Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project in de muur van Mark

Dank je Nico, we gaan weer vooruit. Mijn bak is in z'n geheel verlicht door led en ik zou echt niet anders meer willen.

Hoi Mark,

ziet er toch weeral mooi uit.
Al een beetje bekomen van je tegenslag:rolleyes:

Jij bent blijkbaar best tevreden van je LED verlichting, hangt er enkel LED boven en hoeveel of ook nog bv T5?
En als ik dan toch aan het vragen ben, zou je misschien nog eens een overzichtje van je aqua kunnen plaatsen met de volle verlichting aan?

Ikzelf ben nog aan het inlezen aangaande LED en ga volgende maand opnieuw opstartten met HQI/T5, dus het eerste jaar maar even de HQI bulbs verslijten;)

Nico

Nee, mijn PH is niet lager dan normaal.

Ik denk dat het komt door de ingebruikname van mijn Dastaco. Ik denk dat de vulling ietwat fosfaat vrij geeft. Even aankijken nog en misschien wat fosfaat verwijderaar inzetten.

Is je PH misschien lager geworden?

Daar zou je PO4 vandaan kunnen komen.

jeetje mark, ben tijdje niet op het forum geweest en lees nu het verhaal van je stekkenbak. Wat een drama zeg, bah. Gelukkig maar dat het inderdaad niet je grote bak was! gelukkig gaat het voor de rest wel goed met de bak, je bak is een van mijn inspiraties met "hoe het moet" :rolleyes:

Hoi Mark, een po4 van 0,08 valt reuze mee, ik heb hier soms veel hoger gemeten. Overigens zonder enig kleur verlies van de koralen. Als er op het juiste moment wordt ingegrepen met absorber is er niets aan de hand.

Dat is wel pech hebben met je stekkenbak, maar komt vast helemaal goed. Blijft een prachtig aquarium met schitterende opbouw. Keep up the good work. Grtz ralph

Miranda en Ralph bedankt voor de complimenten:o.

Jan Willem bedankt voor de input.

Nog wat fotootjes dan...............

Bijlagen

• Herschaalde kopie van P1130350.jpg
    Herschaalde kopie van P1130350.jpg
    143 KB · Weergaven: 9
  • Herschaalde kopie van P1130321.jpg
    Herschaalde kopie van P1130321.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 8
  • Herschaalde kopie van P1130359.jpg
    Herschaalde kopie van P1130359.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 6
Hey Mark..

even je dagboekje doorgelezen...

alles leuk..

maar je aquascape is toch wel erg goed!

goede doorkijk naar achteren, 2x opening in het rif.. top!

goed bezig...

abbotje op je dagboek heb ik aangemaakt
ga zo door!

Dank je. Ik heb je avatar als screensaver. Is ook net een aquarium.

Hey Mark..

even je dagboekje doorgelezen...

alles leuk..

maar je aquascape is toch wel erg goed!

goede doorkijk naar achteren, 2x opening in het rif.. top!

goed bezig...

abbotje op je dagboek heb ik aangemaakt
ga zo door!

Ik weet het Miranda,

Ik krijg hem/haar niet of nauwelijks aan vervangend voer. Ik heb 'm nu ruim 2 maanden, maar heb 'm nog niet zien mee eten. Hij kijkt er niet naar om. Ook heb ik 'm nog niet betrapt op het eten van glasanemonen of pikken in mijn koralen. Wel is hij constant bezig met scharrelen en pikken tussen de stenen en het zand. We zullen zien, ik doe m'n best. Tot nu toe is hij levendig genoeg, alleen oogt hij idd. wat magertjes.

Grt. Mark.

Dat was met mijn pincet ook het geval Mark.
Ik heb toen verse levende mysis gehaald,hij werd toen helemaal gek en begon direct te eten. Vanaf die dag gaf ik hem diepvries mysis ,dit at hij toen gewoon mee.
Ik heb 14 maanden plezier gehad van de pincet,deze gaat er in de toekomst zeker weer komen.

Groet Ger

Ik twijfel er geen sec aan dat jij je uiterste best doet he mark. Was puur als tip/meedenken bedoeld :) En ja mysis was bij mij ook het enige wat hij vrat, echt een blokje per dag. Ik spoot dit de eerste paar weken met zo'n spuit goed tussen de stenen want daar kon de rest niet bij en hij wel met zn lange snuit. Later at hij dit gewoon met de rest mee toen mijn grote dokters weg waren. Ook kweekte ik glasanemonen bij voor m in mn sump trouwens. Heb m zelf 2,5 jaar gehad en hij heeft nog 1,5 jaar bij iemand anders hier op het forum geleefd met hetzelfde voer dus daar doen ze het kennelijk goed op. Succes, tis een prachtige vis!!

Dat was met mijn pincet ook het geval Mark.
Ik heb toen verse levende mysis gehaald,hij werd toen helemaal gek en begon direct te eten. Vanaf die dag gaf ik hem diepvries mysis ,dit at hij toen gewoon mee.
Ik heb 14 maanden plezier gehad van de pincet,deze gaat er in de toekomst zeker weer komen.

Groet Ger

Gerard goede tip ga ik proberentopjes.

Een verse mossel, daar zijn de meeste vissen gek van, en mijn pincetvis was dat ook (die is verhuisd naar een bak met heel veel glasanemonen, want daar was hij ook dol op ...maar er is een nieuwe in bestelling :biggrin:).

Ik voer verse mossel door de schelp met een mesje open te snijden en dan hang ik hem aan een lusje van een visdraadje in de bak. Alle vissen gaan er als een gek op. Dus het is wel weer stevige competitie voor de pincetvis. Het geeft wel een hoop werk voor je afschuimer, ik zou niet vaker dan 1 a 2 x per week een mossel voeren.

Rode muggelarven willen ze vaak ook eten.

Als hij aan het eten slaat, is uiteindelijk veel/regelmatig voeren toch een noodzaak om echt een gezonde 'volle' vis te krijgen.

voorbeeld van pincetvis aan de mossel: http://www.youtube.com/watch?v=xI8yE7CaAg8

Je ziet overigens dat deze pincetvis ook nog mager is, vandaar dat ik hem uiteindelijk na twee jaar naar een liefhebber heb gebracht die een hele dikke had zwemmen en nog een bak had vorm glasanemonen :p

Er zijn ook mensen die hun pincetvis banaan voeren...

Bedankt voor het meedenken Frode. Kan ik gewoon een paar mosseltjes bij de visboer halen?

Vandaag weer een beetje gerommeld in de bak. Ben ik de plaag glasanemonen eindelijk aan het overwinnen, dient zich de volgende alweer aan: Spijkerpoliepen:mad::mad::mad::mad::mad:.

Op de eerste foto kan je het goed zien, ze overwoekeren alles:mad::mad::mad::mad::mad:.

Bijlagen

• Herschaalde kopie van P1130385.jpg
    Herschaalde kopie van P1130385.jpg
    141,4 KB · Weergaven: 35
  • Herschaalde kopie van P1130388.jpg
    Herschaalde kopie van P1130388.jpg
    139,4 KB · Weergaven: 55
Bedankt voor het meedenken Frode. Kan ik gewoon een paar mosseltjes bij de visboer halen?

Vandaag weer een beetje gerommeld in de bak. Ben ik de plaag glasanemonen eindelijk aan het overwinnen, dient zich de volgende alweer aan: Spijkerpoliepen:mad::mad::mad::mad::mad:.

Op de eerste foto kan je het goed zien, ze overwoekeren alles:mad::mad::mad::mad::mad:.

Verse levende mosselen kan je zo voeren. Zelf scheur ik ze van de dijk.
Je kan ze ook invriezen, eten ze ook prima.

Die spijkerpoliepen zien er uit als de verkeerde soort, die waar je ziek van kan worden. Check het even met plaatjes hier op het forum. Er zijn wel wat topics over.
Mocht je ze met de hand gaan verwijderen, let dan goed op wat je andere lagere dieren doen! Als die zich intrekken is het foute boel. Dan nooit meer dan 5 per keer weghalen, want je gaat vrezelijk ziek worden, vergelijkbaar met een ernstige voedselvergiftiging.

Ik heb het zelf twee keer gehad met die krengen, waarbij de eerste keer mijn hele gezin plat ging. Twee dagen hoge koorst en het loopt alle gaten dun uit. Het is maar dat je het weet.

Als ze nog op één of enkele stenen zitten zou ik die uit je bak halen, in plastik verpakken en weggooien. Zolang je de poliepen niet stuk maakt is er niks aan de hand. Niet proberen de stenen schoon te maken met heet water of zo, want ook dan gaat het gaat mis.

Back
Bovenaan