Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sps problemen en lager verbruik

Schramstein

ZeewaterForum lid
Beste medehobbyisten, ik heb graag eens jullie hulp. Mijn systeem 2000 liter draait nu 2 jaar en het draait op triton core7 verbruik eerder 230ml dag. Ja dat is veel maar het groeide ook behoorlijk.

In juni had ik een probleem met een reuzachtig geworden caliendrum deze kreeg een bacteriele infectie. Heb toen de bak meteen even gesnoeid en na het snoeien steeg het p04 van 0.04 naar 0.1 daarna zakte het weer naar 0.04 maar ook het verbruik zakte naar 130 ml , terwijl de frags in hetzelfde systeem staan. Dus hetzelfde aantal koralen.

In juli brak er brownjelly uit , euphyllia en de rest kunnen redden met cypro kuur. Daarna door wat bacteriele disbalans als gevolg van de kuur wat veel cyano. Bacterien toegevoegd en cyano verdween weer.

Augustus verbruik nog steeds “maar’ 130 ml
En de acros lijken stil te staan of groeien langzaam en algen hechten er soms aan. Ook verbleeky her en der een enkele arm die minder licht krijgt en of wonden die door fraggen zijn ontstaan genezen langzaam.
Tijdens de warme dagen overdag 26gradem en snachts 24 graden.

Al met al dus minder groei ik sps , lps gaat wel goed.
Waterwaarden icp zie ik niet per direct iets verkeerds, en weet even niet waar ik moet zoeken. Bacterieel? Iets vreemds niet icp metend in het water?

Kh 8.3
Po4 0.06
Nitraat 5-10
Ph 8.2

Bijlagen

• IMG_9059.jpeg
    IMG_9059.jpeg
    151,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG_9060.jpeg
    IMG_9060.jpeg
    156,8 KB · Weergaven: 27
ik meen me te herinneren dat acropora slecht reageren op antibiotica. maar misschien een idee om wat meer over je systeem te vertellen (er is vgm een invullijst als sticky topic)

lijkt mij gewoon een beginners fout, u moederkoralen te laat stekken - indijken. Grote koralen te sterk terugsnoeien, nadat er een probleem is dus nog meer stress gaan introduceren zorgt voor grote onbalans. dan zeker een KH swing gehad en een hoge fosfaat. dat is gedoemd om problemen.

Meestal problemen met grotere koralen is stroming zowel voor het koraal zelf als de stukken er rond.
Een kleine stek kan veel aan een moederkoraal moet je mee opletten omdat dit verbruikers zijn...
nooit stekken bij zieke koralen tenzij je een quarantaine hebt of bij rtn om een koraal te redden (en dan nog beter in quarantaine...)
Hier lees ik ook dat je van de ene bacteriële bloei (lees vooral de slechte bacteriën) en 1 koraal ziek zorgt voor een verhoogt "slechte bacterie" gehalte en deze zet dan de andere aan. zeker als je daarna verbruik wissels krijgt die dan stress in de gezonde oplevert.

u koralen zullen even hun energie in defensie steken ipv groeien.
ga voor stabiliteit ik zou een standaard dosering voor u KH gedeelte aanhouden tot je terug daling krijgt enkel verminderen in KH dosering als het stijgt. laat het maar naar KH 7.5 gaan. Ik merk dat een lagere KH meer rust geeft, maar daar zijn al veel boompjes voor opgezet....

Waterwissel zorgt voor een bacteriële output = verdunning als je dit niet doet zou ik hier wel aan denken. iedere week een kleine hoeveelheid en niet overslaan...

Dank voor de reactie , kh draait op alkatronic dus kan ik zeer stabiel laten. Waterwissels ben ik net mee begonnen dus we zullen het zien de komende weken.

Al met al leert men en wordt men wijzer.

Precies ,
Laat de boel maar even gaan en bijkomen , volgende week een 10% wisseltje ....

Naast bovenstaande: preventief verse kool. En verder het hele systeem nalopen. Vuilophopingen et cetera. Bij veel bakken die niet goed draaien helpt het de bodem -in etappes- te vervangen. Daarna eventueel wat drab uit een goed draaiende bak inbrengen om de biologie weer in balans te brengen.

Succes!

Dank voor de reacties vandaag een grote wissel gedaan 20% en dan vanaf nu wekelijks een 10%. Bacterien toevoegen en op t amerikaanse forum zei iemand dat mijn lithium wel het probleem kon zijn. Al denk ik zelf niet dat dat het is. Evt over 2 weken eens een detox (triton) doen denk ik.

Alle theorien zijn welkom, en het is niet dat het niet groeit maar het verbruik is gewoon flink gezakt. Lps gaan super en vooral de acros hebbeb even een “dipje”

waarom detoxen? er zijn toch geen overschotten gemeten? die detox werkt toch alleen tegen opgehoopte zware metalen

waarom detoxen? er zijn toch geen overschotten gemeten? die detox werkt toch alleen tegen opgehoopte zware metalen
Klopt ik weet even niet hoe ik gekeken heb, maar t zal de weekend vibe zijn geweest er is een lithium te kort en geen overschot. Hooguit voor t aluminium maar dat krijg ik er ook redelijk uit met de wissels.

Ja ik zie hier en daar wel wat dingen die wat uit balans zijn. Vooral je lage strontium valt me op als ik het goed las. Meen me te herinneren dat strontium wel belangrijk was voor koralen. Maar ziet er verder best okee uit.

Denk dat je caliendrum gewoon heel erg veel meer gebruikte en je daarmee misschien je grootste verbruiker hebt ingeperkt. Wat voor een onbalans heeft gezorgd.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken en blij zijn dat het allemaal gewoon prima gaat. Lekker niks doen en even afwachten

Inmiddeld 4 waterwissels van 20% verder en strontium toegevoegd , maar tot dusver geen gewenste steiging in het verbruik. Icp geen vreemde dingen, Sterker nog het verloop van mijn strontium eens bekeken van de icp tests en die was altijd al veel te laag. Dus durf dat als oorzaak wel af te strepen.

Actief kool ook standaard erin en verwisseld, maar ook dat lijkt niets te doen.

Schuimer produceert wel meer sinds ik bacterien toegevoegd heb. Nu blijf ik aan het denken wat er nog meer een oorzaak kan zijn van dit verminderde gebruik.
zand wisselen zei Tanne als optie, wil ik best doen ,maar wel een hele opgave en waarom zou het zand een negatieve invloed kunnen hebben op de bak? Ophoping van vuil?

Alle theorien en ideen zijn welkom,

Mvg Remy

Bijlagen

• IMG_9447.jpeg
    IMG_9447.jpeg
    100,9 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9448.jpeg
    IMG_9448.jpeg
    157,3 KB · Weergaven: 23
  • IMG_9449.jpeg
    IMG_9449.jpeg
    149,7 KB · Weergaven: 22
Inmiddeld 4 waterwissels van 20% verder en strontium toegevoegd , maar tot dusver geen gewenste steiging in het verbruik. Icp geen vreemde dingen, Sterker nog het verloop van mijn strontium eens bekeken van de icp tests en die was altijd al veel te laag. Dus durf dat als oorzaak wel af te strepen.

Schuimer produceert wel meer sinds ik bacterien toegevoegd heb. Nu blijf ik aan het denken wat er nog meer een oorzaak kan zijn van dit verminderde gebruik.
zand wisselen zei Tanne als optie, wil ik best doen ,maar wel een hele opgave en waarom zou het zand een negatieve invloed kunnen hebben op de bak? Ophoping van vuil?

Mvg Remy
Ik zie in de ICP niet iets heel geks.

Ik zou zeggen: beantwoord even deze vragen. En post een paar foto's van je bak. Dan zijn we een stuk verder.

Zand wisselen: vaak een erg goede reset waarmee veel problemen verholpen worden.

Ik zie in de ICP niet iets heel geks.

Ik zou zeggen: beantwoord even deze vragen. En post een paar foto's van je bak. Dan zijn we een stuk verder.

Zand wisselen: vaak een erg goede reset waarmee veel problemen verholpen worden.
1. Inhoud van het aquarium 1450
2. Inhoud van de filterbak 200 enstekkenbakken 400
3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil? Triton core 7 other methods
4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)? Nee
5. Gebruik je ozon of UV? Uv
6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)? Deltec 3000i
7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)? Maandelijks
8. Wat zijn de temperatuur 23.5/25.5 zoutgehalte1.025 pH, 8.2/8.3 KH
9.3/9.6, nitraat 5 a 10 en fosfaat 0.06(en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)geen wel kool in de filterbak in kous
10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?) reefflares op 50%
11. Hoe veel stroming heb je precies? 6000 constant en stromingspompen 2 gyres op 70% boost
12. Wat voor koralen houd je? Sps en lps
13. Wat voor vissen houd je? Mixed
14. Hoe lang draait het systeem al? 2 jaar
15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het? 3 jaar en circa 250kg(schatting)
16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc) wekelijks of tweewekelijks waterwissel 10%
17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)? Iodine, nu strontium
18. Welk merk zout gebruik je? Tropic marin
19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)? Droogvoer dagelijks dr bassler en eerder om de dag diepvries rotifiers/mysis nu weer meer gaan doen om te kijken of het de voeding is.
20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag? Geen, verbruik laag, weinig groei en stn/bacteriele problemem soms ineens.

Andere dingen die ik gedaan heb, in tank cypro dosering heeft alle lps groei en polyp expansie enorm geboost. Sps sluimerd sindsdien (lijkt het op) maar opvallend is wel dag nu montiporas ineens beter gaan dan eerst terwijl deze eerder redelijk gingen maar nu een boost maken.

Een paar fotos

Bijlagen

• IMG_9462.jpeg
    IMG_9462.jpeg
    238,2 KB · Weergaven: 76
  • IMG_9461.jpeg
    IMG_9461.jpeg
    301,8 KB · Weergaven: 76
  • IMG_9460.jpeg
    IMG_9460.jpeg
    327,8 KB · Weergaven: 69
  • IMG_9459.jpeg
    IMG_9459.jpeg
    274,8 KB · Weergaven: 69
  • IMG_9458.jpeg
    IMG_9458.jpeg
    292,8 KB · Weergaven: 77
Ik vraag me hierbij altijd af of je niet veel schade doet? Heb het zelf nooit verwisseld omdat ik me kan voorstellen dat er veel microscopisch leven (en groter leven als wormen) in het zand zit. Of zie ik dit verkeerd?

Ik vraag me hierbij altijd af of je niet veel schade doet? Heb het zelf nooit verwisseld omdat ik me kan voorstellen dat er veel microscopisch leven (en groter leven als wormen) in het zand zit. Of zie ik dit verkeerd?
Logische gedachte. In de praktijk heeft het wisselen van de zandbodem bij onverklaarbare problemen meestal positief resultaat. Inderdaad ben je wat wormpjes etc. kwijt.

Ik zie op het eerste gezicht niks heel raars. Daarom dus: wissel van zand, toevoegen van een litertje vies zand uit een goed draaiend systeem.

Mvg Remy
Ophoping van vuil, maar ook omdat 'nieuw zand' dingen lijkt te absorberen. Niet in één keer wisselen, maar bijvoorbeeld in drie delen, met elk een week of twee er tussen.

Mijn gedachten:

Op een ander forum had al het volgende gedeeld, 230mL Triton is weinig tot matig voor zo’n formaat systeem en het is vaak een opeenstapeling van stressoren die een dergelijke situatie veroorzaken. Cipro was mogelijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Ik had alleen een denkfout gemaakt. Ik was vergeten dat de KH keer twee moet bij Triton. Want 3a en 3b zijn beide dezelfde KH oplossing.
Das dan een prima verbruik dat ook past bij wat we zien op de foto’s.

Met de extra info en foto’s erbij:
- 6000 L/h en twee gyres aan stroming lijkt mij erg weinig.
- “reef flares” zegt weinig. Als ze op 50% draaien met alle kanalen even hoog, dan hoop ik dat je 12 Reef Flare maat L hebt om jouw maat bak van licht te kunnen voorzien.
- KH is naar mijn idee hoog voor de hoeveelheid stroming.
- PO4 is denk ik laag voor bij de hoogte van je KH.

Laatst bewerkt:
Logische gedachte. In de praktijk heeft het wisselen van de zandbodem bij onverklaarbare problemen meestal positief resultaat. Inderdaad ben je wat wormpjes etc. kwijt.

Ik zie op het eerste gezicht niks heel raars. Daarom dus: wissel van zand, toevoegen van een litertje vies zand uit een goed draaiend systeem.

Ophoping van vuil, maar ook omdat 'nieuw zand' dingen lijkt te absorberen. Niet in één keer wisselen, maar bijvoorbeeld in drie delen, met elk een week of twee er tussen.
Bedankt Tanne, enige truc hoe je het zand er makkelijker uitkrijgt? Want met een dunne slang zit die te vaak verstopt.

Mijn gedachten:

Op een ander forum had al het volgende gedeeld, 230mL Triton is weinig tot matig voor zo’n formaat systeem en het is vaak een opeenstapeling van stressoren die een dergelijke situatie veroorzaken. Cipro was mogelijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Ik had alleen een denkfout gemaakt. Ik was vergeten dat de KH keer twee moet bij Triton. Want 3a en 3b zijn beide dezelfde KH oplossing.
Das dan een prima verbruik dat ook past bij wat we zien op de foto’s.

Met de extra info en foto’s erbij:
- 6000 L/h en twee gyres aan stroming lijkt mij erg weinig.
- “reef flares” zegt weinig. Als ze op 50% draaien met alle kanalen even hoog, dan hoop ik dat je 12 Reef Flare maat L hebt om jouw maat bak van licht te kunnen voorzien.
- KH is naar mijn idee hoog voor de hoeveelheid stroming.
- PO4 is denk ik laag voor bij de hoogte van je KH.
Hoi Rene,

Ik waardeer alle hulp, soms zit het in een kleine hoek en ben jezelf verblind. Vandaar mijn vraag om hulp.

Stroming is altijd zo geweest, en groeide eerder enorm hard 1 jaar lang , dus mogelijk kan ik deze wel opschroeven maar twijfel of het dit kan zijn.

Licht ja als ik alles heb staan op de z50% heb ik bovenin bij de scros par levels 200-400 dus dat zou toch voldoende moeten zijn? Ook die niet veranderd het afgelopen jaar. Denk zelf aan slijtage dus evt nog eens meten met par meter.

Kh in relevantie tot stroming vind ik een interessant onderwerp, hoe en waar zou dat dan ideaal moeten zijn.

Po4 tov kh ook interessant! Die is namelijk heel laag geweest voor korte tijd (2weken) Bijna 0.01 dus dus stel ik draai kh 9.3 9.6 wat zou daar dan bij horen?

Bedankt iedereen zover!

Hoi Rene,

Ik waardeer alle hulp, soms zit het in een kleine hoek en ben jezelf verblind. Vandaar mijn vraag om hulp.

Stroming is altijd zo geweest, en groeide eerder enorm hard 1 jaar lang , dus mogelijk kan ik deze wel opschroeven maar twijfel of het dit kan zijn.

Licht ja als ik alles heb staan op de z50% heb ik bovenin bij de scros par levels 200-400 dus dat zou toch voldoende moeten zijn? Ook die niet veranderd het afgelopen jaar. Denk zelf aan slijtage dus evt nog eens meten met par meter.

Kh in relevantie tot stroming vind ik een interessant onderwerp, hoe en waar zou dat dan ideaal moeten zijn.

Po4 tov kh ook interessant! Die is namelijk heel laag geweest voor korte tijd (2weken) Bijna 0.01 dus dus stel ik draai kh 9.3 9.6 wat zou daar dan bij horen?

Bedankt iedereen zover!
Naar mate een kolonie groter wordt groeit ook de vraag naar stroming.
Dus dat stroming "altijd zo is geweest" zegt helemaal niet of deze nog steeds voldoende is. Koralen en zeker lichtbehoeftige SPS koralen zijn geheel afhankelijk van stroming voor de aan en afvoer van stoffen en ze hebben heel veel nodig. De stroming moet de hele kolonie door. Wat turbulent gewapper in de buurt van een koraal is dan niet genoeg (meer), de waterkolom moet bewegen. Dit is met name essentieel in de licht periode omdat dan de fotosynthese op volle toeren draait en er enorm veel zuurstof wordt geproduceerd, die moet worden afgevoerd. Hoge concentraties zuurstof zijn stressvol en kunnen cellulaire schade geven.

Ook naarmate de kolonie groter wordt moeten minder poliepen de energie voorziening op zich nemen voor meer poliepen die door hun positie in de schaduw weinig licht ontvangen.
Dus dat licht altijd voldoende is geweest, is ook hier geen argument dat het nu ook wel goed moet zijn. Een tekort treed wel een stuk minder snel op dan een tekort aan stroming.

Verschillende parameters kan je zien als gas- of rem pedaal, tegelijk gas geven en remmen is geen goed idee:
- KH omhoog, is gas geven. Dan kan er beter extra brandstof naar de motor anders valt ie stil. PO4 is in deze analogie een bestanddeel van de benzine, evenals ammonia, CO2, carbonaat, calcium etc. Je kan voor meer stroming (aanvoer van brandstof) zorgen en/of voor rijkere brandstof (meer PO4 per liter).
- Stroming is de brandstofpomp. Als een kolonie groeit, groeit de motor. Die heeft dan meer brandstof nodig. Op een gegevens moment is de pomp te klein geworden en dan stikt de motor. Dan kan je verschillende dingen doen: minder gas geven (KH omlaag, minder licht) of koralen snoeien/uitdunnen (motor verkleinen, brandstofleiding vergroten) of stroming opvoeren (grotere brandstofpomp)...

Het is nagenoeg onmogelijk hier exacte getallen aan te hangen.
Een motor kan je verzuipen een koraal niet (die staat toch al onder ;)). Dus mijn aanpak is zorgen voor meer dan genoeg stroming en ietsjes ruim voldoende brandstof, niet te veel gas geven en stressoren beperken.
Dit houd in:
- 40-100 keer bakinhoud aan stroming, geen turbulent gewapper maar flinke pulsen die dragen over afstand.
- PO4 0,1 - 0,2. (hoger is naar mijn ervaring ook niet erg)
- KH 7,5 (niet onnodig extra gas geven)
- pH minimaal 8,2 (hoge pH bevorderd groei, maar verlaagt ook stress, het leven kost minder energie bij een voldoende hoge pH)
- Nitraat doet er niet veel toe, zolang er lekker wat vis in de bak zwemt. Indien NO3 <1, dan ammonium doseren.
- Geen extra stressoren, zoals zware antibiotica of koolstofdosering.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan