Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sps problemen en lager verbruik

Ik heb 4 tabletten gebruikt(voor grote kat) per keer op 2000 liter. Dit op aanraden van een ander forumlid, wat is de dosering volgens jou voor whitebugs?

Update verbruik steeg na 3 x behandeld te hebben, naar een 120ml per dag , groei van enkele acros is zeer goed merkbaar echter de “probleem” stukken zijn nu toch weer verbleekt. Stond een tijd stil maar toch weer verder gegaan. En het verbruik staat nu stil… geen steiging naar eerdere hoogtes van 200ml en meer per dag.

Ijzer, had ik gedoseerd op aanraden van een andere reefer (was 0 op icp) 3x gedoseerd en op laatste icp dus zichtbaar. Toen ijzer gekocht maar ik alle domheid en stress een middel gedoseerd met sporen elementen oa F en niet de FE dus naar verwachting is die weer 0. Kan dat een rede tot bleken geven?

Ook ga ik de stroming wat verhogen 2 pompem achter/onder het rif laten pulseren.

En Tanne als dat begin van het jaar nog geen optimaal resultaat brengt ga ik het zand wisselen. Dat wil ik wel doen maar is gewoon lastig omdat de bak zo best wel vol staat.
Voor jou bak (2000 liter)is ongeveer 32 mg 2 kattenpillen de normale dosering.
Voor whitebugs hoor je de een 4 en de ander 6x dosering zeggen.
Ik doe hem zelf 10x dan weet ik zeker dat het werkt.

Jij hebt 4x16mg gebruikt dat is een dubbele dosering
Ik ga tot 10x dus op jou bak is dat 320mg
20 pillen.
En dan wacht ik met een waterwissel ook nog 18 tot 24 uur
Het kost je wat geld,maar als daar het probleem zit is dat het zeker waard.

Deze dosering heb ik meerdere malen zelf getest op mijn bak vol (dure) acro’s
En nooit een verloren.

Ik heb 4 tabletten gebruikt(voor grote kat) per keer op 2000 liter. Dit op aanraden van een ander forumlid, wat is de dosering volgens jou voor whitebugs?

Update verbruik steeg na 3 x behandeld te hebben, naar een 120ml per dag , groei van enkele acros is zeer goed merkbaar echter de “probleem” stukken zijn nu toch weer verbleekt. Stond een tijd stil maar toch weer verder gegaan. En het verbruik staat nu stil… geen steiging naar eerdere hoogtes van 200ml en meer per dag.

Ijzer, had ik gedoseerd op aanraden van een andere reefer (was 0 op icp) 3x gedoseerd en op laatste icp dus zichtbaar. Toen ijzer gekocht maar ik alle domheid en stress een middel gedoseerd met sporen elementen oa F en niet de FE dus naar verwachting is die weer 0. Kan dat een rede tot bleken geven?

Ook ga ik de stroming wat verhogen 2 pompem achter/onder het rif laten pulseren.

En Tanne als dat begin van het jaar nog geen optimaal resultaat brengt ga ik het zand wisselen. Dat wil ik wel doen maar is gewoon lastig omdat de bak zo best wel vol staat.

Voor jou bak (2000 liter)is ongeveer 32 mg 2 kattenpillen de normale dosering.
Voor whitebugs hoor je de een 4 en de ander 6x dosering zeggen.
Ik doe hem zelf 10x dan weet ik zeker dat het werkt.

Jij hebt 4x16mg gebruikt dat is een dubbele dosering
Ik ga tot 10x dus op jou bak is dat 320mg
20 pillen.
En dan wacht ik met een waterwissel ook nog 18 tot 24 uur
Het kost je wat geld,maar als daar het probleem zit is dat het zeker waard.

Deze dosering heb ik meerdere malen zelf getest op mijn bak vol (dure) acro’s
En nooit een verloren.
Nog een dingetje,de problemen waar je nu mee kampt (niet de whitebugs) is ook een reden waarom ik iedereen met sps aanraadt om gewoon waterwissels te doen.
mensen zeggen nee hoor,dat is helemaal niet nodig.
Het kan even duren,maar het gaat een keer fout.

Ik ben ook overtuigd van de waterwissels, en probeer wekelijks minstens 2 wekelijks 20% te verversen.

Wat betreft de white bugs 20 pillen dat zijn er nogal wat!! Is er geen middel te koop wat goedkoper is? Niet dat het te duur is voor als dat daadwerkelijk het probleem is.

Hoe vaak herhaal jij de behandeling? En schuimer uit en uv uit voor een paar uur?

Ik ben ook overtuigd van de waterwissels, en probeer wekelijks minstens 2 wekelijks 20% te verversen.

Wat betreft de white bugs 20 pillen dat zijn er nogal wat!! Is er geen middel te koop wat goedkoper is? Niet dat het te duur is voor als dat daadwerkelijk het probleem is.

Hoe vaak herhaal jij de behandeling? En schuimer uit en uv uit voor een paar uur?
yes 👊🏻desnoods een autowissel als dat het gemakkelijker maakt.
Gebruik je vers zeewater of emmers ?
Zal ook eens aan een kennis vragen die werkt bij een dierenarts of je de werkzame stof ook los kunt krijgen.

Ik denk dat heel veel mensen bugs hebben maar het niet eens weten.

Misschien is 6 of 7x keer ook al voldoende maar zijn alsnog een hoop pilletjes

Ik hou mijn schuimer aan zonder beker,en
Uv ook uit voor een dag.
Vermaal de pillen tot fijn poeder en los het goed op in warm osmosewater.
Daarna giet ik het savonds direct bij een stromingspomp.
Dan laat ik het minimaal 18 uur zitten
En doe daarna een waterwissel van 15/20%
Eventueel over beetje kool filteren.
Dan ongeveer een week later herhaal ik hetzelfde ritueel
En dat een keer of 3 / 4

yes 👊🏻desnoods een autowissel als dat het gemakkelijker maakt.
Gebruik je vers zeewater of emmers ?
Zal ook eens aan een kennis vragen die werkt bij een dierenarts of je de werkzame stof ook los kunt krijgen.

Ik denk dat heel veel mensen bugs hebben maar het niet eens weten.

Misschien is 6 of 7x keer ook al voldoende maar zijn alsnog een hoop pilletjes

Ik hou mijn schuimer aan zonder beker,en
Uv ook uit voor een dag.
Vermaal de pillen tot fijn poeder en los het goed op in warm osmosewater.
Daarna giet ik het savonds direct bij een stromingspomp.
Dan laat ik het minimaal 18 uur zitten
En doe daarna een waterwissel van 15/20%
Eventueel over beetje kool filteren.
Dan ongeveer een week later herhaal ik hetzelfde ritueel
En dat een keer of 3 / 4

Ik maak zelf mijn zeewater aan, tropic marin zout. Ik heb ook een connectie met een DA alleen die ziet dit middel nergens anders in zitten wel een soortgelijk middel maar daar staan geen ervaringen van online. Dus zoiets vind ik dan weer eng om te proberen.

6a 7 pillen dat is nogal wat maar inderdaad als het helpt is dat een optie.

Mvg Remy

Ik maak zelf mijn zeewater aan, tropic marin zout. Ik heb ook een connectie met een DA alleen die ziet dit middel nergens anders in zitten wel een soortgelijk middel maar daar staan geen ervaringen van online. Dus zoiets vind ik dan weer eng om te proberen.

6a 7 pillen dat is nogal wat maar inderdaad als het helpt is dat een optie.

Mvg Remy
Ja ik zou het wel aandurven in een ander stekkenbakkie van me om te kijken of het niet dodelijk is voor acro’s.
Die 6/7 is valt wel mee,pas bij 10 merk je pas echt dat borstelwormen en slangensterren dood gaan.
Maar aantal weken later zie je ze weer in je bak daarom ook jaarlijks kuurtje met milbemax is geen slecht idee en goed voor je koralen

Inmiddels meer poliepen zichtbaar en het verbruik is stijgende, opmerkelijk is dat het fosfaat nu ook meer schommelt. Waardes 0.07 0.10 dus het neemt toe ondanks dat ik mijn ijzertekort aanvul met ijzer. normaliter zou ijzer ervoor moeten zorgen dat phosphaat zakt.

Mvg Remy

Paar maanden verder nu en ben best wel benieuwd hoe je bak er nu bij staat ....

Hoi Jack,

Ik was weer omhoog geklommen naar een verbruik van 150ml waar ik eerder ongeveer 200 had. Toen kwam weer eens wat brownjelly om de hoek en ja… dacht dat ga ik eens testen lag het nu eerder aan de kuur of iets anders. Stoute schoenen aangetrokken en nog een keer kuur gedaan cyprofloxacine. Resultaat verbleekte milka en verbleekte acro. Na een week kuur toch ook weer brownjelly. Waterwissel 20% gedaan, gefilterd over kool , bacterien toegevoegd en inmiddels weer volop aan het draaien met een positief resultaat. Verbruik zakte iets terug naar 110 en is weer aan het stijgen. Geleerd van deze test, lps vind t geen probleem en gaat er beter op. Sps hekelt deze antibiotica en krijgt een terugval.

Ook heb ik gespeeld met wat sporenelementen oa ijzer, strontium en mangaan. Sinds deze weer wat hoger zijn merk ik gewoon dat t beter gaat.

Back
Bovenaan