U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Glenn denk voor de meeste prima info om het vervelende verschijnsel Cyano vroegtijdig aan te pakken. Ik gebruik zo nu en dan ook een powerfilter en het verricht inderdaad wonderen voor je bak. Pas bij gebruik hiervan zie je hoeveel vuil er eigenlijk in je bak rondzwerft. Grtz Ralph
Moet volgens mij zo wel kunnen,
maar als ik dan even hardop mag denken;
Geen bacterie-mix toevoegen i.c.m. de koolstof bron?
Ik weet nog steeds voor 100% de oorzaak van flap niet; te kort bacteriën? balans NO[SUB]3[/SUB]/PO[SUB]4 [/SUB] i.c.m. het eerste?
Als er een koolstofbron wordt gedoseerd en er zijn nog niet voldoende bacteriën aanwezig, dan profiteert de cyano als eerste van de koolstofbron en is op dat moment volgens mij in het voordeel. Daarna zouden de gewenste bacteriën dus een inhaalslag moeten gaan maken om de concurentie met de cyano aan te kunnen gaan.
Dit lijkt me een "ongoing battle" in het aquarium wat je misschien in de kiem al in het voordeel van de gewenste bacteriën kan laten uitvallen zodat je geen, of weinig last van flap krijgt.
M.v.g. Jimmy
Glenn, om even op je power filter terug te komen, geweldig!
Had ik dat 5 jaar geleden zelf maar bedacht.
Een bak zonder sump, is al niet, 'je van het', want er blijft echt een hoop vuil in de bak liggen.
Nou heb ik van de week 2 bakken samen gevoegd, en heb dus alles weer even onder handen genomen.
En uiteraard hele bak weer wit. (lees goor)
Dus ik dacht meteen even proberen.
Ik heb net als peanut mijn streamer ingepakt, en mijn god, na een paar uur waren de watten helemaal grijs van de viezigheid.
Volgende keer pak ik al mijn streamers in!!! :biggrin:![]()
Hoi Glenn,Een aantal voorbeelden van zelf gemaakte powerfilters.
Bekijk bijlage 335476Bekijk bijlage 335477Bekijk bijlage 335478
m.v.g. Glenn
Klopt bestaat al langer maar weet je ook wat zoon rolletje watten kost. Op Glenn zijn manier kun je heel wat keren je watten vervangen voor de kosten van 1 zoon rolletje. Ook ik ben met die kant en klare rolletjes begonnen maar ben nu over op watten rond een buis en dat werkt naar mijn idee veel beter, en is een heel stuk goedkoper.Hoi Glenn,
De powerfilter bestaat na mijn weten al in de jaren 70, bv, die van Tunze
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.