Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Paula's sera precision 130

Paulatje

Senior Forumlid
Hi Allemaal!

Na lang twijfelen start ik nu toch ook een dagboek. Het is me gelukt om een aantal foto's van mijn mobiel over te zetten, dus nu valt er ook iets te zien :)
Ik ben rond de jaarwisseling gestart met een zeeaquarium, en heb sindsdien mijn eigen dagboekje bijgehouden, die ik bij deze ook probeer online te zetten.
De hobby heeft mij altijd al gefasineerd, en nu heb ik de kans gehad om de droom om een zeeaquarium te starten waar te maken.

Hierbij de opsomming van de techniek:
2 T5 lampen (PL-24W aktinisch blauw licht)
2 ventilatoren
Sera Proteineskimmer 130
Verwarming 100W
Sera Stromingspomp 1000
UV-filter 5W
Sera Siporax filtermedium
Sera Amovec reinigingsbacterien
Sera aquatan waterzuivering
Extra bijgekocht (niet direct bij aanschaf): stromingspomp, calcium, kalium, easy life, fosfaat filter

Ik zal proberen om het een en ander over de afgelopen weken op een rijtje te zetten:

week 1) Ik ben begonnen met de aanschaf van de bak en heb hier op aanraden van de winkel gelijk levend steen (8 kg) en levend zand in gedaan. Ook heb ik zelf het zeewater aangemaakt met gewoon leidingwater.
Les 1: niet gelijk levend zand inbrengen
Les 2) gewoon water is niet zo handig
Les 3) pas als er water in de bak zit levend steen in brengen
Les 4) al het voorgaande wetende is het toch allemaal goed gekomen, er zit nog steeds veel leven in het steen, en het zand hou ik schoon door af en toe om te woelen en af te zuigen

week 2) start bruine fase, alles wordt echt bruin, maar goede nieuws het verdwijnt ook vanzelf weer. Eerste tekenen van leven worden zichtbaar, zeesterretje gezien. Aan het einde van week 1 begonnen met water verversen, hiervoor heb ik vers zeewater gebruikt. Tevens het water laten testen, waardes prima (vanaf 24-01-09 heb ik lijstje bijgehouden).

week 3) groene fase gestart, waterwaarde laten testen, prima en wederom water ververst met vers zeewater (telkens 20 liter)

week 4) groene fase lijkt af te nemen, eerste stekjes gehaald, rode oren, stukjes kroepoek, duivelsklauw en kreeftje. Doen het allemaal prima

Week 5) waterwaardes zijn nog steeds prima, weer water ververst. Inmiddels nog meer stekjes erbij, 2x gorgoon, 2x keniaboom, stukje vinger en stukje pavona. Na 5.5 week erachter gekomen dat er plenaria in de bak zit, erg vervelend! Gevraagd op forum wat ik eraan kon doen, beste optie was concurrat. Bij de winkel concurrat gehaald, erin gedaan op hoop van zegen, maar weinig effect. Plenaria ging even sneller bewegen, maar de volgende dag zaten ze weer vrolijk op de ruiten. Nogmaals een dosis toegevoegd, hierna gelijk grote waterverversing ingezet, echter nog steeds geen effect op plenaria.

Week 6) Weer water ververst, waardes nog steeds prima, alleen calcium zakt, dus gekocht om bij te voegen. De vingerleder staat er prima bij, de duivelsklauw laat ook zijn poliepen zien, alles gaat tot nu toe goed.

week 8) waterwaardes wederom getest, nog steeds prima, dus eerste visjes aangeschaft. Gezien de aanwezigheid van plenaria besloten om een citroenlipvis te kopen en als vriendje een rainfords gobie. De lipvis is helaas weggedoken en de hele week niet meer gezien.

week 9) nog 2 koraaltjes erbij gehaald, een druifjeskoraal stek en pompende xenia. Aquarium begint er steeds leuker uit te zien. Ben nu aardig tevreden over de vulling. Bij water verversing en schoonmaken van de bodem kwam ineens de lipvis weer tevoorschijn, had hem al bijna dood verklaart! Sindsdien komt hij elke dag weer tevoorschijn en eet goed mee. De gobie eet niet echt mee met het voeren, maar hij plukt vrolijk wat algjes mee en heeft een dik buikje! Ook begint inmiddels de pavona te groeien

Hierbij even een overzicht van wat er nu in de bak zit:

Koralen:

Rode schijfannemoon Kenia Boom
Sterpoliepen Gorgoon
Pavona (klein stukje) Blauwe vingerleder
Geknopte schijfannemoon Ruwe oren
Pompende xenia Druifjes
Duivelsklauw

Schaaldieren/vissen

Slangenzeester/ brokkelzeester Ganzevoetje
Heremietkreeft Krabbetje
Zeeveer Citroen lipvis

Waterwaardes:

Datum24-1-2009 7-2-200914-2-2009 28-2-2009ph87,588Kh131088No20000No30000Nh4/30000Ca330500400400Po40,250,50,51zout1,0221,0221,0221,022tem 25oC 25oC 25oC 25oC

poging 2 waterwaardes:

24-01-09 07-02-09 14-02-09 28-02-09

Ph = 8 7.5 8 8
KH = 13 10 8 8
NO2 = 0 0 0 0
NO3 = 0 0 0 0
NH4/3 = 0 0 0 0
CA = 330 500 400 400
PO4 = 0.25 0.25 0.5 1
zout = 1.022 1.022 1.022 1.022

Het fosfaat was te hoog geworden, dus inmiddels is een fosfaatfilter in gebruik genomen. Verder is de nitriet/nitraat nog steeds goed, alleen de afschuimer werkt nog niet ideaal, dus hopelijk blijft dat zo

Hoi Paula,

Leuk dat je nu toch een online dagboek hebt gemaakt. Kunnen we tenminste met z'n alle meegenieten. Het ziet er al goed uit zo.
Aan je stekken wordt gewerkt. Je hoort nog van mij.
V.w.b. je foto's ik wil best wel een keer langs komen met mijn camera om een paar plaatjes te schieten.

Het zoutgehalte wil ik langzaam iets omhoog brengen, dus ik vul nu steeds bij met zeewater ipv osmose water.
Verder is de plenaria goed onder controle, volgens mij eet het lipvisje hier ook lekker van, zie hem er steeds naar pikken, dus dat gaat goed. Heel af en toe zie ik er nog eens een, maar dat is bijna nooit meer. Lang leve de natuur!

Ohja en Edwin, natuurlijk ben je altijd welkom om eens te kijken en wat plaatjes te schieten. Hopelijk beschik ik binnenkort ook over een redelijke camera, dus dan kan ik wat betere plaatjes erbij zetten.

Ziet er goed uit Paula.....complimenten. Als je je aan de beroemde 3 x R houd, moet het goedkomen (RUST, REINHEID en REGELMAAT) haha
Mijn vriendin Juliette is pas ook met haar eigen bakkie begonnen, maar zit nog in de opstartfase. Ook zij is verslaafd geraakt en ik zou niet weten wie haar verslaafd gemaakt heeft *proest*

Succes met je bakkie en deze mooie hobby.;)

Groetjes, Mandooow en Juliette

De 3xR gaat wel goed komen, ik ben zowiezo voorlopig wel even tevreden en laat het lekker groeien nu en heb geen wilde uitbereidingsplannen. Ik wil alleen nog dat de eiwitafschuimer het beter gaat doen, dus ik ga even terug naar de winkel want mij lukt het niet om hem afgesteld te krijgen.

En verder iedereen bedankt voor de complimenten, leuk om te horen!

Gisteren weer het water laten testen (voor verversen) waardes:

Ph 8
KH 7
NO2 0
NO3 0
NH4/3 0
CA 460
PO4 0.5
MG 1200
zout 1.023

Het fosfaat daalt gestaag, dus het ingebrachte filter doet zijn werk. Verder is inmiddels het zoutgehalte ook op het gewenste niveau. Nu ga ik het magnesium en wat sporen elementen (strontium) verhogen, hopelijk wordt alles dan nog mooier.

Op het wensenlijstje staan:
- zandzevende zeester
- garnalen (waarschijnlijk poetsgarnalen)

Verder doen alle koralen en visjes het helemaal prima! :)

Dat ziet er niet verkeerd uit hoor ! :goed:

Back
Bovenaan