Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opgestart

Ik moet inderdaad weer eens tijd maken. Alles ziet er pico bello uit maar voorlopig heb ik zoveel werk dat ik er wel nog in slaag om alles te onderhouden maar net geen tijd heb om foto's te maken. Ik zal me eens herpakken.

Hans,

dat is niet aardig, ons onthouden van foto's:p

De laatste foto's laten een wel heel mooi kleurenpalet zien. Knappe bak

Nico

Misschien vroegen sommige zich af, wat is er met die zijn bak gebeurd ? Altijd actief en de laatste twee jaren niets meer ?
Ik ben er namelijk niet mee gestopt maar had het ferm teruggeschroefd.
De oorzaken waren divers.
Twee grote problemen met de bak zelf.
Enerzijds een strijd met briopsis die ik verloren heb. Briopsis in de bak in de keuken, in de grote kweekbak in de kelder en in de stekkenbakken.
Waarschijnlijk meegekomen met levend steen. Iedereen die van die lading steen had, heeft er miserie mee gehad.
Bij een groot systeem zoals het mijne kan je de strijd (en de moed) wel eens verliezen.
Tweede probleem mijn dastaco, waar ik toch veel problemen had met de opvoerpomp. De ene na de andere ging stuk. Ontregeling van KH-Ca en uitbleken van koralen en dan kan het rap gaan....
Mijn ander probleem had met mijn drukke professionele carriëre te maken. We waren met 4 collega's maar 1 is weggegaan zodat mijn dagtaak langer werd en mijn vije week-ends opnieuw werden gereduceerd. Gelukkig start er in februari een nieuwe jonge chirurg.
Om een lang verhaal kort te maken, de grote kweekbak beneden staat nu leeg en ik heb me beperkt tot 1 circuit vanuit de keuken naar de stekkenbakken, mijn sump en dan vanuit de verzamelbak terug naar boven.
Bijna 3000 l, niet slecht voor wat stabiliteit.
Ik heb mijn vissen behouden waaronder een super leucosternon en een yellow belly waarop ik toch fier ben.
Enkele gorgonen, soften, LPS en een paar montipora.
Maar... het is sedert een paar weken terug aan het kriebelen.
Samen met "de Boys"-wie kent ze nog, alles op punt gezet en schoongemaakt.
Mijn oude kalkreactor terug in gang gezet, fosfaat wervelbed opgestart want het fosfaat is niet om mee te stoefen, mijn zeo reactor opgestart om mijn bak te verarmen, terug waarden beginnen meten, kortom alles wat nodig is om terug koralen te plaatsen.
In het week-end nog wat vers levend steen bijzetten om terug wat te enten en we zijn weer vertrokken.
Het deed pijn in het hart dat ik nu een aantal koraaltjes moest kopen die ik vroeger zelf als kool kon kweken en verkopen.
Binnenkort maak ik wel eens een foto. Het is nog niet veel maar mooi om naderhand mee te kunnen vergelijken.
En het forum,... dat is ook weer dagelijkse literatuur.

Alle Hans,dat doet deugt dat ge er weer invliegt:).

Dan gaan we elkaar zeker tegenkomen op korte termijn denk ik.

Absoluut.
Tussen kerst- en nieuwjaar moet ik niet werken.
Gisteravond nog een box levend steen gaan oppikken.
Ik ben alles klaar aan het maken om binnenkort opnieuw koralen te zetten.

Benieuwd wat je ervan maakt Hans.
Kunnen we binnenkort wat stekken gaan uitwisselen!!
Succes he man!

Misschien vroegen sommige zich af, wat is er met die zijn bak gebeurd ? Altijd actief en de laatste twee jaren niets meer ?
Ik ben er namelijk niet mee gestopt maar had het ferm teruggeschroefd.
De oorzaken waren divers.
Twee grote problemen met de bak zelf.
Enerzijds een strijd met briopsis die ik verloren heb. Briopsis in de bak in de keuken, in de grote kweekbak in de kelder en in de stekkenbakken.
Waarschijnlijk meegekomen met levend steen. Iedereen die van die lading steen had, heeft er miserie mee gehad.
Bij een groot systeem zoals het mijne kan je de strijd (en de moed) wel eens verliezen.
Tweede probleem mijn dastaco, waar ik toch veel problemen had met de opvoerpomp. De ene na de andere ging stuk. Ontregeling van KH-Ca en uitbleken van koralen en dan kan het rap gaan....
Mijn ander probleem had met mijn drukke professionele carriëre te maken. We waren met 4 collega's maar 1 is weggegaan zodat mijn dagtaak langer werd en mijn vije week-ends opnieuw werden gereduceerd. Gelukkig start er in februari een nieuwe jonge chirurg.
Om een lang verhaal kort te maken, de grote kweekbak beneden staat nu leeg en ik heb me beperkt tot 1 circuit vanuit de keuken naar de stekkenbakken, mijn sump en dan vanuit de verzamelbak terug naar boven.
Bijna 3000 l, niet slecht voor wat stabiliteit.
Ik heb mijn vissen behouden waaronder een super leucosternon en een yellow belly waarop ik toch fier ben.
Enkele gorgonen, soften, LPS en een paar montipora.
Maar... het is sedert een paar weken terug aan het kriebelen.
Samen met "de Boys"-wie kent ze nog, alles op punt gezet en schoongemaakt.
Mijn oude kalkreactor terug in gang gezet, fosfaat wervelbed opgestart want het fosfaat is niet om mee te stoefen, mijn zeo reactor opgestart om mijn bak te verarmen, terug waarden beginnen meten, kortom alles wat nodig is om terug koralen te plaatsen.
In het week-end nog wat vers levend steen bijzetten om terug wat te enten en we zijn weer vertrokken.
Het deed pijn in het hart dat ik nu een aantal koraaltjes moest kopen die ik vroeger zelf als kool kon kweken en verkopen.
Binnenkort maak ik wel eens een foto. Het is nog niet veel maar mooi om naderhand mee te kunnen vergelijken.
En het forum,... dat is ook weer dagelijkse literatuur.

Hee Hans,die kennen we nog wel de boy's, kriebelt het bij hun ook niet weer dan?
Hadden inderdaad al tijden niets meer gehoord of gezien van je.
Maar dat geeft niets het bloed kruipt toch waar het niet kruipen kan.
Succes met de op/doorstart en hopen je weer wat vaker te kunnen treffen op het forum...

Hee Hans,die kennen we nog wel de boy's, kriebelt het bij hun ook niet weer dan?
Hadden inderdaad al tijden niets meer gehoord of gezien van je.
Maar dat geeft niets het bloed kruipt toch waar het niet kruipen kan.
Succes met de op/doorstart en hopen je weer wat vaker te kunnen treffen op het forum...

Vanaf nu ben ik weer een vaste klant op het forum.
Gisteren fosfaat gemeten en toch al op 0.2 dus we doen verder.
Binnenkort koraaltjes.
De Boys hebben zelf geen bak meer maar gaan bij een paar mensen geregeld eens wat "werken" doen.
Voor de grotere werken aan een bak is het fijn als je er niet alleen voor staat. Een helpende hand is soms welkom.
Ik ben aan het denken om een ATI armatuur 4xLED 75W en 2x4 T5 aan te schaffen.
Midden in de bak heb ik een trekstrip en daarboven staat nu de middelste lamp van mijn 3 HQI.
Met 4 x LED kan ik dat probleem omzeilen.
Ik twijfel nog wat omdat ik lees dat de groei misschien wat minder is onder LED. Maar met 8 x T5 erbij moet er toch wel voldoende groei zijn.

Niet twijfelen over led. Ik draai al meer dan 2 jaar op led en de koralen groeien de bak uit. Over kleur heb ik ook niet te klagen. Vind de nieuwe Ati lamp wel mooi, maar de prijs......:confused:.

Succes met de keuze en maak weer wat moois van je bak. Ga het volgen.

Grt. Mark

Niet twijfelen over led. Ik draai al meer dan 2 jaar op led en de koralen groeien de bak uit. Over kleur heb ik ook niet te klagen. Vind de nieuwe Ati lamp wel mooi, maar de prijs......:confused:.

Succes met de keuze en maak weer wat moois van je bak. Ga het volgen.

Grt. Mark
Dit doet me besluiten.

Benieuwd wat je ervan maakt Hans.
Kunnen we binnenkort wat stekken gaan uitwisselen!!
Succes he man!

Ik denk dat ik nu eerst bij jou zal moeten komen !!

Hoi Hans, mijn oren hebben iets gehoord:biggrin:. Fantastisch die lamp hé:cool:

Hoi Hans, mijn oren hebben iets gehoord:biggrin:. Fantastisch die lamp hé:cool:
Is mij nooit opgevallen dat je zo'n grote oren had.

Inderdaad de 4xLED 75W en 8xT5 80W hangen erboven.
Voorlopig alleen nog maar de basisinstellingen zoals ze door ATI geleverd worden qua programma.
Vind ik niet slecht.
Toch bijzonder hoe de invallende nacht nagebootst wordt !
Je verschiet hoeveel reflecterende koralen we hebben onder het blauwe LED licht.
Ik heb wat schrik om met de PC de instellingen te verndeen omdat ik vrees dat ik de volledige programmatie naar de ... help.
Ik moet je met tijd toch wel eens contacteren.

Ik heb gisteren een paar fotootjes gemaakt, pijnlijk als je weet van waar ik kom maar een doorstart heeft toch ook weer zijn charme.
Hopelijk binnen en half jaar wat beter.DSC02985.jpgDSC02986.jpgDSC02989.jpg

Is mij nooit opgevallen dat je zo'n grote oren had.

Inderdaad de 4xLED 75W en 8xT5 80W hangen erboven.
Voorlopig alleen nog maar de basisinstellingen zoals ze door ATI geleverd worden qua programma.
Vind ik niet slecht.
Toch bijzonder hoe de invallende nacht nagebootst wordt !
Je verschiet hoeveel reflecterende koralen we hebben onder het blauwe LED licht.
Ik heb wat schrik om met de PC de instellingen te verndeen omdat ik vrees dat ik de volledige programmatie naar de ... help.
Ik moet je met tijd toch wel eens contacteren.

Ik heb gisteren een paar fotootjes gemaakt, pijnlijk als je weet van waar ik kom maar een doorstart heeft toch ook weer zijn charme.
Hopelijk binnen en half jaar wat beter.Bekijk bijlage 313353Bekijk bijlage 313354Bekijk bijlage 313355
Nee heb helemaal geen grote oren, integendeel, ik ben potdoof:biggrin:. Geen schrik hebben om met de instellingen te spelen. Je kan de standaard instellingen opslaan in een file en gaan spelen onder een andere file. Zo kan je altijd terug op de standaard programmatie terug vallen. Standaard vind ik het eerste en laatste licht van de cyclus veel te blauw. Het is te overdreven voor mij. Daarom begin ik mijn cyclus met de LED en 1 TL op 10% gedimd. Maar gelijk je zegt, je staat versteld van het fluocerende effect. Als je wil kan ik mijn programmatie doormailen en hoef jij die maar te openen. Zo kan je zien hoe mijn instellingen eruit zien. We zullen ook wel eens afspreken dan kunnen we samen eens met de programmatie spelen. Al doende leert men.....

ga ik zeker terug volgen. Hier heb ik in het verleden geweldige stekken op de kop kunnen tikken :)

Nee heb helemaal geen grote oren, integendeel, ik ben potdoof:biggrin:. Geen schrik hebben om met de instellingen te spelen. Je kan de standaard instellingen opslaan in een file en gaan spelen onder een andere file. Zo kan je altijd terug op de standaard programmatie terug vallen. Standaard vind ik het eerste en laatste licht van de cyclus veel te blauw. Het is te overdreven voor mij. Daarom begin ik mijn cyclus met de LED en 1 TL op 10% gedimd. Maar gelijk je zegt, je staat versteld van het fluocerende effect. Als je wil kan ik mijn programmatie doormailen en hoef jij die maar te openen. Zo kan je zien hoe mijn instellingen eruit zien. We zullen ook wel eens afspreken dan kunnen we samen eens met de programmatie spelen. Al doende leert men.....

Dominique, het zou geweldig zijn als je mij die eens wilt mailen. (hans.verhelst@skynet.be)

ga ik zeker terug volgen. Hier heb ik in het verleden geweldige stekken op de kop kunnen tikken :)

Dank je voor het complimentje.

Kleine update en de foto's volgen.
De bak in de keuken staat weer vol met relatief keine koralen en stekken.
Mijn waterwaarden zijn stilaan aan het beteren maar om goed te zijn heb ik teveel vissen maar ik doe die liever niet weg want binnen een jaar is de bak dan weer te arm.
Vandaar dat ik besloten heb om de grote bak beneden in de kelder ook terug op te starten met vers levend steen.
Eerst autonoom draaien tot hij gerijpt is en dan meedraaien met het ander systeem.
Intussen maar op stekken en koralen jagen.

Hallo Hans
U zult mij misschien niet meer herinneren maar we hebben elkaar ontmoet bij Theo
Toen ik mijn nieuwe verlichting kwam ophalen en zoals Dominique al zegt als je graag de
Instellingen wilt veranderen altijd eerst de voorgestelde instelling opslaan dan kun je niks verkeerd doen
Grtz Danny

Back
Bovenaan