Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn meting door Triton bleek dat de concentratie So4 te hoog was nl 3962,084 mg/l. Het dubbele van wat het in zeewater moet zijn de oorzaak is zo goed als zeker het toevoegen van Magnesiumsulfaat. Overigens ben ik er niet achter gekomen wat de invloed op het aquarium is van de hoge waarde. Alles doet het bij mij goed.
Kan je wel aanbevelen om je water eens te laten testen bij Triton kost € 20,- en je weet exact wat de waardes zijn. Dat is wel zo prettig omdat je deze meting naast de meting van je eigen testsetje kan leggen en zo de eventueel afwijking weet.
Jou aanpak is in grote lijnen gelijk aan die van Triton. Triton gaat in de basis uit van stabiel waterwaardes. Zo min mogelijk schommelingen de waardes, gelijk aan de oceaan daar is het water ook zeer stabiel. B.V. een iets te lage Kh die constant is is beter dan een Kh die per week van laag naar hoog gaat door het toevoegen van kalk. Triton gebruikt voor de aanpak van No3 een wierenfilter. De heeft een dubbel functie. Wier groeit en haalt nitraat uit het water wanneer er te weinig voeding is sterft een deel van het wier af wat weer amino's en suikers aan het water afgeeft. Triton voegt dagelijks stoffen toe die verbruikt worden in kleine concentraties. Ook weer om schommelingen te voorkomen. Triton maakt gebruik van zeer zuivere toevoegingen zonder vervuiling met andere stoffen.
Ik blijf jouw resultaten volgen.

Hieruit kunnen we een les trekken. Magnesium in een draaiend systeem niet aanvullen met magnesium sulfaat maar met magnesium chloride.
Waar ik naar benieuw ben is, welke methode/verhouding/stoffen gebruikte je om je magnesium omhoog te krijgen?

m.v.g. Glenn

Ik zou overigens graag met zo'n gaschromatograaf willen spelen hoor.

Over de test setjes zullen we heel simpel zijn, ze zijn niet nauwkeurig maar wel binnen het bruikbare. Goede merken en setjes kristaliseren zichzelf wel uit. Hobbyisten praten met elkaar en goede ervaringen blijven niet onopgemerkt. Slechte ervaring worden zeker opgemerk, want niks gaat zo snel als slecht nieuws.

Overigens is het met behulp van de DSR calculator en een goeie weegschaal (0,01gr resolutie) of doseernaald mogelijk om je eigen ijk oplossing aan te maken.

m.v.g. Glenn

Moet zeggen dat de afwijking van mijn test met Salifert tov de Triton test minimaal was.

Hieruit kunnen we een les trekken. Magnesium in een draaiend systeem niet aanvullen met magnesium sulfaat maar met magnesium chloride.
Waar ik naar benieuw ben is, welke methode/verhouding/stoffen gebruikte je om je magnesium omhoog te krijgen?

m.v.g. Glenn

1 kg Mg chloiride en 125 gram Mg sulfaat voor 5 liter oplossing.
Deze heb ik nu 50 % verdunt en 500 gram Mg chloride erbij gedaan. Zelfde dosering aangehouden en de Mg in mijn bak blijft gelijk. Sulfaat kan ik zelf niet meten. Volgende maand laat ik dat weer meten door Triton. Helemaal zuiver zal het resultaat niet zijn omdat ik wat waterwissel gedaan heb de afgelopen weken.

Hoi Onno,

Waarom gebruik je niet de magnesiumoplossing van Eshan:confused:

gr Ray

Deze heb ik nu 50 % verdunt en 500 gram Mg chloride erbij gedaan. Zelfde dosering aangehouden en de Mg in mijn bak blijft gelijk. Sulfaat kan ik zelf niet meten. Volgende maand laat ik dat weer meten door Triton. Helemaal zuiver zal het resultaat niet zijn omdat ik wat waterwissel gedaan heb de afgelopen weken.

Het werken met een "ideale" mengsel wilt nog niet zeggen dat uiteindelijk het resultaat altijd een ideale balans opleverd. Soms wordt het anders dan verwacht verbruikt. Daarom wens ik zoveel mogelijk te kunnen sturen.

In het verleden heb ik kilos magnesium moeten toevoegen in mijn rif.
Ik had nog discussie's dat koralen geen magnesium zouden verbruiken en dat waarden onder de 1180ppm prima zou mogen zonder schade aan sps koralen.
Waar ik overigens niet mee eens was, maar ik heb de discussie gelaten voor wat het was.
Nu heb ik 10* zoveel sps in de bak en mijn magnesium wordt relatief weinig verbruikt in vergelijking met het verleden. Waarom ? Waar is die ideale balans dan ?

in het verleden groeiden de paarse kalkalgen weelderig over mijn stenen. Die verbruiken de overgrote deel van de magnesium. Daardoor belande de magnesium onder de 1180ppm en dat vonden de meeste sps koralen niet fijn. Het verschijnsel van te weinig magnesium was weefsel verlies vanaf de groeipunten, vergelijkbaar met een te laag KH (salifert 6kh), of te laag Ca(<370).

Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik een goede leermeester, (Dick van Laar) maar die heeft ook niet het eeuwige leven.
En op het moment zie ik zo vaak mensen die een bak nemen, er naar willen kijken, maar iets doen is eigenlijk al teveel,
Laat staan dat ze ook nog boeken moeten gaan lezen! :rolleyes:
Dat begrijp ik dus helemaal niet.
Ik bedoel, het is je hobby, daar wil je dan toch zo veel mogelijk van weten?
Ook hoe je moet trouble -shoot, ik in elk geval wel! slimmetje

Kan een status symbool zijn " een levende schilderij in huis" volledig uitbesteed.

m.v.g. Glenn

ik zie dat je de 1:8 verhouding gebruikt, blijkbaar niet verstandig om mee verder te gaan.

Om de sulfaten te corrigeren naar de "normale niveau" zou je een calculatie kunnen maken m.b.v. de DSR calculator
Hierbij krijg je een scenario met één enkele gedeeltelijk water wissel van 50%, waarbij je overige waarden perfect blijven.
ik zou een voorbeeld calculatie voor je kunnen doen. (zou ook in 2 stappen van 25% kunnen)

Met normale 10% wissels en gewoon zout, zou dit een oneindig aantal wissels worden (kan je zelf narekenen) of je moet gelijk 100% vervangen.

nu rijst de vraag waar kunnen we in nederland water laten analyseren voor een gunstige prijs.

wanneer komt Salifert met een chloriden en sulfaten test ? (dat is een subtiele hint :p ,zou mooi aansluiten op dit project.)

Laatst bewerkt:
ik zie dat je de 1:8 verhouding gebruikt, blijkbaar niet verstandig om mee verder te gaan.

Om de sulfaten te corrigeren naar de "normale niveau" zou je een calculatie kunnen maken m.b.v. de DSR calculator
Hierbij krijg je een scenario met één enkele gedeeltelijk water wissel van 50%, waarbij je overige waarden perfect blijven.
ik zou een voorbeeld calculatie voor je kunnen doen. (zou ook in 2 stappen van 25% kunnen)

Met normale 10% wissels en gewoon zout, zou dit een oneindig aantal wissels worden (kan je zelf narekenen) of je moet gelijk 100% vervangen.

nu rijst de vraag waar kunnen we in nederland water laten analyseren voor een gunstige prijs.

wanneer komt Salifert met een chloriden en sulfaten test ? (dat is een subtiele hint :p ,zou mooi aansluiten op dit project.)

Ik ga niet water wisselen op het sulfaat lager te krijgen zolang ik niet weet of het nadelig is. Aan mijn bak merk ik niets. Over een maand of 2 laat ik weer meten en dan overleg ik met Triton of er aanpassingen nodig zijn.
In Nederland kan je op diverse plaatsen water laten testen. Tuinders b.v. doen dat op grote schaal. Google verteld je daar meer over. Echter het schijnt zo te zijn dan de testapparatuur eerst ingeregeld moet worden om juiste metingen te doen in zeewater. Van Triton heb ik begrepen dat dat een tijdrovende klus is. Binnen enkel maanden komt er een "testset"van Triton in de winkel. Dit is een mooi doosje met daarin een buisje en een voorbedrukte enveloppe. Buisje vullen met je water en opsturen maar Triton. Na een paar dagen krijg je een login code en kan je op internet de gemeten waardes zien. Doe je meer testen dan worden die op jouw pagina bijgehouden in een overzicht met grafiek e.d. Deze test gaat wel iets meer kosten dan € 20,-. De winkelier moet er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Ik ga niet water wisselen op het sulfaat lager te krijgen zolang ik niet weet of het nadelig is. Aan mijn bak merk ik niets. Over een maand of 2 laat ik weer meten en dan overleg ik met Triton of er aanpassingen nodig zijn.
In Nederland kan je op diverse plaatsen water laten testen. Tuinders b.v. doen dat op grote schaal. Google verteld je daar meer over. Echter het schijnt zo te zijn dan de testapparatuur eerst ingeregeld moet worden om juiste metingen te doen in zeewater. Van Triton heb ik begrepen dat dat een tijdrovende klus is. Binnen enkel maanden komt er een "testset"van Triton in de winkel. Dit is een mooi doosje met daarin een buisje en een voorbedrukte enveloppe. Buisje vullen met je water en opsturen maar Triton. Na een paar dagen krijg je een login code en kan je op internet de gemeten waardes zien. Doe je meer testen dan worden die op jouw pagina bijgehouden in een overzicht met grafiek e.d. Deze test gaat wel iets meer kosten dan € 20,-. De winkelier moet er natuurlijk ook wat aan verdienen.
Ik heb vorig jaar een prijsopgave gevraagd voor zoutwater van een labo dat ook vaak voor tuinders analyseert en dit kwam uit op 45 euro. Tuinders kopen vaak gezamenlijk in dus ook watertesten en van mijn baas weet ik dat je als tuinder je 20 euro betaald en dan zijn er minimaal 15 elementen geanalyseerd maar hoe het nu precies met zoutwater zit weet ik ook niet.

Binnen enkel maanden komt er een "testset"van Triton in de winkel. Dit is een mooi doosje met daarin een buisje en een voorbedrukte enveloppe. Buisje vullen met je water en opsturen maar Triton. Na een paar dagen krijg je een login code en kan je op internet de gemeten waardes zien. Doe je meer testen dan worden die op jouw pagina bijgehouden in een overzicht met grafiek e.d. Deze test gaat wel iets meer kosten dan € 20,-. De winkelier moet er natuurlijk ook wat aan verdienen.
Zal wel meevallen wat de winkelier eraan wil verdienen, althans, als hij dezelde instelling heeft als ik.
Hij kan beter voor 20 x €2,- gaan dan voor 5x €8,-

Die Ashan wordt steeds slimmer ;) of lag dit plan van meet af aan al op de planken:rolleyes:
Niet om mezelf omhoog te schoppen maar deze zag ik wel aankomen, zoiets heet de drempel verlagen of de deur openzetten. Dat apparaatje van een half tonnetje moet wel draaien natuurlijk.

Ik heb tot heden alles goed mee gelezen,maar ik ben het volkomen met Jimmy eens :cool:!!

Grt,

Martin.

Zal wel meevallen wat de winkelier eraan wil verdienen, althans, als hij dezelde instelling heeft als ik.
Hij kan beter voor 20 x €2,- gaan dan voor 5x €8,-

Die Ashan wordt steeds slimmer ;) of lag dit plan van meet af aan al op de planken:rolleyes:
Niet om mezelf omhoog te schoppen maar deze zag ik wel aankomen, zoiets heet de drempel verlagen of de deur openzetten. Dat apparaatje van een half tonnetje moet wel draaien natuurlijk.

De aanvragen voor testen en toevoegingen uit Engeland, Duitsland, Zuid Afrika en de Usa zijn op dit moment zo hoog dat Triton een 2 e tester gekocht heeft. De winkel in Duitsland ( verkoop koralen en vissen) wordt gesloten en ze gaan alleen nog maar testen doen en toevoegingen verkopen. In Londen wordt een winkel geopend binnenkort. De gang naar de Nederlandse markt is uitgesteld om te voorkomen dat ze nee moeten verkopen.

Dit is het laatste wat ik in dit topic schrijf over Triton omdat het topic niet over Triton gaat, maar over de systeem van Glenn. Heel interessant om te volgen.

De aanvragen voor testen en toevoegingen uit Engeland, Duitsland, Zuid Afrika en de Usa zijn op dit moment zo hoog dat Triton een 2 e tester gekocht heeft. De winkel in Duitsland ( verkoop koralen en vissen) wordt gesloten en ze gaan alleen nog maar testen doen en toevoegingen verkopen. In Londen wordt een winkel geopend binnenkort. De gang naar de Nederlandse markt is uitgesteld om te voorkomen dat ze nee moeten verkopen.

Dit is het laatste wat ik in dit topic schrijf over Triton omdat het topic niet over Triton gaat, maar over de systeem van Glenn. Heel interessant om te volgen.

Hahaa..... ik dacht effe dat je een coupe plegen was :eek:

m.v.g. Glenn

Dit zijn al mooie resultaten Glenn :cool:!!

Grt,

Martin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan