Even een update en een brein spinsel, hoop dat jullie willen meedenken.
Ik pieker me eigen suf over wat nu de oorzaak van de problemen is. Nu kreeg ik net een ingeving: ik heb er wel eens verhalen over gehoord, maar weet niet of deze kloppen. Graag jullie meningen hierover.
Vlak voor dat de problemen zijn begonnen heb ik een keer een zeehaas, zo'n grote (Dolabella auricularia), meegekregen voor mijn algen in het kleine stekken bakje. Na een paar dagen was ik deze kwijt en had ik het vermoeden dat deze in de overloop was beland. Hier kan ik echter niet meer bijkomen door de beperkte ruimte, laat staan in kijken. Dus heb het maar zo gelaten. In het stekkenbakje was hij/zij i.i.g. niet (alles doorzocht). Ik schat ong. een paar weken later zijn de problemen langzaam begonnen. Acro's gingen verbleken vanaf de toppen en werden flets van kleur (maar nog wel in leven), nu 3 maanden later verbleken zelfs de montiplaten en verliezen stylo's, seriatopora's enz. gewoon hun weefsel. Sommige SPS (overigens heel weinig) schijnen er geen tot bijna geen last van te hebben. LPS, gorgonen en andere koralen weinig tot geen last, daarentegen buttons weer wel. Vissen en andere dieren ook geen last. Feit is dat ik onderhand heel wat mooie en flink gegroeide acro's en andere SPS heb kunnen weggooien

. Ander feit is dat ik flink verhoogde nitraat waardes (25) heb gemeten (wel met nieuw testsetje, oude was niet goed meer

) Deze is nu gelukkig weer onder de 5 door het toepassen van wodka. Ik heb nog geen nitriet en ammonia gemeten simpelweg omdat ik deze niet in huis heb. Maar had ik misschien beter wel kunnen doen. Ga het i.i.g. zo snel mogelijk doen.
Heel verhaal, nu de vraag:
Is het mogelijk dat een (dode) zeehaas dit veroorzaakt zou kunnen hebben? Ik heb nl. ergens gelezen dat deze gif kunnen uitscheiden als ze doodgaan (net als zeekomkommmers).
En wat nu te doen, want het wordt steeds erger.
Filter al over kool en ververs regelmatig. Dit deed ik voor de problemen begonnen niet of nauwelijks.
Hoop op veel respons.
Grt. Mark