Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sps problemen en lager verbruik

- 40-100 keer bakinhoud aan stroming, geen turbulent gewapper maar flinke pulsen die dragen over afstand.
Dit kan ik 100% beamen. Sinds ik een gyre pomp gebruik die heel veel te sterk is voor mn bak gaat alles 100 keer beter. Geen magische, onverklaarbare problemen meer. Vooral het dragen over afstand maakt een groot verschil.

Daarnaast staat mn pomp in een "standing wave" configuratie waardoor de hele waterkolom een cm of 2/3 op en neer beweegt. Aanrader (bak gaat wel sneller kapot).
Koralen staan er zichtbaar beter bij.

Inmiddels weer wat verder, stroming sterker gemaakt , 2 kleine 10% waterwissels, gedacht mijn (akro) koralen wat aan te sterken met de combinatie flatwormstop/booster van korallenzucht. En fosfaat nu 0.06 0.08 Maar tot dusver wordt het alleen maar erger. Ik kan wel janken maar deze hobby schijnt soms gewoon eenmaal een drama te moeten zijn. Dus ik probeer door te gaan!

verbruik is 10ml gestegen , nog steeds veel te laag maar er is een stijging in verbruik

Lps nog steeds in volle glorie, enkel en alleen de akros hebben problemen enverbleken meestal vanuit de voet enkeling vanuit de rand waar hij een netelwondje had (wat eerder gewoonweg geen kwaad kon)

Wat kan dit toch zijn? Waar moet ik zoeken?

Mvg Remy

Licht? Verder weet ik het ook niet.

Ik heb soms ook ineens totaal onverklaarbare sterfgevallen. Zo heb ik 1 acropra tenuis gisteren weg moeten gooien, en een acro die er in de winkel slecht bij stond kleurt juist helemaal bij en krijgt vlees. Zeg t maar🤷🏼

Rare hobby soms

Inmiddels weer wat verder, stroming sterker gemaakt , 2 kleine 10% waterwissels, gedacht mijn (akro) koralen wat aan te sterken met de combinatie flatwormstop/booster van korallenzucht. En fosfaat nu 0.06 0.08 Maar tot dusver wordt het alleen maar erger. Ik kan wel janken maar deze hobby schijnt soms gewoon eenmaal een drama te moeten zijn. Dus ik probeer door te gaan!

verbruik is 10ml gestegen , nog steeds veel te laag maar er is een stijging in verbruik

Lps nog steeds in volle glorie, enkel en alleen de akros hebben problemen enverbleken meestal vanuit de voet enkeling vanuit de rand waar hij een netelwondje had (wat eerder gewoonweg geen kwaad kon)

Wat kan dit toch zijn? Waar moet ik zoeken?

Mvg Remy
Jammer dat het nog niet wil.

Heb je al wat met het zand gedaan?

Jammer dat het nog niet wil.

Heb je al wat met het zand gedaan?
Hoi Tanne, het zandbed heb ik nu nog laten liggen, zeg namelijk niet dat dat het niet is, maar daar zie ik enorm tegenop kwa hoeveelheid werk etc. Dat wordt anders binnekort in fases eruit gehaald zoals je al aangaf maar herken jij dit probleem en dan met zand wissel opgelost gekregen?

Hoi Tanne, het zandbed heb ik nu nog laten liggen, zeg namelijk niet dat dat het niet is, maar daar zie ik enorm tegenop kwa hoeveelheid werk etc. Dat wordt anders binnekort in fases eruit gehaald zoals je al aangaf maar herken jij dit probleem en dan met zand wissel opgelost gekregen?
Als 'alles verder in orde lijkt' helpt dit vaak flink ja. In drie etappes (met telkens een week of twee er tussen) aanpakken en je bent er. Met dit herfstachtige weer moet het niet zo'n probleem zijn drie vrije middagen te vinden denk ik.

Als 'alles verder in orde lijkt' helpt dit vaak flink ja. In drie etappes (met telkens een week of twee er tussen) aanpakken en je bent er. Met dit herfstachtige weer moet het niet zo'n probleem zijn drie vrije middagen te vinden denk ik.
Ik durf niet goed Tanne maar het kriebelt me nu dus wel. Alle basis parameters zijn goed, en echt alle andere koralen gaan goed t zijn enkel die supermooie en leuke acropora die mij de das omdoen. Alles ging goed totdat ik ben gaan snoeien in juni. Dus ik vind het zo raar dat het zand iets zou doen aan mijn acros. Een slechte niche in parameters zou ik eerder willen geloven, maar het een sluit het ander niet uit. Mijn vraag is dus alleen wat bevat het nieuwe zand wat het oude niet heeft of andersom wat zon impact kan hebben.

Ik durf niet goed Tanne maar het kriebelt me nu dus wel. Alle basis parameters zijn goed, en echt alle andere koralen gaan goed t zijn enkel die supermooie en leuke acropora die mij de das omdoen. Alles ging goed totdat ik ben gaan snoeien in juni. Dus ik vind het zo raar dat het zand iets zou doen aan mijn acros. Een slechte niche in parameters zou ik eerder willen geloven, maar het een sluit het ander niet uit. Mijn vraag is dus alleen wat bevat het nieuwe zand wat het oude niet heeft of andersom wat zon impact kan hebben.
Wat precies de oorzaak is van het positieve effect weet ik niet zeker. Worden er organische stoffen afgegeven door het vieze zand? Stoffen gebonden door het nieuwe zand? Verwijder je een ophoping van afval?

Na zo'n wissel zie je meestal binnen enkele dagen duidelijke verbetering. Als je huiverig bent, verdeel de wissel dan dus in bijvoorbeeld drie etappes met elke keer een paar weken er tussen.

Hoi allemaal,

Via prive bericht krijg ik van iemand te horen controleer eens op white bugs. En ja hoor die zijn er! Of dat nu de oorzaak is weet ik niet maar ik heb er ontdekt op de huid van de acros en kruipen in de buisjes. Ze zitten wel verrekte stil moet ze bijna aantikken voordat ze beginnen te lopen.

Maar nu wat te doen? Wat ik zo snel even vind milbemax en interceptor maar wat is jullie ervaring hier mee?

Bijlagen

• IMG_9803.jpeg
    IMG_9803.jpeg
    98 KB · Weergaven: 66
Inmiddels een keer behandeld en de 2e keer start morgen. Resultaat is dat de goniopora echt vol open staan, de acropora niet verder verbleekt zijn. Echter het KH verbruik neemt nog niet toe, ik wacht natuurlijk nog wel wat langer , en heb geduld.

Stel dit is het niet waar zou ik dan nog kunnen zoeken? Icp test gaat dan weer de deur uit, Zand wissel ga ik dan met zekerheid doen @Tanne , al zie ik daar enorm tegenop. Heb al nieuwe zand gehaald.

Mvg Remy

Inmiddels een keer behandeld en de 2e keer start morgen. Resultaat is dat de goniopora echt vol open staan, de acropora niet verder verbleekt zijn. Echter het KH verbruik neemt nog niet toe, ik wacht natuurlijk nog wel wat langer , en heb geduld.

Stel dit is het niet waar zou ik dan nog kunnen zoeken? Icp test gaat dan weer de deur uit, Zand wissel ga ik dan met zekerheid doen @Tanne , al zie ik daar enorm tegenop. Heb al nieuwe zand gehaald.

Mvg Remy
Waar heb je precies mee behandeld? Fijn in elk geval dat de Gonio positief lijkt te reageren en de Acro's minder slecht gaan, wat natuurlijk ook al een verbetering is.

Waar heb je precies mee behandeld? Fijn in elk geval dat de Gonio positief lijkt te reageren en de Acro's minder slecht gaan, wat natuurlijk ook al een verbetering is.
Hoi Tanne, dat is milbemax dus ja dat lijkt vooruit te gaan. Verbruik stijgt nog niet zoals ik had gehoopt, is eerder weer iets gedaald na de waterwissel. Maar we gaan het zien de komende weken. Ik denk dat het ook wel even duurt voordat alles hersteld, wat is daarover jouw/jullie mening?

Grt Remy

Hoi Tanne, dat is milbemax dus ja dat lijkt vooruit te gaan. Verbruik stijgt nog niet zoals ik had gehoopt, is eerder weer iets gedaald na de waterwissel. Maar we gaan het zien de komende weken. Ik denk dat het ook wel even duurt voordat alles hersteld, wat is daarover jouw/jullie mening?

Grt Remy
Wat is de stand van zaken inmiddels?

Inmiddels neemt het verbruik wekelijks toe en zitten we nu weer op een 120ml.

2 opties wat het probleem is/was

Optie 1 de white bugs na 3 behandelingen neemt het verbruik toe.

Optie 2 ik heb wat ontbrekende of laaf gemeten elementen toegevoegd oa ijzer en strontium. En die zorgen ervoor dat het zich hersteld heeft.

Zelf geloof ik meer in optie 1 maar we zijn er nog niet, laten we kijken wat het resultaat is volgend jaar 🤣🤣. Over paar weken dus.

Inmiddels neemt het verbruik wekelijks toe en zitten we nu weer op een 120ml.

2 opties wat het probleem is/was

Optie 1 de white bugs na 3 behandelingen neemt het verbruik toe.

Optie 2 ik heb wat ontbrekende of laaf gemeten elementen toegevoegd oa ijzer en strontium. En die zorgen ervoor dat het zich hersteld heeft.

Zelf geloof ik meer in optie 1 maar we zijn er nog niet, laten we kijken wat het resultaat is volgend jaar 🤣🤣. Over paar weken dus.
Zou gewoon jaarlijks een kuurtje doen met milbemax,je kunt tot 10x de aanbevolen dosering doen
zelfs borstelwormen gaan dan hemelen

Ik heb 4 tabletten gebruikt(voor grote kat) per keer op 2000 liter. Dit op aanraden van een ander forumlid, wat is de dosering volgens jou voor whitebugs?

Update verbruik steeg na 3 x behandeld te hebben, naar een 120ml per dag , groei van enkele acros is zeer goed merkbaar echter de “probleem” stukken zijn nu toch weer verbleekt. Stond een tijd stil maar toch weer verder gegaan. En het verbruik staat nu stil… geen steiging naar eerdere hoogtes van 200ml en meer per dag.

Ijzer, had ik gedoseerd op aanraden van een andere reefer (was 0 op icp) 3x gedoseerd en op laatste icp dus zichtbaar. Toen ijzer gekocht maar ik alle domheid en stress een middel gedoseerd met sporen elementen oa F en niet de FE dus naar verwachting is die weer 0. Kan dat een rede tot bleken geven?

Ook ga ik de stroming wat verhogen 2 pompem achter/onder het rif laten pulseren.

En Tanne als dat begin van het jaar nog geen optimaal resultaat brengt ga ik het zand wisselen. Dat wil ik wel doen maar is gewoon lastig omdat de bak zo best wel vol staat.

Toen ijzer gekocht maar ik alle domheid en stress een middel gedoseerd met sporen elementen oa F en niet de FE dus naar verwachting is die weer 0. Kan dat een rede tot bleken geven?
Dus je hebt geen ijzer (=Fe) gekocht maar bent fluor gaan doseren? Dat helpt uiteraard niet tegen een tekort aan ijzer.

Ijzer is met veel icp testen niet heel goed te meten, overdoseren zou ik zeker rekening mee houden. 0 op een icp test is niet 0 in het echt

Dus je hebt geen ijzer (=Fe) gekocht maar bent fluor gaan doseren? Dat helpt uiteraard niet tegen een tekort aan ijzer.
Jawel ik heb eerst ijzer gedoseerd 3 weken, fles was op, en dacht handig te zijn. Neem ijzer(fles 1 van korallenzucht)in een combinatie met mangaan etc en paar andere die 0 waren. Dus nu 2 a 3 weken geen ijzer gedoseerd maar dus fluor en het probleem lijkt terug te zijn. Toeval of is daadwerkelijk het ijzer het probleem.

Vaak zoals nu ook ben ik (te) enthausiast en begin je verschillende dingen te proberen. Waardoor je het probleem misschien wel stopt maar de oorzaak niet weet. En nu is het probleem minder maar niet weg, dus probeer ik verder te zoeken.

Back
Bovenaan