Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Jammer dat de lichtopbrengst tegenvalt. Ik had zelf het idee om ca de helft van de verlichting van mijn toekomstige bak te doen met een solatube. De rest met LED.

Welke diameter hebben jouw tubes?

Frode de tubes hebben een diameter van 30 cm. Als bijverlichting heeft een mooi effect. Maar de helft van je bak op deze manier verlichten zal te weinig zijn. Ik had 6 x 80 watt t5 en 2 x 70 watt hqi. De hqi's zijn nu weg.

Grt. Mark.

Hoi Mark,

Wij verkopen ook solatube's,echter ik heb ze alleen gezien met een vaste buis.
Deze geven een goed reflex weer.
Ik ben benieuwd of je deze flexibele buis standaard bij je tube's meegeleverd hebt gekregen?

Verder heb ik ook problemen gehad met mijn acro's en heb ik er zeer veel weg moeten gooien,ik hoop dat het bij jouw meevalt. Het zou toch zonde zijn van zo'n unieke bak.

Groet Ger

Gerard,

Dit zijn niet de originele solatubes.

Het probleem met mijn acro's en de mindere kleuren is naar nu blijkt voor een groot deel te wijten aan een te hoog nitraat. Vandaag heb ik een nieuw nitraat testsetje gehaald en ik schrok me rot. Blijkt dus dat het oude testsetje niet goed was. Ik ben er altijd vanuit gegaan niet of nauwelijks nitraat in de bak te hebben. Niet dus :mad: . De test wees een nitraatgehalte van 10 to 25 aan. Dit verklaart onder andere dus de verkleuring van veel koralen. Ik vind het overigens wel raar dat de verkleuring zo snel gebeurt. Eind juni hadden de koralen nog hele mooie kleuren. Ben gelijk weer begonnen met wodka te doseren.

En de laatste update voor vandaag:

Gister samen met ErikK lekker aan het verbouwen geweest in de bak:cool: . En het resultaat mag er wezen, ik ben helemaal happy. Het is nog niet af (ik moet nog wat koralen plakken), maar zal wel een foto'tje van voor en na laten zien. Als ik alle koraaltjes heb geplakt en ze staan mooi open post ik nog meer foto's.

Grt. Mark

De foto van voor de verbouwing..........................

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    142,1 KB · Weergaven: 35
En na.......................

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    147,4 KB · Weergaven: 25
Frode de tubes hebben een diameter van 30 cm. Als bijverlichting heeft een mooi effect. Maar de helft van je bak op deze manier verlichten zal te weinig zijn. Ik had 6 x 80 watt t5 en 2 x 70 watt hqi. De hqi's zijn nu weg.

Grt. Mark.

Als het per solatube van 30 cm vergelijkbaar is met een 70 watt HQI, dan zou ik mijn doel er mee moeten kunnen halen ...

Denk je dat het nog verschil maakt dat je geen originele solatube hebt? Welk 'merk' heb je wel? Velux?

Je kunt de lichtopbrengst beter vergelijken met een hqi die net is aangegaan. Dus niet met de intensiteit van een 70 watt hqi die op volle sterkte brandt.

Het merk is Megatube. Andere merken hebben ook vaste buizen, deze hebben iets meer lichtopbrengst, maar zijn ook weer een stuk duurder.

Dus de vergelijking met een 500W lamp zoals op hun website, is een stukje naast de waarheid, om het netjes te zeggen :rolleyes:

Schijnt de zon er bij jou rechtstreeks op? Bij mij zou ik zomers (juni-aug) van ca 8 - 17 u rechtstreeks zonlicht op de tube hebben, de overige maanden van ca 10 - 15 u.

Je kunt de lichtopbrengst beter vergelijken met een hqi die net is aangegaan. Dus niet met de intensiteit van een 70 watt hqi die op volle sterkte brandt.

Het merk is Megatube. Andere merken hebben ook vaste buizen, deze hebben iets meer lichtopbrengst, maar zijn ook weer een stuk duurder.

Bij een familielid is er ook een solatube geplaatst, maar dan niet voor een aquarium. Er staat zelf een spiegel/reflector richting zon gericht. Geef wel goed licht, maar volgens mij komt dat totaal niet in de buurt van een HQI.

Nico

Dus de vergelijking met een 500W lamp zoals op hun website, is een stukje naast de waarheid, om het netjes te zeggen :rolleyes:

Schijnt de zon er bij jou rechtstreeks op? Bij mij zou ik zomers (juni-aug) van ca 8 - 17 u rechtstreeks zonlicht op de tube hebben, de overige maanden van ca 10 - 15 u.

Momenteel draait de bak niet best. Het lijkt wel of ik in een negatieve spiraal beland ben :mad: . Nu vertonen zelfs de S. caliendrum 2x en de montiplaten weefsel verlies en witte plekken :mad: . Bijna al mijn SPS staat er niet florisant bij. Het gekke is dat de LPS koralen en gorgonen/leders het schijnbaar wel goed doen :confused: . Ik denk dat de vele veranderingen en het vele corrigeren van de waterwaarden en temperatuurschommelingen funest voor de bak is geweest. Weer een duur leermoment :rolleyes: .
Nu de bak veel rust gunnen en hopen dat een aantal koralen nog zullen herstellen. De meesten waren van een klein stekje toch al uitgegroeid naar mooie kolonies.
De nitraat zakt al weer aardig terug naar onder de tien (wodka en minder voeren), dus dat is alvast voorzichtig een goed voorteken, maar ik denk dat ik nog een lange weg te gaan heb om de bak weer op het oude niveau te krijgen :cool: .
Nog een positief punt is dat alle vissen en overige lagere dieren het buitengewoon goed doen :) .

Even een update en een brein spinsel, hoop dat jullie willen meedenken.

Ik pieker me eigen suf over wat nu de oorzaak van de problemen is. Nu kreeg ik net een ingeving: ik heb er wel eens verhalen over gehoord, maar weet niet of deze kloppen. Graag jullie meningen hierover.

Vlak voor dat de problemen zijn begonnen heb ik een keer een zeehaas, zo'n grote (Dolabella auricularia), meegekregen voor mijn algen in het kleine stekken bakje. Na een paar dagen was ik deze kwijt en had ik het vermoeden dat deze in de overloop was beland. Hier kan ik echter niet meer bijkomen door de beperkte ruimte, laat staan in kijken. Dus heb het maar zo gelaten. In het stekkenbakje was hij/zij i.i.g. niet (alles doorzocht). Ik schat ong. een paar weken later zijn de problemen langzaam begonnen. Acro's gingen verbleken vanaf de toppen en werden flets van kleur (maar nog wel in leven), nu 3 maanden later verbleken zelfs de montiplaten en verliezen stylo's, seriatopora's enz. gewoon hun weefsel. Sommige SPS (overigens heel weinig) schijnen er geen tot bijna geen last van te hebben. LPS, gorgonen en andere koralen weinig tot geen last, daarentegen buttons weer wel. Vissen en andere dieren ook geen last. Feit is dat ik onderhand heel wat mooie en flink gegroeide acro's en andere SPS heb kunnen weggooien :mad::mad::mad::mad: . Ander feit is dat ik flink verhoogde nitraat waardes (25) heb gemeten (wel met nieuw testsetje, oude was niet goed meer :o ) Deze is nu gelukkig weer onder de 5 door het toepassen van wodka. Ik heb nog geen nitriet en ammonia gemeten simpelweg omdat ik deze niet in huis heb. Maar had ik misschien beter wel kunnen doen. Ga het i.i.g. zo snel mogelijk doen.

Heel verhaal, nu de vraag:

Is het mogelijk dat een (dode) zeehaas dit veroorzaakt zou kunnen hebben? Ik heb nl. ergens gelezen dat deze gif kunnen uitscheiden als ze doodgaan (net als zeekomkommmers).

En wat nu te doen, want het wordt steeds erger.

Filter al over kool en ververs regelmatig. Dit deed ik voor de problemen begonnen niet of nauwelijks.

Hoop op veel respons.

Grt. Mark

Ja, een dood dier kan een tijdje verhoogde nitraatwaarden geven...maar langer dan een paar weken zou ik in een goed lopende bak niet verwachten. Dus of dit werkelijk je de veroorzaker van de problemen in je bak is geweest?

Nitriettestjes hoef je denk ik geen geld aan te besteden...dat zou niet meer mogen ontstaan in jouw bak, het zal vrijwel direct omgezet worden in nitraat. Aangezien je verhoogde nitraat waarden hebt (gehad)...werken de bacteriën die dat maken dus wel goed ;)

Als dit het probleem was, en je nitraatwaarden dalen weer, zou het langzaamaan weer beter moeten gaan. Als je echt veel koralen hebt verloren, ben je natuurlijk veel 'consumenten/producenten' uit je systeem kwijt geraakt. Dan zal zich toch opnieuw een balans moeten instellen. Dat kost tijd...je hebt de bak waarschijnlijk ook niet in een paar weken zo mooi gekregen als hij was.

De boel heeft recentelijk toch ook een 'opstootje' gehad door een stukje opnieuw inrichten?

Ik zou rustig doorgaan met het onderhoud dat je nu doet, en vroeg of laat zal de boel weer goed gaan...tenzij er natuurlijk een ander onderliggend probleem is (kan er ergens vuil ophopen in het systeem?).

Dank je voor het antwoord Frode. Ik heb ergens anders dezelfde vraag gesteld en daar ook wat antwoorden gekregen die mij toch doen denken dat ik in de juiste richting denk. Stel dat de zeehaas is doodgegaan in de overloop, zijn er ook geen of weinig opruimers die daar in eerste instantie bij kunnen komen (denk aan garnalen, krabjes, enz,), waardoor het rotting proces veel langer duurt als in het aquarium. Dit heeft dan weer een verhoogd Ammonia/Nitriet tot gevolg welke dan weer wordt omgezet in Nitraat.

Ik ga proberen om de eventuele resten (als die er nog zijn) weg te halen door de overloop schoon/leeg te zuigen.

Het zou wel fijn zijn als ik nu eindelijk de oorzaak heb weten te traceren.

Grt. Mark

balen zeg Mark, ik hoop dat je gauw de oorzaak vind en alles weer de goede kant op gaat! Sterkte ermee!!

Dank je wel Miranda. Ik hoop dat dit de oorzaak is/geweest en er nu weer een weg naar boven ingeslagen kan worden. Het is allemaal wel effe wennen zo, ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Je piekert je eigen suf.

Wees gerust, van die zeehaas vind je niks terug. Kunnen er geen krabbetjes en garnalen bij komen, dan heb altijd nog slakjes van diverse formaten, ganzevoetjes, brokkelsterretjes enzovoorts. Zelfs als al deze niet aanwezig zijn dan zijn er altijd nog de bacterien. In combinatie met de sterke stroming van passerend water weten al deze vormen van leven binnen no-time weekdieren volledig te verteren.

Wel een gezien hoe snel een doopvontschelp 'verdwijnt'. Dan weet je genoeg. Duurt maximaal een paar dagen.
In een gezonde bak zal je hooguit aan je afschuimer merken dat er 2 dagen wat meer wordt afgeschuimd. Nitriet meten is redelijkerwijs hoogst onwaarschijnlijk in een stabiel systeem. De sterfte van een flink dier moet feitelijk probleemloos verwerkt kunnen worden. Overigens is nitriet schadelijk voor vissen, niet voor koralen.

Wat dan wel de oorzaak van het afsterven van je sps-koralen is blijft giswerk. Het verschijnsel dat jij noemt doet mij denken aan RTN (Rapid Tissue Necrosis). Als dat werkelijk zo is, dan moet je heel rap heel uit je bak gaan halen, stekken maken van de gezonde delen, de rest weggooien enzovoorts. Dit is slechts een gedachte op afstand, zonder dat ik je bak ken en het probleem zie.

Is er bijvoorbeeld ook een oorzaak te zoeken in het te aggresief toepassen van fosfaatverwijderaar?

hey Mark,

even een meedenker, zou het te maken kunnen hebben met het aanpassen van je verlichting??
je hebt toch 2 HQI's weg gehaald? of heb ik het mis...

Wees gerust, van die zeehaas vind je niks terug. Kunnen er geen krabbetjes en garnalen bij komen, dan heb altijd nog slakjes van diverse formaten, ganzevoetjes, brokkelsterretjes enzovoorts. Zelfs als al deze niet aanwezig zijn dan zijn er altijd nog de bacterien. In combinatie met de sterke stroming van passerend water weten al deze vormen van leven binnen no-time weekdieren volledig te verteren.

Wel een gezien hoe snel een doopvontschelp 'verdwijnt'. Dan weet je genoeg. Duurt maximaal een paar dagen.
In een gezonde bak zal je hooguit aan je afschuimer merken dat er 2 dagen wat meer wordt afgeschuimd. Nitriet meten is redelijkerwijs hoogst onwaarschijnlijk in een stabiel systeem. De sterfte van een flink dier moet feitelijk probleemloos verwerkt kunnen worden. Overigens is nitriet schadelijk voor vissen, niet voor koralen.

Wat dan wel de oorzaak van het afsterven van je sps-koralen is blijft giswerk. Het verschijnsel dat jij noemt doet mij denken aan RTN (Rapid Tissue Necrosis). Als dat werkelijk zo is, dan moet je heel rap heel uit je bak gaan halen, stekken maken van de gezonde delen, de rest weggooien enzovoorts. Dit is slechts een gedachte op afstand, zonder dat ik je bak ken en het probleem zie.

Is er bijvoorbeeld ook een oorzaak te zoeken in het te aggresief toepassen van fosfaatverwijderaar?

Dank je Michel voor het meedenken. Sommige acro's sterven alleen de punten van af en raken totaal van kleur af, terwijl ze nog wel leven. Andere en dan vooral de seriatopora's calendrium verliezen gewoon hele vellen. Maar dan niet zo snel dat dit RTN doet vermoeden, althans niet uitgebleekt in een paar dagen. Dit duurt nu al weken, maar je ziet het wel met de dag achteruit gaan. Ben al steeds meer koralen uit de bak aan het halen, maar dat valt af en toe niet mee. Sommigen zijn helemaal vergroeid met het steen en uitgegroeid tot flinke kolonies, gegroeid uit kleine stekjes. Ik ga de fosfaat verwijderaar ook maar uit de potfilter halen en echt niets meer toevoegen behalve verversen en easylife.

hey Mark,

even een meedenker, zou het te maken kunnen hebben met het aanpassen van je verlichting??

Dat klopt, maar het hele proces was daarvoor al in gang gezet en de bak komt maar niet uit de neerwaartse spiraal. Ook bedankt voor het meedenkentopjes.

Hey Mark,

Daar zat ik nou ook aan te denken,
zou er bij het plaatsen van die solar tubes narigheid in je bak terecht zijn gekomen?:confused:
(alhoewel me dat eigenlijk niets voor jou lijkt).

Of begon de ellende daarvoor al?

Hartstikke frustrerend als bepaalde dieren zo achter uit gaan,
je voelt je zoo machteloos.

Sterkte in ieder geval! :p
hey Mark,

Hey Mark,

Daar zat ik nou ook aan te denken,
zou er bij het plaatsen van die solar tubes narigheid in je bak terecht zijn gekomen?:confused:
(alhoewel me dat eigenlijk niets voor jou lijkt).

Of begon de ellende daarvoor al?

Hartstikke frustrerend als bepaalde dieren zo achter uit gaan,
je voelt je zoo machteloos.

Sterkte in ieder geval! :p

Nee kan niet de bak was volledig afgedekt. Bovendien was de ellende toen al begonnen. Dank je voor het meedenken en meeleven.

Back
Bovenaan