Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

bobbydude zei:
Hoe zit het nu met je blaauwe licht?
Het daglicht zal wel vele malen rijker zijn he... Shin mao heeft nu een hqi versie te koop he, wist je dat? Dat was mischien ook oke geweest voor je, er zit dan ook moonlight bij! Ik overweeg nog. Hoe gaat je bak verders?
Als je die HQI verlichting vindt ergens in NL zou je me dan een PBtje willen sturen, wil namelijk mijn verlichting ook nog een keer up pimpen.

Ik doe het droogvoer eerst in een potje met aquariumwater.Altijd de juiste hoeveelheid,en het gaat niet zo rap door de overloop;)

Slaap ze:D

VaVa zei:
Ik doe het droogvoer eerst in een potje met aquariumwater.Altijd de juiste hoeveelheid,en het gaat niet zo rap door de overloop;)

Slaap ze:D
Ja is idd ook handiger, maar ik heb een potje met een klepje en daaronder zit een kartonnetje met een driehoekje eruit die overigens niet onder het open gedeelte van het klepje zit.. als je dan het klepje open doet dan kan er nooit te veel uit komen, altijd maar een paar korreltjes..
Maar dan moet je niet met je stomme kop het potje pakke en het deksel eraf schroeven zoals bij het voer van mijn zoetwaterbak.. Want dan gooi je bijna de helft van het potje in je bak..:(
Heb zoveel mogelijk met een netje uit de bak proberen te vissen maar een hoop was al naar de bodem en tussen de stenen gezakt..
Was natuurlijk ook net voordat ik moest gaan werken dus komn de bodem ook niet ff snel afhevelen..

Maar goed, het is geen ramp, maar merk wel een lichte verhoging in de nitraat..
no3 van 0,2 nu naar net iets donkerder.. nog net geen 0,5..

Dus is geen ramp en zal met goed verversen ook wel weer terug gaan hoop ik/ verwacht ik..

Slaap lekker.. :D :goed:

ik zag dat je ook nog niet zo lang bezig bent.
Hoe lang heeft het bij jouw geduurt voordat je je eerste levende wezens erin kon zetten? Wij zijn nu 4 weken bezig en het begint nu een beetje de juiste kant op te gaan..
Groetjes

Hoi Mandy & Johnny,

Ik heb mijn levend steen op 5 januari in de bak gedaan en na
2 weken had ik mijn nitrietpiek gehad en was mijn nitraat onder de 5. Na drie weken waren ze allbei 0 en toen na
4 weken heb ik mijn eerste opruimers ingebracht in de vorm van een aantal turboslakken en wat heremietjes.
Na 5 weken dit nog eens uitgebreid met een tripneustes gratilla zeeegel en na
11 weken heb ik pas mijn eerste vissen in de bak gedaan, te weten 1 discordipinna Griesinger en 2 Amblygobius Rainfordi.

Op het moment ben ik bezig koraaltjes te verzamelen voor de bak en wil ik zand gaan plaatsen.

Groeten,

Roscoe

Zo,

Zoals ik al zei is er een hoop in de bak gebeurt. Heb de eerste stekjes erin zitten en inmiddels is er ook al een bodembedekking de bak in gegaan. Even alles op een rijtje:

- arag-alive CaribSea levend zand (is wat groffer, niet echt zand maar lijkt meer op schelpengruis ofzo)

- Fluorgroene Druifjes
- Pompende Xenia
- Groene Favites
- Groene Caliendrum
- Paarse Stylophora
- Paarse / blauwe Acropora Formosa
- Groene Acropora formosa met blauwe top
- Paarse Montipora Digata
- Blauwe montipora digata

De koralen lijken het allemaal erg goed te doen op de paarse monti na, die lijkt niet echt op kleur te komen en is nu bruin met paarse plekken. Vreemd genoeg groeit dit koraal wel het hardst van allemaal.

Morgen kan ik als alles goed is ook mijn bodemploegje ophalen.
- 1 zandzevende zeester (heb om een kleintje gevraagd want heb maar een kleine zandzone)
- 2 Nasarius vibex slakken

En dat moet voorlopig wel even genoeg zijn.

Even een overzichtje en een foto van het levende zand.

Groeten,

Roscoe

Bijlagen

• overzicht.jpg
    overzicht.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 31
  • levend zand.jpg
    levend zand.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 10
Ik vind het er zeer leuk uitzien!:goed:

Nu hier en daar nog wat stekjes plaatsen en dan alles maar laten groeien.:D

Ahja, die zandezevende zeester zou ik achterwege laten, hier in mijn bak met een opp van 80 40 heeft ze het niet overleeft: voedselgebrek.

Bedankt Mathijs..!!

Ja idd.. Ben nog steeds wat stekjes aan het verzamelen en dan mag het allemaal lekker gaan groeien..

Tsja, nu begin ik idd te twijfelen aan zo een zeester.. :( Moet maar ff kijken want mijn winkelier gaat morgen naar de groothandel om te kijken voor mij en kan hem nu natuurlijk niet meer bereiken..
Nou ja goed, Ik kijk even of hij er uberhaupt eentje vind want heb specifiek gezegd dat het een kleintje moet zijn.

Jouw bakje mag er ook wezen hoor, vooral met die achterwand van je..!!!

Groeten,

Roscoe

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 1 zandzevende zeester 1/2m² bodem nodig heeft om te overleven bij normale bezetting.

Bedankt voor de complimenten..

Nog even een update:

Heb inmiddels de zandzevende zeester laten varen, ga er alleen slakken in doen en misschien eens gaan kijken naar een zanddollar ofzo..

Is wel wat bijgekomen in de bak:

- 2 occelarisjes (pff.. :o ik weet t ik zou ze er niet in doen maar wou toch een visje dat in t open bleef)
- 2x Lysmata Wurdemanni
- 1x emblemaria Pandionis
- 1x Nassarius vibex
- 2x Strombus luhuanus

Er komen nog 4 extra nassarius slakken bij, die zijn besteld bij seven seas.

En dit weekeinde ga ik weer op stekjes jacht:D

Heb helaas van de week mijn 2de rainfordi gevonden.. Een gigantische glasannemoon aan de achterkant van het steen had hem voor de helft naar binnen gewerkt.:eek: Geen prettig gezicht.:(

Nog even wat foto;s die ik nog had liggen:

Bijlagen

• Witte-acro_2.jpg
    Witte-acro_2.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 3
  • witte-acro.jpg
    witte-acro.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 3
  • stomatella-varia.jpg
    stomatella-varia.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 4
  • pompende-xenia.jpg
    pompende-xenia.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 3
  • paarse-stylophora.jpg
    paarse-stylophora.jpg
    69 KB · Weergaven: 2
Vervlog foto's:

Bijlagen

• onbekende-bruine-leder.jpg
    onbekende-bruine-leder.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 3
  • Paarse-acro.jpg
    Paarse-acro.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 1
  • paarse-acro_2.jpg
    paarse-acro_2.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 2
  • paarse-monti.jpg
    paarse-monti.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 2
  • Paarse-montipora.jpg
    Paarse-montipora.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 2
Vervolg 2:

Bijlagen

• Groenbruine-favites.jpg
    Groenbruine-favites.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 3
  • groene-caliendrum.jpg
    groene-caliendrum.jpg
    79 KB · Weergaven: 2
  • groene-druif-closeup.jpg
    groene-druif-closeup.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 2
  • groene-druif-nacht.jpg
    groene-druif-nacht.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 2
  • groene-favites-flits.jpg
    groene-favites-flits.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 3
Vervolg 3:

Bijlagen

• closeup-turboslak.jpg
    closeup-turboslak.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 2
  • Closeup-tripneustes-gratill.jpg
    Closeup-tripneustes-gratill.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 4
  • closeup-pompende-xenia.jpg
    closeup-pompende-xenia.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 2
  • closeup-onbekende-bruine-le.jpg
    closeup-onbekende-bruine-le.jpg
    68 KB · Weergaven: 3
  • Achterwand-xenia_2.jpg
    Achterwand-xenia_2.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 8
Begint er al getuned uit te zien zeg, veel steenkoraal dat gaat een aanslag op je ca worden lijkt me. Mooi hé die "zo gewoon" occelarisjes ;)

Ik vind je opstelling er mooi natuurlijk uitzien zo, beter als de mijne dat word zo,n symetrische berg (dat was zeker niet het plan) :o Ik hoop nog koralen en dergelijke te vinden die de vorm wat ruwer en grilliger gaan maken. Heb je al een topstuk gereserveerd voor je middenvoor plateau?

Wat een bizar verhaal van die rainfordi vs glasanemoon :eek:
Die krijgt revenge van je Lysmata Wurdemanni squad binnenkort.

Ik ben nog benieuwd naar een totaaltje van je bak. :D
Succes ik volg de rest. groetjes Bob :goed:

Hoi Bob,

Bedankt voor t compliment.. :D
Een totaaltje van de bak heb ik al geplaatst in re. 127. Dit zijn verder allemaal foto;s die daarvoor genomen zijn.

Of t een aanslag op mijn ca is weet ik niet, heb eerlijk gezegd al een maand geen waterwaardes meer gemeten. Wel gewoon braaf elke week mijn waterwissel gedaan hoor.. Maar moet nu idd maar eens gaan kijken hoe dat nu met mijn Ca, Mg en Kh waardes staat..
Denk niet dat er echt iets mis zal zijn nog want de bak staat er voor zo ver ik het nu als beginner(lees:leek) kan beoordelen vrij aardig bij.
Maar meten is weten en dan kan ik igg in een vroeg ztadium al maatregelen nemen. (de tunze calciumreactor aanschaffen voor de osmolator)

Vind jouw bak er trouwens niet zo onnatuurlijk uitzien hoor.Je moet je denk ik ook niet teveel op de opbouw van je stenen blind staren. Door de koralen en de steksteentjes waarop deze zitten verandert die vorm toch vanzelf wel. Ik probeer mijn bak voor te stellen als de koralen iets groten zijn, dan let je toch niet meer op het steen..
Probeer alles nu zo in te delen dat het Ruimte heeft om te groeien EN dat ik er toch nog zo veel mogelijk andere koraaltjes naast kwijt kan.

Het middenplateau weet ik nog niet wat ik mee wil gaan doen, suggesties zijn welkom..:rolleyes:

Dat de rainfordi door de glasannemoon gepakt is is idd een triest verhaal maar verbaast me niet heel erg. Dit visje deed het al niet zo heel goed. Werd veel lastig gevallen door de andere rainfordi en vermagerde ook erg. Maar zag hem de laatste tijd wel eten van het door mij aangeboden voer en dacht dat hij door het inbrengen van de zandbodem ook het ook wel beter zou gaan doen maar helaas, de annemoon heeft de verzwakte vis toch te pakken gekregen.

Hoop dat mijn wurdemanni's de dader bij zijn kladden grijpen, en anders krijgt hij een portie joesjuice in zijn mik..:p

Groeten Roscoe

bobbydude zei:
Begint er al getuned uit te zien zeg, veel steenkoraal dat gaat een aanslag op je ca worden lijkt me. Mooi hé die "zo gewoon" occelarisjes ;)

Ik vind je opstelling er mooi natuurlijk uitzien zo, beter als de mijne dat word zo,n symetrische berg (dat was zeker niet het plan) :o Ik hoop nog koralen en dergelijke te vinden die de vorm wat ruwer en grilliger gaan maken. Heb je al een topstuk gereserveerd voor je middenvoor plateau?

Wat een bizar verhaal van die rainfordi vs glasanemoon :eek:
Die krijgt revenge van je Lysmata Wurdemanni squad binnenkort.

Ik ben nog benieuwd naar een totaaltje van je bak. :D
Succes ik volg de rest. groetjes Bob :goed:

Back
Bovenaan