Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van "ons" aquarium

Hallo Hans, en welkom hier op dit forum.
Brrrr... mooie grote bak, gaat er wel goed uitzien denk ik.

Misschien ben je nog wat aan het schuiven met de stenen, maar het lijkt alsof aan de zijkant de rotspartijen tegen de ruiten aanleunen, of in ieder geval er heel dicht tegenaan staan.
Op die manier kun je er niet meer bij om ze schoon te maken, dus daar zou ik wat ruimte houden zodat er minimaal zo'n algenmagneet tussen kan.

En als je dan toch aan het schuiven bent ;) en om wat meer dieptewerking te krijgen, zou ik een paar "V laantjes" maken (met de punt van de V naar achteren gericht)
Met 2,5m lengte kun je daar leuk mee spelen, opbouwend van laag aan de voorkant naar hoog aan de achterkant die je eventueel d.m.v. platte stukken steen met elkaar kunt verbinden, een bruggetje maken zeg maar.

Leuk schema voor je water-waardes, kun je in één oogopslag het verloop zien.
Ik vraag me alleen af of de gemeten waardes van het nitraat en fosfaat tussen 2 en 5 november, en tussen 8 en 13 november wel juist zijn
Die waardes stijgen in relatief korte tijd behoorlijk, om vervolgen in een rap tempo weer naar acceptabele waardes te dalen.
Veel waterwissels? of klopt dat inderdaad?

M.v.g. Jimmy

Hoi Jimmy,

De stenen liggen inderdaad tegen de ruiten aan, maar dit wil ik dit weekend gaan veranderen, ik heb nog maar een weekje verlichting erboven en dan kun je pas goed zien hoe het is. Die V vorm lijkt mij een prima idee en ga dit zeker uitproberen, ik moet alleen in de hoeken rekening houden met de opvoer PVC en rifspoeling PVC doorvoeringen daar deze in dit aquarium op een bijzonder ongunstige plaats zijn geboord op 35 cm van de achterkant en 20 cm vanaf de zijkant, ik vanavond even een tekeningen maken van deze rare layout. Overigens komt er nog levend en opvulsteen bij als ik de oude (160) bak ga migreren naar de 250 bak, ik zal hiermee rekening moeten houden bij het verplaatsen dit weekend.
De waterwaardes zijn mogelijk wel te verklaren, op 31 October is het levend steen erin gegaan met de Red Sea Berlin eiwitafschuimer, deze bleek niet goed te werken waarna ik op 7 November de Bubble King heb aangekocht. Mogelijk dat dit de waarde daling kan verklaren, overigens heb ik pas op 16-11 de eerste waterwissel gedaan (10%). Ik meet alles met Sera tests.
Misschien waard om te vermelden maar het gehele aquarium was compleet gevuld op 12-10, alleen hadden wij het verkeerd slangetje van het Osmose apparaat in de waterton gehangen, nl de afvoer van het "slechte" water, toen ik hier achter kwam hebben we advies gevraagd maar gelukkig is het water in onze omgeving van zeer goede kwaliteit en volstond het om veel stroming en verluchting toe te passen. Het heeft zo 3 weken gedraaid voordat er levendsteen in ging.

Groeten,

Hans van Loon

Jimmy54 zei:
Hallo Hans, en welkom hier op dit forum.
Brrrr... mooie grote bak, gaat er wel goed uitzien denk ik.

Misschien ben je nog wat aan het schuiven met de stenen, maar het lijkt alsof aan de zijkant de rotspartijen tegen de ruiten aanleunen, of in ieder geval er heel dicht tegenaan staan.
Op die manier kun je er niet meer bij om ze schoon te maken, dus daar zou ik wat ruimte houden zodat er minimaal zo'n algenmagneet tussen kan.

En als je dan toch aan het schuiven bent ;) en om wat meer dieptewerking te krijgen, zou ik een paar "V laantjes" maken (met de punt van de V naar achteren gericht)
Met 2,5m lengte kun je daar leuk mee spelen, opbouwend van laag aan de voorkant naar hoog aan de achterkant die je eventueel d.m.v. platte stukken steen met elkaar kunt verbinden, een bruggetje maken zeg maar.

Leuk schema voor je water-waardes, kun je in één oogopslag het verloop zien.
Ik vraag me alleen af of de gemeten waardes van het nitraat en fosfaat tussen 2 en 5 november, en tussen 8 en 13 november wel juist zijn
Die waardes stijgen in relatief korte tijd behoorlijk, om vervolgen in een rap tempo weer naar acceptabele waardes te dalen.
Veel waterwissels? of klopt dat inderdaad?

M.v.g. Jimmy

Zoals eerder toegezegd heb ik een schets gemaakt van de layout van de diverse op- en afvoer leidingen van mijn aquarium. De doorvoeringen waren reeds aanwezig toen ik hem kocht dus had ik niet veel keus over de locaties.

Morgen start ik met het verleggen van de stenen om wat meer dieptewerking te krijgen. Ik zal foto's maken en hier in ons dagboek publiceren.

Ik heb de wandconsoles met railsysteem kunnen bestellen, zie de bijlage met het rolsysteem en de consoles zelf, alles in RVS uitvoering.

Als het zover is dat ik ze op ga hangen zal ik foto's maken maar als het niet duidelijk is laat het dan even weten.

Bijlagen

Als ik zo de layout bekijk, en de foto's van het aquarium, heb je dus geen overloop .... klopt dat?

Ook staan er op de layout twee afvoeren, één links en één rechts.
Heb je de linker dichtgemaakt, want ik zie op de foto geen pijp boven de stenen uitkomen, of is dat gezichtsbedrog?

Hoi Jimmy,

De 2 afvoeren links en rechts zijn overloop, ik zal morgen wat foto's bijmaken om ze te laten zien, deze overlopen met Y pvc stuk bovenaan bepalen de waterstand in het aquarium. Afvoer rifspoeling zit tot halverwege op 30 cm.

Groeten,

Hans

Jimmy54 zei:
Als ik zo de layout bekijk, en de foto's van het aquarium, heb je dus geen overloop .... klopt dat?

Ook staan er op de layout twee afvoeren, één links en één rechts.
Heb je de linker dichtgemaakt, want ik zie op de foto geen pijp boven de stenen uitkomen, of is dat gezichtsbedrog?

Ik heb wat foto's gemaakt van de overlopen, links en rechts met een Y pvc stuk. Ik moet zeggen dat het een geluidloos systeem is, heb wel een klein beetje de opvoer moeten knijpen om geluid te voorkomen deze staat nu op +/- 90% open.

Hans

Bijlagen

• 250x60x60 001 Publi.jpg
    250x60x60 001 Publi.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 14
  • 250x60x60 002 Publi.jpg
    250x60x60 002 Publi.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 15
WAT ZIJN DIT ????

Mijn bak zit vol met deze "kegeltjes" wat zouden het kunnen zijn ?

Bijlagen

• 250x60x60 009 Publi.JPG
    250x60x60 009 Publi.JPG
    115,7 KB · Weergaven: 45
Hans,

Van welk materiaal zijn die dingen gemaakt.
Alleen het beste RVS is bestand tegen zeewater, al het andere zal snel gaan roesten en als er dan stukje in je bak vallen heb je de poppen aan het dansen.

Gr. Wim.

Aquaviewer zei:
Even een update van de water waardes,

Alles is nog zeer stabiel en de waardes zijn nog steeds hetzelfde als afgelopen zondag. Aangezien ik geen verlichting aan heb, m.u.v. de night leds, is er ook nog geen algengroei te zien, kan het zijn dat ik nu al een stabiel systeem heb ?, ik ga er nog geen koralen of vissen inzetten want dat staat gepland zo rond kerstmis als de waardes tenminste stabiel blijven, maar mogelijk dat ik er komende week wat leders inzet die in het bestaande aquarium zitten.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken of een railsysteem voor de lichtbakken haalbaar is, de bedoeling is dat ik ze naar achter kan laten glijden zodat ik makkelijker in het aquarium kan werken en weer terug in het midden als ik klaar ben. Ik heb e.e.a. op het internet gevonden en een plaatje bijgevoegd, het profiel zelf heeft een U vorm met flens randen waar dan eventueel een geleider doorheen kan gaan die weer aan de ophang ogen van de bak gemaakt worden, heeft iemand ervaring ?? of andere ideeen ?

Groeten,

Hans van Loon

Beste Wim,

Zoals eerder vermeld zijn deze in RVS 316 uitvoering, en ik heb liever vis en koraal dan poppen in mijn aquarium :)

Groeten,

Hans

Wim zei:
Hans,

Van welk materiaal zijn die dingen gemaakt.
Alleen het beste RVS is bestand tegen zeewater, al het andere zal snel gaan roesten en als er dan stukje in je bak vallen heb je de poppen aan het dansen.

Gr. Wim.

Update:

Ik ben het steen aan het verleggen om wat meer diepte te krijgen en toen kwam ik "dit" tegen, het lijkt wel een worm maar er zat geen beweging in, weet iemand wat het is ?

Ik zal vanavond wat foto's van de nieuwe layout publiceren.

Bijlagen

• 250x60x60 008 Publi.jpg
    250x60x60 008 Publi.jpg
    152,7 KB · Weergaven: 64
Zoals beloofd heb ik de indeling van het levend steen aangepast, het was nog een hele kluif om er diepte in te krijgen, bijgevoegd wat foto's van de nieuwe situatie. Ik heb wel wat problemen met het maken van de foto's ik denk toch dat ik een statief moet aanschaffen maar ik vindt de kleuren ook niet zo mooi, maar ja we zullen het er even mee moeten doen, kerstmis duurt nog even.

Er komt nog een kilo of 50 bij van het kleinere aquarium dus dit is nog niet de definitieve indeling, alles ligt wel redelijk vast na veel passen en meten.

Ook nog een foto van de op- en afvoeren in de rechterhoek, zie mijn eerdere layout tekening.

Graag jullie commentaar of suggesties.

Hans

Bijlagen

• 250x60x60 025 Publi.jpg
    250x60x60 025 Publi.jpg
    440,4 KB · Weergaven: 21
  • 250x60x60 033 Publi.jpg
    250x60x60 033 Publi.jpg
    480,8 KB · Weergaven: 13
  • 250x60x60 030 Publi.jpg
    250x60x60 030 Publi.jpg
    504 KB · Weergaven: 14
Ik heb vandaag het water getest en de fosfaatwaarde plots de hoogte ingeschoten, terwijl deze de laatste 3 weken 0 was zoals zichtbaar op de bijgevoegde PDF. Ik ben sinds deze week begonnen met de verlichting 3 uur per dag aan te doen, HQI en T5, ook begint er nu bruine aanslag op de achterwand en bodem te ontwikkelen. Ik heb verder niets toegevoegd.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt ?

Bijlagen

Waarschijnlijk doordat je de verlichting ingeschakeld hebt? :rolleyes: Zonder licht, geen algen ;)

Bruine algen zie meestal tijdens de opstartfase en verdwijnen meestal vanzelf weer.
Ik heb het vermoeden doordat je de verlichting pas hebt ingeschakeld, het aquarium alsnog een uitgestelde opstart ondergaat,
althans, daar waar het de algen betreft.
Anders zou ik het osmosewater even op silicaat testen, kan ook een oorzaaak zijn.

Het fosfaat heeft in 6 dagen tijd zeker een beste sprong omhoog gemaakt :eek: is wel heel veel.
Dubbel gechecked?

Hoi Jimmy,

Ja ik heb het dubbel gecheckt. Ik zal vandaag een waterwissel doen.

Groeten,

Hans

Jimmy54 zei:
Waarschijnlijk doordat je de verlichting ingeschakeld hebt? :rolleyes: Zonder licht, geen algen ;)

Bruine algen zie meestal tijdens de opstartfase en verdwijnen meestal vanzelf weer.
Ik heb het vermoeden doordat je de verlichting pas hebt ingeschakeld, het aquarium alsnog een uitgestelde opstart ondergaat,
althans, daar waar het de algen betreft.
Anders zou ik het osmosewater even op silicaat testen, kan ook een oorzaaak zijn.

Het fosfaat heeft in 6 dagen tijd zeker een beste sprong omhoog gemaakt :eek: is wel heel veel.
Dubbel gechecked?

Dat zou misschien een beetje kunnen helpen, en dat "beetje" is zeer waarschijnlijk van tijdelijke aard.
Een 50% waterwissel zou het fosfaat theoretisch naar 1mg/l kunnen brengen.
Maar een zo'n water wissel - van 450 liter - kost je een paar kilo'tjes zout.

Het komt waarschijnlijk uit je stenen en ik ben bang dat daar nóg wel een beetje in zit wat losgelaten gaat worden.
Vandaar dat een waterwissel - nu - een tijdelijke oplossing is.
Een fosfaatverwijderaar/killer lijkt me doeltreffender maar op den duur ook economischer ;)

M.v.g. Jimmy

Jimmy,

Ik heb zojuist Fosfaat killer in gebruik genomen en zal dit in de gaten gaan houden, mijn plan is nog steeds om rond kerstmis de kleine bak te migreren naar deze, maar moet het wel stabiel zijn en dat is het momenteel nog niet.

Hans

Update 5-12-2008

Ik heb zojuist het water weer getest en de fosfaat killer heeft zijn werk gedaan, geen meetbare hoeveelheid meer.

Intussen aan de koop geslagen en een Red Devil 2 Titanium pomp aangeschaft, opbrengst 16.000 liter p/u en volledig regelbaar. De Aqua Medic 3500 deed zeer raar en viel geregeld stil als ik de afvoer "knijpte" en als ik hem aan en uit zette dan was hij niet op gang te brengen. Omdat ik niet geheel tevreden was met de stroming van de rifspoeling heb ik de Eheim op de opvoer geplaatst en de Red Devil op de rifspoeling en het werkt nu zeer goed, een optimale stroming. Tevens zijn deze week de schakelpanelen binnengekomen om alle apperatuur individueel te schakelen. Met Kerstmis ga ik de kast naast het aquarium bouwen met alle regeltechniek er overzichtelijk ingebouwd.

Ook de IKS op de PC aangesloten en via Timo web kan ik nu op afstand realtime alle gegevens raadplegen, bij eventuele overschrijding van de vooraf ingestelde waardes krijg ik een Email met de actuele alarm waardes.

En nog dank aan Aìssa voor de snelle levering van de diverse spullen.

Bijlagen

Waardes !!!

Mijn Redox waarde is niet geheel stabiel, hij fluctueert enorm.
In de grafieken is duidelijk te zien hoe hij omhoog en omlaag gaat, de T5 (20.000 K) gaan om 10.00 uur aan, en de HQI om 18.00 uur. Maar dit is niet de oorzaak van de schommeling want om 6.30 uur gaat hij omhoog en dan is er geen verlichting, of het moet de kamer verlichting zijn die dit veroorzaakt. Heeft iemand een idee ??

Bijlagen

• Chart Redox.jpg
    Chart Redox.jpg
    14 KB · Weergaven: 14
  • Chart pH.jpg
    Chart pH.jpg
    11,8 KB · Weergaven: 7
  • Chart Temp.jpg
    Chart Temp.jpg
    15,3 KB · Weergaven: 11
  • Chart Combined.jpg
    Chart Combined.jpg