Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad mooie resultaten Glenn

Bedank martin en twan, van kalibers al jullie zelf, is dit een groot compliment.

Ik moet nog de boel hier en daar een beetje tweaken, om de ideale waarden voor dit rifje te vinden. Hier draai de DSR methode om, constateren/meten en dan bijsturen.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
De DSR methode is niet alleen werken met mineralen en nihil water wissels toepassen.
iedereen krijg vroeg of laat met diverse problemen te maken, het gaat erom hoe herken je een probleem en hoe los je het op.
Eén van de meest voorkomende problemen is CYANO of parse/Groene Flap.
De aanpak bij Cyano is als volg:

Herken flap vroegtijdig, vuil ophoping is de eerste waarschuwing die je krijgt, negeer je die dan is de volgende fase die paarse/bruine/groene slijm met belletje erin, die langzaam door de bak trekt .

Gebruik een wisselende stroming om vuil ophoping en dooie hoeken te voorkomen. Een makkelijke manier om dit te bereiken is om op elke stromingspomp op een aparte timer te zetten en ze afwisselend 2-5 uur aan/uit te laten gaan. (sommige goedkope china pompen kunnen hier niet tegen en gaan gauw kapot.)

Als je al een CYANO plaag heb, kan je alsvolg te werk gaan:
Er word een powerfilter ingezetten om ditritus te verwijderen (wat ik als hoofdoorzaak van CYANO ziet)
dat is een pomp van 1200-3500 liter met een geperforeerde pvc buis met watten omheen.
Deze wordt elke 2 dagen verschonen (cavitatie). Nieuwe watten altijd met heet water uitspoelen, anders gaat je afschuimer overkoken.
Tijdelijk lampen een paar uur minder lang laten branden of minder intens laten branden (dimmen).
Voor je begint de powerfilter kan je de CYANO Slijm afzuigen en het water weggooien (niet recyclen door de sump).
Na afzuigen van de CYANO kan je (als de powerfilter al draai) de bodem omwoelen, dit stof verdwijnt dan in de powerfilter, die je waarschijnlijk na een uur of 2 al mag gaan uitspoelen.
Dit herhaal je totdat je geen last meer heb van flap. Daarna mag je de verlichting weer langzaam opvoeren . Zolang je flap je blijft houden, of als je elke 2 dagen de filter moet reinigen, de powerfilter blijven gebruiken. Als tussen het reinigen van powerfilter 5 dagen zit mag je ophouden met het gebruik van een powerfilter, totdat je weer ophoping van vuil ziet.

Glenn denk voor de meeste prima info om het vervelende verschijnsel Cyano vroegtijdig aan te pakken. Ik gebruik zo nu en dan ook een powerfilter en het verricht inderdaad wonderen voor je bak. Pas bij gebruik hiervan zie je hoeveel vuil er eigenlijk in je bak rondzwerft. Grtz Ralph

Glenn denk voor de meeste prima info om het vervelende verschijnsel Cyano vroegtijdig aan te pakken. Ik gebruik zo nu en dan ook een powerfilter en het verricht inderdaad wonderen voor je bak. Pas bij gebruik hiervan zie je hoeveel vuil er eigenlijk in je bak rondzwerft. Grtz Ralph

Ook jij bent bent overtuigd van het nut van de powerfilter. Simpel en doeltreffend mits goed toegepast. Het scheelt heel was gerommel met poedertjes en middeltjes. Een variant van de powerfilter is de buis met watten aan de opvoerpomp monteren. Het is 50% minder efficient en kan toegepast worden bij de eerste signalen van cyano. Bij een reeds bestaande probleem is het aan te raden om direct met de powerfilter (in de bak) aan de slag te gaan.

m.v.g. Glenn

De moderne versie werkt ook perfect
ImageUploadedByTapatalk 21367771876.837405.jpgImageUploadedByTapatalk 21367771899.169217.jpg
Wat een rommel trek je zo uit de bak verwissel hem na 48 uur bedankt voor de tip Glenn

Daarom heb ik standaard, watten in het uitstroom bakje van mijn schuimer.
Dit haalt lang niet alles weg, maar alle beetjes helpen.
Maar die watten om je stromingspomp ga ik onthouden, voor als de bak weer schoongemaakt moet worden.

Laatst bewerkt:
Ik filter over filterwatten i.p.v. Een gafzak en moet om de dag verversen. Dit gebeurt voor de afschuimer.

Belangerijke werking van de powerfilter is dat je druk kan zetten op de watten, als deze langzaam begint vol te lopen. Naarmate hij vol loop, pakt hij ook fijner vuil tot hij gaat caviteren.

Als je watten in de sump zet, of een gafzak plaats gaat op den duur het overlopen. Werk wel maar net niet zo effectief. Gafzakken reinigen is en drama, jaren ermee gewerkt tot ik de powerfilter had uitgevonden.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
In de DSR methode ga ik ervanuit dat de opstart pieken van ammoniak, nitriet, nitraat, fosfaat schadelijk en onwenselijk zijn. Tijdens deze opstart pieken sterft er gewoon teveel af, wat je ervoor terug krijg zijn een "mooie" algenbloei en daar zit niemand op te wachten, want die sterven weer af als de bak "stabiel" is.
Dus waarom niet gelijk de waarden stabiel houden door gestuurd een aantal stappen te nemen. De grootste boosdoener van de pieken is gelijk een berg "levendsteen" in de bak te kwakken. Hierin sterf er zoveel af dat de pieken logischerwijs onvermijdelijk zijn. Ik ben meer voorstander van gelijkmatig enten.
Als je koralen en vissen inbrengt, doe je dat ook gelijkmatig en geleidelijk. Juist om deze waarden stabiel te houden.Hierover is iedereen het eens, maar tijdens de opstart wilt iedereen gelijk de bak volgooien met levend steen. Vaak blijkt ook dat ze dan teveel hebben aangeschaft.

Persoonlijk heb ik meerdere bakken opgestart de laatste jaren. (Het was hier een doorlopend proces).
Steeds met de volgende volgorde.
-Bak vullen met zoutwater met de arme waarden. (0,02 fosfaat 0,2 nitraat)
- koraalzand in de bak 1-2cm
- enten met een deel ingedraaid zand uit een ander bak (5-10%) en een stuk levende steen (1kilo op 100l) die je met een moker aan gruis slaat, alles flink door elkaar mengen.
- 2 stukken levend steen van totaal 2-3 kilo op de 100 liter
- powerfiltertje met watten installeren
- volgende dag beginnen met de verlichting op 6 uren per dag. Na een week met 1-2 uur verhogen, daarbij let je op opkomende flap.
- de afschuimer mag op de 2-3e dag geinstalleerd worden om niet alle entings materiaal gelijk af te schuimen
- gewoon laten draaien en na een week nh4, no2, no3, po4 meten.
- afhankelijk hiervan word besloten wat je gaat doen.
- normaliter plaatst ik na een week al mijn stekken en andere koralen. Het enige waar ik last van krijg is de bruine aanslag op alle maagdelijke oppervlakten en het glas, die later overgaan in kalkalgen, maar dat is geen probleem, op de "normale" manier krijg je ze ook.
Om dit in de testbak na te bootsen, zal ik nieuw dood zand uit de winkel moeten gaan halen, anders zou dat geen objectieve test zijn.
Voor de rest zal ik gewoon gaan werken met bestaande gezond levendsteen uit mijn refugium. Deze methode leent zich erg goed voor een steriele opbouw met rifkeramiek. Opstarten met een veelvoud van organisch belast steen of "vers levendsteen" zal de opstart met een aantal weken vertragen vanwege de opstart pieken door het afbreken van dood materiaal.
Dit kan versneld worden door gelijk te beginnen met een koolstofbron toe te passen. Zolang er geen koralen aanwezig zijn, kan het geen kwaad iets te laag te zitten met fosfaat en nitraat.
Naar eigen inzicht is het handig bij erg vuil steen te werken met een fosfaat absorber, maar let op dat er altijd een fosfaat van 0,02 aanwezig moet blijven, anders werk de koolstofbron niet.

Vanaf de opstart worden de DSR tools toegepast om te sturen.
Het draait bij DSR om het controleren van de water parameters, met alles wat er tot je beschikking heb om het biochemisch proces bij te sturen.

Wat wordt hier gestuurd ?
Het aanbod aan afvalstoffen en de aanvoer van bacterien. Dit om een poging te doen vanaf het begin een soort balans te krijgen.

m.v.g. Glenn

Moet volgens mij zo wel kunnen,
maar als ik dan even hardop mag denken;

Geen bacterie-mix toevoegen i.c.m. de koolstof bron?
Ik weet nog steeds voor 100% de oorzaak van flap niet; te kort bacteriën? balans NO[SUB]3[/SUB]/PO[SUB]4 [/SUB] i.c.m. het eerste?

Als er een koolstofbron wordt gedoseerd en er zijn nog niet voldoende bacteriën aanwezig, dan profiteert de cyano als eerste van de koolstofbron en is op dat moment volgens mij in het voordeel. Daarna zouden de gewenste bacteriën dus een inhaalslag moeten gaan maken om de concurentie met de cyano aan te kunnen gaan.
Dit lijkt me een "ongoing battle" in het aquarium wat je misschien in de kiem al in het voordeel van de gewenste bacteriën kan laten uitvallen zodat je geen, of weinig last van flap krijgt.

M.v.g. Jimmy

Moet volgens mij zo wel kunnen,
maar als ik dan even hardop mag denken;

Geen bacterie-mix toevoegen i.c.m. de koolstof bron?
Ik weet nog steeds voor 100% de oorzaak van flap niet; te kort bacteriën? balans NO[SUB]3[/SUB]/PO[SUB]4 [/SUB] i.c.m. het eerste?

Als er een koolstofbron wordt gedoseerd en er zijn nog niet voldoende bacteriën aanwezig, dan profiteert de cyano als eerste van de koolstofbron en is op dat moment volgens mij in het voordeel. Daarna zouden de gewenste bacteriën dus een inhaalslag moeten gaan maken om de concurentie met de cyano aan te kunnen gaan.
Dit lijkt me een "ongoing battle" in het aquarium wat je misschien in de kiem al in het voordeel van de gewenste bacteriën kan laten uitvallen zodat je geen, of weinig last van flap krijgt.

M.v.g. Jimmy

Mijn ervaring is dat flap onstaat op plaatsen waar er een opbouw van organisch afval onstaat i.c.m. veel licht. Ook af plaatsen waar koraal weefsel afsterft i.c.m. veel licht. Aan de voet van een dicht begroeide acro's en caliendrums die afsteft zie je geen flap, omdat je weinig licht heb ter plekke. Darentegen zie je wel flap op de toppen die afsterven en op plaatsen waar ze elkaar netelen.
Opbouw van ditritus krijg je op dooie hoeken waar de deze bezinken of blijven hangen. Ditritus wilt ook weleens blijven hangen op weelderig groeiende algen.

Het voorkomen/bestrijden van flap zou door gebruik te maken van deze informatie een grote kans van slagen hebben. Tenslotte geldt als je geen afval "overschot" heb heb je ook geen bacterie "explosie" nodig om dit af te bouwen.
Het draai erom om de balans te vinden tussen afval, bacterien die dat afval kunnen verwerken en ruimte (substraat) voor de bacterie om te huisvesten.
Daarom doe ik ook vanaf het begin de afvalstoffen en bacterie bloei controleren, door niet op de "conventionele" manier op te starten.
Eigenlijk kan je stellen ik pas de regel " alles langzaam en geleidelijk doen" door vanaf de opstart ermee te beginnen.
In mijn optiek is de opstart met alle levend steen ineens in de bak knallen juist de overhaaste manier, vandaar ook al die pieken en fasen die dan maandenlang doorlopen moeten worden.
Ik gebruik geen bacterie mixen en alles is puur natuur. Mijn enting bestaat uit het deel levens zand uit een gezond draaien bak (zonder plagen) en een stuk gezond levend steen die ik in kleine stukken hakt met een moker. Dit verspeiden door het reeds gekochte steriele zand bij het opzetten.

Daarnaast begin ik met relatief arm water aanmaken en niet de gebruikelijke 0,08PO4 en 2,5NO3. Maar een fractie lager 0,02PO4 en 0,2NO3. Dit doe ik omdat er geen grote verbruikers zijn, maar de bacterien toch moeten ontwikkelen. Daarnaast is afhankelijk van de situatie, ook het inzetten van een minimale hoeveelheid van een koolstofbron een optie. Het kan mijn inziens ook geen kwaad behalve het extra stimuleren van de bacterien. Wel is belangerijk dat vanaf het inzetten van een koolstofbron de afschuimer optimaal werkt. Een bijwerking van de koolstofbron is dat bepaalde sponsen het erg goed gaan doen.

Last, but not least.
Dit opstart water word verder zonder acute problemen niet/nooit gewisseld.
Alles wat meetbaar is wordt d.m.v. de DSR calculator berekend en met de juiste concentaties aangevuld.

Ik hoop hiermee een gedegen motivatie te hebben gegeven voor de DSR aanpak en jou vragen.
m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Glenn, ik moet toch zeggen dat ik er
veel bewondering voor heb, hoe gedetailleerd je alles weet op te schrijven.
Ik doe ong. het zelfde als ik een nieuwe bak opstart, alleen als ik het dan ga uitleggen, wordt het zoiets als:

Aquarium vullen met zout water, zand erin, ook een deel uit een goed draaiende bak, keramiek erin, en een steen om te enten + bacterien, weekje wachten, en het eerste leven kan erin.

Nou weet ik wel wat ik doe, maar als ik dit zo aan een ander uitleg, gaat het geheid fout!
(tenzij je geen beginner bent, dan snappen ze wel ong. wat ik bedoel)
Daarom waag ik me niet meer zo snel aan dit soort vraagstukken, dat laat ik liever over aan mensen die wel goed kunnen uitleggen, en wat mij betreft ben je een van de weinigen die het zo goed kan uitleggen. ;)

Groetjes Nanda

De essentie van het slagen of mislukken zit hem juist in de details oezie.
Het het is echt niet zoveel meer werk.
Dit systeem is juist geboren o.a. uit luiheid. Ik vertikt het om steeds maar met die periodieke waterwissel tonnen te rommelen. Ik wilde alleen de leuke dingen doen.

m.v.g. Glenn

Glenn, om even op je power filter terug te komen, geweldig!
Had ik dat 5 jaar geleden zelf maar bedacht. ;)
Een bak zonder sump, is al niet, 'je van het', want er blijft echt een hoop vuil in de bak liggen.
Nou heb ik van de week 2 bakken samen gevoegd, en heb dus alles weer even onder handen genomen.
En uiteraard hele bak weer wit. (lees goor)
Dus ik dacht meteen even proberen.
Ik heb net als peanut mijn streamer ingepakt, en mijn god, na een paar uur waren de watten helemaal grijs van de viezigheid.
Volgende keer pak ik al mijn streamers in!!! :biggrin::p

Glenn, om even op je power filter terug te komen, geweldig!
Had ik dat 5 jaar geleden zelf maar bedacht. ;)
Een bak zonder sump, is al niet, 'je van het', want er blijft echt een hoop vuil in de bak liggen.
Nou heb ik van de week 2 bakken samen gevoegd, en heb dus alles weer even onder handen genomen.
En uiteraard hele bak weer wit. (lees goor)
Dus ik dacht meteen even proberen.
Ik heb net als peanut mijn streamer ingepakt, en mijn god, na een paar uur waren de watten helemaal grijs van de viezigheid.
Volgende keer pak ik al mijn streamers in!!! :biggrin::p

Dit zijn van die dingen die je ontdekt als je met een "blank mind" open staat voor nieuwe dingen en niet "blindelings" de rest van de kudde volgt.

Op de streamers zelf heb ik het nooit geprobeerd. De reden is dat ik dan teveel "essentiële" stroming kwijt zou zijn uit de bak.
Ook zou het caviteren niet meer aanwezig zijn, wat de waarschuwing is om te verschonen.
Daarnaast kan een centrifugaal opvoer pomp meer druk op de watten zetten, waardoor je bijna kristal heldere water krijgt.

m.v.g. Glenn.

Hoi Glenn,
De powerfilter bestaat na mijn weten al in de jaren 70, bv, die van Tunze
Klopt bestaat al langer maar weet je ook wat zoon rolletje watten kost. Op Glenn zijn manier kun je heel wat keren je watten vervangen voor de kosten van 1 zoon rolletje. Ook ik ben met die kant en klare rolletjes begonnen maar ben nu over op watten rond een buis en dat werkt naar mijn idee veel beter, en is een heel stuk goedkoper.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan