw lijkt er veel op.

Hoe heb je die stenen zo netjes over het pvc heen gekregen? Heb je de pvc volgeplakt of heb je hele grote gaten in het steen gezaagd en over het pvc geschoven?

Ik ben echt benieuwd naar de ontwikkelingen van deze bak. Dit kan echt een favoriet worden.

Gr. Roy

De opbouw van ons bakkie is inderdaad afgeleid van Theo's showbak. Vanaf het moment dat wij die bak zagen vonden wij hem al prachtig en wilden wij ook dolgraag een dergelijke opbouw. Veel zwemruimte voor de visjes en toch ook genoeg ruimte voor het plaatsen van de koraaltjes...........................maar visjes en koralen...............dat duurt nog ff.

Wij hebben het rif met behulp van PUR en Reefbond in elkaar geplakt. Van Theo hadden wij de tip gekregen om de stenen aan de onderzijde en zijkant van de horizontale buis met PUR te "beplakken" en vervolgens de platte stenen aan de bovenzijde hier weer los op te leggen.

De rest van het rif is in eerste instantie los gestapeld en later onderling met Reefbond vastgezet om te voorkomen dat het straks niet als een kaartenhuis in elkaar gaat kieperen.

Eerlijk gezegd vonden wij het best spannend of het eindresultaat ook zo zou gaan worden als wij voor ogen hadden en het was ook een heel gepuzzel met de stenen........................moet deze steen nu hier liggen of toch daar.............en niet te vergeten, het was de eerste keer dat wij ooit een rifopbouw gemaakt hebben.

Hele mooie opbouw, en ook een mooie maat bak.

Ben je niet bang dat je na een jaar weer stenen bij moet gaan leggen om de koralen te kunnen plaatsen?

mvgr
twan

Eric & Betty zei:
Wij hebben het rif met behulp van PUR en Reefbond in elkaar geplakt. Van Theo hadden wij de tip gekregen om de stenen aan de onderzijde en zijkant van de horizontale buis met PUR te "beplakken" en vervolgens de platte stenen aan de bovenzijde hier weer los op te leggen.
In een woord: Prachtig. Maar hoe doen jullie dat met PUR? Plakken jullie ze droog ,en laten jullie de PUR enkele uren uitharden? En dan pas weer vullen met water? En waarmee hebben jullie dit ondersteunt?

21twan zei:
Hele mooie opbouw, en ook een mooie maat bak.

Ben je niet bang dat je na een jaar weer stenen bij moet gaan leggen om de koralen te kunnen plaatsen?

mvgr
twan

Is moeilijk om dat nu al in te schatten.......................maar wie weet nadat wij koraaltjes uit jouw toekomstige grote stekkenbak hebben geroofd is het wel nodig om stenen bij te plaatsen;)

Peter H. zei:
In een woord: Prachtig. Maar hoe doen jullie dat met PUR? Plakken jullie ze droog ,en laten jullie de PUR enkele uren uitharden? En dan pas weer vullen met water? En waarmee hebben jullie dit ondersteunt?
Wij hebben de buis buiten het aquarium beplakt. Wij hebben in de woonkamer een paar vuilniszakken op de grond gelegd...................buis erop en plakken maar!
Wat het uitharden betreft: aanbrengen bij kamertemperatuur en afhankelijk van de laagdikte van de PUR is het binnen 1 uur uitgehard. Wij hebben telkens wel lappen stof gedrenkt gedrenkt met aquariumwater om de buis en stenen gelegd om de stenen nat te houden. Hierdoor hardt de PUR nog sneller uit. (Waar schoonmoeders oude dekbedhoezen al niet goed voor waren:) .)

ga je de uitstromer ook nog wegwerken of laat je die begroeien met kalkalg?

Eric & Betty zei:
Wij hebben de buis buiten het aquarium beplakt. Wij hebben in de woonkamer een paar vuilniszakken op de grond gelegd...................buis erop en plakken maar!
Wat het uitharden betreft: aanbrengen bij kamertemperatuur en afhankelijk van de laagdikte van de PUR is het binnen 1 uur uitgehard. Wij hebben telkens wel lappen stof gedrenkt gedrenkt met aquariumwater om de buis en stenen gelegd om de stenen nat te houden. Hierdoor hardt de PUR nog sneller uit. (Waar schoonmoeders oude dekbedhoezen al niet goed voor waren:) .)

Da,s duidelijk uitgelegd.:goed: Daar ga ik eens over brainstormen voor wat betreft mijn inrichting.

Hoi Eric en Betty
Leuk te lezen dat jullie zoveel positieve respons krijgen over de opbouw.
Mooi rustig doorgaan, stapje voor stapje.

Groet, Theo

Eric & Betty zei:
@ Joma, Fipiliwip, Jawsee en Boarder..........Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

De opbouw van ons bakkie is inderdaad afgeleid van Theo's showbak. Vanaf het moment dat wij die bak zagen vonden wij hem al prachtig en wilden wij ook dolgraag een dergelijke opbouw. Veel zwemruimte voor de visjes en toch ook genoeg ruimte voor het plaatsen van de koraaltjes...........................maar visjes en koralen...............dat duurt nog ff.

De rest van het rif is in eerste instantie los gestapeld en later onderling met Reefbond vastgezet om te voorkomen dat het straks niet als een kaartenhuis in elkaar gaat kieperen.

Eerlijk gezegd vonden wij het best spannend of het eindresultaat ook zo zou gaan worden als wij voor ogen hadden en het was ook een heel gepuzzel met de stenen........................moet deze steen nu hier liggen of toch daar.............en niet te vergeten, het was de eerste keer dat wij ooit een rifopbouw gemaakt hebben.

Dat ziet er wel héééél goed uit :goed:

Die werkwijze biedt weer perspectieven.

Vandaag hebben wij een nieuwe bewoner in de bak ontdekt........................eerst dachten wij nog wat een vreemd plukkie spons zit daar nou, totdat dit "sponsje" ineens bewoog!

Volgens ons is dit een zeehaas, maar welk soort weten wij niet.
Eerst maar eens een foto van dit "sponsje" :)

jawsee zei:
lijkt inderdaad erg op een mooie witte zeehaas,levend steen gekocht inclusief algenbestrijders erbij,kan het nog beter beginnen:p
Sinds gisteren is onze bakkie uitgebreid met nog een zeehaas; namelijk een vleugel zeehaas uit Florida......................echt heel apart.

Bijlagen

• a.jpg
    a.jpg
    40,5 KB · Weergaven: 6
  • h.jpg
    h.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 7
Er zaten al een salarias, 2 oranje turboslakken, een blauwpoot hermietkreeft in de bak....................maar omdat deze het natuurlijk niet alleen af kunnen, zijn wij gisteren naar Reef-Corner gereden..................................Nu zijn daar de volgende bewoners bijgekomen;

- 2 st oranje zandhappers
- 1 st zwarte komkommer
- 1 st paars-zwarte komkommer
- 1 st caraibische komkommer (bodemopruimer)
- 3 st Babylon zandslakken
- 3 st Navacharussen
- 1 st Zandzevende zeester
- 1 st Mitra papalis
- 3 st turboslakken
- 1 st zeemuis
- En natuurlijk de gevleugelde zeehaas

Niet te vergeten volgen hier de foto's.......................

Bijlagen

• b.jpg
    b.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 4
  • c.jpg
    c.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 5
  • d.jpg
    d.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 4
  • g.jpg
    g.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 4
de eerste visjes zitten er ook In zie ik,altijd een speciaal moment na zo lang te wachten,fijn jullie eventjes gesproken te hebben bij theo trouwens:)

Back
Bovenaan